LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe baan alvorens passeren bij notaris

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Berserker

Nieuwe baan alvorens passeren bij notaris

Ongelezen bericht door Berserker »

Beste mensen,

Stel ik heb een vaste baan voor onbepaalde tijd en koop een huis.

Eind juni krijg ik een werkgeversverklaring van mijn werkgever.
In july voer ik onderhandelingen met de bank omtrent de hypotheek,
en begin augustus teken ik de offerte bij de bank.
De bank stuurt gelijk het hele dossier naar de notaris.

De afspraak om bij de notaris te passeren is ergens medio oktober.
(Ik wil wel eerder een afspraak maken maar de notaris heeft eerder geen tijd.)

Stel ik krijg de mogelijkheid om per 1 september te beginnen bij een nieuwe baan (met veel hoger salaris en betere loopbaanmogelijkheden).
Ik was hier overigens nog niet van op de hoogte ten tijde van de hypotheekbesprekingen.

Wat te doen?
Kan de bank/notaris eventueel de koop nog annuleren/ontbinden?
Loop ik het risico geen hypotheek te krijgen?
Is het mogelijk dat ik niet mag passeren bij de notaris?

Of kan ik beter geen slapende honden wakker maken?

vriend van plumber

Re: Nieuwe baan alvorens passeren bij notaris

Ongelezen bericht door vriend van plumber »

x
Laatst gewijzigd door vriend van plumber op 20 jul 2012 22:53, 1 keer totaal gewijzigd.

CB

Ongelezen bericht door CB »

Hangt er ook sterk vanaf wat je zelf vindt. Stel je laat de hypotheek passeren en je hebt een proeftijd van 2 maanden. Binnen 2 maanden krijg je te horen dat je toch niet bevalt en niet meer hoeft terug te komen? Ben je dan zelf nog blij met je hypotheek? Volgens mij is dat antwoord veel belangrijker.

Als je de bank informeert over je nieuwe baan gaan ze zeker vragen of je een proeftijd hebt. Zo ja, dan willen ze vast een intentieverklaring van de nieuwe werkgever. Kans is ook aanwezig, dat ze inderdaad de offerte intrekken vanwege gewijzigde omstandigheden.

Geen slapende honden wakker maken kan natuurlijk ook, maar als dan straks alles fout loopt trek je natuurlijk zelf het boetekleed aan voor de gevolgen daarvan. Toch?

smilie

Ongelezen bericht door smilie »

Ik ben eens met CB; denk dus niet zo zeer aan de bank / hypotheek welke er al in de maak is - maar eerder of je nieuwe functie wel voldoende zekerheid biedt voor de komende maanden / jaren.

Blijkbaar is je huidige salaris voldoende voor hypotheek. Op nieuwe baan ga je qua salaris alleen maar voorruit - echter, mocht er onverhoopt op een na andere maand geen enkele inkomsten meer zijn, wat doe je dan (persoonlijk).

Daar de bank een en dezelfde vraag zal stellen en zichzelf mogelijk beschermen door hypotheek voorstel in te trekken is slechts reden meer om zeker te zijn van je handelen in komende maanden (veranderen van de baan).

Misschien kan je hiermee ook voordeel uithalen en bij je nieuwe werkgever intentieverklaring aanvragen - heb je persoonlijk ook wat meer zekerheid en kan je gerust in je nieuwe woning slapen :)

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Geruststellende gedachte: de vraag begingt met "Stel"

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

een vraag, een antwoord schreef:Geruststellende gedachte: de vraag begingt met "Stel"
Hmm ja da's wel geruststellend.
Verontrustend is dat de data nogal vrij concreet zijn en de melding van de notaris heeft geen tijd voor medio oktober...

Zoals Plumber al aangeeft, kies je als koper de notaris zelf en kun je er eentje kiezen die wel eerder tijd heeft.

Maar ik ben het wel met CB eens een aantal zaken van dit hypothetische geval te overwegen, zoals stel: je maakt geen slapende honden wakker en zit medio oktober bij de notaris. Vervolgens krijg je te horen dat de bank je geen hypotheek wil verstrekken vanwege gewijzigde voorwaarden. En let op een aantal dingen worden op het laatste moment nogmaals gecontroleerd (en dit is niet stel maar praktijk).
Dus stel je zit daar, dan is het je aan te rekenen dat de koop niet doorgaat. Meestal hang je dan aardig in de prijzen met de boeteclausule uit de koopovereenkomst.

vriend van plumber

Ongelezen bericht door vriend van plumber »

x
Laatst gewijzigd door vriend van plumber op 20 jul 2012 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.

een vraag, een antwoord

Ongelezen bericht door een vraag, een antwoord »

Emmy75 schreef:
een vraag, een antwoord schreef:Geruststellende gedachte: de vraag begingt met "Stel"
Hmm ja da's wel geruststellend.
Verontrustend is dat de data nogal vrij concreet zijn en de melding van de notaris heeft geen tijd voor medio oktober...

Zoals Plumber al aangeeft, kies je als koper de notaris zelf en kun je er eentje kiezen die wel eerder tijd heeft.

Maar ik ben het wel met CB eens een aantal zaken van dit hypothetische geval te overwegen, zoals stel: je maakt geen slapende honden wakker en zit medio oktober bij de notaris. Vervolgens krijg je te horen dat de bank je geen hypotheek wil verstrekken vanwege gewijzigde voorwaarden. En let op een aantal dingen worden op het laatste moment nogmaals gecontroleerd (en dit is niet stel maar praktijk).
Dus stel je zit daar, dan is het je aan te rekenen dat de koop niet doorgaat. Meestal hang je dan aardig in de prijzen met de boeteclausule uit de koopovereenkomst.
Die toevoeging dat een notaris voor oktober geen tijd heeft een huis over te dragen en een hypotheek te vestigen stelt mij ook gerust. Puur hypothese, ik kan me niet voorstellen dat er een notaris in Nederland ektief is, die daarvoor in de loop van augustus geen tijd heeft. Verder speelt bij de koop van een huis ook de verkoper een rol en de inhoud van de koopovereenkomst. Dus toch een hypothese?

Verder ben ik het inhoudelijk helemaal met je eens hoor. Overigenslijkt het wel een stukje casuïstiek om de integriteit van de adviseur te toetsen.

bolleke

Ongelezen bericht door bolleke »

Berserker schreef:Beste mensen,

Stel ik heb een vaste baan voor onbepaalde tijd en koop een huis.

Eind juni krijg ik een werkgeversverklaring van mijn werkgever.
In july voer ik onderhandelingen met de bank omtrent de hypotheek,
en begin augustus teken ik de offerte bij de bank.
De bank stuurt gelijk het hele dossier naar de notaris.

De afspraak om bij de notaris te passeren is ergens medio oktober.
(Ik wil wel eerder een afspraak maken maar de notaris heeft eerder geen tijd.)

Stel ik krijg de mogelijkheid om per 1 september te beginnen bij een nieuwe baan (met veel hoger salaris en betere loopbaanmogelijkheden).
Ik was hier overigens nog niet van op de hoogte ten tijde van de hypotheekbesprekingen.

Wat te doen?
Kan de bank/notaris eventueel de koop nog annuleren/ontbinden?
Loop ik het risico geen hypotheek te krijgen?
Is het mogelijk dat ik niet mag passeren bij de notaris?

Of kan ik beter geen slapende honden wakker maken?
Gezien de volgende tijdslijnen

1 juni krijg je je werkgeversverklaring
2 in juli onderhandel je met de bank
3 begin augustus teken ik de offferte bij de bank
4 per 1 september begin ik bij een nieuwe baan

dan zeg ik als adviseur, je belazerd mij!! gelet op de normale opzegtermijnen bij arbeidscontracten en het feit dat je begin augustus een offerte tekent en niets zegt over eventuele relevante wijzigingen mbt inkomen....
Ik wil dit soort klanten dus niet adviseren.....

Hoe bedoel je klantintegriteit...........

Byob

Ongelezen bericht door Byob »

En stel dat die bank een dag voor overdracht nog belt met de werkgever van de werkgeversverklaring over de inhoud hiervan? Men kan op dit gebied steekproeven houden... Zal niet vaak gebeuren, maar t kan.

CB

Kun je die baan niet uitstellen tot 1 oktober ?
En wat schiet je daarmee op, als je daarna voor het einde van je proeftijd mag vertrekken? Het is meer de vraag, durf je dat risico te nemen en de gevolgen als het fout gaat te aanvaarden.

Ik persoonlijk denk, dat de huidige huizenmarkt zich niet leent om zulke risico's te nemen. Ik zou het niet doen. Nieuwe baan en wachten tot je definitief bent aangenomen. Daarna kijken naar een huis om te kopen, of ben je bang dat er niet genoeg te koop staan?

Emmy75

een vraag, een antwoord schreef: Die toevoeging dat een notaris voor oktober geen tijd heeft een huis over te dragen en een hypotheek te vestigen stelt mij ook gerust. Puur hypothese, ik kan me niet voorstellen dat er een notaris in Nederland ektief is, die daarvoor in de loop van augustus geen tijd heeft. Verder speelt bij de koop van een huis ook de verkoper een rol en de inhoud van de koopovereenkomst. Dus toch een hypothese?
Kan ook goed mogelijk zijn dat het wel een hypothese is. Echter ik vond de stelling notaris heeft geen tijd een beetje vreemd en dacht dat verzin je toch niet ? Daarom was het juist die toevoeging (best grappig eigenlijk) die mij deed twijfelen aan het hypothetisch karakter van de vraag en meer op de gedachtengang zat dat TS misschien wel een sollicitatieprocedure of iets dergelijks heeft lopen terwijl deze bezig is de koop van een woning af te ronden.

De passeerdatum van een woning bij de notaris is meer iets dat normaliter afgesproken wordt tussen kopen en verkoper dan dat het afhankelijk is van de tijd die een notaris heeft. Voor onze koopwoning zaten we op vrijdagavond 20u bij de notaris.. dus mogelijkheden te over. Dus had ik het logischer gevonden dat TS had gezegd dat passeren niet eerder kan omdat verkoper dat niet wil. Omgedraaid ondersteunt dit juist weer de redenatie dat dit een hypothese is, dus kan men 2 tegenovergestelde kanten op.
't wordt wel een beetje ingewikkeld zo..

schele willem

Ongelezen bericht door schele willem »

Allemaal giswerk dus :lol:

Emmy75

CB schreef:Ik persoonlijk denk, dat de huidige huizenmarkt zich niet leent om zulke risico's te nemen. Ik zou het niet doen. Nieuwe baan en wachten tot je definitief bent aangenomen. Daarna kijken naar een huis om te kopen, of ben je bang dat er niet genoeg te koop staan?
Eigenlijk kun je volgens die redenatie nooit van baan wisselen als je een hypotheek hebt. Tenzij je een fikse overwaarde hebt en het huis altijd gemakkelijk kunt verkopen zonder restschuld. Dat is toch ook niet helemaal meer van deze tijd.

Begrijp de redenatie overigens wel hoor. Zou er zelf ook voor kiezen het liever zo te doen als je voorstelt.

marcel75

Ongelezen bericht door marcel75 »

De grootste humor is nog wel de aanname dat de bank meteen het hele dossier doorstuurt naar de notaris! Dat is nimmer het geval.

Daarnaast kan ik het met niet voorstellen dat de notaris niet eerder tijd heeft. Ik denk eerder dat er aan verkopers kant nog wat zaken geregeld moeten worden die tijd kosten. Denk aan aflossing van hypotheek met een opzegtermijn van een maand, verervingen die uitgezocht moeten worden, echtscheidingen die nog niet afgewikkeld zijn etc.

Officieel ben je inderdaad wel verplicht dit te melden aan de bank. De notaris is waarschijnlijk niet op de hoogte van je nieuwe baan en kan daarover dus niets zeggen tegen de bank. Weet hij het wel, dan mag hij daar niet meteen iets over zeggen.

Wil je geen problemen met je hypotheek als je je proeftijd niet doorkomt, dan kun je maar beter de bank in kennis stellen van het een en ander.

CB

Emmy75 schreef:
CB schreef:Ik persoonlijk denk, dat de huidige huizenmarkt zich niet leent om zulke risico's te nemen. Ik zou het niet doen. Nieuwe baan en wachten tot je definitief bent aangenomen. Daarna kijken naar een huis om te kopen, of ben je bang dat er niet genoeg te koop staan?
Eigenlijk kun je volgens die redenatie nooit van baan wisselen als je een hypotheek hebt. Tenzij je een fikse overwaarde hebt en het huis altijd gemakkelijk kunt verkopen zonder restschuld. Dat is toch ook niet helemaal meer van deze tijd.

Begrijp de redenatie overigens wel hoor. Zou er zelf ook voor kiezen het liever zo te doen als je voorstelt.
Ben ik niet met je eens. Indien er sprake is van een markt die niet zo op slot zit als de markt die we nu hebben, dan zou je al wat makkelijker de gok kunnen wagen. Als je dan zonder werk komt te zitten en huizen worden verkocht binnen een termijn van 3 tot 6 maanden, dan is het leed te overzien. Maar nu staan huizen 2 tot 3 jaar te koop en dan ben je bijna kansloos. Daarnaast spelen persoonlijke omstandigheden ook nog een rol, maar zover wilde ik niet gaan.

Berserker

Ongelezen bericht door Berserker »

Het huis dat ik koop betreft een nieuwbouw huis in een redelijk gewild nieuwbouw project waarvoor ik ingeloot ben.
De projectontwikkelaar heeft geregeld dat alle kopers (tegen korting) bij één notaris moeten passeren. Door het grote aantal kopers in het project en de vakantietijd heeft die ene notaris niet eerder tijd ons te laten passeren. (De notaris is ook weer afhankelijk van het Kadaster o.i.d....?)

oja @ Bolleke: met mijn integriteit is niets mis. In werk in de detachering via een kantoor dat ook werving en selectie doet. Mijn werkgever had vrij plotseling een vaste baan die bij mij paste. De opzegtermijn is zo kort omdat die wordt "afbetaald" dmv een wervingsfee. Nadat ik (na het tekenen van de offerte!!) een orientatiegesprek heb gehad had ik diezelfde week eigenlijk al een goede aanbieding!

De baan aannemen en later een ander huis nemen is geen optie: dit nieuwbouw huis is aanzienlijk goedkoper dan een bestaand huis. Een bestaand huis kan ik niet opbrengen in m'n eentje.

Emmy75

CB schreef: Ben ik niet met je eens. Indien er sprake is van een markt die niet zo op slot zit als de markt die we nu hebben, dan zou je al wat makkelijker de gok kunnen wagen. Als je dan zonder werk komt te zitten en huizen worden verkocht binnen een termijn van 3 tot 6 maanden, dan is het leed te overzien. Maar nu staan huizen 2 tot 3 jaar te koop en dan ben je bijna kansloos. Daarnaast spelen persoonlijke omstandigheden ook nog een rol, maar zover wilde ik niet gaan.
Huh ? Wat mis ik nu ? Ik ben eventjes in de war..

Ik schreef dus vrij vertaald en je eerdere redenatie volgend: als je een overwaarde heb en als je het huis gemakkelijk en zonder gevaar van restschuld kunt verkopen (hier zou je ook kunnen invullen als de huizenmarkt niet zo op slot zit; zelfde laken en pak).. zou je nooit van baan kunnen veranderen zolang je een lopende hypotheek hebt. Omdat je altijd met dat proeftijdrisico zit.
Dat schrijf je nu weliswaar in andere bewoordingen toch zelf ook ?

En daarvan zei ik dat het niet meer van deze tijd is (niet van baan wisselen) voor hetzelfde geld duurt de malaise nog wel wat jaartjes en zit je aan je werkgever vast.

Emmy75

Ah, kijk aan. Het geval lijkt ineens minder hypothetisch maar meer concreet.

Het is mogelijk dat de notaris afhankelijk is van het Kadaster. Er moet ingeschreven worden bij het Kadaster en krijg je bij de notaris bij alle papieren een tekening van het Kadaster.

Nu is de vraag is het wachten op het Kadaster of enkel de notaris?
Als het wachten alleen op de notaris is, dan zou je toch ook naar een andere notaris kunnen gaan zonder korting, als je persé wilt passeren voor de baanwissel. Hoe hoog zijn de notariskosten tegenwoordig en hoe hoog is die korting? De notariskosten rond de aankoop van een woning zijn aftrekbaar van de belasting. Dus de brutokorting is hoger dan de netto korting.

Als je echt persé moet passeren bij die notaris, vraag ik me af of dat dan weer is toegestaan. Normaliter kiest de koper de notaris.

bolleke

Ongelezen bericht door bolleke »

Berserker schreef: oja @ Bolleke: met mijn integriteit is niets mis. In werk in de detachering via een kantoor dat ook werving en selectie doet. Mijn werkgever had vrij plotseling een vaste baan die bij mij paste. De opzegtermijn is zo kort omdat die wordt "afbetaald" dmv een wervingsfee. Nadat ik (na het tekenen van de offerte!!) een orientatiegesprek heb gehad had ik diezelfde week eigenlijk al een goede aanbieding!
Kijk nu ben je duidelijker
Heel simpel. hoe ben je aangenomen? met een vast contract en 2 maanden proeftijd? Dan zal er in de regel niet gepasseerd worden tijdens de proeftijd. indien de proeftijd verstreken is dan kan er gepasseerd worden. Per financier kan er een afwijkende regel zijn om aan te tonen dat je in nog dienst bent na je proefperiode.

Heb je een jaar contract, dan heb je een intentie verklaring nodig. Echter zal gekeken worden hoe sterk deze intentie verklaring is. Dat kan van verschillende factoren afhangen hoe sterk die beoordeeld wordt.

Gesloten