LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nog steeds problemen met oude huurder

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Maniakje
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 okt 2010 17:59

Nog steeds problemen met oude huurder

Ongelezen bericht door Maniakje »

Hallo Mensen,

ik zal niet opnieuw het hele verhaal gaan uitleggen, maar het komt er op neer dat ik samen met twee andere ex huisgenoten ontzettende problemen hebben met onze oude huurbaas. (zie ook eerdere topics).

Punten waar we op dit moment even mee zitten:

A: De gemeenschappelijke ruimte zou niet goed zou zijn opgeleverd (keuken en douche) na het inleveren van de sleutel. Voor het verwijderen van het afval brengt verhuurder 50 euro pp in rekening en houd dit pp in van onze borg. Als bewijs heeft huurder een foto van een vuilniszak gestuurd en dreigt hij met een getuigeverklaring. Het rare is dat wij juist alles netjes hebben opgeleverd, maar wij het idee hebben dat meneer spijkers op laag water zoekt.

Mijn vraag: wij hebben 28 april de sleutel ingeleverd en onze huur zou per 1 mei opgezegd worden. Had de verhuurder na de check van de ruimtes ons niet moeten benaderen over het feit dat er nog afval zou staan als dit het geval zou zijn? In principe moet hij ons toch eerst benaderen zodat wij dat vervolgens nog kunnen opruimen? (overigens herkennen wij ons niet in de beschuldigingen, maar we moeten ons wel kunnen verdedigen)

B. Wij willen de kosten voor gas en electra niet betalen, omdat de verhuurder weigert om de nota en tarieven te leveren van de energieleverancier. De energiekosten zijn zo hoog dat wij ons daar niet in kunnen vinden en wij dus wel bewijs willen zien. Bewijs is tot op heden niet geleverd. Het gaat om een totaalbedrag van 240 euro boven op de voorschatten die we maandelijks betaald hebben (deels ingehouden op borg en deel moeten we volgens hem betalen). In hoeverre kan hij dit nu terugvorderen?

We hebben inmiddels bericht gehad van de huurcommissie dat hij dus via de huurcommissie alsnog de extra schoonmaakkosten en energiekosten wil terugvorderen + boete van 350 euro wegens het niet tijdig betalen van de servicekosten, maar hij heeft nog geen enkel grondig gewijs geleverd.

Wij zijn hier eerder al mee naar de rechtswinkel geweest en die heeft ons min of meer over beide punten gerustgesteld. De jurist gaf aan dat de huurder een eindcontrole had moeten uitvoeren en ons had moeten benaderen als het niet goed was, en dat het iniatief van de oplevering altijd bij de verhuurder zou liggen. Wij zijn over beide punten nog niet helemaal gerust, dus wij hopen dat er misschien mensen zijn die dit kunnen bevestigen?

in ieder geval bedankt voor het lezen

witte angora
Berichten: 31963
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nog steeds problemen met oude huurder

Ongelezen bericht door witte angora »

De verhuurder hoort je inderdaad gelegenheid te geven dingen op te lossen, als er iets niet in orde is. Als hij je de gelegenheid niet gegeven heeft, dan heeft hij zelf een probleem. Sterker nog, hij hoort bij de oplevering samen met jullie de woning door te lopen, en eventuele op en aanmerking op een eindstaat te vermelden, die door beiden getekend wordt. Tenminste, zo gaat het bij de woningbouw.

Wat de schoonmaak en energiekosten betreft (hier in de flat gaat het om gemeenschappelijke verlichting) wij krijgen ieder jaar een overzicht van de gemaakte kosten. Summier, dat wel, meterstanden en dergelijke worden niet vermeld. Maar ik denk dat, als ik op mijn strepen zou staan, ik daar wel inzage in zou krijgen. Zou moeten krijgen.

Die 350 euro extra kosten is natuurlijk van de zotte. Als hij het via de kantonrechter speelt, dan kan hij aanmaningskosten berekenen, maar dat is uiteraard niet zo'n exorbitant bedrag. Heb je het zwart op wit? Zo ja, stap dan met een gerust hart naar de rechter, want hij probeert jullie duidelijk een poot uit te draaien.

magere janus
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 sep 2011 19:22

Re: Nog steeds problemen met oude huurder

Ongelezen bericht door magere janus »

De rijdende rechter is gek op dit soort zaken.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nog steeds problemen met oude huurder

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is allemaal heel simpel: je huurbaas maakt theater omdat hij jullie borg niet wil terugbetalen. Geloof me: deze man heeft al vaker met dit bijltje gehakt en kent alle truuks om jonge (onervaren) mensen te belazeren. Hij verrekent nu allerlei nepkosten en nepboetes met de borg die je terug moet krijgen. Klopt dat?

Zie de zoekfunctie van dit forum en zoek op borg, sleutelgeld etc. Dit probleem komt hier vaak langs.

Je kan hem dagvaarden, maar of de kosten tegen de baten opwegen?

Maniakje
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 okt 2010 17:59

Re: Nog steeds problemen met oude huurder

Ongelezen bericht door Maniakje »

witte angora schreef:De verhuurder hoort je inderdaad gelegenheid te geven dingen op te lossen, als er iets niet in orde is. Als hij je de gelegenheid niet gegeven heeft, dan heeft hij zelf een probleem. Sterker nog, hij hoort bij de oplevering samen met jullie de woning door te lopen, en eventuele op en aanmerking op een eindstaat te vermelden, die door beiden getekend wordt. Tenminste, zo gaat het bij de woningbouw.

Wat de schoonmaak en energiekosten betreft (hier in de flat gaat het om gemeenschappelijke verlichting) wij krijgen ieder jaar een overzicht van de gemaakte kosten. Summier, dat wel, meterstanden en dergelijke worden niet vermeld. Maar ik denk dat, als ik op mijn strepen zou staan, ik daar wel inzage in zou krijgen. Zou moeten krijgen.

Die 350 euro extra kosten is natuurlijk van de zotte. Als hij het via de kantonrechter speelt, dan kan hij aanmaningskosten berekenen, maar dat is uiteraard niet zo'n exorbitant bedrag. Heb je het zwart op wit? Zo ja, stap dan met een gerust hart naar de rechter, want hij probeert jullie duidelijk een poot uit te draaien.
Hij heeft wel een overzicht gestuurd, maar die vertrouwen wij dus niet. We hebben bijvoorbeeld de tarieven van stroom en gas nagekeken en die zijn zelfs in het duurste pakket van de desbetreffende energieleverancier nog goedkoper als de tarieven die de verhuurder op de eindafrekening heeft gezet. We hebben daarom netjes gevraagd of hij met een nota wil komen, maar hij zegt steeds dat we zelf maar moeten bellen met energieleverancier, maar die wil ons niks geven omdat wij daar niet meer wonen en hebben we dus geen toestemming. Dit hebben we de verhuurder weer voorgelegd, maar die zegt dus dat wij gewoon liegen en niet hebben gebeld.

Bob Schurkjens schreef:Het is allemaal heel simpel: je huurbaas maakt theater omdat hij jullie borg niet wil terugbetalen. Geloof me: deze man heeft al vaker met dit bijltje gehakt en kent alle truuks om jonge (onervaren) mensen te belazeren. Hij verrekent nu allerlei nepkosten en nepboetes met de borg die je terug moet krijgen. Klopt dat?

Zie de zoekfunctie van dit forum en zoek op borg, sleutelgeld etc. Dit probleem komt hier vaak langs.

Je kan hem dagvaarden, maar of de kosten tegen de baten opwegen?
Wij hebben wel het vermoeden dat hij het daarom doet, maar meneer is dus inmiddels naar de huurcommissie gestapt en hebben wij dus bericht gehad dat we moeten reageren op zijn brief. Is er een mogelijkheid dat wij onze borg nog steeds terug kunnen krijgen als wij het geschil winnen bij de huurcommissie?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Nog steeds problemen met oude huurder

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dat hele huurcommissieverhaal is ook kolder. De Huurcommissie is er helemaal niet voor dit soort kwesties. Gewoon de zoveelste leugen om je zand in de ogen te strooien en tijd te rekken. Jij gaat nu geen stappen tegen hem ondernemen want "het ligt momenteel bij de Huurcommissie" (not).

Zoals gezegd kun je hem dagvaarden om je centen terug te krijgen.

peter=t
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2011 20:14

Re: Nog steeds problemen met oude huurder

Ongelezen bericht door peter=t »

Bob Schurkjens schreef:Dat hele huurcommissieverhaal is ook kolder. De Huurcommissie is er helemaal niet voor dit soort kwesties. Gewoon de zoveelste leugen om je zand in de ogen te strooien en tijd te rekken. Jij gaat nu geen stappen tegen hem ondernemen want "het ligt momenteel bij de Huurcommissie" (not).

Zoals gezegd kun je hem dagvaarden om je centen terug te krijgen.
Sorry Bob , ik kan een eind met je mee gaan, maar hier trek ik de grens. de huurcommissie is er voor zowel de huurder als de verhuurder. met name uitspraken over servicekosten worden door verhuurder , en huurder aan de commissie voorgelegd.

http://www.huurgeschil.nl/brochure_huurverhoging.pdf

wanneer ts dus een schrijven gehad heeft van de huurcommissie dan dient zij daar aan gehoor te geven. de huurcommissie verzameld stukken en houd een zitting met huurder en verhuurder. de uitspraak is bindend, tenzij 1 van beid partijen naar de rechter stapt.

peter=t
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2011 20:14

Re: Nog steeds problemen met oude huurder

Ongelezen bericht door peter=t »

Maniakje schreef:Hallo Mensen,


A: De gemeenschappelijke ruimte zou niet goed zou zijn opgeleverd (keuken en douche) na het inleveren van de sleutel. Voor het verwijderen van het afval brengt verhuurder 50 euro pp in rekening en houd dit pp in van onze borg. Als bewijs heeft huurder een foto van een vuilniszak gestuurd en dreigt hij met een getuigeverklaring. Het rare is dat wij juist alles netjes hebben opgeleverd, maar wij het idee hebben dat meneer spijkers op laag water zoekt.

Mijn vraag: wij hebben 28 april de sleutel ingeleverd en onze huur zou per 1 mei opgezegd worden. Had de verhuurder na de check van de ruimtes ons niet moeten benaderen over het feit dat er nog afval zou staan als dit het geval zou zijn? In principe moet hij ons toch eerst benaderen zodat wij dat vervolgens nog kunnen opruimen? (overigens herkennen wij ons niet in de beschuldigingen, maar we moeten ons wel kunnen verdedigen)

B. Wij willen de kosten voor gas en electra niet betalen, omdat de verhuurder weigert om de nota en tarieven te leveren van de energieleverancier. De energiekosten zijn zo hoog dat wij ons daar niet in kunnen vinden en wij dus wel bewijs willen zien. Bewijs is tot op heden niet geleverd. Het gaat om een totaalbedrag van 240 euro boven op de voorschatten die we maandelijks betaald hebben (deels ingehouden op borg en deel moeten we volgens hem betalen). In hoeverre kan hij dit nu terugvorderen?

We hebben inmiddels bericht gehad van de huurcommissie dat hij dus via de huurcommissie alsnog de extra schoonmaakkosten en energiekosten wil terugvorderen + boete van 350 euro wegens het niet tijdig betalen van de servicekosten, maar hij heeft nog geen enkel grondig gewijs geleverd.

Wij zijn hier eerder al mee naar de rechtswinkel geweest en die heeft ons min of meer over beide punten gerustgesteld. De jurist gaf aan dat de huurder een eindcontrole had moeten uitvoeren en ons had moeten benaderen als het niet goed was, en dat het iniatief van de oplevering altijd bij de verhuurder zou liggen. Wij zijn over beide punten nog niet helemaal gerust, dus wij hopen dat er misschien mensen zijn die dit kunnen bevestigen?

in ieder geval bedankt voor het lezen

ik heb toch nog wel een vraagje, en een hele belangrijke.
ging het hier wel om een zelfstandige woonruimte , of was het een vorm van kamer verhuur. je heb het namelijk over de douche en de keuken als gezamelijke ruimte..

bij kamerverhuur geniet je niet de zelfde huurbescherming als bij het huren van een zelfstandige woonruimte. ( dus met je eigen keuken en badkamer) je valt dan naar ik meen onder het hospita verhuur.

bijv. borg vragen mag bij kamer verhuur wel, bij het huren van zelfstandige woon ruimte niet.
de hoogte van je energie bijdrage vaststellen, mag bij kamer verhuur wel, bij zelfstandige woonruimte verloop dit vaak direct via eneco. ( niet perse, maar dan moet er op verzoek een afrekening getoont kunnen worden..)

ik zou het toch nog even doorvragen in de rechtswinkel, vergeet niet dat het huurrecht een vak appart is, en dat de doorsnee jurist daar niet goed van op de hoogte is. een antwoord dat zonder doorvragen over zelfstandige woonruimte of niet gegeven word binnen 5 minuten zou ik niet vertrouwen.

wanneer het een zelfstandige woonruimte betreft, dan is dit terug te vinden op het huurcontract. ( daar staat het vermeld explisiet)

vanaf wanneer is de huurovereenkomst aangegaan. belangrijk te weten is of je onder de oude huurwet valt of onder de nieuwe huurwet.
een belangrijke regel van de nieuwe huurwet is.. de huurder dient de woning in een zelfde staat op te leveren zoals deze bij aanvang van de huurovereenkomst was. de verhuurder dient een exacte omschrijving van de woning gemaakt te hebben waarin de staat van onderhoud is vastgelegd.
Met andere woorden , heeft hij ( zoals angorra zegt) bij aangaan van de huur geen rondje door het huis gelopen en de woning beschreven en dit op papier (tekenen voor een foto mag ook) dan heeft je verhuurder geen poot om op te staan.
(een foto is ook een exacte omschrijving van de woning)

tis maar een klein voorbeeld, maar bij het ingaan van de nieuwe huurwet zijn veel bewijslast leveringen omgedraait in het voordeel van de huurder.... val jij nog onder de oude wettelijke regeling dan wordt het weer een heel ander verhaal. dit alles doet niet ter zake zolang ik niet weet of je wel een zelfstandige woonruimte huurde.... ook al die voorgaande verhalen niet... van niemand... op merkingen als verplichte inspectie en ingebrekestelling horen allemaal bij een zelfstandige woonruimte.

ik hoop dat je hier wat mee kan.
groet peter.

epdejong03
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 okt 2008 14:17

Re: Nog steeds problemen met oude huurder

Ongelezen bericht door epdejong03 »

Voor 1 vuilniszak €50 berekenen mag niet. Bij een zittende huurder moet je de vuilniszak bestickeren (2 maal 24 uur) en minimaal 1 brief sturen om de kosten inrekening te mogen brengen. Bij een vertrekkende huurder dient de woning bezemschoon opgeleverd te worden, is dit niet het geval dan ben ik verplicht om de huurder eerst de kans te geven om het zelf te herstellen. Mocht ik om 10:00 uur de eindinspectie hebben, dan ben ik verplicht om de huurder tot 17:00 uur de kans te geven om het eea in orde te maken.

Verder is het zo, dat als ik met de huurder het eindinspectie formulier heb ingevuld en door beide is ondertekend, ik verder geen kosten meer inrekening mag brengen van gebreken die ik later tegen kom. Het is trouwens de verplichting van de verhuurder om een rapport op te stellen en niet van een huurder.

Indien een huurder het niet eens is met de eindafrekening van de servicekosten, is de verhuurder verplicht om binnen een redelijke termijn kopieën van alle facturen, offertes en aanbestedingen kosteloos te verstrekken. Je moet er wel rekening mee houden, dat de meeste vergelijkingssites niet alle belastingen en aansluitkosten tonen in hun berekening.

Helaas ben je al een ex huurder, dus een procedure bij de huurcommissie is niet meer mogelijk. Je zult dus een (huurrecht) advocaat in de hand moeten nemen om je geld terug te krijgen. Het Juridische Loket kan je helpen met het vinden van de juiste advocaat en kan indien gesubsidieerde rechtsbijstand regelen.

Succes!

peter=t
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2011 20:14

Re: Nog steeds problemen met oude huurder

Ongelezen bericht door peter=t »

epdejong03 schreef:Voor 1 vuilniszak €50 berekenen mag niet. Bij een zittende huurder moet je de vuilniszak bestickeren (2 maal 24 uur) en minimaal 1 brief sturen om de kosten inrekening te mogen brengen. Bij een vertrekkende huurder dient de woning bezemschoon opgeleverd te worden, is dit niet het geval dan ben ik verplicht om de huurder eerst de kans te geven om het zelf te herstellen. Mocht ik om 10:00 uur de eindinspectie hebben, dan ben ik verplicht om de huurder tot 17:00 uur de kans te geven om het eea in orde te maken.

Verder is het zo, dat als ik met de huurder het eindinspectie formulier heb ingevuld en door beide is ondertekend, ik verder geen kosten meer inrekening mag brengen van gebreken die ik later tegen kom. Het is trouwens de verplichting van de verhuurder om een rapport op te stellen en niet van een huurder.

Indien een huurder het niet eens is met de eindafrekening van de servicekosten, is de verhuurder verplicht om binnen een redelijke termijn kopieën van alle facturen, offertes en aanbestedingen kosteloos te verstrekken. Je moet er wel rekening mee houden, dat de meeste vergelijkingssites niet alle belastingen en aansluitkosten tonen in hun berekening.

Helaas ben je al een ex huurder, dus een procedure bij de huurcommissie is niet meer mogelijk. Je zult dus een (huurrecht) advocaat in de hand moeten nemen om je geld terug te krijgen. Het Juridische Loket kan je helpen met het vinden van de juiste advocaat en kan indien gesubsidieerde rechtsbijstand regelen.

Succes!

hallo collega,

wat jij doet is het inspecteren van zelfstandige woonruimte.
eerste inspectie, eindinspectie, niet klaar/ ingebreke stellen, en vervolgens de 2e eind inspectie en het opmaken van het rekening vertrokken huurder verhaal.

zo hoort het ook te gaan, bij een zelfstandige woonruimte. .....
kamerverhuur ligt anders.... verder je advies over juridisch loket en meer info vragen prima.

Maniakje
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 okt 2010 17:59

Re: Nog steeds problemen met oude huurder

Ongelezen bericht door Maniakje »

Ik heb een kamer gehuurd in een studentenhuis. De keuken en douche wordt gedeeld met andere huisgenoten. Er is geen gezamenlijke eindinspectie uitgevoerd door de verhuurder, omdat ik hier ook niet voor benaderd ben. Ik heb de sleutels aan hem overhandigd op 28 april 2011. De huur liep door tot 1 mei 2011, maar wegens koninginnendag heb ik ze eerder ingeleverd. Hij heeft mij en de andere vertrekkende huurders geen bericht gestuurd om de door hem genoemde afval te verwijderen. Verhuurder heeft 7 dagen later een eindafrekening gestuurd, waarin zowel de servicekosten als de reinigingskosten staan vermeld. Het kan dus ook zijn dat de overige bewoners afval hebben achtergelaten in de keuken of douche nadat ik de sleutels heb ingeleverd. De kamers zijn in goede staat opgeleverd. (dit zegt verhuurder zelf ook). Bij ingang van de huur is geen gezamenlijke formulier ingevuld over de huidge staat van de kamer + keuken en douche. Dus ook bij het verlaten van het perceel is er geen formulier ingevuld. De verhuurder heeft mij ook niet benaderd voor een eindcontrole.

Wat betreft de huurwetregeliging. Ik ben gaan huren vanaf 1 maart 2010 t/m 1 mei 2011.

Ik heb het juridisch loket destijds gebeld en het probleem voorgelegd. Ze hebben toen een afspraak voor mij gemaakt met een jurist. Ik neem aan dat ze mensen die vragen hebben over huurproblemen doorverwijzen naar juristen die hier verstand van hebben? Mevrouw was nogal zeker over het geen dat het de taak van een verhuurder is om iniatief te nemen voor een eindcontrole. Ik heb er zeker een 20 minuten gezeten om de kwestie te bespreken. Zij gaf aan dat de verhuurder geen poot had om op te staan wat betreft het afval. Verder gaf ze aan dat als de verhuurder geen nota op stuurt van de energieleverancier er ook niet betaald hoeft te worden en dat in een eventuele rechtzaak de huurder in het gelijk gesteld zal worden. (tenzij de verhuurder een factuur kan tonen).

Dat factuur wil hij dus niet opsturen. Inmiddels al 3 keer schriftelijk aan hem verzocht. Nou lees ik ook dat volgens een aantal van jullie de huurcommissie hier niks meer aan kan doen?, maar toch heb ik een brief van hun ontvangen met het verzoek te reageren op de brief die mijn oude huurbaas naar hen heeft gestuurd.

peter=t
Berichten: 36
Lid geworden op: 04 aug 2011 20:14

Re: Nog steeds problemen met oude huurder

Ongelezen bericht door peter=t »

Maniakje schreef:Ik heb een kamer gehuurd in een studentenhuis. De keuken en douche wordt gedeeld met andere huisgenoten. Er is geen gezamenlijke eindinspectie uitgevoerd door de verhuurder, omdat ik hier ook niet voor benaderd ben. Ik heb de sleutels aan hem overhandigd op 28 april 2011. De huur liep door tot 1 mei 2011, maar wegens koninginnendag heb ik ze eerder ingeleverd. Hij heeft mij en de andere vertrekkende huurders geen bericht gestuurd om de door hem genoemde afval te verwijderen. Verhuurder heeft 7 dagen later een eindafrekening gestuurd, waarin zowel de servicekosten als de reinigingskosten staan vermeld. Het kan dus ook zijn dat de overige bewoners afval hebben achtergelaten in de keuken of douche nadat ik de sleutels heb ingeleverd. De kamers zijn in goede staat opgeleverd. (dit zegt verhuurder zelf ook). Bij ingang van de huur is geen gezamenlijke formulier ingevuld over de huidge staat van de kamer + keuken en douche. Dus ook bij het verlaten van het perceel is er geen formulier ingevuld. De verhuurder heeft mij ook niet benaderd voor een eindcontrole.

Wat betreft de huurwetregeliging. Ik ben gaan huren vanaf 1 maart 2010 t/m 1 mei 2011.

Ik heb het juridisch loket destijds gebeld en het probleem voorgelegd. Ze hebben toen een afspraak voor mij gemaakt met een jurist. Ik neem aan dat ze mensen die vragen hebben over huurproblemen doorverwijzen naar juristen die hier verstand van hebben? Mevrouw was nogal zeker over het geen dat het de taak van een verhuurder is om iniatief te nemen voor een eindcontrole. Ik heb er zeker een 20 minuten gezeten om de kwestie te bespreken. Zij gaf aan dat de verhuurder geen poot had om op te staan wat betreft het afval. Verder gaf ze aan dat als de verhuurder geen nota op stuurt van de energieleverancier er ook niet betaald hoeft te worden en dat in een eventuele rechtzaak de huurder in het gelijk gesteld zal worden. (tenzij de verhuurder een factuur kan tonen).

Dat factuur wil hij dus niet opsturen. Inmiddels al 3 keer schriftelijk aan hem verzocht. Nou lees ik ook dat volgens een aantal van jullie de huurcommissie hier niks meer aan kan doen?, maar toch heb ik een brief van hun ontvangen met het verzoek te reageren op de brief die mijn oude huurbaas naar hen heeft gestuurd.
de huurcommissie kan wel degelijk wat voor je betekenen, het kan zelfs zo zijn dat je verhuurder zijn eigen glazen aan het ingooien is.

jij valt onder de nieuwe huurwet. dat betekent dat witte angora gelijk had, met het opmaken van een inventaris staat, waarin de staat van de woning is vastgelegd bij het aangaan van de huurovereenkomst..... geen foto,s en geen papieren dan is de positie van de verhuurder al een stuk zwakker....

onder de huurbescherming had de verhuurder je ingebreke moeten stellen voor het versturen van een rekening, heeft die dat niet gedaan dan gaat die nat.

de gas en elektra afspraken moeten in jouw geval in het contract vermeld staan, bij de afrekening heb je recht op inzage van de tot stand koming tot de afrekening.

wanneer je je nieuwe adres heb doorgegeven en je heb toch niets ontvangen van aankondigingen dan sta je zeker sterk..
bij geen doorgeven van domicile ( nieuw adres) mag de verhuurder het naar het bij hem bekende adres sturen en dan zie jij het nooit....

dit geld allemaal als je huurbescherming heb. check het zelf even... zelfs onder hospita verhuur heb je recht op huurbescherming, maar.... dit lig aan je contractvorm..

zo te horen hoef je je inderdaad nergens zorgen over te maken, alleen hoe krijg je je geld terug? ik zou met de juiste raad de zaak van de huurcommissie afronden. die uitspraak is geldend ook voor de verhuurder.. laat je nog even voorlichten..

http://www.normalehuur.nl/info/Over%20h ... ereenkomst

groet peter

Maniakje
Berichten: 25
Lid geworden op: 20 okt 2010 17:59

Re: Nog steeds problemen met oude huurder

Ongelezen bericht door Maniakje »

peter=t schreef:
Maniakje schreef:Ik heb een kamer gehuurd in een studentenhuis. De keuken en douche wordt gedeeld met andere huisgenoten. Er is geen gezamenlijke eindinspectie uitgevoerd door de verhuurder, omdat ik hier ook niet voor benaderd ben. Ik heb de sleutels aan hem overhandigd op 28 april 2011. De huur liep door tot 1 mei 2011, maar wegens koninginnendag heb ik ze eerder ingeleverd. Hij heeft mij en de andere vertrekkende huurders geen bericht gestuurd om de door hem genoemde afval te verwijderen. Verhuurder heeft 7 dagen later een eindafrekening gestuurd, waarin zowel de servicekosten als de reinigingskosten staan vermeld. Het kan dus ook zijn dat de overige bewoners afval hebben achtergelaten in de keuken of douche nadat ik de sleutels heb ingeleverd. De kamers zijn in goede staat opgeleverd. (dit zegt verhuurder zelf ook). Bij ingang van de huur is geen gezamenlijke formulier ingevuld over de huidge staat van de kamer + keuken en douche. Dus ook bij het verlaten van het perceel is er geen formulier ingevuld. De verhuurder heeft mij ook niet benaderd voor een eindcontrole.

Wat betreft de huurwetregeliging. Ik ben gaan huren vanaf 1 maart 2010 t/m 1 mei 2011.

Ik heb het juridisch loket destijds gebeld en het probleem voorgelegd. Ze hebben toen een afspraak voor mij gemaakt met een jurist. Ik neem aan dat ze mensen die vragen hebben over huurproblemen doorverwijzen naar juristen die hier verstand van hebben? Mevrouw was nogal zeker over het geen dat het de taak van een verhuurder is om iniatief te nemen voor een eindcontrole. Ik heb er zeker een 20 minuten gezeten om de kwestie te bespreken. Zij gaf aan dat de verhuurder geen poot had om op te staan wat betreft het afval. Verder gaf ze aan dat als de verhuurder geen nota op stuurt van de energieleverancier er ook niet betaald hoeft te worden en dat in een eventuele rechtzaak de huurder in het gelijk gesteld zal worden. (tenzij de verhuurder een factuur kan tonen).

Dat factuur wil hij dus niet opsturen. Inmiddels al 3 keer schriftelijk aan hem verzocht. Nou lees ik ook dat volgens een aantal van jullie de huurcommissie hier niks meer aan kan doen?, maar toch heb ik een brief van hun ontvangen met het verzoek te reageren op de brief die mijn oude huurbaas naar hen heeft gestuurd.
de huurcommissie kan wel degelijk wat voor je betekenen, het kan zelfs zo zijn dat je verhuurder zijn eigen glazen aan het ingooien is.

jij valt onder de nieuwe huurwet. dat betekent dat witte angora gelijk had, met het opmaken van een inventaris staat, waarin de staat van de woning is vastgelegd bij het aangaan van de huurovereenkomst..... geen foto,s en geen papieren dan is de positie van de verhuurder al een stuk zwakker....

onder de huurbescherming had de verhuurder je ingebreke moeten stellen voor het versturen van een rekening, heeft die dat niet gedaan dan gaat die nat.

de gas en elektra afspraken moeten in jouw geval in het contract vermeld staan, bij de afrekening heb je recht op inzage van de tot stand koming tot de afrekening.

wanneer je je nieuwe adres heb doorgegeven en je heb toch niets ontvangen van aankondigingen dan sta je zeker sterk..
bij geen doorgeven van domicile ( nieuw adres) mag de verhuurder het naar het bij hem bekende adres sturen en dan zie jij het nooit....

dit geld allemaal als je huurbescherming heb. check het zelf even... zelfs onder hospita verhuur heb je recht op huurbescherming, maar.... dit lig aan je contractvorm..

zo te horen hoef je je inderdaad nergens zorgen over te maken, alleen hoe krijg je je geld terug? ik zou met de juiste raad de zaak van de huurcommissie afronden. die uitspraak is geldend ook voor de verhuurder.. laat je nog even voorlichten..

http://www.normalehuur.nl/info/Over%20h ... ereenkomst

groet peter

Bedankt Peter voor je informatie. Ik heb inderdaad mijn nieuwe woonadres niet doorgegeven aan de verhuurder, maar ik heb hem de gelegenheid gegeven om zijn reacties te sturen naar het adres van mijn ouders. Tot op heden heeft hij alles daar heen gestuurd en heb ik de brieven altijd beantwoord. Hij heeft mijn nooit in gebreke gesteld om het afval op te ruimen. Hij heeft mij per mail wel in gebreke gesteld, omdat ik de eindafrekening nog niet heb betaald. Ik heb hem toen verzocht om rekeningen zoals die van de leverancier te tonen waarop hij naar de huurcommissie is gestapt. Tot op de dag van vandaag heb ik nog geen nota gezien.

De man kan nogal intimiderend overkomen en vind hem nogal onvoorspelbaar en heb daarom besloten mijn nieuwe adres niet bekend te maken. Ik zal een schriftelijke reactie sturen naar de huurcomissie, maar eerst ga ik mij inderdaad nog even voorlichten.

bedankt! en ik laat even weten hoe alles afloopt.

EDIT:
Peter ik heb nog even gekeken of ik huurbescherming heb. Volgens deze link van de rijksoverheid heb ik de eerste 9 maanden geen huurbescherming en daarna volledige huurbescherming. Ik heb er langer als 9 maanden gewoond dus ik zit sowieso safe.

link:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... kamer.html

Gesloten