LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoort voetgangersverkeer bij het wegverkeer

Andere onderwerpen over auto en vervoer
bloesem
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 apr 2006 21:45

Hoort voetgangersverkeer bij het wegverkeer

Ongelezen bericht door bloesem »

Hoort voetgangersverkeer ook bij het wegverkeer en waar is dat gedefinieerd?

In onze APV staat dat begroeiing het wegverkeer niet mag hinderen, maar nergens vind ik beschreven wat onder wegverkeer valt. Graag wet en artikelnummer waarin dit evt. zou zijn beschreven.

JJVV

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Hoort voetgangersverkeer bij het wegverkeer

Ongelezen bericht door dhc »

Via Wikipedia dit gevonden:

Wegverkeer
`Wegverkeer` is verkeer dat over een weg gebeurt, per auto, bus, fiets, bromfiets enzovoort. Ook openbaar vervoer per tram kan tot wegverkeer gerekend worden, omdat dit ook op de openbare weg plaatsvindt. Het verkeer op de weg wordt gereguleerd door middel van verkeersregels en verkeerstekens. Gesch...
Gevonden op http://nl.wikipedia.org/wiki/Wegverkeer

Voetgangers behoren volgens deze uitleg dus niet bij wegverkeer en is de APV niet op hen van toepassing.
Uit jouw verhaal maak ik dus op dat weggebruikers geen last mogen ondervinden van begroeiing maar dat voetgangers er wel omheen kunnen lopen.

Let wel; Wikipedia is voor iedereen toegankelijk en kun je hieraan geen rechten ontlenen.

bloesem
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 apr 2006 21:45

Re: Hoort voetgangersverkeer bij het wegverkeer

Ongelezen bericht door bloesem »

Hartelijk dank voor je reactie.
Ook ik had deze kennisroute reeds gevonden. Nergens staat in de Nederlandse wetgeving vermeld wat de status van het voetgangersverkeer is. Bij bekeuringen en of aanwijzingen neemt men aan dat voetgangers ook bij het wegverkeer horen, maar dat staat nergens expliciet vermeld. De voetganger neemt pas deel aan het wegverkeer bij het oversteken van de straat, maar op het voetpad is de voetganger gewoon voetganger.

In België is dit wel duidelijk omschreven; daar hoort het voetgangersverkeer NIET bij het wegverkeer.

JJVV

Dirkie
Berichten: 2943
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Hoort voetgangersverkeer bij het wegverkeer

Ongelezen bericht door Dirkie »

Via Wikipedia dit gevonden:

Een voetganger is een persoon die in het algemeen te voet aan het verkeer deelneemt.
Het woord voetganger wordt alleen in verband met verkeer gebruikt. Buiten dit verband kan in veel gevallen het woord wandelaar gebruikt worden. Een voetganger is de enige verkeerscategorie die, in de Verkeerswet, geen bestuurder is. Hij is echter wel weggebruiker.

Het is maar waar je op zoekt. En ook hier geldt dus weer : Wikipedia is voor iedereen toegankelijk en kun je hieraan geen rechten ontlenen.

jlthkoch
Berichten: 1215
Lid geworden op: 11 okt 2005 23:10

Re: Hoort voetgangersverkeer bij het wegverkeer

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Het is dus allemaal weer eens lekker slecht geregeld in NL. Met als gevolg dat asootjes hun begroeiiing lekker over de stoep heen laten hangen, want voetgangers hebben geen poot om op te staan. Breek je je poten niet over een auto die men gewoon midden op de stoep parkeert, dan kan je door de begroeiing weer niet normaal passeren.

henk51
Berichten: 1679
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Hoort voetgangersverkeer bij het wegverkeer

Ongelezen bericht door henk51 »

Voetgangers zijn weggebruikers en moeten, net als de andere weggebruikers, zich houden aan de verkeersregels.Zie verder antwoord Dirkie.
DHC heeft verkeerde zoek criteria gebruikt.

jlthkoch schreef:
Met als gevolg dat asootjes hun begroeiiing lekker over de stoep heen laten hangen, want voetgangers hebben geen poot om op te staan.
Dit is nu wel meestal geregeld in de APV ,melden bij Gemeente b.g.g eigenaar groen volgt boete.In 99% v.d. gevallen is een waarschuwing voldoende en wordt er gesnoeid door de eigenaar.

gr Henk

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Hoort voetgangersverkeer bij het wegverkeer

Ongelezen bericht door dhc »

henk51 schreef:Voetgangers zijn weggebruikers en moeten, net als de andere weggebruikers, zich houden aan de verkeersregels.Zie verder antwoord Dirkie.
DHC heeft verkeerde zoek criteria gebruikt.

jlthkoch schreef:
Met als gevolg dat asootjes hun begroeiiing lekker over de stoep heen laten hangen, want voetgangers hebben geen poot om op te staan.
Dit is nu wel meestal geregeld in de APV ,melden bij Gemeente b.g.g eigenaar groen volgt boete.In 99% v.d. gevallen is een waarschuwing voldoende en wordt er gesnoeid door de eigenaar.

gr Henk
Ik heb slechts gezocht op de term "wegverkeer"....en ja, ik weet dat dit geen gangbare term is....
Verder lijkt mijn bijdrage helder.

bloesem
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 apr 2006 21:45

Re: Hoort voetgangersverkeer bij het wegverkeer

Ongelezen bericht door bloesem »

Aan dhc

Inderdaad heeft het een en ander te maken met het meters over de weg groeien van tuingroen. Enerzijds laat de gemeente weten dat ze weinig anders kunnen doen dan de bewoners vriendelijk verzoeken hun haag of bomen stevig aan te pakken, anderzijds worden soms brieven gestuurd met verwijzing naar de APV waar alleen gesproken wordt over 'belemmering van het wegverkeer.' Vandaar mijn vraag!

Ik ben bij verschillende weginstanties langs geweest (via internet naar o.a. RDW, CBR,) maar niemand kon mij een sluitend antwoord geven.

Nogmaals bedankt en sluiten maar, tenzij er nieuwe feiten naar voren komen. :?

JJVV

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: Hoort voetgangersverkeer bij het wegverkeer

Ongelezen bericht door seconds-out »

bloesem schreef:Hoort voetgangersverkeer ook bij het wegverkeer en waar is dat gedefinieerd?
Een voetganger is dan wel misschien geen wegverkeer maar wel een weggebruiker.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Weggebruiker

Een subtiel verschil misschien, want alleen wegverkeer heeft misschien "recht op een vrije doorgang" bij eventuele hindernissen, zoals bv. het over de straat groeien van het tuingroen.
Of denk ook aan de vele reclameborden in winkelstraten.
Met andere woorden..hindernissen zijn voor voetgangers wel vervelend maar leveren geen direct gevaar op.

Voetgangers...
Weggebruikers zijn het zeker>>alles wat maar enigzins jogt zit tegenwoordig op het fietspad. :twisted: zelfs moeders met een kinderwagen!!
(als je vraagt waarom kijkt ze je aan en zegt op een toon van dat je dat nou niet snapt, dat de baby anders wakker wordt van het gebonk van de stoeptegels, :shock: fietspad is geasfalteerd)
Levensgevaarlijk ook...in mijn stad moeten alle brommers/scooters (alleen!) bij de kruispunten het fietspad op :?: :?: :evil: wat ook druk gebruikt wordt door ouders met jonge kinderen, terwijl de pizza koerier met 60 voorbij knalt.
Dat gaat nog een keer slecht aflopen.
Zo. dat ben ik kwijt, zeg niet dat men het niet wist....

Gesloten