LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stroom afgesloten door fout van Oxxio

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
roymen

Re: Stroom afgesloten door fout van Oxxio

Ongelezen bericht door roymen »

EnexisWebcare schreef:Geachte roymen,

Ik heb helaas nog geen e-mail van u mogen ontvangen.
U gegevens kan u mailen naar [email protected]. Na ontvangst zoek ik het graag voor u uit. Ik zal dan op korte termijn contact met u opnemen.

Ik zie u gegevens graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

[Persoonsgegevens verwijderd door de Moderator]
Enexis Webcare
Mail is weg.

AGGB

Ongelezen bericht door AGGB »

Enexis Webcare, is het echt zo moeilijk om een reactie zonder taalfouten te plaatsen?
Uw foutieve spelling van een bezittelijk voornaamwoord is huiveringwekkend.
Verander uw standaardreactie aub in correct Nederlands.

roymen

Onderstaand de mail wat ik van oxxio terug heb gekregen en natuurlijk zoals verwacht trekken ze zich nergens wat vandaan.

==============================

Naar aanleiding van uw forumbericht op http://www.trosradar.nl van 25 augustus 2011 en uw onderstaande e-mail, stuur ik u dit bericht. U heeft aangegeven door toedoen van Oxxio ten onrechte te zijn afgesloten door uw netbeheerder. U verzoekt Oxxio om de aan- en afsluitkosten te vergoeden en om uw leveringsovereenkomst per direct te laten beëindigen.

Vandaag heb ik getracht u telefonische te bereiken op het onderstaande en bij ons bekende mobiele telefoonnummer, helaas zonder succes. Graag informeer ik u over het volgende.

Procedure aanmelding

U heeft middels deur tot deur verkoop zich aangemeld op 21 juni 2011. Na maximaal zeven dagen na de aanmelding heeft u van Oxxio een welkomstmap ontvangen met daarin de verwachte overstapdatum. Hierin waren de algemene voorwaarden van Oxxio toegevoegd. Binnen drie weken na uw aanmelding schrijft Oxxio eenmalig € 10,71 van uw rekening af. Dit is ter controle van uw bankgegevens en volgens artikel 3.4 van de algemene voorwaarden 2006 voor kleinverbruikers. In uw geval heeft dit op 07 juli 2011 plaats gevonden, vijf dagen voor het verstrijken van de door Oxxio gestelde periode. Vervolgens worden de meterstandenkaarten verstuurd en kan de levering worden overgenomen.

Vertraging aanmelding

Als een eenmalige afschrijving niet mogelijk blijkt door een selectieve blokkade, wordt de aanmelding vertraagd. Op 25 juli 2011 heeft Oxxio een tweede maal getracht het bovengenoemde bedrag af te schrijven. Wederom zonder succes. In de periode van uw aanmelding tot de daadwerkelijke overstap op 27 augustus 2011 heeft u meerdere malen contact met Oxxio opgenomen en vice versa. In deze contactmomenten is er aan u doorgegeven dat uw aanmelding niet kon worden voortgezet in verband met uw selectieve blokkade op uw rekeningnummer.

Afsluiting

Op het forum heeft u aangegeven zonder enige kennisgeving te zijn afgesloten door uw netbeheerder. Uit ervaring weten we dat er alleen word afgesloten indien er geen leverancier bekend is. Voor meer informatie omtrent uw afsluiting dient u zich te wenden tot uw netbeheerder en uw vorige leverancier.

Vergoeding aan- en afsluitkosten

Oxxio is niet verantwoordelijk voor het “niet aanwezig zijn” van een leverancier op uw adres. Ook is Oxxio niet verantwoordelijk voor dat uw aanmelding een vertraging heeft opgelopen. Een selectieve blokkade op uw rekeningnummer heeft de aanmelding vertraagd. Gelet op het bovenstaande gaat Oxxio niet over tot het vergoeden van uw aan- en afsluitkosten.

Beëindigen leveringsovereenkomst

U kunt ten alle tijden uw leveringovereenkomst opzeggen. Afhankelijk van de duur van uw overeenkomst is Oxxio gerechtigd om uw een redelijke opzegvergoeding in rekening te brengen voor het niet nakomen van uw contract.

We begrijpen dat al het bovenstaande mogelijk niet naar uw verwachting is. Echter alle procedures zijn correct doorlopen. Mocht u nog vragen hebben dan hoor ik ze graag van u.

Voor nu vertrouw ik erop u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

[Persoonsgegevens verwijderd door de Moderator]

smilie

Ongelezen bericht door smilie »

Alleen hierom "Senior Medewerker Special Attention Desk " moest ik al lachen - wat een functie zeg!

Het lijk mij een zeer standaard (template, met 3 x muis klik te verzenden) brief. Het is wel zo dat u standaard leverancier dient te hebben, maar 'zomaar' afgesloten lijkt mij niet bepaald anno 2011...

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Sorry roymen, lijkt mij duidelijke taal van Oxxio. Verder kunnen zij niets voor je betekenen. Zij zorgen voor de levering en het Netwerkbedrijf zorgt dat de levering ook kan plaats vinden. Daar zijn regels voor opgesteld. En indien je niet voldoet aan de regels zul je de gevolgen ondervinden.
Blijft voor jou belangrijk waardoor Enexis tot afsluiting is overgegaan en/of ze volgens de procedures c.q. regels dit hebben gedaan.
Verder vind ik de functie van Senior Medewerker bij een bepaalde afdeling, in dit geval bij Special Attention Desk, niets voor te lachen, maar heel normaal. Normaliter gaat het hier om een persoon die het werk van de afdeling volkomen beheerst op basis van kennis en ervaring.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit hele verhaal illustreert erg goed hoe mensen in de problemen door deze vervloekte deur-aan-deur verkoop door Oxxio (colportage).

Je wordt volkomen verrast met een glad praatje waarbij steevast de Colportagewet én de Gedragscode Energieleverancers wordt overtreden (lees alle draadjes op dit forum maar na).

Uiteindelijk sluit Enexis je stroom af en mag je 300 euro heraansluitkosten betalen. Topicstarter had gewoon nog zonder problemen bij zijn oude vertrouwde leverancier gezeten als hij niet door de betreffende colporteur van Oxxio was benaderd.

Wat ben ik blij dat ik destijds een groep agressieve (ja: agressief) Oxxio colporteurs met een paar buurtbewoners snel de buurt uit heb gekregen door aan te kondigen onmiddellijk de politie te bellen als ze niet snel zouden vertrekken. En daar gingen ze. Met hun leuke Oxxio polo-shirtjes met ingeborduurd Oxxio-logo. Op naar hun volgende slachtoffers.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

men moet toch toestemming hebben om aan de deur te komen en dit kunnen tonen?? (politie of gemeente) en dit kunnen tonen als je daar om vraagt??

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

@ Bob
Uiteindelijk sluit Enexis je stroom af en mag je 300 euro heraansluitkosten betalen. Topicstarter had gewoon nog zonder problemen bij zijn oude vertrouwde leverancier gezeten als hij niet door de betreffende colporteur van Oxxio was benaderd.
Nogal flauw om nu ineens de colporteur de schuld te geven. TS heeft bewust voor levering door Oxxio gekozen!
Oxxio webcare geeft een zeer duidelijk verslag van hetgeen is gebeurd.Ook dat TS verschillende keren met Oxxio contact heeft gehad en dat Oxxio toen duidelijk heeft aangegeven waar het knelpunt ligt (niet kunnen incasseren van de betaling) met dien ten gevolge bijbehorende gevolgen. Als TS hier weinig/niets mee/aan doet, tja, dan valt dat TS te verwijten en niemand anders.
Het enige wat TS nu moet uitzoeken is of de netbeheerder Enexis daadwerkelijk éérst verschillende keren de welbekende brief heeft verstuurd 'Er is geen leverancier op uw adres bekend...Indien...blabla....... zullen wij overgaan tot afsluiten.'
Oxxio valt in deze iig niets te verwijten.
Dus TS, op naar de netbeheerder.
Alleen hierom "Senior Medewerker Special Attention Desk " moest ik al lachen - wat een functie zeg!

Het lijk mij een zeer standaard (template, met 3 x muis klik te verzenden) brief.
Tsja, funties hebben nou eenmaal namen. Er zijn wel gekkere functienamen bij bedrijven die de revue passeren. Ook dit vind ik dus nogal flauw omdaarover te gaan zeuren.
Verder vind ik de brief, het antwoord verre van standaard. De senior medewerker heeft deze case duidelijk tot op de bodem uitgezocht en het antwoord is overduidelijk specifiek op deze persoon/-case gericht. Dus zeker niet standaard. Ik vind hem zelfs erg duidelijk en beantwoord vele vragen mbt deze case van TS.

Bob Schurkjens

Nogal flauw om nu ineens de colporteur de schuld te geven. TS heeft bewust voor levering door Oxxio gekozen!
Ik schets alleen maar de feiten. Feit is dat topicstarter niet in de problemen was gekomen als Oxxio niet bij hem had aangebeld. Verder neem je voetstoots aan dat de uitleg die Oxxio hier geeft, correct is. Gezien de reputatie van Oxxio op dit forum is dat onjuist. Daarnaast gaf ik al aan dat het merendeel van de energiecontracten die op deze wijze worden afgesloten, niet tot stand zijn gekomen volgens de regels van de Colportagewet en ook niet volgens de regels van de Gedragscode Energieleveranciers.

En verder: van een bewuste keuze is bij colportage vrijwel nooit sprake. Dat is nou juist de essentie van colportage: mensen overrompelen zodat ze geen bewuste en weloverwogen keuze kunnen maken. Dat is ook precies de reden waarom de Colportagewet in het leven is geroepen.

En dacht je nu werkelijk dat de colporteur in kwestie in zijn verkoopbabbel heeft gewaarschuwd: "Meneer: pas goed op dat wij dat tientje van uw rekening af kunnen boeken. Anders gaat Enexis u afsluiten, komt u minstens een week zonder stroom te zitten en moet u 283 euro heraansluitkosten betalen"?

In dat verband onderstaand stuk op Wikipedia, dat precies de praktijk omschrijft die op dit forum in talloze draadjes over energie-colportage is terug te vinden:

"Drückers

In sommige gevallen wordt een colporteur vanuit zijn werkgever onder druk gezet om zoveel mogelijk producten te verkopen, soms op een manier die het toelaatbare overschrijdt. Een colporteur kan bijvoorbeeld als freelancer werken op commissie- of provisiebasis, waardoor hij dus niks verdient als hij niks verkoopt. Een bedrijf kan ook dreigen de werknemers die het minste hebben verkocht te ontslaan. Vaak worden de beste colporteurs opgehemeld ('employee of the month') en de slechtste met ontslag gedreigd. Deze druk, soms zelfs gecombineerd met doelbewuste instructies van de werkgever, kan de colporteur ertoe aanzetten zelf op onaanvaardbare wijze druk uit te oefenen. Hij kan bijvoorbeeld over bepaalde zaken liegen of essentiële zaken verzwijgen. Sommige colporteurs stellen zich agressief op waardoor de klant het gevoel krijgt wat te moeten kopen omdat de colporteur anders niet weggaat. Ook komt het wel eens voor dat de colporteur beweert dat zijn broodwinning in gevaar komt als de klant niets koopt. Zelfs valsheid in geschrifte met contracten is mogelijk, zoals een handtekening fingeren of het contract backdaten zodat de bedenktijd eerder voorbij is. Dit soort colporteurs wordt in Duitsland als Drücker aangeduid. Drückerpraktijken kunnen worden gezien als oneerlijke handelspraktijken. Los van de 8-dagen bedenktijd die de klant altijd heeft, kan hij een klacht indienen bij de Consumentenautoriteit."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Colportage

deoxxiomedewerker
Contacteer:

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste Bob,

Deur tot deur verkopers kunnen enkel een contract aanbieden. Het aanbieden van een contract staat volledig los van een afsluiting.

In het algemeen:
Er wordt door een netbeheerder enkel afgesloten als er geen leverancier aanwezig is. De reden van het niet aanwezig zijn van een leverancier, ligt in de periode nog voor dat een deur tot deur verkoper aan de deur komt.

In de situatie van TS:
TS dient contact op te nemen met zijn vorige leverancier en zijn netbeheerder om te achterhalen waarom er geen leverancier bekend was.

Met vriendelijke groet,

Michaël
De Oxxiomedewerker

Bob Schurkjens

Een contract??? Oh, je bedoelt een "informatiepakket":

http://www.klacht.nl/2010/01/oxxio-wat-een-drama/

Oxxio gaat dus gewoon lekker door met liegen en bedriegen aan de deur. En maakt ondertussen goede sier met het ondertekenen van de Gedragscode Energieleveranciers:
Oxxio hecht veel waarde aan eerlijke concurrentie en betrouwbare voorlichting aan consumenten. Daarom heeft Oxxio de Gedragscode Consument en Energieleveranciers ondertekend die is opgesteld door EnergieNed en de Energiekamer (voorheen DTe).
https://www.oxxio.nl/oxxio-thuis/over-o ... ragscodes/

roymen

Van Enexis heb ik vandaag telefoon gehad dat ze me donderdagmorgen komen aansluiten.
Het enigste wat ik enexis de schuld van geef is dat ze me niet hebben laten weten dat ik daar vermeld stond zonder leveringscontract.
Hadden ze dat wel gedaan dat was ik zelf wel naar oxxio gegaan met de vraag hoe dat kan en dan was de stroom ook niet afgesloten.

Verder verteld oxxio in de mail dat ze nergens schuld aan zijn maar dat zijn ze wel degelijk.
Nu eens kijken wat ze met het contract doen en of ze mij de kosten van af en aansluiting vergoeden.
Zo niet dan zal ik er mee verder gaan.

energie1984

Ongelezen bericht door energie1984 »

@ Roymen,

het verhaal wat jij schetst wekt bij mij twijfels.

Wanneer de vorige bewoner het leveringscontract beeindigd stuurt Enexis automatisch een brief naar het aansluitadres, hierin krijgt de nieuwe bewoner 15 werkdagen de tijd om een leveringscontract af te sluiten. Na deze brief krijgt u een herinneringsbrief waarin u nogmaals 20 werkdagen de tijd krijgt om een leveringscontract te regelen. (deze 2 brieven gaan automatisch en zijn niet op naam of correspondentieadres gerelateerd, ze komen ten alle tijden aan op het aansluitadres)

Is er na deze 35 werkdagen niets geregeld, dan komt de netbeheerder langs om u binnen af te sluiten (middels een hangslot). Bij het eerste bezoek waar ze u niet aantreffen doet de monteur een brief in uw brievenbus met de informatie dat ze langs zijn geweest om u af te sluiten, maar u niet thuis hebben aangetroffen. In deze brief staat dat wanneer ze ongeveer weer terug komen, als er nog steeds niets is geregeld om u buiten gaan afsluiten.

U gaat mij toch niet vertellen dat u alle drie de brieven NIET hebt gehad. Een buitenafsluiting doet men namelijk niet zomaar (iets wat u wel schetst in het e-mail verkeerd hierboven.

Gesloten