LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte boete!

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
TRC
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2011 14:29

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door TRC »

Hallo allemaal,
over dat kaartje, ik had een kaartje gekocht enkele reis, van Amersfoort naar Hilversum met datum en er staat een tijdstip op. ik heb geen kaartje geleend van iemand dus dat is allemaal niet waar, het kaartje is gewoon met datum en tijdstip

roko72
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 mar 2008 01:22

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door roko72 »

Dat geloof ik meteen.
Ik zeg ook niet dat u dat gedaan heeft, maar dat de mogelijkheid er is om het zo te doen.

U kon echter het kaartje niet tonen toen u dat werd gevraagd.

En dat is het punt in dit verhaal.
Dat er een datum, tijdstip, "code" enz.enz. op staat is niet relevant.
Ú kon het niet tonen toen dat moest, en daarom heeft u de boete gekregen.

Spijtig, maar terecht.
Als ik aangehouden word, en ik heb geen rijbewijs en/of ID bij me, krijg ik een bon.
Dat ik een uur later e.e.a. op bureau kan laten zien, maakt niet uit.

Op moment van vordering moet je het kunnen tonen.
En dat is bij NS niet anders.

Blijft toch een gevalletje jammer maar helaas.
Dat u een verzoek tot coulance doet ok, maar men hoort het héél vaak, dus of er ook coulance word gegeven??

Succes!

alfatrion
Berichten: 21967
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vermoed dat hier het zelfde geld als voor parkeerboetes. Daarbij geld dat je aannemelijk moet kunnen maken dat je betaald hebt. Als je dat kunt dan kom je onder de boete uit.

alfatrion
Berichten: 21967
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door alfatrion »

roko72 schreef:De boete is terecht gegeven, al voelt dat voor TS niet zo.
De huisregels zijn hier echter duidelijk in.

Uit de huisregels:
(...)
En uit de Algemene Voorwaarde
Dat een civiele partij zoals de NS iets in haar algemene voorwaarden betekend nog niet dat het daarmee zo is. Algemene voorwaarden mogen niet onredelijk bezwaren zijn. Een dergelijke voorwaarden als hier geschetst acht ik onredelijk in de situatie waarbij de wederpartij feitelijk wel aan haar verplichtingen uit de overeenkomst heeft voldaan, omdat daarmee het evenwicht tussen de rechten en verplichtingen van partijen in het nadeel van de consument aanzienlijk worden verstoord.

De controles zijn er om zwart rijders in de kraag te vatten, niet om extra inkomsten te generen door reizigers te beboeten die wel een kaartje hebben gekocht. Hier is extra wetgeving voor nodig met de bijbehorende jurisprudentie om de betekenis daarvan te duiden.

roko72
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 mar 2008 01:22

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door roko72 »

Ik weet bijna zeker dat het niet het zelfde werkt als met parkeerboetes.

Ik heb een rijbewijs, en kan het ook bewijzen, echter heb ik die op moment van aanhouden/vorderen niet bij me.
Ik krijg toch een bon, al laat ik 10 minuten later op het politie bureau zien dat ik een rijbewijs heb.
Ook kan de agent ter plekke controleren of ik in bezit ben.
Die bon krijg je (vaak), en betalen zul je hem.

Zó werkt het bij NS ook.

V.w.b. de jurisprudentie en dergelijke..................NS heeft meer juristen dan machinisten :lol: , dus ik denk dat die voorwaarden wel dicht getimmerd zijn.

Nietemin, niet geschoten is altijd mis, dus proberen kan altijd.

alfatrion
Berichten: 21967
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door alfatrion »

roko72 schreef:V.w.b. de jurisprudentie en dergelijke..................NS heeft meer juristen dan machinisten :lol: , dus ik denk dat die voorwaarden wel dicht getimmerd zijn.
Zoals ik heb onderbouwd kun je dit niet met algemene voorwaarden regelen. Het zal in de wet of stukken van de minister iets over moeten staan.

Marieke1231
Berichten: 58
Lid geworden op: 08 nov 2009 15:49

Re: Onterechte boete!

Ongelezen bericht door Marieke1231 »

Ik kan me de verontwaardiging helemaal voorstellen! Waar het omgaat is dat je aantoont altijd een kaartje te kopen, dus waarom zou je dat deze keer dan niet hebben gedaan. Je haalde immers plm. 50 kaartjes uit je tas. Daarmee zou een conducteur kunnen besluiten je geen boete te geven.

ik heb nu ook iets dergelijks meegemaakt, ik weet dus hoe het voelt! Ik ging vorige week zondag met de trein naar Schiphol. Ik reis drie tot vier keer per week met de trein voor mijn werk met mijn ov-chip kortingskaart. Maar nu was ik met echtgenoot en koffers. De rechtstreekse trein naar Schiphol bleek niet te rijden en we moesten via Utrecht. Voor mijn man had ik via internet kaartjes gekocht. Maar door de stress was ik vergeten in te checken. De trein begon te rijden en onmiddellijk bedacht ik mij dat ik dat vergeten was. De conducteur kwam er ook direct aan en ik vertelde hem gelijk dat ik het was vergeten. Ik heb hem uitgelegd dat: ik bijna elke dag met de trein reis, ik voor mijn man wel kaartjes had, ik een kortingskaart heb, twee dagen ervoor speciaal voor mijn treinreis naar Schiphol nog had opgeladen, ik dus meer dan voldoende saldo had. Ik dus geen enkele reden had om expres niet in te checken, dat ik dat toch niet zou doen om 5,40 te besparen, dat ik dat risico niet zou willen lopen! Hij kon mijn reishistorie en saldo niet zien, zei hij, dus ik kreeg de boete. Toen ik na afloop van de vakantie terugkwam met de trein, heb ik een hoofdconducteur gevraagd wat hij kon zien als hij mijn ov-chipkaart scande. Hij zei dat hij mijn saldo (was toen 50 euro) en reishistorie kon zien en of ik een kortingskaart had. Moet ik even kijken? Vroeg hij. Daar ging het me natuurlijk niet om en heb hem uitgelegd wat er gebeurd was. Hij zei dat hij me nooit die boete had gegeven en zei toen: dat mag ik eigenlijk niet zeggen, maar wat een ***.!!!
Ik heb nu bezwaar gemaakt, maar moet nu wel betalen, anders krijg ik een verhoging van 10 euro. ik ga betalen onder protest. Dat ik nu moet betalen baal ik wel van, dan sta je direct minder sterk. Ik begrijp heus wel dat formeel gezien ik geen geldig vervoersbewijs bij me had door vergeten in te checken... en hij me daarom formeel gezien een boete mocht geven, maar het lijkt me niet meer dan normaal dat je naar het totale plaatsje kijkt! Net als bij de topic-starter.

Gesloten