LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ben uitgenodigd om te komen praten

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Ben uitgenodigd om te komen praten

Ongelezen bericht door felixbeijer »

jammer,

als ik jouw bericht goed begrijp gaat AEGON de hoofdprijs winnen.
gratis en voor niets.

de hoofdprijs bestaat dan uit een veroordeling voor een lijstje artikelen uit het WvS
zie http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 4#p1273194

Lees artikel 318 eens goed: het is een misdrijf te dreigen iets publiekelijk te maken.
Dus jouw keuze het vooral op dit forum te plaatsen, jammer, lijkt me een hele goede !! (als ik het goed heb begrepen)

Of je er veel aan gaat hebben weet ik niet.
Ik denk van niet want de curator verdeelt op grond van gedane betalingen.
De curator zal individuele schikkingsregelingen negeren.
De curator moet wel bindende uitspraken van het KiFiD meenemen.

De DNB zal moeten optreden als curator.
En ja dat is een instantie. :mrgreen:
Dus die gaan knippen en scheren.
Ofwel het geld wat is verdwenen achterhalen.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Ben uitgenodigd om te komen praten

Ongelezen bericht door jammer »

Sorry voor de onduidelijkheid m.b.t. die prijs aegon heeft de morning star gewonnen (beste beleggings instituut of iets dergelijks)

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Ben uitgenodigd om te komen praten

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Vreemd die prijs voor beste belegger. Hoewel....

ik heb wel eens ergens gelezen dat als je een aap met geen enkel verstand van beleggen een portefeille laat opstellen, deze een beter resultaat haalt dan een expert die telkens wisselt.

En laat dat nu net zijn wat AEGON doet, althans volgens deze opgave.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 0#p1276060

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ben uitgenodigd om te komen praten

Ongelezen bericht door kweenie »

Die prijs is al van een half jaar geleden. En zo heel raar is het ook niet, de beleggers doen het nl. niet echt slechter dan 'de markt'. Helaas was de markt het laatste decennium beroerd...

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Ben uitgenodigd om te komen praten

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Kweenie,

Zo ik de informatie van AEGON interpreteer valt dat wel mee.
Het opgegeven historisch fondsrendement van het AEGON Equity Fund was half juni nog steeds +7,75% (net als in februari 2011)

gelet de krach van 20% zal het nu wel wat lager zijn.

Maar bij de vorige krach in 2008 viel het effect ook wel mee.
Februari 2008 werd namelijk een historisch (netto) fondsrendement van 8.42% opgegeven (berekend t/m december 2007)
Februari 2009 werd een historisch (netto) fondsrendement van 5.49% opgeven. Toen was de krach zwaarder.
Februari 2010 was het weer 6.45%.

Eigenlijk zou je verwachten dat deze negatieve uitschieters gunstig zijn, want nu zijn de aandelen lekker goedkoop.

Het moet zich alleen herstellen en dat is de grote onzekerheid.
Nu afkopen (of aflopen) zou zeer ongunstig zijn.
Ik heb gelukkig het geld pas over ruim 20 jaar nodig.
Laatst gewijzigd door felixbeijer op 14 aug 2011 15:10, 1 keer totaal gewijzigd.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Ben uitgenodigd om te komen praten

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Blijft wel vreemd dat dat historisch fondsrendement na 2009 niet meteen is hersteld, de beurs is in 2009 hersteld.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 6&t=101728
In 2010 deed de beurs weinig.

Hoe ze bij AEGON die historische fondsrendementen berekenen, het blijft een mysterie.
Tiswe lijkt het te begrijpen.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8#p1284768

Oplossingfinancieel
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2011 23:05

Re: Ben uitgenodigd om te komen praten

Ongelezen bericht door Oplossingfinancieel »

Beste Jammer,

Succes met het gesprek met Aegon. Mijn inziens is Aegon in deze slechts te verwijten dat ze niet geheel duidelijk zijn geweest aangaande de kosten van de ORV. Ze zijn hiervoor ook veroordeeld maar zijn in cassatie gegaan.

Zijn ze zijn naast de productleverancier ook de adviseur geweest in deze...of is dit via een intermediair gegaan. En als dit via een intermediair is gegaan, heeft deze nog met u contact gezocht de afgelopen zeg 5 jaar.

Het wordt immers een spannende tijd de komende periode. Dit omdat het bijna 5 jaar is geleden dat de eerste media berichten kwamen aangaande de woekerpolis affaire. Binnen 5 jaar dient dan uw adviseur ten minste een keer langs zijn geweest dan wel op een andere wijze u hebben bijgesproken of uw product (in dit geval van Aegon) nog het best passende is.....
Heeft hij dit nagelaten...dan zijn er nog vele andere mogelijkheden om verhaal te halen.
Nog mooier zou zijn ingeval u geen intermediair meer heeft. In dit geval ligt de zorgplicht bij de verzekeraar...Aegon in dit geval.....

Succes en we zijn allen benieuwd naar de reactie en antwoorden van Aegon

Oplossingfinancieel
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2011 23:05

Re: Ben uitgenodigd om te komen praten

Ongelezen bericht door Oplossingfinancieel »

Beste Felix en Jammer,

De historische rendementen van elk willekeurig fonds dat is gebruikt door een verzekeraar kunt u het beste halen uit de jaarstukken van de verzekeraar zelf i.p.v. de factsheets van de fondsen op externe websites.

Immers in de jaarverslagen van het gebruikte fonds...welke vaak een subfonds is van een paraplufonds staan alle kosten en rendementen genoemd.
Vaak blijkt dat de TER van het fonds zoals we dat kunnen vinden uit de factsheet of via morningstar niet volledig is aangaande de werkelijk berekende kosten.
Immers de kosten van het parplufonds, waar dan de belegging deel van uitmaakt, kan ook weer aparte kosten hebben.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Ben uitgenodigd om te komen praten

Ongelezen bericht door felixbeijer »

jammer die oplossingwoekerpolis lijkt me iets waar je niet in zee mee moet gaan.

In de voorwaarden staat geen AFM vergunning vermeld.
http://oplossingwoekerpolis.nl/wp-conte ... 5-2011.pdf

Heb je de bepaling in de voorwaarden al gelezen dat ik in moet staan voor de juistheid van de gegevens van derden?

Mijns inziens mogen ze niet eens opereren volgens de WFT.
Ik vond ze niet bij de AFM
http://www.afm.nl/nl/professionals/regi ... oekerpolis

De AFM zal ze dus vrij binnenkort wel het zwijgen opleggen.
Ik negeer het.

De oplossing die ze bieden is een beleggersgiro en die noemde mijn adviseur ook al. http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 8#p1290698

Wel eens ben ik het met de stelling van ze dat de compensaties niets voorstellen, maar ja dat had ik zelf ook al ontdekt.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Ben uitgenodigd om te komen praten

Ongelezen bericht door felixbeijer »

@oplossingfinancieel

Nog een vraag (voor de nieuwsgierigheid).
Waar moet je terecht voor de zorgplicht als binnenkort de uitvoerder (i.c. AEGON) ophoudt te bestaan?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ben uitgenodigd om te komen praten

Ongelezen bericht door kweenie »

felixbeijer schreef:Blijft wel vreemd dat dat historisch fondsrendement na 2009 niet meteen is hersteld, de beurs is in 2009 hersteld.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 6&t=101728
In 2010 deed de beurs weinig.
De koersen zijn in 2008 ongeveer 40% gedaald. In 2009 zijn de koersen welliswaar weer zo'n 30% gestegen, maar per saldo is er over die 2 jaar tussen de 20% en 25% verloren gegaan.

Ik zou dus niet zeggen dat de beurs in 2009 weer helemaal hersteld is. En dus zal ook het historisch rendement een stuk lager zijn geworden.

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: Ben uitgenodigd om te komen praten

Ongelezen bericht door hakra »

@kweenie - zo maar, ter info
is niet maatgevend voor individuele koersen

de AEX slotstanden per 31.12. waren

2005 438 26 %
2006 498 14 %
2007 516 4 %
2008 246 - 52 %
2009 342 39 %
2010 355 6 %

de aktuele 2011 AEX ligt bij grofweg 300.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Ben uitgenodigd om te komen praten

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Dan zullen ze met de compensatieberekeningen wel wachten tot volgend jaar.

Dan zullen de historische rendementen wel weer naar beneden worden aangepast, zal wel zo rond de 5.5% uitkomen.
En zal er bijzonder weinig gecompenseerd gaan worden.

Compensatie conform Wabeke is dan ook niet de oplossing.

Het lijkt er toch wel sterk op dat AEGON nooit en te nimmer van plan is om uberhaupt ooit iets te gaan compenseren voor door als gevolg van moedwillige misleiding en verzwijging bedrogen uitgekomen Nederlands Staatsburgers.

Integendeel: via listige deals via Stichtingen tracht deze bende zoveel mogelijk claims verjaard te krijgen opdat de eigen zakken gevuld kunnen blijven worden.

Dat laat dan geen andere weg dan een keiharde confrontatie met deze bende. Ik zal de klachtuiting dan ook aanpassen. :evil:

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Ben uitgenodigd om te komen praten

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Wie-o-wie kan mij dan uitleggen dat
de zeer forse krach in 2008 (van ca 50%) het historisch fondsrendement deed dalen van 8.4% naar 5.5%,
het herstel in 2009 met ca 35% het historisch fondsrendement deed stijgen naar 6.45%,
en het zeer geringe herstel in 2010 van slechts 6% het historisch fondsrendement fors deed stijgen van 6.45% naar 7.75%.

In feite is de beurs in 2010 zo ongeveer conform verwachting verlopen dus hoe dan het historisch rendement stijgt, mij een raadsel!

Oplossingfinancieel
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2011 23:05

Re: Ben uitgenodigd om te komen praten

Ongelezen bericht door Oplossingfinancieel »

@ Felixbeijer

Aangaande http://www.oplossingwoekerpolis.nl.
Ik draag dit initiatief een warm hard toe omdat ik via dit initiatief mijn woekerpolis heb omgezet met een een hogere eindwaarde in het verschiet doordat de kosten aanzienlijk lager zijn en ik nu een soort clickportefeuille heb op de AEX-index.
Verder gaat de band niet behalve dat ik mijn forumnaam in dezelfde trant heb gekozen om min ervaringen te delen.

http://www.Oplossingwoekerpolis.nl verkoopt overigens zelf niets.
Het is zover ik het heb meegemaakt een onafhankelijk initiatief van een service provider met daarbij aangesloten intermediairs in het gehele land die zich dienen te houden aan een gedragscode. Ze hanteren vaste tarieven die van tevoren duidelijk werden gecommuniceerd. De producten zijn allen zonder provisie.
Ik kreeg een mooi rapport na mijn gesprek en mocht zef kiezen wat ermee te doen. Zelf oversluiten of dit indien gewenst door hun laten uitvoeren. Dit laatste heb ik met volle tevredenheid overigens gedaan.

Aangaande overgaan zorgplicht. Mocht in dit geval een productleverancier wegvallen dan gaat de zorgplicht over naar diegene die uit de boedel het klantenbestand overneemt. Diegene die de premies ontvangt heeft ook de zorgplicht. Immers diegene die betaald krijgt moet er wel wat voor doen.

Ik heb me voor mijn eigen polis zoveel mogelijk laten inlichten op diverse lezinge, websites en partijen en kwam er al snel achter dat we allen voor de gek worden gehouden door de verzekeraar met die zogenaamde compensatie. Ik denk dat ik net als jullie dit aan een ieder wil delen en uitleggen.

Groeten

Oplossingfinancieel
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2011 23:05

Re: Ben uitgenodigd om te komen praten

Ongelezen bericht door Oplossingfinancieel »

@ felix

Aangaande rendementen die slechts licht wijzigen.
Ik denk dat je hier doelt op het meetkundig gemiddelde van het fonds welke gecorrigeerd is voor de volatiliteit (=beweeglijkheid van de rendementen).
Als je namelijk het meetkundig rendement corrigeert voor de beweeglijkheid dan zijn de bewegingen minimaal en heeft een positieve beweging in enig jaar welke niet veel afwijkt van het meetkundig gemiddelde een relatief grote invloed op het rendement.

Hebben je cijfers betrekking op dezelfde periode (bijvoorbeeld vanaf 2001) of loopt deze mee met een bandbreedte (1999-2009 en dan 2000-2010 en dan 2001-2011)?

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Ben uitgenodigd om te komen praten

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Hierbij de koersen van het Equity Fund

1 januari 2008 23,43 stijging/daling ten opzichte voorgaande jaar
1 januari 2009 13,69 -41,66%
1 januari 2010 18,12 +32,4%
1 januari 2011 21,48 + 18,5%

11 augustus 2011 18,58

Om een of andere reden gaan de koersen van AEGON Equity fund niet zoals die van de AEX

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Ben uitgenodigd om te komen praten

Ongelezen bericht door felixbeijer »

@oplossingfinancieel

Dank voor de toelichting.
Mijn adviseur is dan kennelijk ook aangesloten, want die komt zelf ook met de suggestie van een beleggingsrekening.

Probleem met Levensloop Vermogen is wel dat ie nog tot februari volgend jaar door moet om uberhaupt in aanmerking te komen voor compensatie. Het liefst vorder ik gewoon de betaalde som met wettelijke rente terug.

De historische rendementen die ik in bovenstaand bericht opgaf zijn de door AEGON opgegeven historische rendementen. Hoe ze zijn vastgesteld is de vraag.
Mij lijken de historische rendementen te hoog, dat geven meerdere mensen op dit forum aan.

Overigens is het wat gecompliceerder, alleen Levensloop Vermogen is via mijn huidig adviseur afgesloten. Ik ben van mening dat AEGON foutieve gegevens heeft verschaft.

De andere producten zijn via anderen gegaan: Safe-Pensioen via mapreko maar dat bestaat niet meer, dat heb ik later naar mijn huidige adviseur laten overschrijven. Volgens opgave Aegon worden grote sommen doorlopende provisie betaald maar volgens adviseur maar relatief geringe sommen (2% van de betaalde premie). Tsja waar moet je dan terecht??

Koersplan idem dito: afgesloten via Spaarbeleg maar later ook laten overschrijven. Daar wordt niets betaald maar geeft AEGON gewoon foutieve data voor de prognose (gebruikt voor de verpanding aan hypotheek met NHG).

Oplossingfinancieel
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 aug 2011 23:05

Re: Ben uitgenodigd om te komen praten

Ongelezen bericht door Oplossingfinancieel »

@ Felix

Om te beginnen zie ik dat het Aegon Equity fund niet de AEX-index volgt maar een gecombineerde benchmark zijnde de MSCI World All Countries.
De MSCI World index All Countries is een wereldwijde index met aandelen uit 24 ontwikkelde landen en daarnaast de Emerging Markets.

De resultaten van deze index lopen inderdaad uit de pas met de AEX-index.
Dit in het bijzonder omdat in deze MSCI-index Amerika procentueel goed aanwezig is (30%) maar ook door de aanwezigheid van aandelen uit de opkomende landen. En juist de Amerikaanse aandelen doen het veel beter de afgelopen jaren dan de AEX-index...nog beter doen het de aandelen uit de opkomende landen (Emerging Markets). Vandaar de verschillen met de AEX-index.

De TER is met 0,35% echt zeer laag overigens...maarja...de beleggingen bewegingen wel weer mee met de grillen van de markt.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Ben uitgenodigd om te komen praten

Ongelezen bericht door jammer »

Oplossingfinancieel schreef:Beste Jammer,

Succes met het gesprek met Aegon. Mijn inziens is Aegon in deze slechts te verwijten dat ze niet geheel duidelijk zijn geweest aangaande de kosten van de ORV. Ze zijn hiervoor ook veroordeeld maar zijn in cassatie gegaan.

Jammer schrijft: Dat geldt voor het koersplan, (ook voor mijn koersplan)
Maar voor het fundpensioen en het fundsparen geldt: De eerste en doorlopende kosten worden NIET EENS vermeld met DAARIN de ORV.

Zijn ze zijn naast de productleverancier ook de adviseur geweest in deze...of is dit via een intermediair gegaan. En als dit via een intermediair is gegaan, heeft deze nog met u contact gezocht de afgelopen zeg 5 jaar.
Van de koersplan tussenpersoon heb ik sinds 1997 nog nooit een gesprek gehad , een update heb ze wel gevraagd om overzichten met de kosten van voor 2007 omdat òòk deze polis onder de inleg staat. En hier heb ik een brief overgekregen juist GEEN compensatie mijn kosten zijn lager volgens hun onder 2,85%. Ook ik ben het met Felix eens ze hadden het behaalde rendement met - 2,85% moeten doen. In plaats van de belegde waarde. Wat hebben die stichtingen dan gedaan????????En DAAR 1,5 jaar overgedaan????? Het is toch niet te geloven. Zie ook Rene Graafsma en Eric van Tijn.
Het wordt immers een spannende tijd de komende periode. Dit omdat het bijna 5 jaar is geleden dat de eerste media berichten kwamen aangaande de woekerpolis affaire. Binnen 5 jaar dient dan uw adviseur ten minste een keer langs zijn geweest dan wel op een andere wijze u hebben bijgesproken of uw product (in dit geval van Aegon) nog het best passende is.....
Heeft hij dit nagelaten...dan zijn er nog vele andere mogelijkheden om verhaal te halen.
Nog mooier zou zijn ingeval u geen intermediair meer heeft. In dit geval ligt de zorgplicht bij de verzekeraar...Aegon in dit geval.....

Succes en we zijn allen benieuwd naar de reactie en antwoorden van Aegon
Laatst gewijzigd door jammer op 15 aug 2011 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten