LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bedrijf stopt baas gaat verder als zzp er. Wat te doen?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
mk30
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2011 16:59

Bedrijf stopt baas gaat verder als zzp er. Wat te doen?

Ongelezen bericht door mk30 »

Mijn man kreeg tijdens een werkoverleg te horen dat zijn baas er mee gaat stoppen en zelf in januari verder gaat als zzp er. Nou is zijn baas aan het kijken of de drie werknemers ondergebracht kunnen worden bij een ander bedrijf. Heeft iemand enig idee of dit zo maar en kan wat zijn de regels waar zijn baas zich aan moet houden? Mijn man is al 22 jaar in dienst. Mijn man zou één dezer dagen een telefoontje krijgen van "een bedrijf" die hem dan overneemt? Hij heeft voor zover wij weten geen ontslagvergunning aangevraagd.
Ik hoop dat er iemand is die er wat meer van weet.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Bedrijf stopt baas gaat verder als zzp er. Wat te doen?

Ongelezen bericht door WilWil »

Een vervelende situatie.

Het bedrijf houdt op te bestaan. En ja, dat mag uiteraard. Dit betekent ook dat per genoemde datum de baan van je man niet meer bestaat. Uiteraard dient de werkgever de zaken wel juridisch juist af te handelen. Een ontslagvergunning dient hij/zij ongeveer 3 maanden van te voren aan te vragen. Bij bedrijfsbeëindiging is dit, in de meeste gevallen, slechts een formaliteit.

Dat de werkgever probeert zijn personeel elders onder te brengen vind ik heel netjes. Het is aan je man om dit aanbod te accepteren of niet. Hij kan het aanbod accepteren en vanuit die situatie verder sollicteren. Aangezien het niet over een bedrijfsovername gaat zal je man bij de nieuwe werkgever een neiuw contract krijgen. Dit kan tijdelijk zijn.

Het UWV kan je man adviseren.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Bedrijf stopt baas gaat verder als zzp er. Wat te doen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Waren alle kleine bedrijfjes maar zo netjes. Meestal zie je dit soort outplacement pogingen alleen bij de grotere bedrijven.

mk30
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2011 16:59

Re: Bedrijf stopt baas gaat verder als zzp er. Wat te doen?

Ongelezen bericht door mk30 »

Hier gaat het om, kan mijn man zo maar naar een nieuwe baas toe? Het liefst heeft zijn oude baas, dat hij zelf ontslag neemt en dan gaat.

arthur2000

Re: Bedrijf stopt baas gaat verder als zzp er. Wat te doen?

Ongelezen bericht door arthur2000 »

Geen rooie cent ontslagvergoeding?

mk30
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2011 16:59

Re: Bedrijf stopt baas gaat verder als zzp er. Wat te doen?

Ongelezen bericht door mk30 »

Nu wil zijn baas dat mijn man een contract tekent van wederzijds goedkeuren. Dat bedrijf waar zijn baas over had horen we ook niets van. Nee geen ontslag vergoeding. Mijn man ging naar hem toe om tevragen of hij al een ontslagvergunning had aangevraagd, daar had hij nog nooit van gehoord. Toen moest zijn baas eerst nog even naar het uwv om een foldertje tehalen zodat hij in ieder geval nog een beetje wist waar het over ging.
Zijn baas gaat er zo vreemd mee om vind het allemaal nog niet zo erg, maar wij zitten er maar mooi mee.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Bedrijf stopt baas gaat verder als zzp er. Wat te doen?

Ongelezen bericht door WilWil »

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Of is je man lid van een vakbond? Ga daar eens informeren.

Anders kun je informeren bij het juridisch loket.

Ik begrijp dat je man nog niets op papier heeft ontvangen. Sowieso dient de werkgever zich te houden aan de opzegtermijnen zoals gesteld in het contract van je man.

Uit je eerste reactie begrijp ik juist dat de werkgever een oplossing zoekt voor zijn werknemers. Dus dat hij hierin wel actief is. Ondertussen staat het je man natuurlijk vrij om te gaan solliciteren. Hij weet immers dat hij per januari werkloos is, als hij bij dat andere bedrijf niet wordt aangenomen.

Is de reden van bedrijfsbeëindiging ook bekend?

DJM
Berichten: 352
Lid geworden op: 26 nov 2010 21:08

Re: Bedrijf stopt baas gaat verder als zzp er. Wat te doen?

Ongelezen bericht door DJM »

Ik vind het maar verdacht allemaal.
Die werkgever zoekt zogenaamd ander werk voor zijn werknemers maar tot nu toe horen jullie niets van een eventuele nieuwe werkgever.
Ondertussen vraagt de huidige werkgever of je man zelf ontslag wil nemen ( niet doen!).

Ik zou zelf even naar het UWV gaan als ik jullie was.

mk30
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2011 16:59

Re: Bedrijf stopt baas gaat verder als zzp er. Wat te doen?

Ongelezen bericht door mk30 »

Hij zegt dat het wegens economische redenen is.

Dit is wat ik er van vind. Hij stopt met het bedrijf dus moet hij ook maar zorgen voor een ontslagvergunning. Ik zie niet in waarom mijn man nu met wederzijds goedkeuren ontslag moet nemen. Of is dit raar!!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Bedrijf stopt baas gaat verder als zzp er. Wat te doen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

arthur2000 schreef:Geen rooie cent ontslagvergoeding?
Als daar geen geld voor is houdt het op natuurlijk. Die werkgever gaat niet zomaar zijn bedrijf opheffen om als zzp-er verder te gaan.

WilWil
Berichten: 279
Lid geworden op: 26 dec 2009 14:08

Re: Bedrijf stopt baas gaat verder als zzp er. Wat te doen?

Ongelezen bericht door WilWil »

De werkgever dient een ontslagvergunning aan te vragen. Dit heeft hij kunnen vinden in de folder van het UWV. Dit duurt ongveer 10-12 weken. Als hij dit nu regelt is dit nog wel op tijd.

Ik begrijp dat dit een heel vervelende situatie is, dat je boos c.q. teleurgesteld bent in de werkgever. Het blijft een vaststaand feit dat het bedrijf stopt aan het einde van dit jaar en dat je man dus vanaf die datum geen baan heeft. Het is dus wel verstandig dat hij vast gaat solliciteren naar een andere baan. En hij zich niet naar de werkgever laat hangen of het lukt om aan de slag te gaan bij dit andere bedrijf. Ondertussen kan hij juridisch advies inwinnen hoe om te gaan met deze situatie. Juist ook met betrekking tot ontslag met wederzijds goedvinden. Laat je goed informeren, bijvoorbeeld ook over de eventuele mogelijkheden van een (beperkte) ontslagvergoeding.

Neem eigen initiatief en zorg voor goed juridisch advies. Via de vakbond, de rechtsbijstandverzekering of het juridisch loket.

jackyveerman
Berichten: 3
Lid geworden op: 10 nov 2009 16:18
Locatie: Hoofddorp
Contacteer:

Re: Bedrijf stopt baas gaat verder als zzp er. Wat te doen?

Ongelezen bericht door jackyveerman »

Lijkt me duidelijk. Met wederzijds goedvinden houd in dat je het er mee eens bent. Niet dus. Dit mag je zonder gevolgen weigeren. In dat geval moet die baas wel een ontslagvergunning aanvragen.
Maar: misschien kun je er een leuke ontslagvergoeding krijgen? Maar in dat geval misschien geen WW dus bedenk even goed wat je wilt.

Even je hart luchten op fokdebaas.nl kan helpen :-)

stofzuigertje

Re: Bedrijf stopt baas gaat verder als zzp er. Wat te doen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

3 maanden later... en geen uitslag helaas...

Maar als bij die baas niets te halen viel en hij alleen maar probeerde om als ZZPer nog iets te verdienen, hij kreeg zelf geen WW als ex werkgever en bijstand is nog minder.

Tussen recht hebben op vergoeding en of er geld is?
Failliet laten verklaren kan maar als er niets is, kost het meer dan het op zal brengen dus soms is het gewoon jammer na 22 jaren.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Bedrijf stopt baas gaat verder als zzp er. Wat te doen?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

jackyveerman schreef:
Even je hart luchten op fokdebaas.nl kan helpen :-)
Tsja, dat kan je doen. Ik denk alleen niet dat het slim is, zeker niet als het een klein bedrijf is. Je weet nooit wanneer en in welke situatie je weer met elkaar te maken hebt. Je kan altijd gewoon het beste zo goed mogelijk, op een zakelijke manier uit elkaar gaan.

stofzuigertje

Re: Bedrijf stopt baas gaat verder als zzp er. Wat te doen?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

In mijn regio zijn vele ZZPers die oud collega's en vrienden vragen voor grote klussen of ander werk wat er ook bij komt.

Dus metselen, timmeren, schilderen en nog veel meer ZZPers kreeg ik na 1 totaal opdracht over de vloer.
Ze waren allen bekende van elkaar dus ook jou ex baas kan collega worden of voor jou gaan werken.

mk30
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2011 16:59

Re: Bedrijf stopt baas gaat verder als zzp er. Wat te doen?

Ongelezen bericht door mk30 »

Mijn man is ondertussen naar een nieuwe baas gegaan. hij heeft een maandloon en gereedschap meegekregen. We hebben nog gekeken wat we konden doen maar dan zou het een hele lange geschiedenis worden en daar hadden we geen zin in. Het bevalt hem goed bij zijn nieuwe baas en hij heeft meteen een contract voor onbepaalde tijd gekregen. In ieder geval wil ik iedereen bedanken die de moeite heeft gedaan om een reactie achter telaten.

gtp
Berichten: 596
Lid geworden op: 16 mar 2009 11:02

Re: Bedrijf stopt baas gaat verder als zzp er. Wat te doen?

Ongelezen bericht door gtp »

Dat is mooi,eindelijk weer eens een positieve post en met een goed einde en met de melden hoe het is afgelopen ( dit ontbreekt vaak). Succes gewenst gtp.

mee eens
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 sep 2006 23:57

Re: Bedrijf stopt baas gaat verder als zzp er. Wat te doen?

Ongelezen bericht door mee eens »

Mooi dat het nu is afgerond, maar ter overdenking voor allen die in loondienst zijn...
Een werkgever neemt zijn personeel aan voor "onbepaalde tijd". Dit houdt NIET in dat het een "vast"contract is! Dat men dat liever zo noemt is onderdeel van kop-in-het-zand-gedrag, waar we allemaal aan mee doen.
Door werknemer te worden geef je je werkgever de verantwoordelijkheid om jouw broek op te houden. Hij moet zorgen voor voldoende werk, jou salaris, jouw zekerheid....(dat is tenminste je afhankelijke verwachting) Maar omdat je voor zijn bedrijf werkt krijg je precies wat je verdient en dat is je salaris. De zekerheid denk je er maar bij omdat hij toch vorige maand ook voor je zorgde!?
Als werknemer mag je blij zijn als je baas je altijd in dienst kan/wil houden want dan leun je veilig op hem... maar je eigen verantwoordelijkheid kan je niet afkopen. Je bent niet blind en dom en je zou moeten snappen dat "vaste"contracten niet bestaan en dus zorgen voor een goed back-up plan.
"If you fail to plan, you plan to fail".
"Ik wist het niet/heb er nooit over nagedacht" past niet meer bij de hedendaagse werknemer. Dat je je baan eens gaat verliezen staat voor 95% "Vast".

mk30
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2011 16:59

Re: Bedrijf stopt baas gaat verder als zzp er. Wat te doen?

Ongelezen bericht door mk30 »

Ja daar zijn wij ook achter gekomen na 21 jaar was dat vorige contract ook niet echt veel meer waard want hij stond gewoon op straat. Maar mijn man zit in ieder geval niet thuis heeft geen kleine contractjes van een half jaar of een jaar. Zekerheid heb je nooit daar zijn wij wel achter maar voor nu is het goed zo.
:D

Gesloten