| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
Ik ben op 30 januari 2010 overgestapt van NUON naar Greenchoice. Tot op heden weigert NUON de terug geleverde PV stroom te salderen, en handelt hiermee in strijd met de elektriciteitswet.
In de electriciteitswet staat, in http://lexius.nl/elektriciteitswet-1998/artikel31c 2e lid, dat "Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid , die per jaar minder dan 3000 kWh duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de netbeheerder de stand van de in het eerste lid bedoelde meter, ten behoeve van de jaarlijkse rekening van de leverancier, door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoegde elektriciteit." De meterstanden zijn door de netbeheerder (Liander) correct doorgegeven aan NUON. Op de eindafrekening vermeldt NUON alleen de afgenomen stroom. De terug geleverde stroom, 2207 kWh, wordt niet vermeld. Natuurlijk heb ik hierover gebeld en gemaild. Er is toegezegd dat de creditnota binnen 2 maanden zou ontvangen. Tot op heden heb ik nog geen creditnota ontvangen. Nadat de NUON in maart nog geld afschreef, terwijl ik de machtiging tegelijk met de opzegging had ingetrokken, heb ik de laatste afschrijvingen gestorneerd. Vooruitlopend op de creditnota heb ik de terug geleverde stroom gesaldeerd, en hetgeen NUON nog te goed had betaald.
De interne communicatie bij NUON is slecht, terugbelafspraken worden niet nagekomen, en geen van de medewerkers die ik gesproken heb, kent het bestaan van bovenstaand wetsartikel 31c.
NUON blijft echter herinneringen en aanmaningen met kosten sturen, maar laat na de terug geleverde stroom te salderen. Nu dreigen ze zelfs met afsluiten, terwijl ze niet eens meer stroom en gas leveren! Iets afsluiten dat je niet levert, lijkt me niet kunnen.
Wie heeft er soort gelijke ervaringen met NUON, (of andere maatschappijen) en hoe is dit opgelost?
Ik ben benieuwd of NUON tot inkeer komt, of dat NUON een dagvaarding stuurt, zodat de kantonrechter zich in reconventie over deze zaak mag buigen.
Graag uw reacties!
In de electriciteitswet staat, in http://lexius.nl/elektriciteitswet-1998/artikel31c 2e lid, dat "Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid , die per jaar minder dan 3000 kWh duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de netbeheerder de stand van de in het eerste lid bedoelde meter, ten behoeve van de jaarlijkse rekening van de leverancier, door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoegde elektriciteit." De meterstanden zijn door de netbeheerder (Liander) correct doorgegeven aan NUON. Op de eindafrekening vermeldt NUON alleen de afgenomen stroom. De terug geleverde stroom, 2207 kWh, wordt niet vermeld. Natuurlijk heb ik hierover gebeld en gemaild. Er is toegezegd dat de creditnota binnen 2 maanden zou ontvangen. Tot op heden heb ik nog geen creditnota ontvangen. Nadat de NUON in maart nog geld afschreef, terwijl ik de machtiging tegelijk met de opzegging had ingetrokken, heb ik de laatste afschrijvingen gestorneerd. Vooruitlopend op de creditnota heb ik de terug geleverde stroom gesaldeerd, en hetgeen NUON nog te goed had betaald.
De interne communicatie bij NUON is slecht, terugbelafspraken worden niet nagekomen, en geen van de medewerkers die ik gesproken heb, kent het bestaan van bovenstaand wetsartikel 31c.
NUON blijft echter herinneringen en aanmaningen met kosten sturen, maar laat na de terug geleverde stroom te salderen. Nu dreigen ze zelfs met afsluiten, terwijl ze niet eens meer stroom en gas leveren! Iets afsluiten dat je niet levert, lijkt me niet kunnen.
Wie heeft er soort gelijke ervaringen met NUON, (of andere maatschappijen) en hoe is dit opgelost?
Ik ben benieuwd of NUON tot inkeer komt, of dat NUON een dagvaarding stuurt, zodat de kantonrechter zich in reconventie over deze zaak mag buigen.
Graag uw reacties!
Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
Jammer genoeg ben je wel erg kort door de bocht met de opmerking dat nuon zich hier niet aan houdt.
Nu heb ik wel het zelfde probleem met nuon maar er is nog hoop.
Ik kan wel onderschrijven dat nuon een te grote organisatie is en daardoor log en stug.
Tot op heden reageren ze vlot op mijn vragen cq. klachten die ik via het internet indien.
Terugbel afspraken zijn netjes nagekomen.
Feit is wel, is dat door de grootte van nuon de zaken op gebied van saldering slecht gecommuniceerd worden naar de klant..
Ik had nuon zojuist nog aan de lijn ivm het feit dat ze mijn teruggeleverde energie niet uitbetaalden, nadat ik eind juli overgestapt was naar Greenchoice. Deze medewerkster van nuon was het met mij eens dat op dit punt verbetert kon worden en zou dit terugkoppelen.
Vorig jaar zijn mijn meters vervangen door een versie die ook terugleveringen kan vastleggen. Liander voerde dit uit en behoort dit terug te koppelen naar je energieleverancier. Je mag namelijk niet zomaar terugleveren blijkbaar.
Vanuit dit oogpunt zou je zeggen dat nuon dan automatisch ook gaat salderen, te meer ook omdat de meterstanden (incl. teruglevering) geregistreerd worden.
Maar voor nuon blijkt iets anders.. Je moet dit expliciet nog eens bij hen aanvragen.
Ik kreeg het telefoonnummer 0800-2021 door van nuon, waar ik dit aan kan geven dat ik in aanmerking wil komen voor saldering.
Dit nummer ga ik dan morgen ook maar eens bellen om 1700 kwh terug te krijgen.
Edit : Toch maar snel even gebeld, maar het blijkt dat je de afdeling saldering moet hebben. Deze is bereikbaar dus 9.00 en 16.00 uur..
Nu heb ik wel het zelfde probleem met nuon maar er is nog hoop.
Ik kan wel onderschrijven dat nuon een te grote organisatie is en daardoor log en stug.
Tot op heden reageren ze vlot op mijn vragen cq. klachten die ik via het internet indien.
Terugbel afspraken zijn netjes nagekomen.
Feit is wel, is dat door de grootte van nuon de zaken op gebied van saldering slecht gecommuniceerd worden naar de klant..
Ik had nuon zojuist nog aan de lijn ivm het feit dat ze mijn teruggeleverde energie niet uitbetaalden, nadat ik eind juli overgestapt was naar Greenchoice. Deze medewerkster van nuon was het met mij eens dat op dit punt verbetert kon worden en zou dit terugkoppelen.
Vorig jaar zijn mijn meters vervangen door een versie die ook terugleveringen kan vastleggen. Liander voerde dit uit en behoort dit terug te koppelen naar je energieleverancier. Je mag namelijk niet zomaar terugleveren blijkbaar.
Vanuit dit oogpunt zou je zeggen dat nuon dan automatisch ook gaat salderen, te meer ook omdat de meterstanden (incl. teruglevering) geregistreerd worden.
Maar voor nuon blijkt iets anders.. Je moet dit expliciet nog eens bij hen aanvragen.
Ik kreeg het telefoonnummer 0800-2021 door van nuon, waar ik dit aan kan geven dat ik in aanmerking wil komen voor saldering.
Dit nummer ga ik dan morgen ook maar eens bellen om 1700 kwh terug te krijgen.
Edit : Toch maar snel even gebeld, maar het blijkt dat je de afdeling saldering moet hebben. Deze is bereikbaar dus 9.00 en 16.00 uur..
-
richard_nijmegen
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 aug 2011 23:16
Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
Dat is mij ook overkomen.
Ik heb sinds begin deze eeuw 4 zonnepaneeltjes (440 Wp)
en een NUON contract met terugleververgoeding (ivm de draaischijfmeter, waarmee de opbrengst niet apart gemeten kon worden). Sinds ergens vorig jaar heb ik echter een digitale meter met een apart teruglevertelwerk.
Dit voorjaar heb ik via de WijWillenZon actie mijn dak vol zonnepanelen laten plaatsen.
Een flinke investering.
De teruggeleverde energie wordt echter helemaal niet gesaldeerd door NUON, omdat ik een terugleververgoedingscontract heb.
Ik kan het aantal Wp waarvoor de terugleververgoeding gegeven worden ook niet verhogen, omdat NUON in 2007 heeft aangegeven dat dat niet meer kan.
De volledige opbrengst van mijn Urgenda zonnepanelen (2360 Wp) stroomt dus rechtstreeks de kas van NUON in. 
Ik heb de kwestie maar aan de Consumentenbond voorgelegd. Dit lijkt me iets voor de Stekeligheden. Te absurd voor woorden!
Overstappen naar Greenchoice lijkt me iets dat meer mensen zouden moeten doen.
Ik heb sinds begin deze eeuw 4 zonnepaneeltjes (440 Wp)
Dit voorjaar heb ik via de WijWillenZon actie mijn dak vol zonnepanelen laten plaatsen.
De teruggeleverde energie wordt echter helemaal niet gesaldeerd door NUON, omdat ik een terugleververgoedingscontract heb.
Ik heb de kwestie maar aan de Consumentenbond voorgelegd. Dit lijkt me iets voor de Stekeligheden. Te absurd voor woorden!
Overstappen naar Greenchoice lijkt me iets dat meer mensen zouden moeten doen.
Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
Heb even gesnuffeld op de nuon.nl website.
@Richard:
Is het niet mogelijk om het contract wat u had op te zeggen en dan een nieuw contract aan te gaan?
Zie: http://www.nuon.nl/veelgesteldevragen/o ... tegory=OVG
Beiden:
http://www.nuon.nl/energie/energieprijz ... tegory=OVG
en
http://www.nuon.nl/energie-besparen/zon ... tegory=OVG
Ik lees dat klanten naar de netbeheerder moeten mar niet dat ze bij Nuion aparet teruglevering (speciaal telnr.) moeten bellen hiervoor.
De verwijzing naar de netbeheerder kun je 2-ledig lezen:
Alleen voor de juiste meter (geschikt voor teruglevering) aanvragen en laten plaatsen. Hoe je dan de saldering daadwerkelijk in werking stelt is en bliijft dan de vraag!
Of
Beiden:dat de netbeheerder de geschikte meter plaast en dit vervolgens ook aan de leverancier doorgeeft en zorgt dat saldering plaats gaat vinden.
Kortom, erg onduidelijk en onvolledige informatie. Jammer omdat Nuon met dit webonderdeel wel prat lijkt te gaan op zonne energie en de voordelen daarvan. Maar hoe dit allemaal GOED te regelen (aanvragen wie, wat waar) laat men achterwege. Ze schieten hier helaas een doel mis.
@Richard:
Is het niet mogelijk om het contract wat u had op te zeggen en dan een nieuw contract aan te gaan?
Zie: http://www.nuon.nl/veelgesteldevragen/o ... tegory=OVG
Beiden:
http://www.nuon.nl/energie/energieprijz ... tegory=OVG
en
http://www.nuon.nl/energie-besparen/zon ... tegory=OVG
Ik lees dat klanten naar de netbeheerder moeten mar niet dat ze bij Nuion aparet teruglevering (speciaal telnr.) moeten bellen hiervoor.
De verwijzing naar de netbeheerder kun je 2-ledig lezen:
Alleen voor de juiste meter (geschikt voor teruglevering) aanvragen en laten plaatsen. Hoe je dan de saldering daadwerkelijk in werking stelt is en bliijft dan de vraag!
Of
Beiden:dat de netbeheerder de geschikte meter plaast en dit vervolgens ook aan de leverancier doorgeeft en zorgt dat saldering plaats gaat vinden.
Kortom, erg onduidelijk en onvolledige informatie. Jammer omdat Nuon met dit webonderdeel wel prat lijkt te gaan op zonne energie en de voordelen daarvan. Maar hoe dit allemaal GOED te regelen (aanvragen wie, wat waar) laat men achterwege. Ze schieten hier helaas een doel mis.
-
richard_nijmegen
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 aug 2011 23:16
Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
Voor de volledigheid... ik ben inmiddels naar Greenchoice overgestapt, omdat ik waarschijnlijk wat meer ga produceren dan ik verbruik. GC is de enige die daar een vergoeding voor geeft. Mijn relaas betreft de discussie en behandeling van de eindafrekening van NUON. (Hoe zorg je dat iemand die weggaat ook zeker niet meer terugkomt?)
Er lopen waarschijnlijk nogal wat Urgenda deelnemers rond, die zich er nog niet bewust van zijn dat hun oude paneeltjes er op dit moment voor zorgen dat NUON en niet zijzelf er beter van wordt.
Ik ben eigenlijk net zo geschokt als toen de gehuurde rolsteiger gestolen werd, daags na het plaatsen van de zonnepanelen.
Maar het 'lek' is gelukkig al gedicht... bij mij althans.
Was ik niet overgestapt, dan had ik pas in oktober gemerkt dat mijn energierekening geen cent lager was dan een jaar geleden.
Er lopen waarschijnlijk nogal wat Urgenda deelnemers rond, die zich er nog niet bewust van zijn dat hun oude paneeltjes er op dit moment voor zorgen dat NUON en niet zijzelf er beter van wordt.
Ik ben eigenlijk net zo geschokt als toen de gehuurde rolsteiger gestolen werd, daags na het plaatsen van de zonnepanelen.
Maar het 'lek' is gelukkig al gedicht... bij mij althans.
Was ik niet overgestapt, dan had ik pas in oktober gemerkt dat mijn energierekening geen cent lager was dan een jaar geleden.
-
Vattenfall Webcare
- verified
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49
Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
Beste richard_nijmegen,
Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat Nuon bij het verwerken van de door u teruggeleverde elektriciteit mogelijk fouten heeft gemaakt. Daarnaast begrijp ik dat onze informatieverstrekking misschien beter kan.
Hoewel de regelgeving en processen rondom zonnepanelen en teruglevering soms wat ondoorzichtig kunnen lijken, streven wij ernaar onze klanten zo goed mogelijk te informeren. Dit houdt in dat wij de in dit forum genoemde tips zeker als verbetermogelijkheid meenemen.
Het is voor mij niet mogelijk om precies te zien wat er fout gegaan is bij het verwerken van de door u teruggeleverde energie. Daarvoor moet ik bij uw klantgegevens kijken wat wij nu precies wel en niet hebben gefactureerd. Zou u mij uw naam, adresgegevens en eventueel telefoonnummer per Privé Bericht toe kunnen sturen? Na controle van uw gegevens neem ik dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Met vriendelijke groet,
Gert
Nuon Webcare
Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat Nuon bij het verwerken van de door u teruggeleverde elektriciteit mogelijk fouten heeft gemaakt. Daarnaast begrijp ik dat onze informatieverstrekking misschien beter kan.
Hoewel de regelgeving en processen rondom zonnepanelen en teruglevering soms wat ondoorzichtig kunnen lijken, streven wij ernaar onze klanten zo goed mogelijk te informeren. Dit houdt in dat wij de in dit forum genoemde tips zeker als verbetermogelijkheid meenemen.
Het is voor mij niet mogelijk om precies te zien wat er fout gegaan is bij het verwerken van de door u teruggeleverde energie. Daarvoor moet ik bij uw klantgegevens kijken wat wij nu precies wel en niet hebben gefactureerd. Zou u mij uw naam, adresgegevens en eventueel telefoonnummer per Privé Bericht toe kunnen sturen? Na controle van uw gegevens neem ik dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Met vriendelijke groet,
Gert
Nuon Webcare
Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
Geld terug ontvangen van energieleveranciers ???? Vergeet het maar. Wordt onafhankelijk.
Zet het dak vol met zonnepanelen en sluit een generator aan. Kun je zelfs nog wat aan de buren leveren. Generator loopt op rode diesel!!!! Maar bovenal, je bent niet meer afhankelijk van die wurgcontracten. Succes.

Zet het dak vol met zonnepanelen en sluit een generator aan. Kun je zelfs nog wat aan de buren leveren. Generator loopt op rode diesel!!!! Maar bovenal, je bent niet meer afhankelijk van die wurgcontracten. Succes.
-
richard_nijmegen
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 aug 2011 23:16
Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
Ik heb gisteren een brief van NUON gekregen met daarin stukken van Energiekamer, B'con en de NEDU, die erop neerkomen dat ik, omdat ik een teruglevercontract uit 2003 heb gebaseerd op 440Wp, omdat ik destijds een draaistroommeter had, ik geen recht op saldering heb, zolang dat contract niet gewijzigd is.
NUON geeft dus aan dat zij in het volste recht zou staan om ALLE ENERGIE die door mijn teruglevermeter wordt geregistreerd, te negeren en deze NIET TE SALDEREN met mijn afgenomen energie.
Heb je dus in het begin van deze eeuw meegedaan met acties om zonnepanelen te plaatsen, dan is de kans groot dat, als je nu nieuwe zonnepanelen hebt geplaatst, dat de volledige opbrengst van die nieuwe panelen naar de energieleverancier gaat en NIET gesaldeerd wordt.
NUON geeft dus aan dat zij in het volste recht zou staan om ALLE ENERGIE die door mijn teruglevermeter wordt geregistreerd, te negeren en deze NIET TE SALDEREN met mijn afgenomen energie.
Heb je dus in het begin van deze eeuw meegedaan met acties om zonnepanelen te plaatsen, dan is de kans groot dat, als je nu nieuwe zonnepanelen hebt geplaatst, dat de volledige opbrengst van die nieuwe panelen naar de energieleverancier gaat en NIET gesaldeerd wordt.
-
Vattenfall Webcare
- verified
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49
Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
Beste Richard,
Het klopt dat een klant OF opwekvergoeding krijgt OF dat het verbruik gesaldeerd wordt. Een opwekvergoeding is voor die klanten interessant waarvan al de opgewekte elektriciteit door de binneninstallatie wordt verbruikt.
Klanten met een ferrarismeter hebben in het verleden van allebei de opties gebruik kunnen maken. Voor klanten met veel zonnepanelen is het financieel aantrekkelijker om saldering aan te vragen. Dat hiervoor een contract moet worden opgezegd, ligt iets genuanceerder.
De opwekvergoeding is komen te vervallen. Nuon biedt deze optie niet meer aan. De lopende contracten van opwekvergoeding mag door Nuon niet eenzijdig aangepast worden. Wanneer de klant aangeeft liever saldering te willen van de opgewekte elektriciteit, wordt dit per direct omgezet. Eventuele leveringscontracten of vasteprijscontracten blijven gewoon in stand.
Ik hoor graag of u nog vragen heeft.
Met vriendelijke groet,
Linda
Nuon Webcare
Het klopt dat een klant OF opwekvergoeding krijgt OF dat het verbruik gesaldeerd wordt. Een opwekvergoeding is voor die klanten interessant waarvan al de opgewekte elektriciteit door de binneninstallatie wordt verbruikt.
Klanten met een ferrarismeter hebben in het verleden van allebei de opties gebruik kunnen maken. Voor klanten met veel zonnepanelen is het financieel aantrekkelijker om saldering aan te vragen. Dat hiervoor een contract moet worden opgezegd, ligt iets genuanceerder.
De opwekvergoeding is komen te vervallen. Nuon biedt deze optie niet meer aan. De lopende contracten van opwekvergoeding mag door Nuon niet eenzijdig aangepast worden. Wanneer de klant aangeeft liever saldering te willen van de opgewekte elektriciteit, wordt dit per direct omgezet. Eventuele leveringscontracten of vasteprijscontracten blijven gewoon in stand.
Ik hoor graag of u nog vragen heeft.
Met vriendelijke groet,
Linda
Nuon Webcare
-
richard_nijmegen
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 aug 2011 23:16
Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
Mooi om dit in het openbaar te kunnen bediscussiëren.
De regeling met terugleververgoeding was bedoeld voor mensen met een draaischijfmeter. Deze krijgen automatisch zowel saldering als vergoeding, omdat de meter gewoon terugdraait.
Toen Liander de slimme meter kwam plaatsen heb ik ze gevraagd of dat invloed had op de verwerking van de opbrengst van mijn zonnepanelen. De installateurs hebben toen gezegd van niet en hebben, om de opwek te kunnen salderen, het teruglevertelwerk geactiveerd. Ik heb die vraag destijds ruim voor de installatie ook per e-mail gesteld, maar nooit antwoord gekregen.
Dit zou -achteraf gezien- volgens mij al het eerste moment zijn dat NUON had moeten signaleren (als best geïnformeerde partij) dat mijn contract niet meer met de omstandigheden overeenkwam. Ook al was Liander toen al afgesplitst van het energiebedrijf.
Bij de eerstvolgende meteropname heb ik de opwek (17kWh) van het verbruik afgetrokken, omdat ik de opwek niet apart kwijt kon. Ik heb dat laatste niet als een fout in de administratie of in mijn contract opgemerkt, maar als een bug in de website.
Afgelopen lente heb ik 2365 Wp bijgeplaatst op het dak en dat telefonisch aan NUON gemeld.
Dat zou op zijn laatst het moment moeten zijn geweest dat NUON mij signaleert dat ik mijn contract moet wijzigen, omdat het contract niet bij mijn gewijzigde omstandigheden past.
Maar nee, men verwijst mij naar Liander, die ten tijde van de installatie, kennelijk vergeten was om mijn teruglevertelwerk ook administratief te verwerken.
Als ik toch helemaal volgens het boekje met iedereen contact onderhoud, dan kan het toch niet zo zijn dat NUON ineens besluit om mijn opwektelwerk maar te negeren en de volledige opbrengst, zelfs zonder dank je wel te zeggen, inpikt?
Als ik ten tijde van de draaischijfmeter voor zowel saldering als terugleververgoeding krijg (zo formuleert u het in uw brief), waarom zou dat dan niet zijn nadat een slimme meter is geïnstalleerd? En waarom word ik daarvan dan niet -na het plaatsen van de slimme meter- op de hoogte gebracht. Ik vind dat geen service, maar een verantwoordelijkheid van NUON.
Let wel: ik vraag geen opwekvergoeding voor mijn nieuwe panelen, maar enkel saldering. Volgens de overheid (getuige ook de diverse stukken die u hebt opgestuurd) heb ik tot 3000 of 5000 kWh (maar het gaat nu maar om 467 kWh) recht op saldering. U vindt dat ik dat recht niet heb, omdat ik een contract uit 2003 heb, waarin ik -omdat ik een draaischijfmeter had- heb aangegeven een terugleververgoeding te willen. Dat was destijds de enige logische optie als je maar een paar panelen plaatst.
Het van mijn kant uit wijzigen van het contract kon maar één keer per jaar. Dat heb ik afgelopen juli dan ook gedaan. Had ik dat niet gedaan (de afrekening komt pas in oktober) dan had ik pas in oktober gemerkt dat ik het hele zonseizoen van 2011 voor jullie zonneënergie had opgewekt en dit ook nog eens tot juli 2012 zou doorgaan, omdat de contractperiode een jaar is.
Kunnen jullie dat aan nietsvermoedende klanten uitleggen? Ik snap dit al niet!
De regeling met terugleververgoeding was bedoeld voor mensen met een draaischijfmeter. Deze krijgen automatisch zowel saldering als vergoeding, omdat de meter gewoon terugdraait.
Toen Liander de slimme meter kwam plaatsen heb ik ze gevraagd of dat invloed had op de verwerking van de opbrengst van mijn zonnepanelen. De installateurs hebben toen gezegd van niet en hebben, om de opwek te kunnen salderen, het teruglevertelwerk geactiveerd. Ik heb die vraag destijds ruim voor de installatie ook per e-mail gesteld, maar nooit antwoord gekregen.
Dit zou -achteraf gezien- volgens mij al het eerste moment zijn dat NUON had moeten signaleren (als best geïnformeerde partij) dat mijn contract niet meer met de omstandigheden overeenkwam. Ook al was Liander toen al afgesplitst van het energiebedrijf.
Bij de eerstvolgende meteropname heb ik de opwek (17kWh) van het verbruik afgetrokken, omdat ik de opwek niet apart kwijt kon. Ik heb dat laatste niet als een fout in de administratie of in mijn contract opgemerkt, maar als een bug in de website.
Afgelopen lente heb ik 2365 Wp bijgeplaatst op het dak en dat telefonisch aan NUON gemeld.
Dat zou op zijn laatst het moment moeten zijn geweest dat NUON mij signaleert dat ik mijn contract moet wijzigen, omdat het contract niet bij mijn gewijzigde omstandigheden past.
Maar nee, men verwijst mij naar Liander, die ten tijde van de installatie, kennelijk vergeten was om mijn teruglevertelwerk ook administratief te verwerken.
Als ik toch helemaal volgens het boekje met iedereen contact onderhoud, dan kan het toch niet zo zijn dat NUON ineens besluit om mijn opwektelwerk maar te negeren en de volledige opbrengst, zelfs zonder dank je wel te zeggen, inpikt?
Als ik ten tijde van de draaischijfmeter voor zowel saldering als terugleververgoeding krijg (zo formuleert u het in uw brief), waarom zou dat dan niet zijn nadat een slimme meter is geïnstalleerd? En waarom word ik daarvan dan niet -na het plaatsen van de slimme meter- op de hoogte gebracht. Ik vind dat geen service, maar een verantwoordelijkheid van NUON.
Let wel: ik vraag geen opwekvergoeding voor mijn nieuwe panelen, maar enkel saldering. Volgens de overheid (getuige ook de diverse stukken die u hebt opgestuurd) heb ik tot 3000 of 5000 kWh (maar het gaat nu maar om 467 kWh) recht op saldering. U vindt dat ik dat recht niet heb, omdat ik een contract uit 2003 heb, waarin ik -omdat ik een draaischijfmeter had- heb aangegeven een terugleververgoeding te willen. Dat was destijds de enige logische optie als je maar een paar panelen plaatst.
Het van mijn kant uit wijzigen van het contract kon maar één keer per jaar. Dat heb ik afgelopen juli dan ook gedaan. Had ik dat niet gedaan (de afrekening komt pas in oktober) dan had ik pas in oktober gemerkt dat ik het hele zonseizoen van 2011 voor jullie zonneënergie had opgewekt en dit ook nog eens tot juli 2012 zou doorgaan, omdat de contractperiode een jaar is.
Kunnen jullie dat aan nietsvermoedende klanten uitleggen? Ik snap dit al niet!
-
Vattenfall Webcare
- verified
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49
Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
Beste Richard,
Wij gaan ervan uit dat men zich uitgebreid informeert over de te ondernemen acties inzake de aanschaf van zonnepanelen. Ook is de informatie verstrekking van de klant richting de netbeheerder heel belangrijk. Het is namelijk voor de netbeheerder en leverancier niet inzichtelijk wanneer iemand zonnepanelen heeft aangeschaft.
Liander verwisselt dagelijks meters. Het is voor Nuon ook niet inzichtelijk waarom een meter verwisseld wordt. Daarnaast is Nuon afhankelijk van de administratieve afwikkeling van de meter door Liander.
Op 1 juli 2009 zijn de netbeheerders en leveranciers gesplitst. Dit betekent dat informatie die voorheen toegankelijk was, vanaf die datum niet meer toegankelijk is.
Wij hebben u destijds doorverwezen naar uw netbeheerder. Zij zijn namelijk de partij die de meter gerelateerde vragen en aanpassingen kan doen. Zij verwerken ook de aanmelding voor saldering. Dit staat ook aangegeven op de site van Liander http://bit.ly/mSN1Gv
Wat betreft de omzetting van opwekvergoeding naar saldering bent u niet afhankelijk van een opzegtermijn. Zoals eerder aangegeven, kan de aanvraag worden ingediend bij de netbeheerder.
Dat u volgens Nuon geen recht zou hebben op saldering, berust op een misverstand. Dit hoeft u namelijk enkel te melden bij uw netbeheerder. Saldering staat namelijk los van afgesproken tarieven of dergelijke. Wettelijk gezien, kunt u geen gebruik meer maken van saldering EN opwekvergoeding. U dient die keus echter te maken en aan te geven bij de netbeheerder.
Als u nog vragen heeft, hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
Linda
Nuon Webcare
Wij gaan ervan uit dat men zich uitgebreid informeert over de te ondernemen acties inzake de aanschaf van zonnepanelen. Ook is de informatie verstrekking van de klant richting de netbeheerder heel belangrijk. Het is namelijk voor de netbeheerder en leverancier niet inzichtelijk wanneer iemand zonnepanelen heeft aangeschaft.
Liander verwisselt dagelijks meters. Het is voor Nuon ook niet inzichtelijk waarom een meter verwisseld wordt. Daarnaast is Nuon afhankelijk van de administratieve afwikkeling van de meter door Liander.
Op 1 juli 2009 zijn de netbeheerders en leveranciers gesplitst. Dit betekent dat informatie die voorheen toegankelijk was, vanaf die datum niet meer toegankelijk is.
Wij hebben u destijds doorverwezen naar uw netbeheerder. Zij zijn namelijk de partij die de meter gerelateerde vragen en aanpassingen kan doen. Zij verwerken ook de aanmelding voor saldering. Dit staat ook aangegeven op de site van Liander http://bit.ly/mSN1Gv
Wat betreft de omzetting van opwekvergoeding naar saldering bent u niet afhankelijk van een opzegtermijn. Zoals eerder aangegeven, kan de aanvraag worden ingediend bij de netbeheerder.
Dat u volgens Nuon geen recht zou hebben op saldering, berust op een misverstand. Dit hoeft u namelijk enkel te melden bij uw netbeheerder. Saldering staat namelijk los van afgesproken tarieven of dergelijke. Wettelijk gezien, kunt u geen gebruik meer maken van saldering EN opwekvergoeding. U dient die keus echter te maken en aan te geven bij de netbeheerder.
Als u nog vragen heeft, hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
Linda
Nuon Webcare
-
richard_nijmegen
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 25 aug 2011 23:16
Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
Als ik u goed begrijp, vindt u nu dat Liander in gebreke is gebleven, door op het moment dat ik hen vertelde dat ik nieuwe zonnepanelen op mijn dak heb geplaatst en het aantal Wp door moest geven, niet NUON aan te geven dat ik (vanzelfsprekend) saldering wenste van de opgewekte energie?
Hoe moest Liander dan weten dat ik geen saldering kreeg?
Ik begrijp er steeds minder van.
Ik snap dat U vindt dat IK het fout gedaan heb. En naast dat ik het onvoorstelbare (dat u (NUON) zich mijn zonnestroom toeëigent) had moeten voorzien, had ik ook nog moeten weten dat ik bij Liander moet zijn om de contractuele ongerijmdheid op te lossen. Het stond per slot van rekening op hun website.
U suggereert ook dat ik me niet grondig heb geïnformeerd. Dit is wat uw NUON website meldt:
Vergoeding voor teruglevering/saldering
Wekt u meer stroom op dan dat u verbruikt? Dan krijgt u hiervoor van Nuon een vergoeding per kWh. Deze vergoeding geldt tot een maximum van 5.000 kWh. Het bedrag dat wij vergoeden is gelijk aan de prijs die u volgens uw contract voor stroom betaalt.
Hoe ontvang ik de vergoeding voor teruglevering/saldering?
De manier waarop u deze vergoeding ontvangt, hangt af van uw meter. Er zijn twee type meters:
1. De analoge meter. Dit is de meest voorkomende meter. Uw meter draait terug als u meer stroom opwekt dan u verbruikt. Zo wordt automatisch uw opgewekte maar niet verbruikte stroom afgetrokken van uw verbruik.
2. De digitale meter. Er zijn twee soorten digitale meters:
Een digitale meter zonder teruglevermeter. Voor de terugleververgoeding heeft u een digitale meter mét teruglevermerk nodig. Wij adviseren u uw meter te laten vervangen voor een meter met teruglevermerk.
Een digitale meter met teruglevermerk. Deze meter is geschikt voor teruglevering van stroom. Geef aan uw netbeheerder door dat u stroom gaat terugleveren. Uw netbeheerder gebruikt uw meterstanden voor de teruglevergoeding.
Wat constateer ik:
- ik heb een digitale meter met teruglevertelwerk
- ik moet aan de netbeheerder aangeven dat ik stroom teruglever. Dat heb ik gedaan.
Dit is uw informatie. Ik heb me helemaal aan de regeltjes gehouden. En toch... trekt u de teruggeleverde energie niet af van de geleverde.
Wat vindt u dan dat ik redelijkerwijs nog meer als voorbereiding had moeten doen?
Hoe moest Liander dan weten dat ik geen saldering kreeg?
Ik begrijp er steeds minder van.
Ik snap dat U vindt dat IK het fout gedaan heb. En naast dat ik het onvoorstelbare (dat u (NUON) zich mijn zonnestroom toeëigent) had moeten voorzien, had ik ook nog moeten weten dat ik bij Liander moet zijn om de contractuele ongerijmdheid op te lossen. Het stond per slot van rekening op hun website.
U suggereert ook dat ik me niet grondig heb geïnformeerd. Dit is wat uw NUON website meldt:
Vergoeding voor teruglevering/saldering
Wekt u meer stroom op dan dat u verbruikt? Dan krijgt u hiervoor van Nuon een vergoeding per kWh. Deze vergoeding geldt tot een maximum van 5.000 kWh. Het bedrag dat wij vergoeden is gelijk aan de prijs die u volgens uw contract voor stroom betaalt.
Hoe ontvang ik de vergoeding voor teruglevering/saldering?
De manier waarop u deze vergoeding ontvangt, hangt af van uw meter. Er zijn twee type meters:
1. De analoge meter. Dit is de meest voorkomende meter. Uw meter draait terug als u meer stroom opwekt dan u verbruikt. Zo wordt automatisch uw opgewekte maar niet verbruikte stroom afgetrokken van uw verbruik.
2. De digitale meter. Er zijn twee soorten digitale meters:
Een digitale meter zonder teruglevermeter. Voor de terugleververgoeding heeft u een digitale meter mét teruglevermerk nodig. Wij adviseren u uw meter te laten vervangen voor een meter met teruglevermerk.
Een digitale meter met teruglevermerk. Deze meter is geschikt voor teruglevering van stroom. Geef aan uw netbeheerder door dat u stroom gaat terugleveren. Uw netbeheerder gebruikt uw meterstanden voor de teruglevergoeding.
Wat constateer ik:
- ik heb een digitale meter met teruglevertelwerk
- ik moet aan de netbeheerder aangeven dat ik stroom teruglever. Dat heb ik gedaan.
Dit is uw informatie. Ik heb me helemaal aan de regeltjes gehouden. En toch... trekt u de teruggeleverde energie niet af van de geleverde.
Wat vindt u dan dat ik redelijkerwijs nog meer als voorbereiding had moeten doen?
-
Vattenfall Webcare
- verified
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49
Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
Beste Richard,
Bedankt voor uw reactie.
Ik vind het spijtig om te horen dat u van mening bent dat ik de suggestie wek iemand schuld toe te kennen. Dit is zeker niet de insteek geweest van mijn antwoord.
In mijn beleving gaat het hier om een misverstand. Gezien de persoonlijke informatie die hier verder mee gepaard gaat, geef ik u een inhoudelijk reactie buiten dit forum om.
Met vriendelijke groet,
Linda
Nuon Webcare
Bedankt voor uw reactie.
Ik vind het spijtig om te horen dat u van mening bent dat ik de suggestie wek iemand schuld toe te kennen. Dit is zeker niet de insteek geweest van mijn antwoord.
In mijn beleving gaat het hier om een misverstand. Gezien de persoonlijke informatie die hier verder mee gepaard gaat, geef ik u een inhoudelijk reactie buiten dit forum om.
Met vriendelijke groet,
Linda
Nuon Webcare
-
Dolf Hilgen
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 23 sep 2011 14:59
- Contacteer:
Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
Een servicegerichte zonnepanelen-leverancier voorkomt dat soort misverstanden. Ik regel voor mijn klanten altijd de teruglever-melding en de afspraak voor plaatsing van een eventuele vervangende meter. Meestal ligt er een bevestigingsbrief van de netbeheerder alvorens er de levering van de zonnepanelen.
Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
Afgelopen januari heb ik zonnepanelen geïnstalleerd. In goed fatsoen Nuon hiervan op de hoogte gesteld. Deze melde mij dat ik niet de juiste elektriciteitsmeter had en dus, voor zo’n 70 Euro, een andere meter moest laten installeren. Als ik dit niet zou doen dan had ik bij het geval van saldering niet recht op een vergoeding. Dus, zoals gezegd, dit laten doen en ook keurig een brief gekregen dat ik recht had op een vergoeding. In augustus de jaarafrekening gekregen, maar wat schetst mijn verbazing, geen aftrek van teruglevering (saldering). Dus maar gebeld en de meneer van Nuon vertelde mij dat de jaarafrekening van de saldering binnen twee maanden zou worden toegezonden. Precies op de dag dat het twee maanden geleden was dat ik de jaarafrekening had gekregen, nog steeds niets gehoord, dus maar gebeld. De vriendelijke vrouw aan de telefoon zou even informeren, als ik even geduld had. Teruggekomen vertelde de vrouw dat ze mij waren vergeten en zij ze daar op die afdeling even wakker had gemaakt. Binnen twee weken zou ik bericht krijgen over de saldering. Nou, volgens mij zijn ze weer in slaap gevallen want inmiddels zijn we drie weken verder en ik heb nog steeds niets gehoord. Na twee weken een klachtenmail gestuurd en ook daar nog steeds niets van gehoord: ” U wordt binnen vijf werkdagen gebeld”. Een klacht over de klachtenmelding zal dus ook niet zo veel geven. In ieder geval kan Nuon wel heel snel zijn als ze geld van mij moeten hebben. Waardeloos bedrijf als het er op aan komt. Je kan ze een mail sturen, maar het is duidelijk dat ze liever hebben dat je belt, want op de mail reageren ze maar niet. Je begint ze te verdenken op extra inkomstenwerving door het bellen. Je voelt je in dit geval machteloos. Nuon laat toch nog wel eens een behoorlijke steek vallen
-
Vattenfall Webcare
- verified
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49
Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
Beste Sake71,
Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u te lang wacht op een salderingsfactuur van Nuon.
Zal ik langs deze weg voor u uitzoeken wat de status is en waarom het zo lang duurt?
Ik heb dan alleen even uw klantnummer of adres nodig. Kunt u deze informatie via een pb aan ons geven? Of door een e-mail te sturen naar [email protected]? Dan kijken we er direct naar.
Alvast bedankt voor uw geduld en onze verontschuldigingen voor het ongemak, want dit is uiteraard niet hoe het hoort.
Met vriendelijke groet,
Barry
Nuon Webcare
Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat u te lang wacht op een salderingsfactuur van Nuon.
Zal ik langs deze weg voor u uitzoeken wat de status is en waarom het zo lang duurt?
Ik heb dan alleen even uw klantnummer of adres nodig. Kunt u deze informatie via een pb aan ons geven? Of door een e-mail te sturen naar [email protected]? Dan kijken we er direct naar.
Alvast bedankt voor uw geduld en onze verontschuldigingen voor het ongemak, want dit is uiteraard niet hoe het hoort.
Met vriendelijke groet,
Barry
Nuon Webcare
Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
Wordt hier toch wel een beetje onrustig van.
In 2008 heb ik bij nuon een pakket aangeschaft van 4 panelen met een vermogen van 604wp, dit is toen allemaal aangeschaft met de toen geldende subsidieregeling. Er is toen ook nog een bruto productiemeter geplaats die precies mijn opgewekte kwh registreerd.
Nu afgelopen augustus via de nieuwe regeling 14 nieuwe panelen geinstalleerd met een vermogen van 3500wp, deze zijn produktief sinds 1 spetember. Betekend het nu dat ik deze panelen dan weer opnieuw moet gaan aanmelden ? en zijn de inmiddels opgewekte kwh dan voor de Nuon geweest en worden die niet gesaldeerd !!?
Iemand hier inmiddels al ervaring mee ?
In 2008 heb ik bij nuon een pakket aangeschaft van 4 panelen met een vermogen van 604wp, dit is toen allemaal aangeschaft met de toen geldende subsidieregeling. Er is toen ook nog een bruto productiemeter geplaats die precies mijn opgewekte kwh registreerd.
Nu afgelopen augustus via de nieuwe regeling 14 nieuwe panelen geinstalleerd met een vermogen van 3500wp, deze zijn produktief sinds 1 spetember. Betekend het nu dat ik deze panelen dan weer opnieuw moet gaan aanmelden ? en zijn de inmiddels opgewekte kwh dan voor de Nuon geweest en worden die niet gesaldeerd !!?
Iemand hier inmiddels al ervaring mee ?
-
Vattenfall Webcare
- verified
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49
Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
Beste gijsvm,
Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheid is ontstaan over de saldering van de energie die u teruglevert. Hierover het volgende.
Graag zoeken wij voor u uit of de door u teruggeleverde energie op de juiste wijze aan u wordt vergoed. Kunt u ons hiertoe uw gegevens sturen per privébericht? Ook kunt u uw gegevens per mail sturen naar [email protected]. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Met vriendelijke groet,
Peter
Nuon Webcare
Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheid is ontstaan over de saldering van de energie die u teruglevert. Hierover het volgende.
Graag zoeken wij voor u uit of de door u teruggeleverde energie op de juiste wijze aan u wordt vergoed. Kunt u ons hiertoe uw gegevens sturen per privébericht? Ook kunt u uw gegevens per mail sturen naar [email protected]. Wij nemen dan zo spoedig mogelijk contact met u op.
Met vriendelijke groet,
Peter
Nuon Webcare
Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
Hallo Peter,
Bedankt voor jouw reactie.
Heb alleen inmiddels al 2 keer een PB verzonden maar tot op heden geen antwoord gekregen, dus vandaar dat ik het nu maar openbaar probeer.
Zoals ik al gezegd heb, is mijn vermogen aan zonnepanelen op mijn dak per 1 september uitgebreid.
Deze nieuwe panelen staan los van de panelen die in 2008 (bij de nuon) aangeschaft zijn met de sde regeling, en waarvoor destijds ook een brutoproductie meter is geinstalleerd.
Inmiddels heb ik 7 december telefonisch bericht gehad dat de registratie van mijn nieuwe panelen zijn goedgekeurd door liander.
Wat ik me nu dus afvraag is, of de inmiddels opgewekte energie (inmiddels 1400kwh) ook direkt gesaldeerd gaan worden, of dat ik daar weer ergens een melding van moet maken, en het misschien zou kunnen zijn dat ik nu energie aan het opwekken ben die mij niets opleverd !?
Ik hoop dat U mij wat duidelijkheid kan verschaffen.
Mvrgr,
Gijs
Bedankt voor jouw reactie.
Heb alleen inmiddels al 2 keer een PB verzonden maar tot op heden geen antwoord gekregen, dus vandaar dat ik het nu maar openbaar probeer.
Zoals ik al gezegd heb, is mijn vermogen aan zonnepanelen op mijn dak per 1 september uitgebreid.
Deze nieuwe panelen staan los van de panelen die in 2008 (bij de nuon) aangeschaft zijn met de sde regeling, en waarvoor destijds ook een brutoproductie meter is geinstalleerd.
Inmiddels heb ik 7 december telefonisch bericht gehad dat de registratie van mijn nieuwe panelen zijn goedgekeurd door liander.
Wat ik me nu dus afvraag is, of de inmiddels opgewekte energie (inmiddels 1400kwh) ook direkt gesaldeerd gaan worden, of dat ik daar weer ergens een melding van moet maken, en het misschien zou kunnen zijn dat ik nu energie aan het opwekken ben die mij niets opleverd !?
Ik hoop dat U mij wat duidelijkheid kan verschaffen.
Mvrgr,
Gijs
-
Vattenfall Webcare
- verified
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49
Re: NUON houdt zich niet aan energiewet m.b.t. saldering stroom
Beste Gijs,
Allereerst onze verontschuldingen voor de late reactie.
De aanmelding bij uw netbeheerder is voldoende om de extra zonnepanelen mee te nemen in de salderingsregeling. Wij ontvangen bericht van de netbeheerder van de teruggeleverde elektriciteit.
Via deze link http://bit.ly/YDMLqO kunt u lezen hoe de saldering geregeld zal worden. Telkens na ontvangst van uw jaarafrekening ontvangt u een aanvullende creditfactuur waarin wij het door u teruggeleverde deel aan elektriciteit salderen met uw afgenomen verbruik. Al de elektriciteit die u meer heeft teruggeleverd dan afgenomen, wordt afgerekend tegen een redelijke terugleververgoeding net zoals het deel dat u meer heeft teruggeleverd dan de vastgestelde grens van 5.000 kWh.
Met vriendelijke groet,
Linda
Nuon Webcare
Allereerst onze verontschuldingen voor de late reactie.
De aanmelding bij uw netbeheerder is voldoende om de extra zonnepanelen mee te nemen in de salderingsregeling. Wij ontvangen bericht van de netbeheerder van de teruggeleverde elektriciteit.
Via deze link http://bit.ly/YDMLqO kunt u lezen hoe de saldering geregeld zal worden. Telkens na ontvangst van uw jaarafrekening ontvangt u een aanvullende creditfactuur waarin wij het door u teruggeleverde deel aan elektriciteit salderen met uw afgenomen verbruik. Al de elektriciteit die u meer heeft teruggeleverd dan afgenomen, wordt afgerekend tegen een redelijke terugleververgoeding net zoals het deel dat u meer heeft teruggeleverd dan de vastgestelde grens van 5.000 kWh.
Met vriendelijke groet,
Linda
Nuon Webcare
