Mensen let op bij kopen stacaravan of chalet op een park van de oostappengroep.
Wilt u een chalet weer verkopen dan bent u een woeker bedrag van 5000 euro kwijt aan de Oostappen groep.
Deze moet u contant afrekenen en een kwitantie krijgt u niet ??
Doet u dit niet dan raakt u het chalet of stacaravan niet kwijt.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Woekerprijzen Oostappengroep bij verkoop chalet
Re: Woekerprijzen Oostappengroep bij verkoop chalet
staat bovenstaande niet in de algemene voorwaarden van dit park ?Beemer22Q schreef:Mensen let op bij kopen stacaravan of chalet op een park van de oostappengroep.
Wilt u een chalet weer verkopen dan bent u een woeker bedrag van 5000 euro kwijt aan de Oostappen groep.
Deze moet u contant afrekenen en een kwitantie krijgt u niet ??
Doet u dit niet dan raakt u het chalet of stacaravan niet kwijt.
Re: Woekerprijzen Oostappengroep bij verkoop chalet
Tja,
Komt vaker voor bij dergelijke 'ondernemers'.
Daar valt wel iets aan te doen. Is alleen een beetje ingewikkeld en een kwestie van lange adem.
De kont tegen de krib en tegen de 'ondernemer' zeggen dat hij de boom in kan is niet handig. Dan raak je het chalet natuurlijk niet kwijt.
Zorg in de eerste plaats dat je bewijzen in handen krijgt waaruit blijkt dat je commissie af moet dragen aan de 'ondernemer'. Bijvoorbeeld een bemiddelingsovereenkomst.
Is er zo'n overeenkomst dan moet daarin precies staan wat de 'ondernemer' voor prestatie levert m.b.t. de verkoop van het chalet en tegen welke prijs of percentage. De beloning van de 'ondernemer' moet in verhouding staan tot de geleverde prestatie. Is die verhouding scheef in het voordeel van de 'ondernemer' kun je een procedure beginnen bij de geschillencommissie recreatie. Die heeft al eerder uitspraken in dergelijke situaties gedaan. Daarbij moest de ondernemer de gehele commissie terugbetalen. Ook toen er sprake was van het vangen van commissie zonder schriftelijke overeenkomst.
Overigens dient de 'ondernemer' bij aanvang van de standplaatsovereenkomst aan de recreant de verkoopvoorwaarden te overhandigen. (art 9 Recronovereenkomst) Als dit niet gedaan is dan mag de 'ondernemer' niet eens een bemiddelingsvergoeding vragen.
Is er geen bemiddelingsovereenkomst en moet men 'handje contantje' een bedrag overhandigen zonder dat daar een betalingsbewijs voor afgegeven wordt is het altijd handig een aantal betrouwbare getuigen of andere bewijzen te hebben die achteraf kunnen verklaren dat dit gebeurd is.
In dat geval kun je bij de kantonrechter een procedure starten om dit geld achteraf terug te vorderen. Er is een hele grote kans dat de 'ondernemer' veroordeeld wordt je dit bedrag en de kosten (advocaat en zo) die je hebt moeten maken voor deze procedure terug te betalen.
En wellicht dat de dames en heren van de blauwe enveloppen enige belangstelling aan de dag gaan leggen. Dat handje contantje bedrag gaat natuurlijk niet de 'boeken' in.
Overigens, net even nagekeken. Blijkt dat Ooststappen Recron lid is. Kan dus een eenvoudige (goedkope) procedure worden bij de geschillencommissie.
Wel opletten op de termijn waarbinnen je de klacht bij 'ondernemer' en daarna de commissie in moet dienen. Uiteraard na afronding van de verkoop. Even kijken op de site van de geschillencommissie.
Komt vaker voor bij dergelijke 'ondernemers'.
Daar valt wel iets aan te doen. Is alleen een beetje ingewikkeld en een kwestie van lange adem.
De kont tegen de krib en tegen de 'ondernemer' zeggen dat hij de boom in kan is niet handig. Dan raak je het chalet natuurlijk niet kwijt.
Zorg in de eerste plaats dat je bewijzen in handen krijgt waaruit blijkt dat je commissie af moet dragen aan de 'ondernemer'. Bijvoorbeeld een bemiddelingsovereenkomst.
Is er zo'n overeenkomst dan moet daarin precies staan wat de 'ondernemer' voor prestatie levert m.b.t. de verkoop van het chalet en tegen welke prijs of percentage. De beloning van de 'ondernemer' moet in verhouding staan tot de geleverde prestatie. Is die verhouding scheef in het voordeel van de 'ondernemer' kun je een procedure beginnen bij de geschillencommissie recreatie. Die heeft al eerder uitspraken in dergelijke situaties gedaan. Daarbij moest de ondernemer de gehele commissie terugbetalen. Ook toen er sprake was van het vangen van commissie zonder schriftelijke overeenkomst.
Overigens dient de 'ondernemer' bij aanvang van de standplaatsovereenkomst aan de recreant de verkoopvoorwaarden te overhandigen. (art 9 Recronovereenkomst) Als dit niet gedaan is dan mag de 'ondernemer' niet eens een bemiddelingsvergoeding vragen.
Is er geen bemiddelingsovereenkomst en moet men 'handje contantje' een bedrag overhandigen zonder dat daar een betalingsbewijs voor afgegeven wordt is het altijd handig een aantal betrouwbare getuigen of andere bewijzen te hebben die achteraf kunnen verklaren dat dit gebeurd is.
In dat geval kun je bij de kantonrechter een procedure starten om dit geld achteraf terug te vorderen. Er is een hele grote kans dat de 'ondernemer' veroordeeld wordt je dit bedrag en de kosten (advocaat en zo) die je hebt moeten maken voor deze procedure terug te betalen.
En wellicht dat de dames en heren van de blauwe enveloppen enige belangstelling aan de dag gaan leggen. Dat handje contantje bedrag gaat natuurlijk niet de 'boeken' in.
Overigens, net even nagekeken. Blijkt dat Ooststappen Recron lid is. Kan dus een eenvoudige (goedkope) procedure worden bij de geschillencommissie.
Wel opletten op de termijn waarbinnen je de klacht bij 'ondernemer' en daarna de commissie in moet dienen. Uiteraard na afronding van de verkoop. Even kijken op de site van de geschillencommissie.