LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gordels verplicht in een touringcar?

Andere onderwerpen over auto en vervoer

Een SKTB touringcar keurmerk voor oa..

Peiling eindigde op 04 okt 2011 12:08

alle touringcars volledig voorzien van gordels
5
100%
touringcars voor 1996 gedeeltelijk en na 1996 volledig (wetgeving)
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 5

EBH2011

Gordels verplicht in een touringcar?

Ongelezen bericht door EBH2011 »

Als (ex-)chauffeur van een touringcarbedrijf uit Winkel heb ik veel klachten van scholen mogen
ontvangen omdat een touringcar niet/onvoldoende was uitgerust met gordels.

Touringcars voor 1996 hoeven niet volledig te zijn uitgerust met gordels. (huidige wetgeving)
Alleen de eerste 2 voorste stoelen aan de linker- en rechterzijde alsmede
de middelste achterste stoel moeten voorzien zijn van gordels.

Touringcars na 1996 moeten volledig zijn voorzien van gordels.

Vindt u dat alle touringcars volledig moeten zijn voorzien van gordels of
anders niet voor het SKTB keurmerk in aanmerking mogen komen?

Geef uw mening!
Laatst gewijzigd door EBH2011 op 05 sep 2011 13:25, 5 keer totaal gewijzigd.

ciske

Re: Gordels verplicht in een touringcar?

Ongelezen bericht door ciske »

Ja ik vind van wel , voor de veiligheid van alle mensen. dus zal ja stemmen.

EBH2011

Begrijpelijk antwoord.
Lijkt me een pijnlijke situatie als je eigen kind bij een aanrijding 10 meter door de bus zou vliegen.
Voorkomen is beter dan genezen!

Denk maar eens terug aan de 3 touringcars van Brouwer Tours die een kop-staart botsing kregen....
Niet iedereen had zijn gordel om en dat was 's avonds te zien in Hart van Nederland.

In sommige landen wordt een chauffeur letterlijk beloont om zijn voorzichtigheid en goede rijgedrag.
In Nederland kan er bijna geen bedankje meer van af.

Stap in een bus en je veiligheid ligt in handen van de chauffeur!

Oh ja.. en rij nooit nog even snel achter een bus langs die afslaat of draait.
Een bus zwenkt behoorlijk uit en als chauffeur kan ik zeggen dat het net
ganzenbord is om fietsers, bromfietsers en motorrijders te blijven ontwijken.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ook een bus van voor 1996 zouden voorzien moeten zijn
van gordels, dus JA.

hobby1

Ongelezen bericht door hobby1 »

Wat is dan met de stadsbussen, deze hebben zelf staanplaatsen!
Taxibestuurder hoef geen gordel om, als hij/zij een klant vervoerd.
Dit is alles behalve veilig.
Een touringcar met bestemming buitenland, met slaapplaatsen, hoe is het dan met gordels?

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

We hebben het dus over bussen van 16 jaar of ouder. Om hoeveel bussen zou het ongeveer gaan die in Nederland (of van een nederlands bedrijf) rondrijden?

Op zich kan ik me wel vinden in de gordelverplichting, echter denk wel dat indien dit ingevoerd wordt de meeste bussen van deze leeftijd er helemaal uit gehaald worden omdat het toch een investering kan zijn achteraf alle zitplaatsen van gordels te voorzien.

hobby1 schreef: Taxibestuurder hoef geen gordel om, als hij/zij een klant vervoerd.
Nee ? Waarom niet ? Ik heb daar nog nooit van gehoord.
Kleine toelichting hobby1: vat dit aub niet verkeerd op! en lees vooral mijn verbazing tussen de regels door, want dit verbaasd me echt. Vandaar ook mijn vraag. Ik begrijp ook wel dat als ik iets nog niet gehoord heb dat dit niet betekent dat het onmogelijk zo zou kunnen zijn.. ik ben gewoon verbaasd, da's alles.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

hobby1 schreef:Wat is dan met de stadsbussen, deze hebben zelf staanplaatsen!
Taxibestuurder hoef geen gordel om, als hij/zij een klant vervoerd.
Dit is alles behalve veilig.
Een touringcar met bestemming buitenland, met slaapplaatsen, hoe is het dan met gordels?
Taxichauffeur is verplicht een gordel om te hebben als hij/zij alleen in de auto zit.
Taxichauffeurs hebben de plicht om de gordel te dragen als zij geen passagiers bij zich hebben. Als er wel passagiers zijn hoeven zij dat uit veiligheidsoverwegingen niet. De passagiers moeten altijd de gordel dragen.
bron: http://www.politie.nl/Noord_en_Oost_Gel ... ordels.asp

Een taxichauffeur wordt geleerd dat gordel dragen beter is ook als hij/zij passagiers bij zich heeft mits hij/zij zich bedreigd voelt dan hoeft hij/zij geen gordel te dragen.

hobby1

Emmy75 schreef:
hobby1 schreef: Taxibestuurder hoef geen gordel om, als hij/zij een klant vervoerd.
Nee ? Waarom niet ? Ik heb daar nog nooit van gehoord.
Kleine toelichting hobby1: vat dit aub niet verkeerd op! en lees vooral mijn verbazing tussen de regels door, want dit verbaasd me echt. Vandaar ook mijn vraag. Ik begrijp ook wel dat als ik iets nog niet gehoord heb dat dit niet betekent dat het onmogelijk zo zou kunnen zijn.. ik ben gewoon verbaasd, da's alles.
Ik denk, chocomelk heeft het antwoord al gegeven:
Taxichauffeur is verplicht een gordel om te hebben als hij/zij alleen in de auto zit.
Citaat:
Taxichauffeurs hebben de plicht om de gordel te dragen als zij geen passagiers bij zich hebben. Als er wel passagiers zijn hoeven zij dat uit veiligheidsoverwegingen niet. De passagiers moeten altijd de gordel dragen.

Emmy75

hobby1 schreef: Ik denk, chocomelk heeft het antwoord al gegeven:
Ja, inderdaad. Dat is wel nieuw voor mij, dus weer wat bijgeleerd. Bedankt beiden.

EBH2011

Stadsbussen vallen binnen het openbaar vervoer.
Deze hebben een ontheffing om zowel zit- als staanplaatsen aan te mogen bieden.

Of het zonder gordels in een stadsbus verstandig is... dat is vraag 2.
Het zou bij streekbussen eigenlijk wel moeten omdat die langere routes en harder rijden. (bvb de Q-liner)

Verhaaltje gordels in touringcars heb ik al medegedeeld.

Taxichauffeurs mogen inderdaad de gordel niet dragen wanneer er een klant in de taxi zit.
Er zijn al meerdere taxichauffeurs van achteren bijna gewurgt doordat
een (dronken) persoon expres aan de gordel trok tijdens het rijden.

Wanneer de taxi leeg is, moet de gordel wel gedragen worden.

De chauffeur moet tijdens een beladen rit zelf inschatten of de gordel veilig gedragen kan worden.
Dus bijvoorbeeld niet dragen bij dronken en onvoorspelbare passagiers !!

hobby1

Verhaaltje gordels in touringcars heb ik al medegedeeld.
Dit had ik als vraag gesteld:

Tijdens het slapen gordel afdoen?

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Op zich is het rijden met gordels natuurlijk veiliger, dus ik vind het niet gek dat dat bij nieuwe bussen verplicht is. Maar wat Emmy ook al aangeeft, bij een bus van 15 jaar oud zal het waarschijnlijk een te grote aanpassing vergen. Het zal niet alleen betekenen dat de stoelen zelf aangepast moeten worden, maar wellicht zal ook de hele constructie van de bus moeten worden aangepast. Je hebt er immers weinig aan als je wel in de gordel wordt gehouden, maar de gordel niet op een stevige manier aan de constructie van de bus vastzit. En zeker als het om echt oude (klassieke) bussen gaat, lijkt het mij minder wenselijk dat daar grote aanpassingen in moeten komen.

Daarbij ook de vraag om hoeveel bussen het dan eigenlijk gaat. Ik kan mij voorstellen dat veel bussen na 15 jaar wel afgeschreven zullen zijn, zodat het misschien om maar een klein percentage gaat?

Ik zou het een betere suggestie vinden als busbedrijven vóór het huren van een touringcar moeten aangeven of het om bussen met of zonder gordels gaat. Dat zal dan uiteindelijk leiden tot een keus tussen met en zonder gordel. Misschien dat de bussen met gordel dan een fractie duurder is, maar als een school dan willens en wetens voor de goedkope optie kiest, dan moeten ze niet achteraf gaan klagen. En andersom, misschien dat als bijna iedereen voor bussen mét gordel kiest, dat de busbedrijven dan zelf in oudere bussen ook wel gordels laten monteren. (Het zelfde zou je natuurlijk bij vakantiereizen kunnen doen, dat aanbieders het verplicht moeten melden als de bus geen gordel heeft of als het kan zijn dat de bus geen gordel heeft.)

EBH2011

Gordels worden gemonteerd aan het onderstel van een zitplaats.
De zitplaats wordt geacht goed vast te zitten aan het onderstel van een bus.

Je hoeft dus niet een gehele bus te verbouwen.

DJM

Ongelezen bericht door DJM »

Ik sluit me aan bij degenen die hun vraagtekens zetten bij de regels voor OV bussen.
Daar hoeven de passagiers geen gordel om en ook de chauffeur niet.
Krom natuurlijk.

Emmy75

EBH2011 schreef: Je hoeft dus niet een gehele bus te verbouwen.
Da's goed mogelijk. Toch kan ik me voorstellen dat de investering te duur is voor een bus van dergelijke leeftijd. Voor pakweg 40 zitplaatsen een gordel monteren kost toch al gauw weer aardig wat, terwijl de bus boekhoudkundig dan meestal wel afgeschreven is.

DJM

Emmy75 schreef:
EBH2011 schreef: Je hoeft dus niet een gehele bus te verbouwen.
Da's goed mogelijk. Toch kan ik me voorstellen dat de investering te duur is voor een bus van dergelijke leeftijd. Voor pakweg 40 zitplaatsen een gordel monteren kost toch al gauw weer aardig wat, terwijl de bus boekhoudkundig dan meestal wel afgeschreven is.

Je kunt je dan wel afvragen waarom ze het verplichten in nieuwe bussen.
Ik dacht dat het om de veiligheid ging maar kennelijk is dat niet nodig voor mensen in oudere bussen of in OV bussen.
Doe het dan nergens denk ik dan of bij iedereen.

Emmy75

DJM schreef: Je kunt je dan wel afvragen waarom ze het verplichten in nieuwe bussen.
Ik dacht dat het om de veiligheid ging maar kennelijk is dat niet nodig voor mensen in oudere bussen of in OV bussen.
Ooit hebben ze dit ingevoerd voor dit soort bussen vanaf een bepaald jaar. Dit betekent dat over een x aantal jaren alle bussen met een gordels rondrijden dat zal de achterliggende gedachte zijn.

Zoiets hebben ze bijvoorbeeld ook gedaan met een derde remlicht. Verplicht op alle nieuw af te leveren auto's vanaf een bepaalde datum. Buiten de echt antieke exemplaren rijden er binnen zoveel jaren alleen auto's met een 3de remlicht.

Ben het overigens met je eens dat het krom is dat dit in het OV niet verplicht is.

DJM

Emmy75 schreef:
DJM schreef: Je kunt je dan wel afvragen waarom ze het verplichten in nieuwe bussen.
Ooit hebben ze dit ingevoerd voor dit soort bussen vanaf een bepaald jaar. Dit betekent dat over een x aantal jaren alle bussen met een gordels rondrijden dat zal de achterliggende gedachte zijn.

Zoiets hebben ze bijvoorbeeld ook gedaan met een derde remlicht. Verplicht op alle nieuw af te leveren auto's vanaf een bepaalde datum. Buiten de echt antieke exemplaren rijden er binnen zoveel jaren alleen auto's met een 3de remlicht.

Ben het overigens met je eens dat het krom is dat dit in het OV niet verplicht is.

Je hebt gelijk, in oude auto's hoef je ook geen gordel om.
Maar wat het kromme vind is dat het hier over bedrijven gaat.
Als het bedrijf een oude gammele bus pakt voor het vervoer van scholieren hoeven er geen gordels in te zitten maar als het bedrijf ene nieuwe bus pakt wel.

De grote vraag is dan wat de gedachtegang van degene is die gordels verplicht stelde.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

EBH2011 schreef:Gordels worden gemonteerd aan het onderstel van een zitplaats.
De zitplaats wordt geacht goed vast te zitten aan het onderstel van een bus.

Je hoeft dus niet een gehele bus te verbouwen.
De kracht die op een gordel komt te staan kan vele malen groter zijn dan de kracht van iemand die tegen een stoel leunt of op een stoel zit. Een stoel kan dus wel goed genoeg vast zitten aan de bus om er op te kunnen zitten, maar kan tegelijk niet sterk genoeg zijn voor de montage van een gordel.

Zeker als je het over bijvoorbeeld een klassieke vooroorlogse bus hebt, kan het verplichte van degelijke gordels daarom een onmogelijke opgave betekenen.

Emmy75

DJM schreef:De grote vraag is dan wat de gedachtegang van degene is die gordels verplicht stelde.
Dat het er langzaam maar zeker veiliger op gaat worden. Het duurt wat jaartjes maar op een gegeven moment rijden er alleen nog maar touringcars met gordels rond (of auto's met 3de remlicht), behalve de enkele oldtimer. Deze laatste gaat niet zo snel ingezet worden voor een groep slopende schoolkinderen, omdat de meeste oldtimer eigenaren uiterst zuinig omspringen met het voertuig.

Indien het in 1 keer ingevoerd zou zijn, zou dat nogal vervelend zijn voor die bedrijven die ineens het hele wagenpark moeten laten aanpassen. Economisch gezien niet wenselijk en die economische factoren spelen zeker mee bij dit soort beslissingen.

Gesloten