LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ik ga binnenkort een studentenkamer bezichtigen!

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
308426
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2011 12:09

ik ga binnenkort een studentenkamer bezichtigen!

Ongelezen bericht door 308426 »

en heb een paar vraagjes,

het betreft een studentenkamer waar ik samen met mijn vriendin in wil wonen.

De kamerhuur is 500 euro.
De meerprijs omdat ik er samen met mijn vriendin in wil is 60 euro.

Bemiddelings kosten 500 of 560 euro ( gelijk aan 1 maal de kale huur)

ik heb even wat info opgezocht en kom met het punten berekenings systeem op een huur van 350 a 400 euro.

het is op het moment heel druk in de studentenkamers dus ik heb niet geprotesteerd tegen de bemiddelings kosten en de kamerhuur omdat ik bang ben dat ze de kamer dan aan iemand anders gunnen.

Vraag 1: zijn de bemiddelingskosten acceptabel ?
vraag 1.5: zijn de extra kosten voor samenhuren acceptabel ?

Vraag 2: kan ik in beroep gaan tegen de kamerhuur en/of de bemiddelings kosten nadat ik de kamer heb en het huurcontract heb ondertekend ?
Vraag 2.5: kan ik uit de kamer gezet worden wanneer ik in beroep ga tegen de kamerhuur ?

vraag 3: verder nog tips?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: ik ga binnenkort een studentenkamer bezichtigen!

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Of de meerkosten acceptabel zijn en hoeveel acceptebel is, is ook weer afhankelijk van de vraag of de huurprijs een "kale huur" is of electra en/of water is inbegrepen in de huurprijs.

Tja als je vooraf al weet dat de huur aan de hoge kant is en je vervolgens toch akkoord gaat, kan het lastig worden. Maarja dat moet de verhuurder dan wel weer aan kunnen tonen. Helaas is de huurprijs voor studentenwoningen vaak aan de hoge kant omdat er in bepaalde steden meer vraag dan aanbod is.

Wellicht dat de informatie op deze site van de overheid ook nuttig is.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... merverhuur

Mogelijk is het ook handig eens advies in te winnen bij een juridisch loket of iets dergelijks. Mogelijk is het ook aan te bevelen een soort samenlevingscontract op te stellen bij een notaris. Stel dat een van de 2 schulden maakt en er volgt beslaglegging of iets dergelijks...

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: ik ga binnenkort een studentenkamer bezichtigen!

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 03 jan 2012 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.

ckc
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 jun 2011 00:33

Re: ik ga binnenkort een studentenkamer bezichtigen!

Ongelezen bericht door ckc »

Bemiddelingskosten betaal je als je het niet rechtstreeks huurt van de verhuurder. Anders moet je zonder tussenpersoon gaan zoeken.

Als je de kamer heb gezien en het voor de prijs hebt geaccepteerd kan je moeilijk achteraf nog gaan klagen. De puntensysteem werkt niet als je een kamer huurt of in de vrije sector. Dit geldt alleen als je via de woningbouw huurt. Maar hier is het ook dat je de appartement hebt gezien en de prijs weet.

Zoals eerder is aangegeven. Meerprijs voor extra water etc is normaal. Voor kale uur is het overdreven, maar als je al van plan bent om achteraf te gaan klagen / zeuren omdat je niet eens bent met de voorwaarden voordat je in gaat trekken kan je toch beter gewoon iets zoeken wat wel aan je voorwaarden voldoet.....

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: ik ga binnenkort een studentenkamer bezichtigen!

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 03 jan 2012 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.

308426
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2011 12:09

Re: ik ga binnenkort een studentenkamer bezichtigen!

Ongelezen bericht door 308426 »

oké bedankt voor de tips,
ik ga maandag een partij kamers bezichtigen er zitten ook enkele particuliere verhuurders bij die geen bemiddelings kosten vergoeding vragen dus ik hoop dat daar wat leuks bij zit, en daarna het punten systeem ff nalopen om te kijken of er nog wat af te dingen valt:D

cassandra108
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 jul 2011 18:40

Re: ik ga binnenkort een studentenkamer bezichtigen!

Ongelezen bericht door cassandra108 »

Heb je nog wat leuks gevonden?
Puntensysteem telt inderdaad ook voor studentenkamers.
Teken beiden het huurcontract, zodat de een er niet meteen uitgezet kan worden, als de ander (die getekend heeft) zou vertrekken, dus teken voor gelijke rechten en plichten.
Kijk ook of in het contract staat of de huur jaarlijks (gelijk aan de inflatie) verhoogd kan worden, anders geldt dezelfde huurprijs voor je hele woonduur.
Let eveneens op of jullie er meteen uit moeten na verloop van je studententijd.
Als het een studentenhuis betreft met meerdere kamers, praat dan ook even met mede-huurders, want veel huisjesmelkers deugen echt niet. Bovendien kan je zien of het "klikt"met de eventuele mede-huurders en over de verdeling van de gezamenlijke werkzaamheden en of je "gasten" mag ontvangen.

308426
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 jun 2011 12:09

Re: ik ga binnenkort een studentenkamer bezichtigen!

Ongelezen bericht door 308426 »

Hallo, even een update,
ik heb inmiddels een kamer, een mooie grote, zonder bemiddelings kosten:D ipv 400 euro bemiddelingskosten te betalen heb ik een partij laminaat en latexverf gekocht en de kamer ff lekker opgelapt:D
ik en mijn vriendin betalen nu iets minder dan 600 euro voor 35 vierkante meter, aan een populaire straat in het centrum in groningen. De huurbaas lijkt in eerste instantie een aardige man, we hebben deze week een vriendelijke "klachtenbrief" geschreven omdat de dakgoten en plattedaken vol met smurrie en water staan en volgens mij lekkages veroorzaken (en nog wat andere puntjes) nog even afwachten wat hij daar over te zeggen heeft.

trudy81
Berichten: 630
Lid geworden op: 22 apr 2010 16:38

Re: ik ga binnenkort een studentenkamer bezichtigen!

Ongelezen bericht door trudy81 »

hai,

ik wil hier wel even op reageren, vele posten voor mij hebben het over het punten systeem. Dat is natuurlijk een goede zaak ,,maar de beoordeling daarvan laat te wensen over. Vind u uw locatie in de stad 20 punten waard (evenveel als kunstof kozijnen) of 1 punt waard (evenveel als niks). Natuurlijkm is het systeem arbitrair, maar studenten moeten ook leren dat er niets voor niks is (voordat iemand begint: ik ben net 6 jaar student af). Studeren en werken kan niet altijd, maar kan wel vaak
als het niet kan is een goedkope lening een optie, als het wel kan, wat is dan het probleem
Trudy

Gesloten