LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Door de bomen het bos niet meer zien....
Door de bomen het bos niet meer zien....
Ik wil overstappen naar een andere leverancier. Na vele vergelijkingssites bezocht te hebben, is het me een raadsel welke maatschappij nu wel ok is. Natuurlijk is het percentage tevreden klanten nooit 100%, maar ik kan op dit moment even niet meer achterhalen welke het meest in de buurt komt van die 100%.
Iemand advies?
Iemand advies?
-
- Berichten: 32272
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Door de bomen het bos niet meer zien....
Zoveel posters, zoveel adviezen.
Waar de een mee tevreden is, daar kan de ander echt niet mee door één deur. Het gaat om een energieleverancier neem ik aan?
Zelf zit ik sinds afgelopen oktober bij Dong, tot nu toe tot volle tevredenheid. Had me bijna een jaar eerder aangemeld, maar het was nét te laat om bij de Nuon op te zeggen. Daar is het een en ander over gebeld en geschreven, maar het mocht niet baten.
Dong heeft daar verder niet moeilijk over gedaan, en heeft gewacht tot er wél overgestapt kon worden, bijna een jaar dus. Waarbij ik de welkomstpremie van 280 euro, nadat de overeenkomst eenmaal was ingegaan, evengoed op mijn rekening kreeg. Dat bedrag kwam overigens nog sneller dan ze hadden vermeld.
Dong zit niet in het rijtje van de agressieve verkoopmethoden, ze houden zich rustig, is in tegenstelling tot NUON en Essent niet zo'n heel groot bedrijf, dus de kans dat men de zaakjes beter op orde heeft dan de grote bedrijven is redelijk groot. Voor zover ik weet is er tot nu toe op Trosradar niet één keer over Dong geklaagd, en dat zegt heel wat denk ik.
Succes met je keuze.
Waar de een mee tevreden is, daar kan de ander echt niet mee door één deur. Het gaat om een energieleverancier neem ik aan?
Zelf zit ik sinds afgelopen oktober bij Dong, tot nu toe tot volle tevredenheid. Had me bijna een jaar eerder aangemeld, maar het was nét te laat om bij de Nuon op te zeggen. Daar is het een en ander over gebeld en geschreven, maar het mocht niet baten.
Dong heeft daar verder niet moeilijk over gedaan, en heeft gewacht tot er wél overgestapt kon worden, bijna een jaar dus. Waarbij ik de welkomstpremie van 280 euro, nadat de overeenkomst eenmaal was ingegaan, evengoed op mijn rekening kreeg. Dat bedrag kwam overigens nog sneller dan ze hadden vermeld.
Dong zit niet in het rijtje van de agressieve verkoopmethoden, ze houden zich rustig, is in tegenstelling tot NUON en Essent niet zo'n heel groot bedrijf, dus de kans dat men de zaakjes beter op orde heeft dan de grote bedrijven is redelijk groot. Voor zover ik weet is er tot nu toe op Trosradar niet één keer over Dong geklaagd, en dat zegt heel wat denk ik.
Succes met je keuze.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 jan 2010 12:26
Re: Door de bomen het bos niet meer zien....
De vergelijkingssites zijn tegenwoordig al niet veel meer dan een reclamezuil voor ondoorzichtige aanbiedingen, is mijn mening. De één biedt gratis KWh's, de ander geeft korting als Sven Kramer hard schaatst :-S
Beter kun je een simpel eigen vergelijkje maken:
Wat je kunt doen om aanbieders (dus niet tarieven) te vergelijken, is kijken naar de score die ze halen bij klanttevredenheid op http://www.energieleveranciers.nl. Dan weet je in ieder geval een beetje welke leveranciers klantvriendelijk werken. Momenteel staan Anode, De Vastelastenbond en Elektrabel in de top 3.
Probeer via de websites van deze leveranciers hun tarieven te achterhalen. Dit is even zoeken, maar het loont je moeite!
Vergelijk onderling de prijs inclusief BTW voor één kuub gas en een KWh Stroom. Vermenigvuldig dit met je verbruik en tel de vastrecht-kosten erbij op. (Alle extra kosten zoals transport, regiotoeslag, netwerkkosten, etc zijn ongeacht je leverancier hetzelfde en dus niét van invloed op je eindafrekening, vandaar dat deze niet mee berekend hoeven te worden).
Nu heb je een overzicht van de kosten bij de drie leveranciers die het hoogst scoren bij hun eigen klanten.
Succes met vergelijken!
Beter kun je een simpel eigen vergelijkje maken:
Wat je kunt doen om aanbieders (dus niet tarieven) te vergelijken, is kijken naar de score die ze halen bij klanttevredenheid op http://www.energieleveranciers.nl. Dan weet je in ieder geval een beetje welke leveranciers klantvriendelijk werken. Momenteel staan Anode, De Vastelastenbond en Elektrabel in de top 3.
Probeer via de websites van deze leveranciers hun tarieven te achterhalen. Dit is even zoeken, maar het loont je moeite!
Vergelijk onderling de prijs inclusief BTW voor één kuub gas en een KWh Stroom. Vermenigvuldig dit met je verbruik en tel de vastrecht-kosten erbij op. (Alle extra kosten zoals transport, regiotoeslag, netwerkkosten, etc zijn ongeacht je leverancier hetzelfde en dus niét van invloed op je eindafrekening, vandaar dat deze niet mee berekend hoeven te worden).
Nu heb je een overzicht van de kosten bij de drie leveranciers die het hoogst scoren bij hun eigen klanten.
Succes met vergelijken!
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Door de bomen het bos niet meer zien....
De Gaslicht.com top 5:
Ook hier prima ervaring met Dong. Vaste korting als je je via http://www.gaslicht.com aanmeldt. Wordt snel op je rekening gestort, nog voordat ze de termijnbedragen gaan afboeken. Termijnbedrag is - indien gewenst - makkelijk online te verlagen via http://www.dong.nl
Je vult bij het gewenste termijnbedrag 1 euro in (te weinig natuurlijk). Vervolgens krijg je te zien wat je minimaal moet betalen.
Grote voordeel is dus dat je de korting direct krijgt. De tarieven krijg je op papier.
Met MAIN Energie had ik ook uitstekende ervaringen (ongeveer even duur via Gaslicht.com, ook aanmeldpremie).
Als je je bij Greenchoice aanmeldt loop je grote kans belazerd te worden (ik spreek uit ervaring). Tarieven geeft Greenchoice nooit op papier. Schriftelijke afspraak over korting kwamen ze in mijn geval niet na.
Energie:Direct en Nederlandse Energie Maatschappij: commentaar overbodig.
Ook hier prima ervaring met Dong. Vaste korting als je je via http://www.gaslicht.com aanmeldt. Wordt snel op je rekening gestort, nog voordat ze de termijnbedragen gaan afboeken. Termijnbedrag is - indien gewenst - makkelijk online te verlagen via http://www.dong.nl
Je vult bij het gewenste termijnbedrag 1 euro in (te weinig natuurlijk). Vervolgens krijg je te zien wat je minimaal moet betalen.
Grote voordeel is dus dat je de korting direct krijgt. De tarieven krijg je op papier.
Met MAIN Energie had ik ook uitstekende ervaringen (ongeveer even duur via Gaslicht.com, ook aanmeldpremie).
Als je je bij Greenchoice aanmeldt loop je grote kans belazerd te worden (ik spreek uit ervaring). Tarieven geeft Greenchoice nooit op papier. Schriftelijke afspraak over korting kwamen ze in mijn geval niet na.
Energie:Direct en Nederlandse Energie Maatschappij: commentaar overbodig.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 jan 2010 12:26
Re: Door de bomen het bos niet meer zien....
Dong is bij mijn weten een vrij betrouwbare, klantvriendelijke leverancier. Toen Dong nog Intergas was was dit wel anders maar hun zaakjes zijn nu wel goed op orde.
Hun tarieven zijn echter niet erg concurrerend als men kijkt naar leveranciers als bijv. Greenchoice of de Vastelastenbond die óók erg klantvriendelijk te werk gaat, is mijn ervaring in het verleden.
Er zijn dus ook zéker klantvriendelijke leveranciers die goedkopere energie leveren dan Dong!
Hun tarieven zijn echter niet erg concurrerend als men kijkt naar leveranciers als bijv. Greenchoice of de Vastelastenbond die óók erg klantvriendelijk te werk gaat, is mijn ervaring in het verleden.
Er zijn dus ook zéker klantvriendelijke leveranciers die goedkopere energie leveren dan Dong!
-
- Berichten: 32272
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Door de bomen het bos niet meer zien....
Het zou best kunnen dat je gelijk hebt, maar als je eerst bij de RWE hebt gezeten (bestaat dat nog?) en vervolgens bij de NUON, dan ben je allang blij dat je ergens zit waar de zaakjes goed geregeld worden. Dan maar wat meer betalen.Slimmekoper schreef:Dong is bij mijn weten een vrij betrouwbare, klantvriendelijke leverancier. Toen Dong nog Intergas was was dit wel anders maar hun zaakjes zijn nu wel goed op orde.
Hun tarieven zijn echter niet erg concurrerend als men kijkt naar leveranciers als bijv. Greenchoice of de Vastelastenbond die óók erg klantvriendelijk te werk gaat, is mijn ervaring in het verleden.
Er zijn dus ook zéker klantvriendelijke leveranciers die goedkopere energie leveren dan Dong!
Re: Door de bomen het bos niet meer zien....
Ik zou het advies van de Slimmekoper naast me neerleggen.
Een vergelijk van de klanttevredenheid op energieleveranciers.nl is een subjectieve vergelijking omdat het niet ondenkbaar dat er is aangezet om te scoren.
Door de alleen de tarieven op de websites van de energieleveranciers mis je de belangrijkste aanbiedingen. Energieleveranciers leveren geld in door hoog in de ranglijstjes te komen. Het gaat hun om de perceptie van de klant dat ze niet te duur zijn en daar besteden een gedeelte van het marketingbudget aan. Dus alleen op vergelijkingssites vindt je de laagste prijs.
Het vergelijken van een tarief zonder regiotoeslag is een verkeerde vergelijking. Niet iedere leverancier hanteert dezelfde regiotoeslag. Het lijkt wel alsof dat zo is maar dat is niet het geval. De regiotoeslag is een kostenpost voor de leverancier. Op welke wijze dit wordt doorberekend is aan de leverancier.
De beste manier om een inschatting te krijgen van de verwachte kosten is het vergelijken op vergelijkingssites (zie voor alle vergelijkers: http://www.energievergelijkers.nl).
Daarna hangt het ervan af wat je belangrijk vindt. Als je vandaag naar de top 3 op de meeste sites kijkt is de rangorde NEM, Greenchoice en Energie:direct (allemaal 1 jaar contracten). Het voordeel van de laatste twee is dat ze een vast tarief hanteren. Je weet dus precies waar je aan toe bent met het tarief. De NEM en Greenchoice leveren groene stroom. Greenchoice claimt dat ze groen gas leveren maar dat is niet juist. Verder is de score op klachten (bron: consuwijzer) respectievelijk Nem: zeer hoog, Greenchoice: laag en energie:direct: gemiddeld.
Een vergelijk van de klanttevredenheid op energieleveranciers.nl is een subjectieve vergelijking omdat het niet ondenkbaar dat er is aangezet om te scoren.
Door de alleen de tarieven op de websites van de energieleveranciers mis je de belangrijkste aanbiedingen. Energieleveranciers leveren geld in door hoog in de ranglijstjes te komen. Het gaat hun om de perceptie van de klant dat ze niet te duur zijn en daar besteden een gedeelte van het marketingbudget aan. Dus alleen op vergelijkingssites vindt je de laagste prijs.
Het vergelijken van een tarief zonder regiotoeslag is een verkeerde vergelijking. Niet iedere leverancier hanteert dezelfde regiotoeslag. Het lijkt wel alsof dat zo is maar dat is niet het geval. De regiotoeslag is een kostenpost voor de leverancier. Op welke wijze dit wordt doorberekend is aan de leverancier.
De beste manier om een inschatting te krijgen van de verwachte kosten is het vergelijken op vergelijkingssites (zie voor alle vergelijkers: http://www.energievergelijkers.nl).
Daarna hangt het ervan af wat je belangrijk vindt. Als je vandaag naar de top 3 op de meeste sites kijkt is de rangorde NEM, Greenchoice en Energie:direct (allemaal 1 jaar contracten). Het voordeel van de laatste twee is dat ze een vast tarief hanteren. Je weet dus precies waar je aan toe bent met het tarief. De NEM en Greenchoice leveren groene stroom. Greenchoice claimt dat ze groen gas leveren maar dat is niet juist. Verder is de score op klachten (bron: consuwijzer) respectievelijk Nem: zeer hoog, Greenchoice: laag en energie:direct: gemiddeld.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: 06 jan 2010 12:26
Re: Door de bomen het bos niet meer zien....
Inderdaad Bwieren, u heeft gelijk: transportkosten variëren per leverancier. Mijn excuus voor de verkeerde informatie Vergelijkingssites hebben voor mij afgedaan in geloofwaardigheid, maar zijn voor veel consumenten blijkbaar wel een handige tool.
Bij vergelijking op een vergelijkingssite zou ik in ieder geval niet gaan voor de bovenste actie-aanbiedingen, tenzij het een 1-jarig actiecontract betreft. áls je dan kiest voor zo'n 1-jarig contract, let dan extra goed op de verlengingsvoorwaarden; voor je het weet zit je in een te duur verlengingsjaar met hoge opzegvergoedingen (eigen ervaring!)
Waarom geen meerjarig actiecontract? Bij meerjarige actiecontracten wordt de aanvangskorting rúimschoots terugverdiend in de jaren die volgen. Binnenlokken met acties om vervolgens te incasseren.
Bij 1-jarige actiecontracten hoopt de leverancier op verlengingsjaren van het contract waarin winst op de klant gemaakt kan worden. Maar na 1 jaar kun je, als actieve consument, weer een ánder mooi actiecontract vastleggen zodat je blijft besparen!
Ik zou momenteel echter kiezen voor een méérjarige aanbieding met een vaste prijs (dus geen actiekortingen) bij een betrouwbare leverancier, één van de hierboven genoemde. Dan hoef ik volgend jaar niet weer alles te inventariseren maar weet ik dat ik over een aantal jaar gezien toch aanzienlijk bespaar t.o.v. de grote 3.
Nogmaals veel succes gewenst!
Bij vergelijking op een vergelijkingssite zou ik in ieder geval niet gaan voor de bovenste actie-aanbiedingen, tenzij het een 1-jarig actiecontract betreft. áls je dan kiest voor zo'n 1-jarig contract, let dan extra goed op de verlengingsvoorwaarden; voor je het weet zit je in een te duur verlengingsjaar met hoge opzegvergoedingen (eigen ervaring!)
Waarom geen meerjarig actiecontract? Bij meerjarige actiecontracten wordt de aanvangskorting rúimschoots terugverdiend in de jaren die volgen. Binnenlokken met acties om vervolgens te incasseren.
Bij 1-jarige actiecontracten hoopt de leverancier op verlengingsjaren van het contract waarin winst op de klant gemaakt kan worden. Maar na 1 jaar kun je, als actieve consument, weer een ánder mooi actiecontract vastleggen zodat je blijft besparen!
Ik zou momenteel echter kiezen voor een méérjarige aanbieding met een vaste prijs (dus geen actiekortingen) bij een betrouwbare leverancier, één van de hierboven genoemde. Dan hoef ik volgend jaar niet weer alles te inventariseren maar weet ik dat ik over een aantal jaar gezien toch aanzienlijk bespaar t.o.v. de grote 3.
Nogmaals veel succes gewenst!
-
- Berichten: 9778
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Door de bomen het bos niet meer zien....
Dat is nadrukkelijk niet juist. Als je met je energierekening goedkoop uit wilt zijn, zul je elk jaar moeten switchen om van kortingen gebruik te kunnen maken en zo goedkoop uit te zijn. Dong is zonder korting nauwelijks goedkoper dan Eneco, Nuon, Essent etc. Maar dat geldt ook voor Greenchoice, de NEM etc etc etc. Met het reguliere Greenchoice-tarief ben je bijvoorbeeld maximaal 10 euro per jaar goedkoper uit dan bij de "regioleverancier" (Eneco, Essent, etc)Dong is bij mijn weten een vrij betrouwbare, klantvriendelijke leverancier. Toen Dong nog Intergas was was dit wel anders maar hun zaakjes zijn nu wel goed op orde.
Hun tarieven zijn echter niet erg concurrerend als men kijkt naar leveranciers als bijv. Greenchoice of de Vastelastenbond die óók erg klantvriendelijk te werk gaat, is mijn ervaring in het verleden.
Er zijn dus ook zéker klantvriendelijke leveranciers die goedkopere energie leveren dan Dong!
Via Gaslicht.com zijn Dong en Main Energie momenteel waarschijnlijk de goedkoopste betrouwbare aanbieders. Zeker als je weinig energie gebruikt. Deze leveranciers geven namelijk een vaste korting per contract ongeacht je gebruik. Gebruik je dus nul stroom en nul gas in een jaar dan krijg je zelfs geld toe!
Re: Door de bomen het bos niet meer zien....
Ik heb het zelf niet zo op de contracten met bv. 3 jaar lang een vast tarief. Dan heb je toch veel kans dat je uiteindelijk duurder uit bent dan met een variabel tarief, omdat de leveranciers natuurlijk ook hun verwachtingen van de prijsonitwikkeling en hun risico's incalculeren.
Ik zou dus ook gewoon bij een (paar) vergelijkingssite(s) kijken wat in jou situatie (voor een jaar) het voordeligste is, juist ook omdat er een paar leuke binnenlok-kortingen bij zitten, die je een paar honderd euro kunnen schelen. En van de goedkoopste aanbieders kijk je welke jou het beste overkomt. Ik zou dus niet voor nem of oxxio of zo kiezen... Met Greenchoice heb ik trouwens zelf wel jarenlang goede ervaringen, zowel qua tarief als 'klantvriendelijkheid' (bv. snel reageren op een mailtje en zo). Maar dit jaar toch overgestapt (voor een jaar?) op een concurrent die met de een jaars korting een paar honderd euro goedkoper is.
Ik zou dus ook gewoon bij een (paar) vergelijkingssite(s) kijken wat in jou situatie (voor een jaar) het voordeligste is, juist ook omdat er een paar leuke binnenlok-kortingen bij zitten, die je een paar honderd euro kunnen schelen. En van de goedkoopste aanbieders kijk je welke jou het beste overkomt. Ik zou dus niet voor nem of oxxio of zo kiezen... Met Greenchoice heb ik trouwens zelf wel jarenlang goede ervaringen, zowel qua tarief als 'klantvriendelijkheid' (bv. snel reageren op een mailtje en zo). Maar dit jaar toch overgestapt (voor een jaar?) op een concurrent die met de een jaars korting een paar honderd euro goedkoper is.
-
- Berichten: 32272
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Door de bomen het bos niet meer zien....
Dat klopt wel aardig, ik verbruik jaarlijks ongeveer 600 m3 gas en 1600 kWh stroom, als je dan ieder jaar, of om de twee jaar van energieleverancier wisselt en dan steeds een leuke korting van een honderdje of twee incasseert dan kom je redelijk goedkoop uit met je energie.Gebruik je dus nul stroom en nul gas in een jaar dan krijg je zelfs geld toe!
Ik weet alleen niet wat er gebeurd als ik het ene jaar bij Dong zit, het jaar erop bij Main, dan weer een jaartje Dong, enzovoorts, denk dat die maatschappijen het uiteindelijk snel zat zullen worden of niet dan. Vandaar dat ik hooguit om de twee jaar zal wisselen, over een jaar of 5, 6, komt er weer een verhuizing, dan beginnen wel weer vrolijk opnieuw.
Als die hoge kortingen er dan nog zijn tenminste.
Re: Door de bomen het bos niet meer zien....
Ik heb niet geschreven dat de transportkosten verschillen per leverancier. De transportkosten verschillen juist niet per leverancier maar zijn afhankelijk van welke regio je woont. Ik heb aangegeven dat de regiotoeslag per leverancier kan verschillen.Inderdaad Bwieren, u heeft gelijk: transportkosten variëren per leverancier. Mijn excuus voor de verkeerde informatie
Re: Door de bomen het bos niet meer zien....
Alle aanbiedingen links en rechts, hoe mooi ook, kijk goed naar de voorwaarden die daar aan vastkleven.
Let daarbij vooral ook op het volgende in de vergelijking (ik kan het niet vaak genoeg zeggen!)
Het vastrecht leverings gedeelte dat een leverancier berekend voor het product of de producten. Sommigen noemen dat ook wel administratiekosten.
Mogen de nodige aanbieding in KwH en M3 prijsstelling erg aanlokkelijk klinken, verdienen (compenseren!) ze dit verlies vaak weer middels deze vastrechtleveringskosten.
Tevens kent menig leverancier een vorm van koppelverkoop mbt deze vastrechtkosten. Als u beide producten bij een en dezelfde leverancier afneemt betaald u vaak een lager vastrecht als dat u slechts 1 product bij ze afneemt.
Energie Direct en zeker NLenergie zijn hier mooie voorbeelden van.
Ben je een doorsnee gebruikertje (ong 2200 KwH en 1800M3) dan zijn aanbiedingen van deze leveranciers al helemaal niet meer interessant. Sterker nog, zul je uiteindelijk duurder uit zijn door hun belachelijk hoge vastrecht leveringskosten voor de producten.
Let daarnaast ook op de regiotoeslag (gas!) die een leverancier berekend. Dit mag de leverancier namelijk ook zelf bepalen.
Iedere consument heeft zo zijn eigen ervaringen met de leverancier(s). Is de een dik tevreden, heeft de ander alleen maar rottigeheid.
Wat je op dit forum vooral ziet (alsook op menig vergelijkingssite waar je dan ook nog een mening/cijfer mag geven) is dat vooral klachten de boventoon voeren.
Nederlanders zijn erg goed in klagen en zullen hun klacht ook overla waar maar kan laten horen. Maar helaas zijn we minder sterk, of voelen we de behoefte aanzienlijk minder om onze complimenten op eenzelfde manier te ventileren. Hierdoor ontstaat al gauw een vertekend beeld.
Daarnaast als je de negatieve ervaringen leest, plaats ik bij menig ervaring de nodige kanttekeningen. Ze zijn te gekleurd, te eenzijdig en vaak wordt gedaan alsof de consument zelf totaal geen blaam betreft. Mijn visie is daarin toch wat anders.
Wel moet gezegd dat ik NLenergie absoluut af raad. De onophoudelijke klachtenstroom mbt deze leverancier, hun werkwijze en absoluut slechte administratie is te struktureel en inderdaad niet te vertrouwen.
Het is tot op heden nog steeds een raadsel waarom de toezichthouder deze leverancier al jarenlang zijn gang laat gaan.
Sterker nog: zodra een leverancier NLenergie hoort, weten ze eigenlijk al wat voor probleemverhaal (met NLenergie) er volgt.
Dit is echt een rotte appel in de leveranciersmand.
Verder moet je jezelf afvragen: Waarom wil je overstappen?
Ontevreden over je huidige leverancier? Slechte ervaring met de huidige leverancier?
Vind je de prijsstelling van je huidige leverancier te hoog? Vaak als je aangeeft bij je bestaande leverancier weg te willen, dan komt er nog wel eens een leuk 'klant behoud' aanbodaapje uit hun mauw rollen.
Vaak valt hetgeen je daadwerkelijk met een switch verdient enorm tegen. Zeker bij jaarverbruiken die niet hoger zijn zoals ik al eerder heb benoemd.
Let daarbij vooral ook op het volgende in de vergelijking (ik kan het niet vaak genoeg zeggen!)
Het vastrecht leverings gedeelte dat een leverancier berekend voor het product of de producten. Sommigen noemen dat ook wel administratiekosten.
Mogen de nodige aanbieding in KwH en M3 prijsstelling erg aanlokkelijk klinken, verdienen (compenseren!) ze dit verlies vaak weer middels deze vastrechtleveringskosten.
Tevens kent menig leverancier een vorm van koppelverkoop mbt deze vastrechtkosten. Als u beide producten bij een en dezelfde leverancier afneemt betaald u vaak een lager vastrecht als dat u slechts 1 product bij ze afneemt.
Energie Direct en zeker NLenergie zijn hier mooie voorbeelden van.
Ben je een doorsnee gebruikertje (ong 2200 KwH en 1800M3) dan zijn aanbiedingen van deze leveranciers al helemaal niet meer interessant. Sterker nog, zul je uiteindelijk duurder uit zijn door hun belachelijk hoge vastrecht leveringskosten voor de producten.
Let daarnaast ook op de regiotoeslag (gas!) die een leverancier berekend. Dit mag de leverancier namelijk ook zelf bepalen.
Iedere consument heeft zo zijn eigen ervaringen met de leverancier(s). Is de een dik tevreden, heeft de ander alleen maar rottigeheid.
Wat je op dit forum vooral ziet (alsook op menig vergelijkingssite waar je dan ook nog een mening/cijfer mag geven) is dat vooral klachten de boventoon voeren.
Nederlanders zijn erg goed in klagen en zullen hun klacht ook overla waar maar kan laten horen. Maar helaas zijn we minder sterk, of voelen we de behoefte aanzienlijk minder om onze complimenten op eenzelfde manier te ventileren. Hierdoor ontstaat al gauw een vertekend beeld.
Daarnaast als je de negatieve ervaringen leest, plaats ik bij menig ervaring de nodige kanttekeningen. Ze zijn te gekleurd, te eenzijdig en vaak wordt gedaan alsof de consument zelf totaal geen blaam betreft. Mijn visie is daarin toch wat anders.
Wel moet gezegd dat ik NLenergie absoluut af raad. De onophoudelijke klachtenstroom mbt deze leverancier, hun werkwijze en absoluut slechte administratie is te struktureel en inderdaad niet te vertrouwen.
Het is tot op heden nog steeds een raadsel waarom de toezichthouder deze leverancier al jarenlang zijn gang laat gaan.
Sterker nog: zodra een leverancier NLenergie hoort, weten ze eigenlijk al wat voor probleemverhaal (met NLenergie) er volgt.
Dit is echt een rotte appel in de leveranciersmand.
Verder moet je jezelf afvragen: Waarom wil je overstappen?
Ontevreden over je huidige leverancier? Slechte ervaring met de huidige leverancier?
Vind je de prijsstelling van je huidige leverancier te hoog? Vaak als je aangeeft bij je bestaande leverancier weg te willen, dan komt er nog wel eens een leuk 'klant behoud' aanbodaapje uit hun mauw rollen.
Vaak valt hetgeen je daadwerkelijk met een switch verdient enorm tegen. Zeker bij jaarverbruiken die niet hoger zijn zoals ik al eerder heb benoemd.
Re: Door de bomen het bos niet meer zien....
Overstappen kan veel geld opleveren, wij hebben bij Essent zelf een lagere prijs bedwongen en zijn niet overgestapt . de vele vergelijkingssites en VLB zijn commerciele firma,s en komen allemaal uit bij E D, vreemd toch
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 17 aug 2011 16:28
Re: Door de bomen het bos niet meer zien....
Ik ben overgestapt naar Main Energy maar heb het niet goed uitgezocht gehad. Naderhand kwamen er toch nog kosten bij die ik op het eerste oog niet kon vinden.
Dan ben ik toch eens gaan zoeken en heb Main Energy beoordelingen gevonden. een aanrader
Dan ben ik toch eens gaan zoeken en heb Main Energy beoordelingen gevonden. een aanrader
Re: Door de bomen het bos niet meer zien....
Dan ben je óf blind, óf analfabeet óf je hebt moeite met begrijpend lezen....een aanrader
of je bent een sarcast....
Re: Door de bomen het bos niet meer zien....
...of je hecht niet al te veel waarde aan drie (eigenlijk slechts 2) reviews. Vaak, zoals de les ook leert op dit forum, zijn menige opmerkingen en ervaringsverhalen te wijten aan de consument zelf en/of ligt de waarheid ergens in het midden. Ikzelf hecht er niet àl te veel waarde aan iig.
Bij iedere leverancier zie je altijd wel negatieve stories. Dan zou het uitdraaien dat je bij geen enkele leverancier contacten kunt afsluiten.
Overall,.... zijn er enkele leveranciers die de onophoudelijk negatieve kroon spannen. Main Energie valt hier niet onder.
Ik vind dhc daarom ook nogal erg kort door de bocht reageren.
Bij iedere leverancier zie je altijd wel negatieve stories. Dan zou het uitdraaien dat je bij geen enkele leverancier contacten kunt afsluiten.
Overall,.... zijn er enkele leveranciers die de onophoudelijk negatieve kroon spannen. Main Energie valt hier niet onder.
Ik vind dhc daarom ook nogal erg kort door de bocht reageren.
Re: Door de bomen het bos niet meer zien....
Logisch, bij die bedrijven moet de schoorsteen ook roken. De enige manier om het echt objectief te krijgen is een legertje vrijwilligers om zo'n site te onderhouden.Slimmekoper schreef:De vergelijkingssites zijn tegenwoordig al niet veel meer dan een reclamezuil voor ondoorzichtige aanbiedingen, is mijn mening.
Re: Door de bomen het bos niet meer zien....
Dat is niet helemaal wat de NMa ons vertelt.
Volgens hen zijn er inderdaad enkele vergelijkingssites die door maatschappijen worden "onderhouden". Maar gelukkig ook een paar echt onafhankelijke.
Neem bijvoorbeeld www.energieprijzen.nl. Deze lijkt al een paar jaar achtereen in de top van de NMa-onderzoeken te staan. Moet dus wel okee zijn.
Volgens hen zijn er inderdaad enkele vergelijkingssites die door maatschappijen worden "onderhouden". Maar gelukkig ook een paar echt onafhankelijke.
Neem bijvoorbeeld www.energieprijzen.nl. Deze lijkt al een paar jaar achtereen in de top van de NMa-onderzoeken te staan. Moet dus wel okee zijn.
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 04 dec 2010 21:58
Re: Door de bomen het bos niet meer zien....
Je kan altijd even kijken idd of de domein van een energiemaatschappij zelf is. Een andere goede en overzichtelijke site is Goedkoopste-energieleverancier.nl. Dit is een site die regelmatig bijgehouden wordt zo te zien aan de artikel:Websites van energieleveranciers worden als slecht beoordeeld.