LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De goede woning zoetermeer

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
marvin105
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 aug 2011 16:13

De goede woning zoetermeer

Ongelezen bericht door marvin105 »

Ik heb een klacht over de goede woning te Zoetermeer. Mijn klacht heeft betrekking tot de toewijzing van woningen en naar mijn mening oplichtings praktijken.

Ik heb al meerdere ervaringen gehad waarbij zij mensen bevoordelen met de toewijzing van huizen. Zo geven ze urgent woning zoekende de eerste keuzes bij nieuwbouw projecten welke over een jaar klaar zijn.
Nu vragen wij ons af, hoe kan dit met urgenten. Tevens krijgen mensen welke al langer huren bij hen voorrang bij de keuze van een huis, dit terwijl zowel een beginnende als langere huurder net zoveel moet betalen om te mogen reageren.
Volgens hen geschiet toewijzing van woningen volgens de lijst van woonjaren, ware het niet wij nu meerdere ervaringen hebben gehad waarbij mensen al getekend hadden voor een huis terwijl zij nog niet de helft van onze woonjaren hadden.

Ik ben dan ook opzoek naar meer van dit soort rare praktijken van de goede woning.

peter=t
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2011 20:14

Re: De goede woning zoetermeer

Ongelezen bericht door peter=t »

marvin105 schreef:Ik heb een klacht over de goede woning te Zoetermeer. Mijn klacht heeft betrekking tot de toewijzing van woningen en naar mijn mening oplichtings praktijken.

Ik heb al meerdere ervaringen gehad waarbij zij mensen bevoordelen met de toewijzing van huizen. Zo geven ze urgent woning zoekende de eerste keuzes bij nieuwbouw projecten welke over een jaar klaar zijn.
Nu vragen wij ons af, hoe kan dit met urgenten. Tevens krijgen mensen welke al langer huren bij hen voorrang bij de keuze van een huis, dit terwijl zowel een beginnende als langere huurder net zoveel moet betalen om te mogen reageren.
Volgens hen geschiet toewijzing van woningen volgens de lijst van woonjaren, ware het niet wij nu meerdere ervaringen hebben gehad waarbij mensen al getekend hadden voor een huis terwijl zij nog niet de helft van onze woonjaren hadden.

Ik ben dan ook opzoek naar meer van dit soort rare praktijken van de goede woning.
hallo marvin,
kan je iets meer vertellen over de woning die je zoekt, wat is het huurbedrag bijv. je heb namelijk een verschil zoals je ongetwijfeld weet tussen vrije sector, en woningwet woningen... ik noem de laatste even bij haar ouderwetse naam, om het plaatje duidelijk te maken... woningwet woningen zijn woningen die onder een bepaalde huurgrens blijven en daardoor bereikbaar voor de klant die recht heb op huurtoeslag gezien zijn inkomen.

de regels voor toewijzing verschilt nogal tussen vrije sector en woningwet.
met de vrije sector kan de verhuurder de woning toewijzen aan wie zij wil..
soms hebben ze zelf een lijst, soms zetten zij hem in de krant, of soms hebben zij iemand in nood, geen probleem, zij hoeven de toewijzing niet te verklaren...

bij woningwet woningen is het anders, die gaan altijd via de krant, daarbij telt de inschrijfduur van de klant. maar ook daar zijn uitzonderingen, de gemeente kan woningen op eisen, en ook hebben de corperaties vaak een verplichting om zoveel asielzoekers te huisvesten..
verder kan de corperatie 3% van de woning die op jaarbasis muteren( dus van huurder veranderen) vrij toewijzen zonder verklaring. tot die 3 % behoren vaak ook de zogenaamde coa woningen. ( azielzoekers, maar ook bijzondere urgenten, of mensen die herplaats moeten worden van wege sloop van hun eigen woning...

wat u vertelt kan dus, een urgent die zijn woning gesloopt gaat worden, kan als eerst in een nieuwbouw woning gepaatst worden, en daar kunt u niets aan doen...

ik hoop dat dit iets meer duidelijkheid verschaft heeft.
op de details zal ik vast gecorrigeerd worden door witte angorra of ciske..

marvin105
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 aug 2011 16:13

Re: De goede woning zoetermeer

Ongelezen bericht door marvin105 »

hoi bedankt voor de reactie!

Dit gaat echter om 2 urgenten welke ik toevallig zelf ken, en die een urgentie verklaring hebben gekregen op basis van de thuis situatie. Dan is het niet te verkopen dat je die een nieuwbouw huis geeft welke juli 2012 opgeleverd word.

Ook voorbeelden van mensen die bijvoorbeeld dreigen over te stappen naar een andere cooperatie en ineens een huiis aangeboden krijgen, en het klopt ook niet dat er mensen zijn die al een huis hebben gekozen en toegewezen gekregen met bijvoorbeeld 2 woonjaren terwijl mensen met 7 woonjaren nog uitgenodigd moeten worden voor een gesprek.

peter=t
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2011 20:14

Re: De goede woning zoetermeer

Ongelezen bericht door peter=t »

marvin105 schreef:hoi bedankt voor de reactie!

Dit gaat echter om 2 urgenten welke ik toevallig zelf ken, en die een urgentie verklaring hebben gekregen op basis van de thuis situatie. Dan is het niet te verkopen dat je die een nieuwbouw huis geeft welke juli 2012 opgeleverd word.

Ook voorbeelden van mensen die bijvoorbeeld dreigen over te stappen naar een andere cooperatie en ineens een huiis aangeboden krijgen, en het klopt ook niet dat er mensen zijn die al een huis hebben gekozen en toegewezen gekregen met bijvoorbeeld 2 woonjaren terwijl mensen met 7 woonjaren nog uitgenodigd moeten worden voor een gesprek.
ha marvin,
ik weet niet wat er bedoelt wordt met op basis van de thuissituatie, maar voor scheiding krijg je geen urgentie....

die met 2 en 7 woonjaren begrijp ik ook niet, nogmaals om wat voor huur praten we hier?

hier een linkje met info over urgentie
http://www.slswonen.nl/ik-zoek/wanneer- ... -urgentie/

ik vond deze wel duidelijk, maar ff googlen als je meer wil weten, maar deze is goed omdat er juist ook bij staat wanneer je het niet krijg.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: De goede woning zoetermeer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je voorbeelden hebt van situaties waarin op een oneerlijke manier woningen zijn toegewezen, dien dan een klacht in bij de Klachtencommissie: zie onderaan
http://www.dgw.nl/Paginaview.aspx?Searc ... 96&LngId=1

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: De goede woning zoetermeer

Ongelezen bericht door ciske »

TS kan wel een klacht indienen , alleen vrees ik voor hem/haar dat die dan nog langer kan wachten, zo werkt dat bij woningstichtingen.

marvin105
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 aug 2011 16:13

Re: De goede woning zoetermeer

Ongelezen bericht door marvin105 »

Inmiddels meerdere contacten geweest met de woonstichting, hierin bevestigen nog ontkennen ze dat ze mensen voorrang geven, en word gevraagd welke mensen wij kennen welke dit hebben gekregen. De voorbeelden gestuurd en nu niets meer gehoord. Erg professioneel.
Inmiddels via een advertentie al 47 mensen gesproken welke ook deze ervaringen hebben bij de goede woning. De ene in mijn ogen terecht afgewezen de ander zit ook een luchtje aan. Ook mensen gesproken welke een woning hebben toegewezen of mochten kiezen uit een type dit omdat het goede klanten waren, dit tegen het reglement in waarin staat dat degene met de meeste woonjaren als eerst mag kiezen. Ook weer 2 urgente erbij die een huis hebben gekregen in juli 2012!!!! dit over een jaar, omdat ze met een kind bij de ouders wonen! Is dit urgent, want zo zitten er zoveel, en houd urgent dus in dat je nog een jaar kan wachten???
Met de in mijn ogen 34 serieuze gedupeerde worden deze klachten gebundeld, en worden deze op gestuurd naar dgw en vrom.

overigens een klachtencommisie is vrij kansloos, dit omdat deze bestaat uit werknemers van van onder andere jawel dgw!

werder2200
Berichten: 8
Lid geworden op: 11 nov 2008 09:22

Re: De goede woning zoetermeer

Ongelezen bericht door werder2200 »

onder urgent vallen ook scheidingsgevallen! sterker nog asielzoekers vallen ook onder urgentie. dus men weet dan hoe laat het is om een leuk geschikte woning te vinden/krijgen in jouw gemeente.

Gesloten