LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kunststof kozijnen: ervaringen met meerstandenbeslag

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
Thermostond
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 sep 2011 19:56

Kunststof kozijnen: ervaringen met meerstandenbeslag

Ongelezen bericht door Thermostond »

Wij hebben plannen om ons huis te laten voorzien van kunststof kozijnen. Nu zijn er al diverse bedrijven langsgeweest en daarbij hebben we iets leuks geconstateerd: er zijn bedrijven die schermen met prachtig meerstandenbeslag, waarmee je de draai-/kiepramen in diverse standen kunt vergrendelen.

Andere bedrijven hebben dit niet maar zeggen juist weer dat dit beslag dermate kwetsbaar is dat zij het om die redenen niet gebruiken (gaat te vaak kapot binnen de garantietermijn).

Vraag is dus: klopt dit en is dit beslag zo kwetsbaar, of zijn dit verhalen om hun eigen mindere produkt te 'beschermen'.

Op zich vinden wij dit meerstanden-beslag (en het feit dat de scharnieren verdekt zijn) wel mooi, maar zitten niet te wachten op problemen. Hebben jullie hier evaring mee?

beek3762
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 jun 2011 14:26

Re: Kunststof kozijnen: ervaringen met meerstandenbeslag

Ongelezen bericht door beek3762 »

Ik werk zelf als verkoper voor een kozijnenfirma en heb bij mijn draaikiepramen thuis ook gekozen voor meestandenbeslag. Het is een feit dat het kwetsbaarder is. Met name kinderen, ook de wat grotere zoals die van mij van 15 en 19, hebben nog weleens moeite ermee.
Wellicht is een zgn 2-standengreep, kierventilatie en normale kiepstand beter.
Ik hoop dat u wat heeft aan dit advies.

Thermostond
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 sep 2011 19:56

Re: Kunststof kozijnen: ervaringen met meerstandenbeslag

Ongelezen bericht door Thermostond »

Bedankt voor de reactie. Tot nu toe zijn we in de 7 offertes niet een dergelijke optie tegengekomen. Of men had een meerstanden-kozijn, of twee-standen (dicht/open). Wel had één de optie om met een paddestoelnok en een soort uitzetijzer (/kam) het raam op meerdere standen te kunnen zetten.

Heeft u ook ervaring met de duurzaamheid van Renolit-folie op kozijnen? Gaat dit op den duur bladeren of komen er luchtbellen onder?

hahal
Berichten: 39
Lid geworden op: 16 mei 2011 22:53

Re: Kunststof kozijnen: ervaringen met meerstandenbeslag

Ongelezen bericht door hahal »

Hardhouten kozijnen is een betere investering voor uw woning. Kunststof wordt broos op den duur en is slecht voor het milieu.

felicitas
Berichten: 159
Lid geworden op: 17 jun 2005 20:12

Re: Kunststof kozijnen: ervaringen met meerstandenbeslag

Ongelezen bericht door felicitas »

Renolit folie is prima, glad pvc is statisch en renolit zorgt er voor dat het minder snel vuil wordt en is ook makkelijker schoon te maken.
Veel profielen worden er mee gedaan, sommige alleen aan de buitenzijde en sommige binnen en buitenzijde.
Normaliter blijft dat er heel goed opzitten zonder dat hier blaasjes op komen.
De meeste fabrikanten geven dan ook 10 jaar garantie.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kunststof kozijnen: ervaringen met meerstandenbeslag

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@TS,

Mag ik even wat anders vragen ?
Zat er nu erg veel prijsverschil in die 7 offertes procentueel gezien? Wij zijn ook bezig met dit onderwerp (nog heel vroeg in de oriënterende fase) en heb eerlijk gezegd niet zoveel zin om 7 offertes op te gaan vragen en partijen over de vloer die komen meten enz. Ben bij 3 partijen langsgeweest voor een globale berekening en het prijsverschil is dusdanig klein dat dit verwaarloosbaar is en meer gaat om welke partij zou ik het "gunnen" en waar heb ik meer vertrouwen in.

Thermostond
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 sep 2011 19:56

Re: Kunststof kozijnen: ervaringen met meerstandenbeslag

Ongelezen bericht door Thermostond »

hahal schreef:Hardhouten kozijnen is een betere investering voor uw woning. Kunststof wordt broos op den duur en is slecht voor het milieu.
Zou best kunnen, maar de ervaring die we nu hebben met hout is niet heel fijn en dus lijkt kunststof voor ons een stuk beter. Overigens lijken mij de lagen verf die op de vele vierkante meters hout moeten worden gesmeerd ook niet fijn voor het milieu, maar daar kan ik het mis in hebben.
felicitas schreef:Renolit folie is prima, glad pvc is statisch en renolit zorgt er voor dat het minder snel vuil wordt en is ook makkelijker schoon te maken.
Veel profielen worden er mee gedaan, sommige alleen aan de buitenzijde en sommige binnen en buitenzijde.
Normaliter blijft dat er heel goed opzitten zonder dat hier blaasjes op komen.
De meeste fabrikanten geven dan ook 10 jaar garantie.
OK, bedankt voor het delen van de informatie!
Emmy75 schreef:@TS,

Mag ik even wat anders vragen ?
Zat er nu erg veel prijsverschil in die 7 offertes procentueel gezien? Wij zijn ook bezig met dit onderwerp (nog heel vroeg in de oriënterende fase) en heb eerlijk gezegd niet zoveel zin om 7 offertes op te gaan vragen en partijen over de vloer die komen meten enz. Ben bij 3 partijen langsgeweest voor een globale berekening en het prijsverschil is dusdanig klein dat dit verwaarloosbaar is en meer gaat om welke partij zou ik het "gunnen" en waar heb ik meer vertrouwen in.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nog niet alle offertes binnen heb, vooral de "dure jongens" moeten nog komen heb ik het idee. Prijs voor twee verdiepingen, incl. openslaande deuren en voordeur zit nu tussen 15k en 22k, maar de max. prijs gaat denk ik dus nog omhoog. Ik moet zeggen dat wij wel juist blij zijn met veel bedrijven over de vloer. Niet omdat we het nu zo gezellig vinden, maar omdat welke verkoper toch weer een andere kijk heeft op zaken en andere suggesties doet. Daar proberen we nu de beste onderdelen uit samen te vatten en straks - als alle offertes binnen zijn - de juiste partij uit te zoeken die de klus krijgt.
Beslissing zal zeker niet alleen op prijs zijn, maar ook op produkt en vetrouwen, dat zeker.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kunststof kozijnen: ervaringen met meerstandenbeslag

Ongelezen bericht door Emmy75 »

hahal schreef:Hardhouten kozijnen is een betere investering voor uw woning. Kunststof wordt broos op den duur en is slecht voor het milieu.
Ach ik ken huizen daar zitten al bijna 40 jaar kunstof kozijnen in en die vallen er nog steeds niet uit. Dat zijn toch heel wat verflagen die je niet nodig hebt. Ook niet zo lekker voor het milieu als er geschuurd (verfstofjes de lucht in etc) en geverfd moet worden dan heb ik het nog niet over de oplosmiddelen de zooi om kwasten schoon te maken, en legen verfblikken (chemisch afval), impregneermiddelen van het hardhout, niet duurzaam gekapt hardhout enz.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kunststof kozijnen: ervaringen met meerstandenbeslag

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@TS,

Dat is toch wel een aardig verschil. Wij hebben het bij ons nu voorlopig alleen over het bovenhuis bij ons en daar zit hooguit 200,- verschil in (tot nu toe). Ons huis is ook niet zo gek groot en we praten over ca. 2600,- voor 3 kiep/draai ramen waarvan 1 in combi met een balkondeur.

Kun je een voorbeeld geven van een hele nuttige suggestie in het algemeen ?

Thermostond
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 sep 2011 19:56

Re: Kunststof kozijnen: ervaringen met meerstandenbeslag

Ongelezen bericht door Thermostond »

Emmy75 schreef:@TS,

Kun je een voorbeeld geven van een hele nuttige suggestie in het algemeen ?
Da's lastig, het zijn vooral specifieke tips voor de draairichtingen van de draai-/kiepramen in ons geval en borstweringhoogte bij de openslaande deuren (ivm kattenluik)...

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Kunststof kozijnen: ervaringen met meerstandenbeslag

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Thermostond schreef: Da's lastig, het zijn vooral specifieke tips voor de draairichtingen van de draai-/kiepramen in ons geval en borstweringhoogte bij de openslaande deuren (ivm kattenluik)...
Ahzo, op de een of andere manier is de juiste draairichting van de ramen in ons bovenhuis vrij makkelijk te kiezen, omdat het een vrij logisch en en de andere richting totaal niet.

Gesloten