LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Geen Hypotheek ivm A2 codering
Geen Hypotheek ivm A2 codering
Hallo,
Mijn vriend en ik zijn bezig met het aanvragen van een hypotheek, alles leek super goed te gaan.. totdat de bank onze offerte heeft geweigerd omdat mijn vriend een A2 codering heeft staan bij de ABN Amro bank. Dit is destijds in 2007 een terechte registratie geweest omdat hij toen werkloos was en zijn vaste lasten nog steeds liet afschrijven van zijn rekening. Hij heeft echter binnen een jaar het gehele bedrag van 4500 euro afbetaald en vanaf juni 2007 is het "oh-zo-leuke-5-jaar" termijn ingegaan. Wij hebben bij de bank van alles geprobeerd om het laatste jaar evt in te trekken of evt na een lagere/niet zwaar tellend codering om te zetten. Zij hebben aangegeven dat het onder geen enkel omstandigheid mogelijk is geweest om dit uit te voeren aangezien zij zich aan de richtlijnen van de wetgeving moeten houden. Nu heb ik zo in de wandelgangen gehoord en gelezen dat er enkelen zijn waarvoor er een uitzondering is gemaakt om het toch wel in te trekken? Is er iemand die hier eventueel ervaring mee heeft of enige tips/suggesties?
Ik weet dat er vast wel instanties zijn die een hypotheek geven met een A2 codering, maar daar zit vast wel een addertje onder het gras.. (Een niet normale hoge rente ofzoiets) dus daar wil ik mijn handen niet aan vuil maken..
We hadden met onze adviseur nl een perfecte hypotheek gevonden met een mooie rente en wil toch op dat wolkje verder :S
Is er iemand die verder tips heeft??
Mijn vriend en ik zijn bezig met het aanvragen van een hypotheek, alles leek super goed te gaan.. totdat de bank onze offerte heeft geweigerd omdat mijn vriend een A2 codering heeft staan bij de ABN Amro bank. Dit is destijds in 2007 een terechte registratie geweest omdat hij toen werkloos was en zijn vaste lasten nog steeds liet afschrijven van zijn rekening. Hij heeft echter binnen een jaar het gehele bedrag van 4500 euro afbetaald en vanaf juni 2007 is het "oh-zo-leuke-5-jaar" termijn ingegaan. Wij hebben bij de bank van alles geprobeerd om het laatste jaar evt in te trekken of evt na een lagere/niet zwaar tellend codering om te zetten. Zij hebben aangegeven dat het onder geen enkel omstandigheid mogelijk is geweest om dit uit te voeren aangezien zij zich aan de richtlijnen van de wetgeving moeten houden. Nu heb ik zo in de wandelgangen gehoord en gelezen dat er enkelen zijn waarvoor er een uitzondering is gemaakt om het toch wel in te trekken? Is er iemand die hier eventueel ervaring mee heeft of enige tips/suggesties?
Ik weet dat er vast wel instanties zijn die een hypotheek geven met een A2 codering, maar daar zit vast wel een addertje onder het gras.. (Een niet normale hoge rente ofzoiets) dus daar wil ik mijn handen niet aan vuil maken..
We hadden met onze adviseur nl een perfecte hypotheek gevonden met een mooie rente en wil toch op dat wolkje verder :S
Re: Geen Hypotheek ivm A2 codering
Als er al een bank te vinden die jullie een hypotheek wil verstrekken, dan zul je inderdaad rekening moeten houden met een hogere rente, een korte rentevastperiode en minder voordelige overige voorwaarden. De bank loopt immers een groter risico.
-
"De Bkr codering A2 betekent dat de totale openstaande som van het krediet dat aan u is verstrekt door de kredietverstrekker opeisbaar is gesteld."
In feite staat er dus bij de BKR dat de schuld nog niet is voldaan. Als de schuld wel voldaan is wordt het een H-codering. Hier doen geldverstrekkers minder moeilijk over dan de A2, omdat in deze men beslag kan leggen op zaken en bankrekeningen - waardoor eventueel de hypotheek niet betaald kan worden.
Je zult eerst moeten nagaan of de gehele schuld daadwerkelijk is afbetaald. Vervolgens kan je het bij de ABN proberen te laten wijzigen. Werken zij niet mee, dan kunt u naar de Geschillencommissie van de BKR gaan. Dit kost u €22,50.
Meer info is te lezen op de site van het BKR zelf:
http://www.bkr.nl/IkenBKR.aspx?pid=93
In feite staat er dus bij de BKR dat de schuld nog niet is voldaan. Als de schuld wel voldaan is wordt het een H-codering. Hier doen geldverstrekkers minder moeilijk over dan de A2, omdat in deze men beslag kan leggen op zaken en bankrekeningen - waardoor eventueel de hypotheek niet betaald kan worden.
Je zult eerst moeten nagaan of de gehele schuld daadwerkelijk is afbetaald. Vervolgens kan je het bij de ABN proberen te laten wijzigen. Werken zij niet mee, dan kunt u naar de Geschillencommissie van de BKR gaan. Dit kost u €22,50.
Meer info is te lezen op de site van het BKR zelf:
http://www.bkr.nl/IkenBKR.aspx?pid=93
@loveyou234; wel raar dat de abn adviseur niet heeft aangegeven dat de a2 een h. Code hoort te zijn. Hij had nl wel erkend dat de schuld volledig is ingelost in 2007. Is het met een h codering wel mogelijk een hypotheek te nemen?
In feite staat er dus bij de BKR dat de schuld nog niet is voldaan. Als de schuld wel voldaan is wordt het een H-codering.
Dit klopt helaas niet. De H-codering wordt vermeld op het moment waarop de achterstand is ingelopen. Wanneer de schuld volledig is voldaan wordt dit niet aangetekend met een H-codering, maar met de datum waarop de laatste termijn is voldaan.
Voor het complete verhaal zie onderstaande link:Citaat BKR site:
Hebt u uw achterstand ingelopen, dan is dit ook zichtbaar bij ons. Een 'H' van Herstel bij de betreffende overeenkomst geeft dit aan. De 'H' wordt alleen vermeld als de overeenkomst doorloopt. Als u de achterstand hebt ingelopen en daarmee de overeenkomst heeft beëindigd, wordt een einddatum bij de overeenkomst geplaatst. De 'A' van Achterstand blijft met de einddatum zichtbaar bij de betreffende overeenkomst. Vijf jaar na de einddatum verdwijnen uw gegevens over de beëindigde overeenkomst automatisch uit ons bestand. Dus ook de 'A'.
http://www.bkr.nl/IkenBKR.aspx?pid=67
Indien de achterstand is ingelopen, dan wordt de H-codering toegevoegd aan de A2 codering. Het moet nl. zichtbaar blijven wat er allemaal is gebeurd.@loveyou234; wel raar dat de abn adviseur niet heeft aangegeven dat de a2 een h. Code hoort te zijn. Hij had nl wel erkend dat de schuld volledig is ingelost in 2007. Is het met een h codering wel mogelijk een hypotheek te nemen?
De grootste kans om de hypotheek te sluiten op basis van normale condities, maak je bij de ABN/AMRO. Die kennen het hele verhaal achter de achterstand en op welke wijze de acterstandsproblemen zijn opgelost. Is alles in goede harmonie en conform afspraken gelopen, dan zijn ze misschien bereid om met jullie in zee te gaan. Hoewel ik vrees dat een A2 codering erop wijst dat niet alles gladjes is verlopen.
Bij andere instellingen weegt de A2 codering veel te zwaar ben ik bang voor.
Weet je als wat voor kredietvorm het geregistreerd is? Gezien je verhaal vermoed ik als een overige obligo (RO). Als dat het geval is geef ik je nagenoeg geen kans bij welke verstrekker dan ook. Er zijn nog een paar banken die je eventueel kan proberen als het een RK is met een lage limiet, maar ik vermoed dat je moet wachten tot codering niet meer zichtbaar is.
FJG190 schreef:Hallo,
Je kunt geen enkele instelling verplichten je een (hypothecaire) lening te verstrekken, zelfs niet als er géén BKR-melding was. Er heerst, ook voor de bank, contractsvrijheid, geen contractsplicht.
De BKR-melding is terecht geweest en nu zit je nog in een periode die eigenlijk nog te kort op de oude probleemsituatie zit. Statistisch gezien ben je nog een verhoogd risico.
Nu is het ene geval het andere niet en lang niet iedereen is een even statistisch geval. Als je bij die bank die hypothecaire lening wilt verkijgen, adviseer ik je toch eens met de bank te gaan praten. Probeer de bank ervan te overtuigen en toon aan dat het je geen statistisch geval was, dat het toen een uitzonderlijke situatie was, een eenmalig geval en slechts een korte momentopname, dat de omstandigheden kort daarna al drastisch waren verbeterd en alle achterstanden al heel snel waren weggewerkt, dat de vijfjaarsperiode bijna verstreken is en dat de omstandigheden zodanig zijn veranderd en blijvend verbeterd dat herhaling/terugval geen reëel risico meer is en je financiële positie gezond. Dwingen kun je de bank niet, maar mogelijk dat de bank dat bij een goed gevoerd gesprek toch overstag gaat.
Nee heb je, ja kun je krijgen.
Zeker weten dat het kan, wij hadden dit ook in 2007.
Mijn vriendin had toen een bkr A1 codering, wij hebben toen een doorlopend krediet bij de zelfde instelling afgesloten.
Omdat ik niet bij bkr te tiel als wanbetaler stond kon de negatieve bkr melding van mijn vriendin weg worden gehaald.
Mijn vriendin had toen een bkr A1 codering, wij hebben toen een doorlopend krediet bij de zelfde instelling afgesloten.
Omdat ik niet bij bkr te tiel als wanbetaler stond kon de negatieve bkr melding van mijn vriendin weg worden gehaald.
A1 of A2 is een wereld van verschil. Op zijn minst een aantal brieven en/of aanmaningen, waarop niet is gereageerd.
Zeer begrijpelijk dus dat banken dit weigeren...
MVG
Klaas
Zeer begrijpelijk dus dat banken dit weigeren...
MVG
Klaas