LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stadsverwarming "misbruik" van positie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ErwinP71

Stadsverwarming "misbruik" van positie

Ongelezen bericht door ErwinP71 »

Geachte mede leden,
Sinds 2 jaar woon ik in een nieuwbouw huis aangesloten op stadsverwarming van Essent.
Waar ik tegen aan loop als consument is dat ik geen enkel middel heb om gebruik te maken van een concurrentie positie. Wat ik daarmee bedoel is dat ik in mijn woning uitsluitend warmte kan inkopen via Essent. Een korte tijd geleden ontving ik een mail waarin aangegeven werd dat de tarieven met ongeveer 10% zouden toenemen. Ik vraag me hardop af of deze verhoging ook ingezet zou worden als ik wel de mogelijkheid zou hebben om over te stappen naar een andere leverancier. Via alle media wordt je overspoeld met aanbiedingen van energie en gas leveranciers, ik ben ervan overtuigd dat als ik bij meerdere partijen een contract zou kunnen aangaan dat ik jaarlijks kan besparen. Wie heeft dezelfde ervaringen en wat kunnen wij doen aan de machtspositie van de stadswarmte leveranciers? Groet, Erwin

Onderstaand de vriendelijke mail van Essent....

Geachte heer, mevrouw ,

Per 1 juli 2011 zijn de warmtetarieven van Essent Local Energy Solutions B.V. aangepast. De tarieven zijn gebaseerd op de nieuwe gastarieven.

U kunt het tarief voor uw aansluitadres vinden door in te loggen op Mijn Warmte met uw
klantnummer: ..........

De warmteprijs is gekoppeld aan de gasprijs. In verband met de gestegen gasprijs stijgt de warmteprijs met circa 10%. Wij adviseren u om regelmatig gebruik te maken van de VerbruiksManager Warmte. Zo kunt u zien of uw voorschot nog op schema ligt met uw energieverbruik en voorkomt u bijbetaling op uw jaarafrekening.

Heeft u nog vragen? Op onze website vindt u meer informatie over het gebruik van warmte. U kunt ook contact opnemen met onze Klantenservice via telefoonnummer 0900 1550 (lokaal tarief). Onze medewerkers zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.00 uur tot 20.00 uur en op zaterdag van 9.00 uur tot 13.00 uur.

Met vriendelijke groet,

J. ter Borg

h@rm@n

Re: Stadsverwarming "misbruik" van positie

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Uit je reactie is niet af te leiden of je een koop- of huurwoning hebt Erwin. Feitelijk hoeft dit ook niets uit te maken aan jouw situatie. Dat je als consument geen enkel middel hebt om gebruik te maken van je concurrentie positie en uitsluitend warmte kunt inkopen via Essent ligt mogelijk aan het feit dat bij het bouwen van het huis, lees bouwcomplex en dus meerdere woningen c.q. appartementen, een overeenkomst is gesloten met de instantie die de bouwgrond heeft voorzien van de infrastructuur, om het hele plan van warmte te voorzien (zie hiervoor je koop- c.q. huurcontract). Dit waarschijnlijk in combinatie met een andere energiebron waarbij warmte(bijv. WKK) wordt geproduceerd waardoor deze warmte kan worden geëxploiteerd.
Verder vraag je je af of de verhoging die je onlangs hebt gekregen ook zou zijn doorgevoerd als je wel de mogelijkheid zou hebben om over te stappen. Als je de brief van Essent goed leest zul je ontdekken dat dit er totaal los van staat. Er wordt immers aangegeven dat de warmte prijs gekoppeld is aan de gasprijs en dat de gasprijs miv 1 juli 2011 10 % is gestegen waardoor en tengevolge daarvan de warmte prijs ook stijgt, logisch toch.
Ook maar goed ook, want anders krijg je volgens mij een koe handel. Er zijn winkels waar je met een “grote” mond korting krijgt, maar dit vind ik niet correct tov de koper die zich bescheiden opstelt tov de winkelier. Hierdoor vind ik leveranciers die bij hun standpunt, lees prijs, blijven ook de meest juiste. Het is iets anders indien bijvoorbeeld korting wordt gegeven bij aankoop van een bepaalde hoeveelheid omdat dit dan weer voor iedereen geldt.

Gesloten