Hallo
Ik heb een probleem met mijn verhuurder. Wij huren een huis van een oude man. Onze stroom meter is aangesloten op zijn meter (hoofd meter) onze meter is dus een tussen meter om te zien wat we aan KWH verbruiken. Vorig jaar januari hebben wij met de verhuurder de afrekening gemaakt van 2009. We hadden afgesproken dat we januari 2011 de nieuwe afrekening zouden maken van 2010.
Ik heb me in het begin van het nieuw jaar contact met de verhuurder gezocht omtrent de afrekening hij verklaarde dat hij zelf nog geen afrekening had gehad van zijn stroom leverancier. Nu 8 maanden later komt de verhuurder met de afrekening maar hij baseert ons verbruik van 2010 en over de laste 8 maanden van dit jaar (wat niet afgesproken was) Nu heeft hij zelf de berekening gemaakt van de laste 18 maanden met de huidige stroom prijs.
Mijn vraag is mag me verhuurder dat zomaar doen de duurste prijs gebruiken en dat berekenen over de laste 18 maanden?. ik heb navraag gedaan bij zijn stroom leverancier om de stroom prijs van 2010 op te vragen en die prijs lag lager dan de huidige prijs. en dan betaal ik teveel aan stroom.
Ik hoop dat ik het duidelijk heb omschreven.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Stroom berekening
Re: Stroom berekening
hallo Natalie,
ik zal het je nog sterker vertellen, je verhuurder mag zelf geen tussenmeter plaatsen, het doorverkopen van stroom is strafbaar. wanneer eneco er achter komt dan heb je verhuurder de poppen aan het dansen.
als je aan het eind van de maand december de meterstand vanjezelf heb opgenomen dat kan je het deel dat onder de meterstend tot die van vorig jaar afrekenen, de overige maanden lijken mij pas bij 2011 te horen.
slimme baas hoor jou particuliere verhuurder, stroom doorverkopen en met winst, je kan hem aangeven, maar ik weet niet of jullie dan moeten aantonen dat jullie ter goeder trouw gehandeld hebben.
ik hoop dat je er iets mee kan.
peter
ik zal het je nog sterker vertellen, je verhuurder mag zelf geen tussenmeter plaatsen, het doorverkopen van stroom is strafbaar. wanneer eneco er achter komt dan heb je verhuurder de poppen aan het dansen.
als je aan het eind van de maand december de meterstand vanjezelf heb opgenomen dat kan je het deel dat onder de meterstend tot die van vorig jaar afrekenen, de overige maanden lijken mij pas bij 2011 te horen.
slimme baas hoor jou particuliere verhuurder, stroom doorverkopen en met winst, je kan hem aangeven, maar ik weet niet of jullie dan moeten aantonen dat jullie ter goeder trouw gehandeld hebben.
peter
peter=t schreef:hallo Natalie,
..............................
...............................
peter
Waar haal jij deze onzin vandaan?
Je mag NA een officiële (hoofd) meter van de ENECO/NUON/ etc.. gewoon een meter plaatsen.
Ook bij verhuur om de meterstanden en het verbruik gewoon goed af te rekenen. Natuurlijk dient het wel veilig en goed geplaatst te worden.
mmichel schreef:peter=t schreef:hallo Natalie,
peter
Je mag NA een officiële (hoofd) meter van de ENECO/NUON/ etc.. gewoon een meter plaatsen.
Ook bij verhuur om de meterstanden en het verbruik gewoon goed af te rekenen. Natuurlijk dient het wel veilig en goed geplaatst te worden.
hallo michiel,
ik heb die onzin ca 2 jaar geleden vernomen van de directievoering van toen nog eneco netbeheer, eneco leverancier sloot zich daarbij aan.
veranderingen zoals het plaatsen van een extra meters mogen alleen worden uitgevoerd door het meetbedrijf van de netwerkbeheerder. (ging om gestapelde bouw met bergingen op de bg)
zelf wilde ik een wmo klant van diens zijn door ons elektrotechnisch installatiebedrijf een kwh metertje in de berging te laten hangen om op die manier een oplaadpunt te creeren en toen had ik bijna een kortgeding aan mijn broek.
maar ja ik ben geen electricien, en spreek ook maar uit ervaring.
zijn de regels veranderd, voor die man toch te laat die is ondertussen overleden.
groet peter
mmichel schreef:peter=t schreef:hallo Natalie,
peter
mmichel, heeft gelijk.
Je mag als verhuurder een tussenmeter plaatsen, om het stroomverbruik vast te stellen.
Het moet niet zo zijn, dat de verhuurder aan verdient, maar dit is een afspraak (contract) tussen verhuurder en huurder, hoe de betaling geschied.
In dit geval klopt het niet, want na 18 maanden is blijkbaar een andere stroomprijs, als in de periode 2010.
@TS
Vraag de stroomprijs op voor het jaar 2010 en maak zelf een berekening, wat je moet betalen.
Natalie, ik heb speciaal naar aanleiding van dit topic nog even contact gehad met stedin ( ik had even niets beter te doen:-) Na 2 keer doorverbinden kreeg ik de rayonmanager aan de telefoon die mijn wist te vertellen het in het verleden inderdaad verboden was om uit eigen houtje stroom door te verkopen dmv een tussenmeter. alle elektra aanvragen moesten via eneco verlopen..hobby1 schreef:mmichel schreef:peter=t schreef:hallo Natalie,
peter
mmichel, heeft gelijk.
Je mag als verhuurder een tussenmeter plaatsen, om het stroomverbruik vast te stellen.
Het moet niet zo zijn, dat de verhuurder aan verdient, maar dit is een afspraak (contract) tussen verhuurder en huurder, hoe de betaling geschied.
In dit geval klopt het niet, want na 18 maanden is blijkbaar een andere stroomprijs, als in de periode 2010.
@TS
Vraag de stroomprijs op voor het jaar 2010 en maak zelf een berekening, wat je moet betalen.
(De eerste medewerkers aan de telefoon beweerde ook nog glashard dat het verboden was)
maar goed om een lang verhaal kort te maken je verhuurder mag het dus wel.
ik heb je verkeerde info verstrekt waarvoor mijn excusses.
het is wat mijn voorganger zegt een kwestie van contract afspraken, misschien is er in de huurovereenkomst iets terug te vinden wat verwijst naar het afnemen van je nutsvoorzieningen.
en anders inderdaad zelf berekenen en je bevindingen met je huisbaas overleggen.
mvg
Peter
Natalie, vervelend dat zulke mensen op deze wereld rondlopen. Wel scherp van je, dat je het vooraf constateerde. Scheeld je weer geld.
Het is duidelijk omschreven. Ik hoop dat je de meterstand van januari (2011) hebt opgeschreven en genoteerd. Je weet ook de kWh-prijs over 2010; dan is het een koud kunstje om de goede berekening te maken. Leg dat aan de verhuurder vooor, samen met de afspraken die in het contract staan.natalie1980 schreef:Nu heeft hij zelf de berekening gemaakt van de laste 18 maanden met de huidige stroom prijs.
Mijn vraag is mag me verhuurder dat zomaar doen de duurste prijs gebruiken en dat berekenen over de laste 18 maanden?. ik heb navraag gedaan bij zijn stroom leverancier om de stroom prijs van 2010 op te vragen en die prijs lag lager dan de huidige prijs. en dan betaal ik teveel aan stroom.
Ik hoop dat ik het duidelijk heb omschreven.
Over kWh-tussenmeters: die zijn er al zolang er studentenkamers bestaan; hele legioenen zitten er al 10-tallen jaren in studentenhuizen.