LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rashonden

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
Dirk1951
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2011 09:22

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Dirk1951 »

bprosman schreef:Door te tellen hoe vaak ik met een rashond wel niet bij de dierenarts gezeten heb vergeleken met een "vuilnisbakkie". De leeftijd die de niet rashonden gehaald hebben tov de wel rashonden. Ook heb ik nog nooit een bastaard gehad met HD (ze zullen er misschien best zijn maar ik ben ze nog niet tegengekomen).
Wij hebben drie rashonden (Kooikerhondjes) buiten de jaarlijkse entingen komen we bijna nooit bij de dierenarts ... en verreweg de meeste kooikerhondjes die ik ken (en dat zijn er echt heel veel in binnen en buitenland) zijn gewoon gezond en bereiken leeftijden waarbij 17 jaaren ouder geen uitzondering is. Een gezond ras dus, met veel goede fokkers (en natuurlijk ook een aantal "slechte", maar dat is bijna niet te voorkomen).

Maar ook van moeilijke rassen als de Cavalier King Charles Spaniel ken ik genoeg fokkers die gezonde hondjes fokken die zonder erfelijke kwalen ook hoge leeftijden bereiken (16 jaar en ouder) ...

En verder ken ik ook rasloze hondjes die zowat bij de dierenarts wonen ...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door bprosman »

En verder ken ik ook rasloze hondjes die zowat bij de dierenarts wonen ...
Ik denk dat er meer rassen zijn waar je vantevoren al beter een abonnement op de dierenarts kunt nemen dan rasloze hondjes.

Dirk1951
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2011 09:22

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Dirk1951 »

bprosman schreef:k dat er meer rassen zijn waar je vantevoren al beter een abonnement op de dierenarts kunt nemen dan rasloze hondjes.
Als je goed je huiswerk hebt gedaan, en dus bij een goede fokker een hond gekocht hebt, dan zie je de dierenarts ook maar één keer per jaar voor de entingen ....

In alle rassen zijn goede fokkers die gezonde honden leveren ... dus klopt de stelling in de eerste posting al niet dat bij bijna alle rashonden problemen zouden zijn ... deze stelling is gebaseerd op een foutief onderzoek en pertinent niet waar ... en als de uitzending is zoals de stelling doet vermoeden, dan is deze bij voorbaat al "Radar onwaardig" en zou eigenlijk niet uitgezonden moeten worden ... laat de redactie eerst zelf maar onderzoek doen, met de Raad van Beheer, met fokkers, keurmeesters en rasverenigingen praten, honden tentoonstellingen bezoeken ... en dan een uitzending maken met wat er werkelijk mis is ...

Rina. Rijpstra
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 sep 2011 22:42

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Rina. Rijpstra »

Dan nog even terug gaan ,naar de eerste geplaatste reactie op dit Forum.Is dit geen Struisvogel politiek,je kop in het zand steken.Zit hier nog een menselijke kant aan?Wat een verdriet hebben deze mensen gehad,en er zijn er meer.Wie zegt er iets van?Doet er iets mee?We fokken lekker door,en de Reu gaat verder met zijn sprongetjes.We fokken toch volgens de regels,van de n.v.l.we werken alleen niet met hun koopcontract,dat maken we zelf!!In wie zijn voordeel?Wat dacht je?En dan maar zeggen opvoeding,voer etc.Je kunt als Fokster ook anders reageren,of is het alleen maar Handel.Er zijn er gelukkig nog andere foksters,ze staan je met raad en daad bij,helemaal in zulke gevallen ik ken ze ,mag ze niet noemen.Maar de rotte appels blijven er op deze manier tussen.
Stel regels voor een beter fokbeleid,ga selectief te werk aan wie je de pup verkoopt,niet denken ik moet de pup toch kwijt,want volgende maand komt het nieuwe nest.Jaren geleden trok men al aan de bel,het komt niet goed met de Rashonden,maar doen ze er wat mee?De koppen bij elkaar,Doe er wat mee.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door bprosman »

In alle rassen zijn goede fokkers die gezonde honden leveren ... dus klopt de stelling in de eerste posting al niet dat bij bijna alle rashonden problemen zouden zijn ..
De stelling was dat een rashond een grotere KANS geeft op problemen , niet dat bijna alle rashonden problemen hebben. Is een groot verschil.

Lupos
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 sep 2011 13:52

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Lupos »

bprosman schreef:
In alle rassen zijn goede fokkers die gezonde honden leveren ... dus klopt de stelling in de eerste posting al niet dat bij bijna alle rashonden problemen zouden zijn ..
De stelling was dat een rashond een grotere KANS geeft op problemen , niet dat bijna alle rashonden problemen hebben. Is een groot verschil.
Zolang de rasloze kruisingen en look-a-likes niet in kaart zijn gebracht ten opzichte van de rashonden, kun je die conclusie helemaal niet staven met feiten en dus geen kansberekening op uitvoeren! Je zou moeten splitsen op 3 soorten honden: rashonden (dat wil zeggen honden met een afstammingsbewijs) onherleidbare kruisingen (dat wil zeggen dat er geen ras meer te koppelen is als voorouder) en look-a-likes (kruisingen van 2 rashonden -meestal van hetzelfde ras-, maar dan zonder stamboom).
Dit gebeurt niet, want elke hond die op straat enigszins op een bepaald ras lijkt wordt onder de noemer "rashond" geplaatst. Men noemt een hond ook "rashond" als hij geen stamboom bezit maar mogelijik 2 rashonden ouders had (wat al niet te staven is).
Ik ontken absoluut geen misstand in de fokkerij, maar ik blijf me ook in deze discussie opnieuw verbazen over de eenzijdigheid van dit verhaal. Ook hier weer zonder enig onderzoek of bewijs...
Laatst gewijzigd door Lupos op 19 sep 2011 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Kanita
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 jan 2011 16:56

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Kanita »

Ik ben zelf een Hobbyfokster die zonder stamboom fokt met Maltezers. Ik heb 2 bastaard maltezertjes en 2 raszuivere (wel stamboom ouders maar geen stamboom).

1 van de raszuivere hondjes is 15½ jaar oud en nog steeds zo fit als een hoentje.

Met geen van de honden loop ik de dierenarts af.

Bij de nestjes heb ik nooit last gehad van afwijkingen. Geen dood geboren pups en ook geen gewrichts- en of gedragsklachten.

Ik vind het vooral erg belangrijk hoe het karakter van de beestjes is. Dat het echte gezinshondjes worden die zowel actief zijn als knuffelig.

Zelf ben ik een beetje bang geworden voor stamboom honden aangezien er veel genetische problemen zijn. HD is een veel voorkomend probleem en vaak wordt er verteld dat het de enige keer is dat dit probleem voorkomt. Zoals hierboven al gemeld met de labrador pup.

Een goede vriendin van mij heeft 2 choco Dobbermannen gehad. 1 is 4 jaar geworden en 1 is 6 geworden.
Die van 4 was met 2 jaar al zeer ziek. De ziekte van Addison wat duizenden euro's per jaar heeft gekost aan opnames en medicatie.

Het grootste probleem bij stamboom fokkers is dat er geen zicht is op de fok. Er wordt veelal gefokt voor het vermeerderen.
Bij stamboom honden mag er eens per jaar een nestje worden gefokt.

Wat er tussentijds gebeurt daar is geen controle op.
Vaak worden er tussentijds ook nestjes gefokt waardoor je dus de stamboomhondjes (raszuiver) krijgt zonder stamboom en waar je alsnog meer voor betaalt dan voor een hondje zonder stamboom, omdat de ouders stamboom hebben.

Door na een half jaar weer een nestje te fokken heeft de teef nooit de tijd en rust om bij te komen voor het volgende nest waardoor uitputting en daardoor meerdere afwijkingen bij de pups voorkomen. Zowel bij de pups zonder stamboom als met stamboom.

Buiten de broodfok praktijken uit het Oostblok zijn er ook broodfokkers in Nederland die om het half jaar hun hondjes "vol laten proppen" en aan de lopende band nestjes aanbieden op marktplaats.

Deze mensen fokken ook stamboom hondjes en zijn ook erkende fokker van bepaalde rassen.

Ik ben zeker voor een betere controle op stamboom honden maar ook op niet raszuivere honden.

Dat fokkers niet hun verantwoording nemen als een pup afwijkingen heeft dat vind ik abnormaal.
Als fokker moet je achter je "product" staan en niet fokken om geld te verdienen maar om een dier te fokken waar mensen vele jaren plezier van zullen hebben.

Je moet als koper van een hondje vooral je ogen openhouden. Google de fokker, google alles. Er is vaak al heel wat te vinden via google.

Vraag ook gerust of je de stamboom (of stambomen) van de ouders in mag kijken.

Niet elke fokker heeft kwaad in de zin natuurlijk. Er zijn er maar enkele die echt conform richtlijnen en bloedlijnen fokken waarvoor heel veel respect!

Lidia
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 jan 2006 13:38

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Lidia »

Ik ben het volkomen eens met schrijvers hierboven die zeggen dat die stomme schoonheids shows moeten verdwijnen. Honden die de halve dag op een tafel staan met dicht geknepen oogjes omdat hun neus en wangen geschoren worden.

Ik ben zelf ook een jurilid in een andere disipline en ervaar inderdaad dat als je eerlijk wilt zijn je niet meer gevraagd wordt. Nou dan maar niet.

Er moet van overheidswege samen met de dierenbescherming en certificaat komen waar een potentieel gezonde hond aan moet voldoen. Tuurlijk bepaalde rasstandaard maar.. en tevens gezondheidsverklaring bij geboorte en na een aantal maanden.

En dat moet bij de ouders geplaats worden ook. Kan een potentiele koper kijken wat hij kan verwachten.

Marry64
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2011 21:12

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Marry64 »

al met al een lang lopend probleem die gedeeltelijk ook bij de kopers zelf ligt!!! ze willen graag een MODE hond, rex lassie, babe, pim fortuin hondje enz enz
mensen zouden eerst een moeten gaan kijken wat er bij hun karakter past en een ervaren iemand meenemen als ze besluiten opeens een puppy te willen. iemand die ze uitlegt wat een stamboom is (geen europeespasport) en iemand die ze verteld dat een hond maar 1 x per 2 jaar een stamboomnest mag hebben, maar tussen door gewoon doorfokt en de honden zogenaamt verkoopt zonder stamboom omdat ze TE LAAT waren met aanvragen!!!!!!.

mensen gebruik je gezonde verstand voordat je een hond koopt

desi
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 sep 2011 21:23

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door desi »

Ten eerste ontzettend goed dat er aandacht wordt besteed aan de gezondheid van bepaalde rassen, maar wat een verschrikkelijke uitzending. Erg makkelijk om alle rashonden als ongezond te beschouwen en alle fokkers in slecht daglicht te zetten.

Wij hebben ook een rashondje en voordat wij een hond gingen kopen heb wij goed onderzoek gedaan naar welke hond het beste bij ons past en niet alleen op het uiterlijk. De fokster hebben wij ook na goed onderzoek uitgekozen. Een fokster met hart voor haar dieren is het geworden. En ze fokt niet alleen op uiterlijk, maar ook op gezondheid en gedrag, zoals vele fokkers dit doen. Dit omdat wij ZELF van te voren goed hebben na gedacht voordat wij een hond aan gingen schaffen. Dit zouden meer mensen moeten doen. Zo ben je op de hoogte van eventuele erfelijke aandoening etc. Een echte goede fokker probeert alleen gezonde hondjes te fokken.

Wat ik ontzettend dom vind van deze aflevering, is dat men zo gaat denken dat het slim is om een pup van marktplaats af te plukken. Terwijl de moeder van deze pups vaak nog amper kan lopen, omdat het alweer de zoveelste nest is van het jaar. Mensen die nestjes creëren alleen maar voor het geld. Ze hadden beter hier wat meer aandacht aan moeten besteden. Of het feit dat talloze mensen impulsief een hond kopen, zonder er even over na te denken. Ik heb geen cocker spaniel of een bull, maar zelf ik ben op de hoogte van deze aandoeningen. Mensen die zeggen dat zij hier niks van wisten, hebben duidelijk niet eerst even nagedacht voordat zij een hond aanschafte.

crimeboxer
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2011 21:14

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door crimeboxer »

Denken jullie nu echt dat de raad van beheer ,zijn inkomsten bron te lijf zal gaan ,nee hoor de fokker is een prachtige melk koe voor deze instantie ,die zich bezig houdt met fokkers uitmelken , want ze verdienen aan de pups a 70 euro de show's ,regeltjes er op na houden die nergens opslaan zoals voor 9maanden en 30 dagen een boete te geven omdat dit eigenlijk 10 maanden had moeten zijn (dat is nl de tijd die er tussen een nest moet zitten men pakt hiervoor gewoon 220 euro) en zo meer van dit soort zaken,dit heeft niets te maken met gezondheid van pups ,alleen maar inkomsten vergaren , als fokker vind ik dat wij weer eens in een kwaad daglicht gezet worden ,en er zullen echt wel foute fokkers zijn dat zeg ik niet ,maar je werkt met een levend wezen en als je om je dieren geeft dan doe je er alles aan om de gezondheid te waarborgen ,ik vind overigens ook radar niet heel erg eerlijk bij hun gaat het ook alleen maar om de kijkcijfers, zeker toen ik een jaar of wat geleden een uitzending zag over honden uit het oostblok ,waarin radar beweerde dat zo gauw de honden geworpen hadden de zelfde week weer gedekt werden ,ik dacht toen bij me zelf ,als je dan wat wil zeggen ga dan eerst even informeren of zoiets wel kan,doe even wat onderzoek he ,het zijn geen paarden , nogmaals bij ons staat gezondheid en karakter voorop ,en het verhaaltje over HD ook een leuk item uit de jaren 70 80 tegenwoordig heeft iedere rashond een hd waardering zo ook een doppler test als een spondylose test ,iets wat de rasverenigingen zelf doen ,en geen raad van beheer ,die stelt eisen
waar ze zich zelf mee kunnen verrijken , ik ben van mening dat een teefje als ze jong is na haar 18e maand pups mag krijgen tot haar 5e wat neerkomt op max 3 hooguit 4 nestjes ,en heeft dan nog een heerlijk leven voor zich ,het beleid van de raad is dat men tot 72 maanden een nest mag fokken naar mijn mening veel te oud .

Ka1982
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 sep 2011 21:23

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Ka1982 »

Als ik dit 9 jaar geleden had geweten dan had ik nooit een sharpei gekocht. Maar goed dat wist ik dus niet.

Ik heb een lieve sharpei van 8.5 jaar oud. Een schat van een beest maar heeft ontzettend veel gezondheidsproblemen (gehad).

Het begon met zijn oogjes (Entropion). Hij was bij de fokker al een keertje getackt (de rimpels worden door middel van hechtdraadjes omhoog gehouden en wordt gedaan door een dierenarts). Na een maand in huis kreeg kon mijn sharpei zijn oogjes niet meer open. Uiteindelijk redelijk verholpen met 2 operaties maar moet altijd blijven zalven.

Na een half jaar kreeg hij plotseling last van zware sharpeikoorts. Koorts wat binnen snel tempo op kan lopen tot over de 40 graden. We hebben standaard medicijnen in huis maar we maken ook geregeld een nachtelijke spoedrit naar de dierenarts.

Hij heeft diverse allergieën en daarom maken we zelf speciaal voer.

Hij heeft last van een tight lip.

Toen kreeg hij ineens last van rare vochtbultjes (Tot op heden onbekend wat het was, wel een biopt van laten nemen)

Nierfunctie is verminderd.

Immuunsysteem wordt steeds slechter. Zijn eigen lijf vecht gezonden cellen aan. Dit had tot gevolg dat hij 2 weken lang heel erg ziek was en daarbij meerdere malen bij de dierenarts geweest is. Uiteindelijk had hij ineens een gapend gat waar de pus uitkwam.

Kort daarna weer heel erg ziek waarbij meerdere malen bij de dierenarts diverse onderzoeken gehad. rongenfoto's laten nemen en echo laten maken. Werd uiteindelijk weer beter door middel van diverse medicijnen.

Hij is nu 8,5 jaar oud en volgens de dierenarts leeft hij inmiddels buiten zijn tijd. Hij heeft veel sharpei's in zijn praktijk en deze worden gemiddeld niet ouder dan 5 jaar.

Naast het feit dat het emotioneel heel erg zwaar is (Het is heel zwaar om te zien dat je hond / maatje zo ziek is en je machteloos bent om er iets aan te doen.) Zijn de kosten opgelopen tot ongeveer een leuke kleine nieuwe auto.

Mocht mijn sharpei komen te overlijden nemen we geen sharpei meer. Omdat we dit niet weer willen meemaken. Ik ga zeker even kijken op de site van Dier en Recht om te kijken wat voor ras het wel kan worden.

Groet, Karin

Dirk1951
Berichten: 9
Lid geworden op: 19 sep 2011 09:22

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Dirk1951 »

Ik heb nu de uitzending gezien, en hij was nog erger dan verwacht ... geef vier voorbeelden (die ook nog niet eens kloppen) en alle 350 rassen deugen ineens niet meer ... dit was een "radar onwaardige" uitzending ...

J.WS
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 sep 2011 11:33

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door J.WS »

Heb het programma gezien en niets nieuws onder de zon, daarnaast vind ik het zeer onterecht om wederom alle stamboomhonden en fokkers van deze rassen een stempel te geven terwijl de 'pretfokkers' van stamboomloze look-a-likes, zonder op erfelijke aandoeningen geteste ouderdieren het ene na het andere nest op deze aardkloot kunnen zetten.
Goede fokkers van stamboomhonden, gebruiken alleen geteste ouderdieren en sluiten honden met een aandoening uit van de fokkerij.

Natuurlijk bestaan en schrijnende gevallen binnen de populatie stamboomhonden en ja hier dient men in het welzijn van de hond maatregelen tegen te nemen, maar dit is nog steeds aan de rasverenigingen om hier strengere eisen in te stellen en simpelweg fokkers te weren welke niet aan deze eisen willen voldoen.

Wederom een wijzende vinger naar de Raad van Beheer.
De RvB is naast een uitgifteburo van stambomen een vereniging van verenigingen en de leden zijn voor het overgrote deel de rasverenigingen waarvan het bestuur in merendeel bestaat uit fokkers welke binnen hun ras de regels zelf bepalen. Wanneer de RvB eigenmachtig op gaat treden, dan bestaat er een hele grote kans dat het bestuur naar huis wordt gestuurd door de ledenvergadering (de rasverenigingen dus).
Wanneer er over heikele punten gestemd moet worden tijdens een ledenvergadering dan zullen de leden altijd stemmen in hun voordeel

Dus in principe kan de RvB niets zonder medewerking van de rasverenigingen.

Ook heb ik de rashondenwijzer eens bekeken en met name het ras wat ik al 20 jaar bezit en zag met verbazing hierbij (erfelijke) aandoeningen staan welke helemaal niet voorkomen bij de stamboomhonden binnen dit ras en zelfs een erfelijke aandoeningen welke wel voorkomt helemaal niet vemeld staat. Ook is er van mijn ras een miniatuurvariant en tot mijn verbazing stonden hierbij alleen 2 oogaandoeningen vermeld, de hart-, nier-, en patella- aandoeningen werden geeneens vermeld. Ik vraag me dan ook ten zeerste af of er voor deze testen daadwerkelijk alleen stamboomhonden zijn gebruikt of dat met voor het mooie er ook een aantal look-a-likes tussen hebben gemikt om het geheel erger te maken dan dat het in werkelijkheid is.
Deze gids geeft dus zeer zeker een vertekend beeld en is er in mijn ogen alleen maar gemaakt om de rashond kapot te maken

Daarnaast is het jammer dat mensen beweren dat kruisingen en look-a-likes zoveel gezonder zijn en deze dienen op straat hun ogen eens goed te openen. De bekende Boomers kampen met erfelijke aandoeningen(huidaandoeningen, entropion, hart en nieraandoeningen, cherry-eye, patella, hernia etc.etc) allemaal verkregen van de 2 ouderdieren waaruit de 'Boomer' is ontstaan , en laten we vooral de look-a-like Jack Russell en Chihuahua eens goed onder de loep nemen, ruim 70% van deze honden gaat al huppelend door het leven door de luxerende knieschijfjes.
Verder schijnt het de laatste jaren mode te zijn om 'nieuwe' kruisingrassen te lanceren, zoals de boxador, goldendoodle, chorkie etc.etc deze honden krijgen van beide rassen erfelijke zaken mee en of dat ze nu zo gezond zal maken????

bobske
Berichten: 84
Lid geworden op: 09 sep 2010 04:49

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door bobske »

Ook ik heb de programma gezien en de rashondenwijzer gelezen. Ik schrok werkelijk van die wijzer van dier en recht. Ik ontken niet dat er veel gesjoemeld wordt met rashonden, die fokker van KCS die beweerde dat er geen erfelijke aandoeningen bij het ras voor kwam moeten ze alle honden afnemen,maar volgens die wijzers waren bijna op een paar na alle rashonden ziek en werdt ten strengste af geraden om ze aan te schaffen. Persoonlijk vind ik dat een beetje overdreven. Natuurlijk hebben rashonden veel problemen maar om ze allemaal te laten verbieden en ze uit te laten sterven gaat volgens mij te ver. Zelf ben ik al een jaar op zoek naar zuivere Shih Tzu's voor een nieuw en gezond bloedlijn. In China heb ik een paar fokkers gevonden met zuiver bloedlijnen(geen inteelt). Ik ga het fokken anders aanpakken. Ik test mijn honden op HD, ED, PATELLA lUXATIE, OGEN, SCAN VAN DE KOPPIE EN ER WORDT EEN ECHO GEMAAKT VAN DE ORGANEN. Zo hoop ik een gezonde bloedlijn van Shih tzu's te krijgen die door hun populatie flink verpest aan het worden is.

Kucingnakal
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2007 11:22

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Kucingnakal »

Geldt dit niet voor alle dieren, waarmee gefokt wordt? Koeien, paarden, varkens, kippen en katten?

Lupos
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 sep 2011 13:52

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Lupos »

Goed zo Radar, iedere onwetende potentiële hondeneigenaar koopt straks een stamboomloos hondje bij een broodfokker, hebben jullie weer een nieuwe uitzending die je kunt maken :twisted: Niet alleen in de rashondenfok draait het om geld, bij radar blijkbaar ook 8)
En dan de rashondenwijzer, dat is toch helemaal te zielig voor woorden! Ik was lid van dier&recht, maar dat is direct opgezegd. Je mag een enquête invullen als je een zieke rashond hebt. Voor de gezonde is geen plaats (want die bestaat niet zeker?).
Volgens Radars statistieken zou ik minimaal 2 honden in huis moeten hebben die ziek zijn. Het is er niet een, ze zijn allemaal gezond en met allemaal wordt er dagelijks gewerkt! Soms wel tot 8 uur op een dag. Geen enkel probleem. Maar nee, koop maar een kruising uit de schuur bij de boer... zonde dat er niets gedaan is met de opmerking om de eenzijdigheid eraf te halen...

Lidia
Berichten: 101
Lid geworden op: 17 jan 2006 13:38

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door Lidia »

O.k, als je nou geen kruising uit de schuur van de boer of broodfok moet kopen, en je moet ook geen rashond bij een fokker kopen omdat je niet weet of die fokker deugt ondanks dat hij bij de rasvereniging is aangesloten waar moet je dan een hond kopen???

Heeft iemand van jullie een idee hoe we de honden moeten beschermen?

Het lijkt mij dat er een vereniging moet opstaan die een certificaat uitgeeft wanneer het nest gezond zou kunnen zijn.
En daar moet je als koper dan info opvragen voor je een ras of raslose hond koopt.

Ik doe mee.

jvl1947
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 sep 2011 09:52

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door jvl1947 »

Ik verbaas me dat er zoveel "kenners" zijn v.w.b. het fokken van dieren. Hele generaties mensen zijn geboren uit inteelt / lijnenteelt.
En vaak is het ook fout gegaan. Maar dat heeft niets te maken met dat deze manier van fokken met dieren fout is. Het heeft te maken met de onkunde van deze mensen, c.q. het niet verdiepen in de lijnen en conditie van de ouderdieren. Wanneer ik stel dat de vijfde generatie van de ouders belangrijk is voor het fenotype, het uiterlijk, dan moet iedereen toegeven dat wanneer je met deze dieren maar door blijft fokken, je steeds verder in de problemen komt. ook de fouten blijven zich maar opstapelen en worden homozygoot. Wanneer elke fokker van rashonden zich eerst verdiept in b.v. de Lipizzaner fokkerij (Paarden) en door de stambomen eens goed te besturen, tot de conclusie komt dat deze paarden al eeuwen lang via een vast patroon van lijnenteelt zijn gefokt, maar wat ook belangrijk is, er uitsluitend met deze paarden wordt gefokt, die bewezen hebben aan de kwaliteitseisen gesteld voor dit ras te voldoen. Veel te veel fokkers van rashonden zouden het liefst de gewenste reu bij de buurman halen, of nog liever, er zelf een houden want dat is nog goedkoper. De leus van Mercedes, het beste is niet goed genoeg zou bij fokkers op het voorhoofd geprint moeten worden.
Ook de Raad van Beheer heeft te veel regels die de fokkerij benadelen. De leeftijd van de teef wordt belangrijker gevonden dan bij werkhonden de behaalde prestaties. Maar wanneer je met deze rassen wilt fokken, en alleen met honden die voldoende prestaties in hun specifieke vaardigheden hebben behaald, zouden ze v.w.b de gestelde leeftijds grens te oud zijn. Een vrouwelijk dier komt niet in de overgang, en blijft tot op hoge leeftijd vruchtbaar. Juist die dieren op hoge leeftijd behoren tot de sterkste van een ras, ongeacht welk ras of soort dan ook, en zijn de parels in welke fokkerij dan ook.

oggy
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2011 08:06

Re: Rashonden

Ongelezen bericht door oggy »

Ik heb de uitzending gezien, en ik ben echt met stomheid verslagen... Moeten we nu met zijn alle bij een puppy farm een puppy kopen, die uit het buitenland zijn gehaald, met 50 pups, achter in een kofferbak, meer dan 24 uur zonder verzorging, te jong bij de moeder weg, en dan ook nog waarvan niks bekend is of de ouders zijn getest op bepaalde gezondheids problemen?

Is dit nu waar radar heen wil? of worden ze betaald door de broodfokker? Ik begrijp er niks meer van?

Kan iemand mij uitleggen waar ze heen willen door middelen van deze uitzending. En vrijspel geven aan alle fokkers die niet hoeven te controleren op erfelijke afwijkingen. Want zonder stamboom, is fokken zonder controle........

Gesloten