LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stroom afgesloten door fout van Oxxio

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
roymen

Stroom afgesloten door fout van Oxxio

Ongelezen bericht door roymen »

Op 21-6-2011 heb ik een contract getekend om over te stappen naar oxxio.
Na een paar dagen netjes de formulieren gekregen dat oxxio vanaf 15-7-2011 mijn energieleverancier was.
Ook van mijn vorige energieleverancier bericht gekregen dat ik ging overstappen en enkele dagen later ook mijn eindafrekening.
Tot nu ging alles goed totdat ik op 18-8-2011 van mijn werk thuis kwam en ineens geen stroom meer had met een brief van enexis dat ik was afgesloten omdat ik geen leverancierscontract had.
Na veel bellen heeft oxxio het niet doorgegeven en daarom zat ik zonder stroom.

Nu zijn er door enexis kosten in rekening gebracht voor het af- en aansluiten van de stroom en wel €283.22 euro.
Deze wil ik graag vergoed hebben door oxxio, en het "zogenaamde contract" ongeldig verklaren.
Ik heb een termijn van 14 dagen gegeven om dit bedrag op mijn rekening over te maken.

Als het bedrag in deze tijd niet is bijgeschreven kan ik hier dan mee verder gaan?

Zelf ben ik ook in bezit van een internetwinkel die ik volledig vanuit huis beheer, maar nu er geen stroom is kan ik hun dan ook aansprakelijk stellen voor de gemiste inkomsten?

Chocomelk

Re: Stroom afgesloten door fout van Oxxio

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Hoop voor je dat er snel een Oxxio medewerker gaat reageren
en dit op heel kort termijn gaat oplossen voor je.

Schandalig van Oxxio dat je nu zonder stroom zit !

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Heb je van Enexis wel eerst de zogenaamde leegstandsbrief ontvangen? Ze mogen je niet zomaar afsluiten:

"Wat betekent het wanneer in mijn brief staat dat er geen energieleverancier bekend is?

U hebt een zogeheten leegstandsbrief ontvangen. Dit betekent dat er geen energieleverancier bekend is op dit adres. Om u als bewoner of eigenaar hierop te attenderen sturen wij u deze brief. Wanneer er niet spoedig een leverancierscontract bij ons bekend is, zijn wij wettelijk verplicht uw aansluiting af te sluiten. Aan de af- en heraansluiting zijn kosten verbonden. Wij adviseren u om een energieleverancier naar keuze te benaderen om een contract af te sluiten. Zij geven uw aanmelding aan ons door. "

roymen

Beste Bob

Wij hebben totaal niks gehoord van enexis.
Zonder kennisgeving is ons de stroom afgesloten en navraag bij enexis is ons ook verteld dat er geen brieven verstuurdt zijn naar ons adres.

Ik heb nu met spoed een andere leverancier gezocht en ook gevonden.
De aanmelding is nu ook bij enexis bekend maar aansluiten.....dus niet.
Eerst even 283,22 euro betalen en als dat binnen is wordt er eens gekeken wanneer hun tijd hebben voor het aan te sluiten.
Zelfs met spoed kan het zelfs 10 dagen duren.

Chocomelk

Een bedrag van 238,22 betalen en dan kan het nog wel
10 dagen duren en dat noemt men dan ook nog spoed ! :shock: :twisted: :shock:

In ieder geval goed van je dat je naar een andere leverancier bent gegaan
als Oxxio, als dit in het begin al zo fout gaat wat volgt dan nog meer.......
Toch ging ik ook die 238,22 terug 'halen' bij Oxxio, door hun zit je tenslotte zonder stroom.

Maar vind het ook niet netjes van Enexis dat ze het niet vantevoren kenbaar maken zodat je nog actie had kunnen ondernemen.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Vreemde zaak roymen, volgens mij klopt er iets niet in jouw verhaal en situatie.
Op de site van Enexis staat:
Voor afsluiting kunnen verschillende redenen zijn. Een betalingsachterstand of het ontbreken van een contract met een energieleverancier zijn wettelijke redenen de toevoer van energie te stoppen. Voordat we u afsluiten, nemen we altijd telefonisch en schriftelijk contact met u op. Hebt u heirover vragen of opmerkingen, dan kan onze klantenservice u verder helpen. Kleinverbruikklanten: 0900-7808700
Tweede vreemde zaak is dat je spreekt over € 283,22 incl. BTW (buiten afsluiting)
Dit geldt voor elk product, dus elektriciteit en gas.
Maar dit bedrag wordt ook nog eens in rekening gebracht voor heraansluiting (buiten) per product.
Betreft het bij jouw alleen elektriciteit en heb je geen gasaansluiting? Anders zul je 4x € 283,22 moeten betalen. Hoe zit dit nu bij jou?

Chocomelk

h@rm@n schreef: Op de site van Enexis staat:
Voor afsluiting kunnen verschillende redenen zijn. Een betalingsachterstand of het ontbreken van een contract met een energieleverancier zijn wettelijke redenen de toevoer van energie te stoppen. Voordat we u afsluiten, nemen we altijd telefonisch en schriftelijk contact met u op.
roymen schreef:Zonder kennisgeving is ons de stroom afgesloten en navraag bij enexis is ons ook verteld dat er geen brieven verstuurdt zijn naar ons adres.

trappist

Ongelezen bericht door trappist »

ik heb een paar jaar geleden hetzelfde meegemaakt met centrica (=oxxio) was pas verhuisd, centrica werd aanbevolen door de woningstichting, dus ik gaf mij op bij centrica.
na een aantal maanden kreeg ik vreemde brieven, ik zou niet aangemeld zijn bij een leverancier en kans lopen om te worden afgesloten, gegevens gemaild naar centrica met verzoek om dit recht te trekken, maar inderdaad ook ik kwam thuis en de gasmeter was weg, achteraf bleek dat ze mij alleen hadden genoteerd voor elektra, het contrakt voor gas was "vergeten" daardoor had ik ook geen moeite met de heraansluitkosten want dat had ik achteraf bekeken in die tijd ook uitgespaard, wel ben ik meteen naar een andere leverancier overgestapt, want oxxio wil u wel als klant, maar owee als er iets misgaat, dan geven ze niet thuis...

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Er van uit gaande dat hetgeen wat TS zegt klopt:

Oxxio heeft miskleund. Dien ten gevolge bent u afgesloten. Kosten dus op Oxxio verhalen. Immers, u hebt van hun een bevestiging dat u door hun met ingang van < datum> geleverd zou krijgen. M.a.w een leveringscontract hebt.

Enexis heeft zonder voorafgaande waarschuwing u pardoes afgesloten. Dit had niet gemogen. U had eerst de schriftelijke waarschuwing moeten hebben zoals Bob al aangeeft. 'Geen leverancier op uw adres bekend'

Vaststelling: Beide partijen zijn schuldig aan incorrect gedrag in deze. Dunkt me dat beide dan de kosten voor de heraansluiting dan maar moeten delen.
Eis dit ook. En indien uw verhaal echt klopt, dan zou ik het, indien beide partijen weigeren, de geschillencommissie inschakelen. Dit dient u u beide partijen dan ook even kenbaar te maken. Vaak komen ze dan wel over de brug.
Zorg wel dat u alle bewijslasten goed bewaard en archiveert. (papieren en telefoongesprek met Enexis -wie gesproken, wanneer, tijdstip, het antwoord)

h@rm@n

Ik had de zin wel gelezen in de topic van roymen, chocomelk, maar ik vind het maar een raar verhaal en twijfel aan hetgeen waarmee Shine zijn reactie opent.
Er zullen toch wel procedures zijn die nageleeft dienen te worden bij Enexis, anders wordt er door een monteur op eigen houtje gewerkt en afgesloten? :shock:
http://www.enexis.nl/site/Images/10208% ... uiting.pdf

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik zou zeggen: geschil aanspannen tegen Oxxio via http://www.sgc.nl

Schadevergoeding van 500 euro vorderen voor geleden ongemak en uiteraard vergoeding van die 282,nogwat.

Oxxio is een goede bekende bij de Geschillencommissie; in de meeste gevallen verliest Oxxio. Hoe het verder zit tussen Oxxio en Enexis: laat ze dat fijn zelf uitzoeken. Oxxio is degene aan wie je alle kosten moet betalen inclusief (Enexis) netwerkkosten. Daarmee is Oxxio zoals men dat noemt contractpartij en dus aansprakelijk.

http://www.google.com/search?hl=en&q=si ... 80&bih=878

roymen

h@rm@n schreef:Vreemde zaak roymen, volgens mij klopt er iets niet in jouw verhaal en situatie.
Op de site van Enexis staat:
Voor afsluiting kunnen verschillende redenen zijn. Een betalingsachterstand of het ontbreken van een contract met een energieleverancier zijn wettelijke redenen de toevoer van energie te stoppen. Voordat we u afsluiten, nemen we altijd telefonisch en schriftelijk contact met u op. Hebt u heirover vragen of opmerkingen, dan kan onze klantenservice u verder helpen. Kleinverbruikklanten: 0900-7808700
Tweede vreemde zaak is dat je spreekt over € 283,22 incl. BTW (buiten afsluiting)
Dit geldt voor elk product, dus elektriciteit en gas.
Maar dit bedrag wordt ook nog eens in rekening gebracht voor heraansluiting (buiten) per product.
Betreft het bij jouw alleen elektriciteit en heb je geen gasaansluiting? Anders zul je 4x € 283,22 moeten betalen. Hoe zit dit nu bij jou?
Bij mij was de afsluiting dus door het ontbreken van een contract.
En idd moet ik € 283,22 betalen voor heraansluiting (alleen stroom).
Van de afsluiting heb ik (nog) geen rekening gekregen.
Gas zou de volgende fase zijn geweest als ik niet binnen 5 dagen had gereageerd.
Als ik een brief had gekregen van enexis dan had ik heus wel gereageerd en was het niet zover gekomen.
Mij gaat het erom of ik dit bedrag bij Oxxio kan verhalen.
Ik heb alle papieren van Oxxio, Enexis en Essent (oude leverancier) bij elkaar maar kan ik hier wat mee.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Ik heb alle papieren van Oxxio, Enexis en Essent (oude leverancier) bij elkaar maar kan ik hier wat mee.
Ja hier kunt u wat mee.
Op 21-6-2011 heb ik een contract getekend om over te stappen naar oxxio.
Na een paar dagen netjes de formulieren gekregen dat oxxio vanaf 15-7-2011 mijn energieleverancier was.
Dit zijn de belangrijkste bewijsstukken.
Bent u overgestapt via de voordeur? (colportage aan uw deur en bij de verkoper het formulier ondertekend?)
U hebt via de reguliere post de contractbevestiging gekregen van Oxxio dat u m.i.v. 15-7-2011 klant bij Oxxio bent?
Als het goed is moet u ook van uw netbeheerder post hebben gekregen waarin staat dat Oxxio uw nieuwe leverancier is. Hebt u dergelijke stukken ontvangen?

Ik zou eerst de kwestie via en met de betrokken partijen proberen op te lossen. De SGC is niet bedoeld om hier meteen naar toe te stappen, zonder eerst onderling tot de gewenste oplossing te komen. Indien u er onderling niet uitkomt, dan kan de SGC ingeschakeld worden.
Neem contact op met Oxxio en vertel wat er is gebeurd, welke stukken u van hun hebt als bewijs en dat Oxxio dus ergens een grote steek heeft laten vallen. Door hun fout bent u afgesloten omdat u geen leverancier had. Geef duidelijk te verstaan dat Oxxio derhalve voor de af- en aansluitkosten verantwooordelijk is en u ze hiervoor verantwoordelijk stelt.
Neem ook contact op met Enexis. Vertel dat u bevestigingen heeft van de leverancier Oxxio dat u miv 15-7 klant van hun bent. Geef Enexis ook te verstaan dat ze de afsluiting heeft gedaan ZONDER vooraf schriftelijke kennisgeving. Poststukken zoals: Bij ons is geen leverancier bekend op uw adres. Indien u niet binnen < dagen> een leverancier hebt dan volgt afsluiting. Dergelijk stukken zijn verplicht te sturen door de netbeheerder.
In het telefoon gesprek heeft de netbeheerder u geinformeerd niet vooraf dergelijke, verplicht gestelde stukken gestuurd te hebben. (verbazend!) Want als dit daadwerkelijk het geval is, zou bij Enexis al talloze bellen moeten gaan rinkelen. Enexis zou dan al moeten weten dat ze onrechtmatig gehandeld heeft en de afsluiting niet volgens de vastgestelde procedure heeft plaatsgevonden. Derhalve af- en heraansluitkosten niet voor uw rekening kunnen en mogen zijn. Stel Enexis hier ook verantwoordelijk voor.
Advies: zorg dat u dit ook schriftelijk communiceert met beide partijen. En zij schriftelijk naar u communiceren. Telefoon gesprekken schriftelijk laten bevestigen. E.d.,.etc.
Een van beiden, anders dan u, zal voor die af- en/of heraansluitkosten moeten opdraaien. Geven ze beiden niet thuis, dan is de weg naar de geschillen commissie snel gevonden. Info hoe dit te doen vind u op hun website.

*Blijft van kracht mijn openingszin: Indien hetgeen TS zegt daadwerkelijk allemaal klopt!

trebelski

Ongelezen bericht door trebelski »

Shine schreef:
*Blijft van kracht mijn openingszin: Indien hetgeen TS zegt daadwerkelijk allemaal klopt!
Dat klinkt misschien wat hard maar ik ben het er wel mee eens. Zonder TS hiervan te beschuldigen gebeurd het wekelijks/dagelijks op het forum ( en elke ander consumentenforum) dat Topicstarters niet of niet helemaal de waarheid spreken en blijkt het achteraf allemaal net iets anders ( bepaalde zaken worden vergeten of anders beschreven) te zitten waardoor ook de antwoorden onjuist worden.Maar goed, de tips zijn prima en ik hoop dat alles voor TS goedkomt want schandalig is het wel.

EnexisWebcare

Ongelezen bericht door EnexisWebcare »

Geachte roymen,

Wat vervelend dat u bent afgesloten. Graag zou ik voor u willen nakijken wat er is gebeurd.

Hiervoor heb ik wel uw persoonlijke gegevens nodig. Ik vraag u daarom een e-mail te sturen naar [email protected], met daar in uw telefoonnummer, postcode, huisnummer. Ik of mijn collega zal dan op korte termijn contact met u opnemen.

Ik zie u gegevens graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Sarena
Enexis Webcare

deoxxiomedewerker
Contacteer:

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

@Roymen, het is erg vervelend dat u nu bent afgesloten. U geeft aan dat dit door toedoen komt van Oxxio. Als dit inderdaad het geval is, dan willen we dit tot de bodem uitzoeken. Op basis van uw verhaal zou het in principe niet mogelijk zijn en niet mogen om afgesloten te worden.

Het volgende is algemene informatie:
# Bij een overstap is er altijd een leverancier bekend. Als een nieuwe leverancier de levering wilt overnemen, maar dit gaat niet goed, dan blijft de oude leverancier altijd leveren. Geen reden tot afsluiting.
# Netbeheerders sluiten niet zonder kennisgeving af. Verder sluiten ze niet binnen één maand af. Hier gaat een hele procedure aan vooraf.
# Leveranciers beëindigen de levering niet na één maand bijvoorbeeld n.a.v. niet betaalde kosten.

Al het bovenstaande veranderd niet het feit dat u bent afgesloten. Als u uw gegevens mailt naar [email protected] dan neem ik zo snel mogelijk contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker

h@rm@n

Nu, na reacties van Enexis en Oxxio, moet toch alles boven water komen en zullen we binnen afziebare tijd de “schuldige(n)” en wat er aan de hand is geweest weten, indien roymen hier in deze topic ons op de hoogte blijft houden.
Is het een idee om ook reacties omtrent toestand en dergelijke van de “aansprakelijke” bedrijven in de topic te lezen, zonder privé gegevens van TS te verstrekken. Hierdoor kunnen ze openheid van zaken geven en zich tevens verdedigen en/of schuld bekennen.

roymen

Wat raar dat nu ineens iedereen wil helpen en als je belt met hun is het ze teveel dat je aan de telefoon hangt.

Ik ga in ieder geval de mensen van enexis en oxxio mailen en hou jullie op de hoogte.

Nicole1971

Ongelezen bericht door Nicole1971 »

roymen schreef:Wat raar dat nu ineens iedereen wil helpen en als je belt met hun is het ze teveel dat je aan de telefoon hangt.

Ik ga in ieder geval de mensen van enexis en oxxio mailen en hou jullie op de hoogte.
En vergeet vooral niet je bankafschriften in de gaten te houden, Oxxio heeft er namelijk een sport van gemaakt om zomaar, zonder vooraf kennis te geven, honderden euro's van je rekening af te boeken! :evil:
Voor mij nooit meer Oxxio!

EnexisWebcare

Ongelezen bericht door EnexisWebcare »

Geachte roymen,

Ik heb helaas nog geen e-mail van u mogen ontvangen.
U gegevens kan u mailen naar [email protected]. Na ontvangst zoek ik het graag voor u uit. Ik zal dan op korte termijn contact met u opnemen.

Ik zie u gegevens graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Sarena
Enexis Webcare

Gesloten