LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 'Foute bedrijven aan de schandpaal' art. AD

Hier kan je discussiëren over de onderwerpen rondom Legio Lease.
Piet

'Foute bedrijven aan de schandpaal' art. AD

Ongelezen bericht door Piet »

'Foute bedrijven aan de schandpaal'

Door Walter Devenijns

Algemeen Dagblad 08032004

Kamerlid Heemskerk wil meer macht voor beurswaakhond
Kamerlid Frank Heemskerk is op oorlogspad. Het PvdAlid vindt dat de beurswaakhond AFM zeer hoge boetes, met naam en toenaam, moet uitdelen aan ' foute' bankiers of verzekeraars. Nu straft de toezichthouder nog anoniem, maar dat kan echt niet meer.
Den Haag -Het is te gek voor woorden, zo constateert Heemskerk. Als er sprake is van misleiding bij de verkoop van de ondertussen beruchte aandelenleaseproducten, deelt de beurswaakhond anoniem boetes uit. Hoe hoog de straf is en wie wordt gestraft, maakt AFM niet bekend. Als de effectenklachtencommissie DSI een boete uitdeelt, gebeurt precies hetzelfde. Wie het oordeel naleest, ziet ' verzekeraar x' staan die straf krijgt wegens de verkoop van ' product y'. Alleen de klagers weten wie bedoeld wordt. Die door de wet afgedwongen geheimzinnigheid moet de prullenbak in, vindt Heemskerk die bij de Tweede Kamer een voorstel heeft ingediend om AFM meer mogelijkheden te geven. Hij vindt dat de namen van de veroordeelde bedrijven openbaar gemaakt moeten worden door AFM. Iedereen kan dan zien wie straf krijgt. Weet meteen iedere consument dat je bij die bank of verzekeraar dat product niet moet kopen, zo meent hij.
Waarom zouden malafide bedrijven of bestuurders anders behandeld moeten worden dan gewone criminelen? Die zijn toch ook met naam en toenaam bekend. Het kamerlid vindt ook dat bestuurders van foute bedrijven persoonlijk gestraft mogen worden. Heemskerk: "Heeft de bestuurder zijn naam onder een fout contract gezet, dan mag die persoonlijk ook aan de schandpaal." Hoge boetes uitdelen is natuurlijk vanzelfsprekend. "Die moeten stevig zijn. Als er aan een product fors is verdiend, moeten er ook hoge boetes worden uitgedeeld. De straf moet in verhouding staan tot de opbrengst. Bij Amerikaanse salarissen, horen ook Amerikaanse straffen."
Het zijn harde uitspraken van een kamerlid dat nog maar enkele jaren in het parlement rondloopt. In 2002, tijdens de monsterzege van de PvdA, stapt Heemskerk voor het eerst de Tweede Kamer binnen. Daarvoor was hij werkzaam als bankier bij ABN Amro, dus de financiële wereld kent de 34-jarige als geen ander. Logisch ook, dat Heemskerk met een dergelijke achtergrond zich in de kamer bezighoudt met de financiële wereld. Hij en zijn mede-PvdAkamerlid Crone kwamen met het idee om een bemiddelingscommissie op te richten die de 'oorlog' tussen de honderdduizenden aandelenleasebeleggers en de bankiers moet beslechten. Want de hoge schulden die zijn ontstaan na het beleggen met geleend geld, zijn een maatschappelijk probleem geworden: "Één op 16 Nederlanders heeft een contract getekend. In iedere straat woont wel een leasebelegger." Minister Zalm nam het idee over en sindsdien werkt de commissie onder leiding van oud-Ombudsman Marten Oosting aan een schikking.
Heemskerk zal er ' niet rouwig om zijn als Oosting bij een oplossing heel veel advocaten werkeloos maakt.' Het kamerlid schat dat er inmiddels duizenden juridische procedures zijn opgestart, waarbij stichtingen, Consumentenbond, VEB en de kleine beleggers de verkopers Fortis, Dexia of Aegon voor de rechter of een klachtencommissie slepen. Daarnaast dagvaarden de financiers op hun beurt weer de ' wanbetalers'. Tijd voor een oplossing, vindt Heemskerk. Als Nederland zo doorgaat loopt de toch al overbelaste rechtspraak vast en gaan gewone burgers er financieel en emotioneel aan onderdoor.
Of Oostings poging succesvol wordt, is afwachten, zo denkt hij. "Ik hoop dat de klagers en de banken inzien, dat er heel redelijke uitspraken zijn gedaan door de DSI, AFM en de rechter. Die uitspraken bieden een houvast. Moeilijk is wel dat het om heel veel geld gaat, zo'n 6 miljard euro. Dan heb je er een belang bij om knetter-, knetterhard tot het gaatje te onderhandelen. Dan duurt het geheel nog jaren, maar ja, de bankreputaties staan ook onder druk."
Frank Heemskerk wil AFM meer bevoegdheden geven. Niet alleen moeten de boetes omhoog, maar moeten ook de namen van 'foute' bankiers bekend worden gemaakt na een veroordeling.

Op dit artikel berust copyright! © 2004 Algemeen Dagblad

Oom Dagobert

Re: 'Foute bedrijven aan de schandpaal' art. AD

Ongelezen bericht door Oom Dagobert »

telkens als je de afgelopen maanden een dergelijk stuk leest dan denk je : "Het kan niet meer stuk voor ons" en "Dexia krijgt er elke keer weer van langs".

En toch zijn we nog geen moer opgeschoten, iedereen wacht heel geduldig op Oosting.

Alsof hij nog iets toe te voegen heeft.

Aan gelijk in de kranten hebben we niets, Oosting, kom op met je conclussies dan kunnen we daarna gelijk Dexia voor de rechter slepen.

Joyce

Ongelezen bericht door Joyce »

Hij en zijn mede-PvdAkamerlid Crone kwamen met het idee om een bemiddelingscommissie op te richten die de 'oorlog' tussen de honderdduizenden aandelenleasebeleggers en de bankiers moet beslechten

Een stukje uit het bovenstaande gekopieerd.
Op deze forum is al een enquette gehouden. Bijna iedereen wilt dat de
namen bekend moeten worden en een parlementaire enquette op deze forum. Laat ze zorgen dat ze onze geld teruggeven en wat er overblijft dan een boete opleggen. Het boetegeld is onze geld en mag niet in de zak van AFM. De ene dief pikt het van de andere dief op een slinkse manieer.
Waarom spreekt AFM van een misleiding en DSI niet? De commissie Oosting kijkt waarschijnlijk alleen naar de uitspraak van DSI en vergeet misschien het AFM Rapport want hun kennen ook de namen niet zogenaamd, denk ik.

Dus komt Commissie Oosting met iets (wat anders is dan de uitspraken van de rechter enigszins of ons weinig oplevert) en dan gaat dexia weer in hoger beroep. Zo'n kat en muis spelletje en Zalm en Balkenende maar over normen en waarden praten. Hoe kunnen ze dat doen als er nu meer dan 70.000 mensen aangemeld hebben bij Stichting Legiolease. Ik wou dat ik veel tijd had, maar ik moet mijn gezin met 2 kinderen verzorgen, naast het werken en mij zeer zware zieke familieleden verzorgen, anders had ik die minister zalm en balkenende dagelijks bestookt met brieven over hun normen en waarden.

Ik ben niet zo goed en ik weet

Hollander

Ongelezen bericht door Hollander »

In 2002, tijdens de monsterzege van de PvdA, stapt Heemskerk voor het eerst de Tweede Kamer binnen.

Ha ha, in 2002 leed de PvdA het grootste zetelverlies dat een partij ooit in de Nederlandse geschiedenis leed.

Karel

Ongelezen bericht door Karel »

Hollander,
Veel berichten heb ik van jou gelezen op dit forum maar nooit heb ik een positieve of inhoudelijk bericht van je mogen lezen. Wat dat betreft doe je je naam eer aan en reageer je ook inderdaad zo.
Wellicht ben ik niet de enigste op dit forum die zo langzamerhand mij loopt te ergeren aan jouw constante manier van negatief te ageren. Er is maar weinig in jouw ogen wat deugt!

Albert

Ongelezen bericht door Albert »

Och Hollander is een kritische noot en geeft soms sjeu aan het forum. Als het alleen maar gelijkgestemden zijn, is het forum ook niets meer.

Albert.

Karel

Ongelezen bericht door Karel »

Albert,
Er is natuurlijk een wezenlijk verschil tussen kritisch zijn en negatief reageren zoals Hollander continu doet.

Albert

Ach wat maakt het uit. Als die man dat leukt vindt je moet je er gewoon niets van aantrekken, als je er niet tegen kunt. Vergeet niet dat het geen dom persoon is. Althans dat is mijn mening.

We leren allemaal in het leven toch ! En we gaan maar voor één doel en dat is gelijk krijgen tegen Dexia.

Albert.

gast_58

Ongelezen bericht door gast_58 »

Albert, vind het altijd moeilijk kritisch tegen je te zijn, maar geloof me, als je niet meer doelen in je leven hebt dan Dexia..... :shock:

Albert

Ach Dexia is momenteel belangrijk maar wel een belangrijk detail. :shock:

Albert

Pieter
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pieter »

Volledig mee eens.

Namen bekend. Boetes omhoog.

En ja knetter knetter hard gaat het. Volledige inleg plus wettelijke rente. Met minder gaan we niet akkoord.

Bij oplichters pratijken past geen pardon of medelijden.

Reputatie van de banken? welke reputatie? Witte boorden criminelen zijn het zolang we niet schadeloos gesteld worden.

Mvg Pieter

jan2

Ongelezen bericht door jan2 »

Albert, je mag gerust je mening over de reacties van Hollander geven hoor, of praat je nog steeds met iedereen mee?

croosjes

Ongelezen bericht door croosjes »

pieter,iedereen schadeloos-stellen helemaal mee eens en schulde vrij maken als het anders gaat dan wij denken.vrgr.andre de croos vereniging schadeloosstelling.
Laatst gewijzigd door croosjes op 09 mar 2004 08:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieter
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pieter »

Vind het overigens een goede optie om bestuurders van banken endergelijke persoonlijk te gaan aanpakken en te straffen.

Hoe eerder hoe beter. Witteboorden criminelen behoren achter slot en grendel. Deze witteboorden verpesten zelf de reputatie van de banken.

Mvg Pieter

JH

Ongelezen bericht door JH »

Dat geldt dan zeer zeker ook voor al die zg juridische adviseurs en advocaten !!!!!!!! Het wordt tijd dat mensen eens prestaties leveren voor de producten die zij aanbieden in plaats van slapend rijk te worden.

Albert

Het raakt me niet meer.
Laatst gewijzigd door Albert op 09 mar 2004 21:46, 4 keer totaal gewijzigd.

jan2

kind

Albert

:?:
Laatst gewijzigd door Albert op 09 mar 2004 17:18, 2 keer totaal gewijzigd.

jan2

Ach wat maakt het uit. Als die man dat leukt vindt je moet je er gewoon niets van aantrekken, als je er niet tegen kunt. Vergeet niet dat het geen dom persoon is. Althans dat is mijn mening.

We leren allemaal in het leven toch ! En we gaan maar voor één doel en dat is gelijk krijgen tegen Dexia.

Albert.

JH

Ongelezen bericht door JH »

Zo is het maar net Jan2 !
Daarin heeft Albert gelijk, laat een ieder in zijn of haar waarde !

Gesloten