alfatrion schreef:De koper heeft recht op een schadevergoeding ex. 7:24 BW op het moment dat product non-conform is ex 7:17 BW. Een beperking hierop is wanneer er spraken is van overmacht ex art. 6:75 BW, maar daarvoor moet er meer aan de hand zijn dan dat de verkoper geen schuld heeft. Naast schuld kan een tekortkoming de schuldenaar (lees verkoper) worden toegerend wanneer dit uit de wet of de rechtshandeling volgt of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.
Naar de in het verkeer geldende opvattingen is deze tekortkoming de schuldenaar aan te rekenen omdat hij een resultaatverplichting heeft: hij moet een conform product leveren: een resultaat leveren.
De resultaat plicht van de verkoper is om een conform product te leveren en indien deze non-conform is het gebrek te herstellen, vervangen of de koop te ontbinden binnen een redelijke termijn etc.
Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten.
De aard van de zaak, een notebook bijvoorbeeld, is een electronisch product wat technische mankementen kan vertonen. De klant kan verwachten bij aanschaf van een notebook dat het mogelijk is dat gedurende de levensduur een defect zou kunnen vertonen wat hersteld moet worden en wat dus tijd kan kosten gedurende de klant geen gebruik kan maken van de notebook.Indien op grond van een consumentenkoop een zaak is afgeleverd die niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten, heeft de koper jegens de verkoper recht op schadevergoeding overeenkomstig de afdelingen 9 en 10 van titel 1 van Boek 6.
Daarom lijkt mij het recht op schadevergoeding alleen van toepassing indien de verkoper zich niet aan zijn plichten houdt, zoals het overschrijden van een redelijke termijn, bij de verkoop aangeeft een leentoestel te leveren en dit later te weigeren, verkeerde informatie geeft etc.