LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Compensatieregeling om te huilen.

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Compensatieregeling om te huilen.

Ongelezen bericht door jammer »

Arvandongen, ik ben bezig om informatie te krijgen of ik mij kan beroepen op misleiding en dwaling. En vooral hoe sterk sta ik? En bij wie? De Kifd of mijn rechtbijstand verzekering? Ik heb nog even de tijd, om het uit te laten zoeken.
Deze 2 producten liggen al bij mijn rechtsbijstand verzekering.
Maar laat ik eerlijk zijn als je van te voren had geweten dat je 25% bij product 1 en bij product 2 - 31,75% van je inleg direct op gaat aan kosten. Dat ik deze natuurlijk nooit zou hebben afgesloten. Let wel ik wist wel van de beheerskosten en aan-verkoopkosten, deze vallen nog buiten deze eerder genoemde percentages.
Ik ben er nog niet uit, ik weet het nog niet, het loopt allemaal nog. Ik verwacht binnen 2 weken een berichtje van mijn rechbijstand verzekering. Dan zie ik wel verder. Ik weet wel bij deze rechtbijstand verzekering loopt het aardig met mensen die zich melden, met deze materie....

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Compensatieregeling om te huilen.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Mijn rechtsbijstand wacht op de response die Aegon heeft toegezegd naar aanleiding van de ingediende klachten. Zie mijn bijdrage in "de ontmanteling van Aegon": dat kan denk ik nog wel even duren

vrees dat het zogenaamd “flankerend beleid” dat de Minister van Financien aangeeft inhoudt het nog even te rekken omdat het resultaat binnenkort is dat vrijwel niets meer gecompenseerd hoeft te worden omdat de waarde van de aandelen nihil is geworden.

Blijft dan een groot gat met betrekking tot mijn hypotheek (die ik beslist anders had gedaan als dit op voorhand duidelijk was geweest en Aegon uitvoer had gegeven aan hun slogan “eerlijk over later”) tussen de uitstaande schuld en de waarde van het onderpand en de waarde van de verpande polissen.

Ik heb weinig zin in een afbetalingsregeling (lees: schuldsanering) als gevolg van problemen die grotendeels zijn ontstaan door slachtoffer te zijn van wat in mijn ogen het beste omschreven kan worden als “oplichting”.

Last but not least: een van de dingen die mijn verzekeringsadviseur goed heeft geadviseerd is een NHG. :D

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Compensatieregeling om te huilen.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

In essentie ben ik van mening dat als de historische rendementen veel te hoog zijn voorgespiegeld, dan maar een afslag dient plaats te vinden conform Wabeke (het opgegeven bruto fondsrendement in absolute zin met 2.5% verlagen) en daarmee de volledige inleg oprenten. Blijft nog steeds een positief rendement schreef ik enige weken geleden.

Helaas kelderen de aandelen zo hard dat dat ook geen soelaas gaat bieden. Staat tegenover dat ze ooit wel weer zullen stijgen, nu lekker goedkoop worden gekocht en ik het geld pas over een lange tijd nodig zal hebben. Maar ja, ooit zal wel erg lang gaan duren.......

Blijft een onaangenaam gat in mijn hypotheek. En die had ik beslist anders gedaan als dit duidelijk was, dat beleggen geen gemiddeld hoger rendement biedt dan sparen.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Compensatieregeling om te huilen.

Ongelezen bericht door arvandongen »

jammer schreef:Arvandongen, ik ben bezig om informatie te krijgen of ik mij kan beroepen op misleiding en dwaling. En vooral hoe sterk sta ik? En bij wie? De Kifd of mijn rechtbijstand verzekering?
Jammer,

Ik kan alleen advies geven als mede-gedupeerde die zich verdiept heeft in de materie (ben geen professional).

Hoe sterk sta je?
Uit wat je schrijft blijkt dat je niet wist wat je kocht (veel hogere kosten). Maar wiens schuld is dat? Dat moet blijken uit je polis, je polisvoorwaarden, offerte en alle ander informatie die de Verzekeraar/tussenpersoon je gegeven heeft. Was de kosteninformatie duidelijk? Dan heb je zitten "slapen" en zou het dus je eigen schuld zijn.

Het blijkt echter (helaas) dat deze bedrijfstak -in afwijking van regelgeving- de "indirekte transparantie" uitgevonden heeft om hoge kosten te kunnen inhouden zonder dat dit de klant duidelijk verteld werd vóór afsluiten van de polis. Waarschijnlijk ook bij jou. Als er verborgen kosten zitten in je polis, dan sta je sterk. Er bestaat en bestond namelijk wet/regelgeving die dit verbiedt. Misschien heb je een professional nodig (je rechtbijstandsverzekering?) die je polis kan bekijken, samen met (heel belangrijk) de afgegeven informatie vóór het afsluiten van deze polis. Zoek iemand die je vertrouwt en dus niet de tussenpersoon die deze producten verkocht heeft. Die tussenpersoon is in principe belanghebbende tégen je. Dit kost hem zijn commissie, gezichtsverlies en hij is mogelijk zelfs mede-schuldig.

De slechte beurskoersen alléén is geen reden voor dwaling. De verzekeraar kon dit namelijk ook niet weten destijds. Ze waren wel wat optimistisch (soms erg optimistisch), maar het is zeer moeilijk om "onredelijk optimisme" of "schadeplichtig optimisme" te bewijzen.


Compensatie-regeling:
Geen van de compensatie-regelingen doet recht aan de misleiding. Het accepteren van een regeling geeft wel persoonlijke rust omdat er geen gevecht gevoerd hoeft te worden.

Rechter:
Goede kansen voor je halen van je gelijk. Nadeel is een lange en dure procedure. Er is eens door de advocaten in Trosradar gezegd dat je een schade van enkele tienduizenden euro's moet hebben, om nut te hebben bij deze procedure.

KiFiD:
Mijn zaak loopt bij het KifiD en ik verwacht goede kansen te hebben. Zeker als ik kijk naar vergelijkbare uitspraken in het verleden. Er zijn er nog maar weinig. Nadeel hier is veel zelfstudie vereist. Ik weet niet of je via de rechtsbijstand een beroep mag/kan doen op het KiFid. De moeite waard om na te vragen.


Voor het begrijpen van deze moeilijke materie is aan te raden het boek: Woekerpolis: hoe kom ik er vanaf? (Smit/Graafstra).

Daarnaast op dit forum Crommentuijn eens een bericht geplaatst: Voor de beginnende Woekerklager. Crommentuijn heeft het KiFiD proces met succes tot aan hoger beroep doorlopen.

jammer
Berichten: 766
Lid geworden op: 22 jan 2011 13:21

Re: Compensatieregeling om te huilen.

Ongelezen bericht door jammer »

Dank je wel Arvandongen, mijn polis ligt bij mijn rechtbijstand verzekering. Ze zijn de boel aan het sorteren aan de hand van de aanbieders. Per maatschappij maken ze het onderscheid. Ik weet niet hoe groot hun stapel al is. Mijn hele polis ligt daar en al de brieven/ mails die ik verstuurd heb of heb gekregen. Ik wordt binnenkort op de hoogte gebracht. Heb zelfs al met iemand gesproken over mijn gevoel van dwaling/ misleiding. Hij ging het bekijken. Even afwachten dus.

Floris2
Berichten: 203
Lid geworden op: 26 mar 2011 14:54

Re: Compensatieregeling om te huilen.

Ongelezen bericht door Floris2 »

arvandongen
Ik ben ondertussen een jaar bezig met ASR, mijn Woekerpolis ligt nu bij de geschillencommissie van de kifid, mijn verwachting ligt niet erg hoog bij de kifid.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Compensatieregeling om te huilen.

Ongelezen bericht door arvandongen »

Floris2

Zou je iets meer detail kunnen geven waarom je verwachtingen niet hoog liggen bij het KiFiD? En als je verwachtingen niet hoog liggen, waarom dan niet gekozen voor de gang naar de rechter of acceptatie van het verlies?

Mijn klacht is in de bemiddelende fase (KiFiD-ombudsman). Echter, omdat de verzekeraar alle aansprakelijkheid afwijst, verwacht ik in deze fase het resultaat "onbemiddelbaar" of dat één van de partijen de niet-bindende uitspraak verwerpt.

Als dat zo mocht uitpakken, dan verwacht ik wel veel van de bindende uitspraak van geschillencommissie van het KiFiD. Vooral omdat er enkele vergelijkbare uitspraken positief uitgevallen zijn en omdat naar mijn mening de geschillencommissie consequent oordeelt.
Bij veel negatieve uitspraken van het KiFiD-GC, begrijp ik ook waaróm de uitspraak negatief uitviel. Dus tot nu toe geen verrassingen daar.

Maar alle nieuwe informatie is welkom.

Floris2
Berichten: 203
Lid geworden op: 26 mar 2011 14:54

Re: Compensatieregeling om te huilen.

Ongelezen bericht door Floris2 »

Hierbij mijn brief
De kifid geeft duidelijk aan te geven dat ze niks voor kunnen betekenen.
Succes met die KIFID.



Geachte heer A.C Mosterd,




Kenmerk OBL 11.2984/H

Naar aanleiding van de ontvangen brief op 5 augustus jongsleden.
Hierbij zijn een aantal zaken mij niet duidelijk.

De nodige kosten structuur van de verzekeraar ASR zijn schimmig en onduidelijk te noemen.
Er is schade, in de vorm veel lagere uitkering op einddatum dan verwacht. (Als het om aansprakelijkheid gaat)
ASR als Financiële dienstverlener wijzen dat het burgerlijk wetboek verplicht is op het financieeltoezicht hier op te houden.
Zorgplicht ten aanzien van eigengebreken is primair een zaak voor de verzekeraar.

De verwachting dat deze elementen bij het bepalen van aansprakelijkheid een cruciale rol spelen.
Verkeerde voorbeeldkapitalen voorspiegelen die niet haalbaar zijn, is misleiding te noemen.
Nog maar niet te spreken van waardebontrekking van eenheden hefboom/inteereffect.
Het raadsel van de verdwenen beleggingseenheden bij de overgang van Fortis-ASR naar ASR- Ned blijft onopgelost en dat is onacceptabel!
De klacht hierover is reël want polishouders van beleggingsverzekeringen hebben het recht op informatie over waardeverloop eenheden van de polis, over het waardeverloop van de onderliggende fondsen en over het kostenverloop en een specificatie van die kosten, van elk jaar afzonderlijk.

Uw voorganger heeft de volgende afspraak met verzekeraars gemaakt.
Het compensatiebedrag van ASR verzekeraar mag namelijk nog volgens de wabeke norm nog tot 2021 over de geprognosticeerde waarde elk jaar 2,45% in rekening brengen...en dat dient dan weer afgezet te worden tegen de daadwerkelijk te verwachten kosten gerekend vanaf de huidige waarde en dan ook met 2,45%...Ik kan u verklappen de compensatie wordt hiermee nihil.

Zoals waarschijnlijk reeds bij u bekend is

Bij een interview bij tros radar januari 2010 met journalist KS Wabeke-norm van 2.5%
tros radar heeft deze compensatie nog eens nagerekend en kwam tot een schrikbarende conclusie dat de polishouders van ASR
nog steeds 40% of meer van zijn inleg kwijtraakte, uw voorganger bleef dit ontkennen.
40% ingehouden kosten noemt uw dat een compromis?
Dit hebben stichtingen zoals verliespolis en woeker polis claim over het hoofd gezien.

Voorbeeld
Stel dat ik dat ik dit nu eens mijn inleg van mij woekerpolis gewoon op periodieke spaarrekening had gestort.

Periodieke inleg per maand € 113
Eenmalige inleg van € 7500
rente gemiddeld van 3%
over een periode van 30 jaar
Eindkapitaal zou dan zijn € 82.020.00

ASR
Naar 15 jaar sparen en met een eenmalige inleg van € 7500 is mijn afkoopwaarde nu € 22.895.00.
Als ik dit had van tevoren had geweten was ik dit nooit aangegaan met Stad Rotterdam. (ASR)

Graag wil ik deze zaak bij de geschillencommissie neerleggen.

Met vriendelijke groet,

Fl

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Compensatieregeling om te huilen.

Ongelezen bericht door arvandongen »

Floris2,

Bij nader inzicht zie ik dat jouw klacht nog in de ombudsmanfase (v/h KiFiD) zit. Nog niet bij de geschillencommissie van het KiFid.

Waarschijnlijk is je klacht "niet-ontvankelijk" verklaard?

De juiste procedure (en bovendien redelijk) is:

1) De klacht voorleggen aan de financiële dienstverlener. Zodat deze een oplossing kan zoeken/bieden. (IKP)

Indien bovenstaand geen oplossing geeft:
2) KiFiD - Ombudsman.
Deze probeert te bemiddelen en een oplossing te zoeken die zowel jij als de verzekeraar accepteert. Echter niet-bindend. Helaas blijkt het maar al te vaak dat een positieve uitspraak niet geaccepteerd wordt door de dienstverlener en een negatieve uitspraak niet geaccepteerd wordt door de consument. Reken op een doorlooptijd van meer dan 6 maanden.

Dus als één van de partijen niet eens is met de KiFiD-ombudsman, dan:
3) KiFiD-geschillencommissie.
Deze doet een BINDENDE uitspraak op basis van verzekeringsrecht, wet en regelgeving.

Bij grote belangen kan het nog 1 stap hoger:
4) KiFiD-Hoger Beroep



Zeer belangrijk: een duidelijke klachtomschrijving Anders kan niemand er wat mee. Een "tegenvallende uitkering" is niet voldoende, omdat dit ook gevolg zou kunnen zijn van lagere beurskoersen.

Men moet iets "verwijtbaar" verkeerd hebben gedaan. Zoals misleiding, overtreding van wetgeving of regelgeving. Of dwaling omdat men (bewust) informatie achtergehouden heeft, waardoor je een ander product kocht dan dat je dacht. Etc etc.

...Of probeer www.consumentenclaim.nl. No-cure-no pay. Geen sores, maar c-claim krijgt een goed deel van je vordering (15-25%) .

Succes verder.

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: Compensatieregeling om te huilen.

Ongelezen bericht door hakra »

ASR verwacht meer compensatie woekerpolissen - RTL VANDAAG 12:57

Bestuursvoorzitter Jos Baeten van ASR Nederland verwacht dat minister De Jager van Financien de Nederlandse verzekeraars onder druk zal zetten om meer te doen voor klanten met een woekerpolis.

De minister zal binnenkort een visie over de beleggingspolissen publiceren, nadat het ministerie in kaart heeft gebracht wat afzonderlijke verzekeraars tot nu toe hebben gedaan om de woekerpolisaffaire af te ronden. Het gaat daarbij om tegemoetkomingen aan klanten die verder gaan dan wat verzekeraars collectief hebben afgesproken op grond van de zogenaamde Wabeke-norm.

Baeten verwacht onder andere dat alle verzekeraars klanten te hoog berekende kosten direct moeten gaan terugstorten, en niet pas na afloop van de polis, meldt de krant. ASR deed die handreiking naar de gedupeerde klanten al, na een negatieve uitspraak van een rechter in een woekerpoliszaak over ASR-dochter Falcon Leven. De verzekeraar verkocht 1,1 miljoen beleggingsverzekeringen, waarvan in ruim de helft van de gevallen te hoge kosten in rekening werden gebracht.

olena
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 okt 2011 12:28

Re: Compensatieregeling om te huilen.

Ongelezen bericht door olena »

hoi allemaal
vandaag een brief gehad van ASR.
kan om advies vragen via een adviseur of ik wil stoppen of wil veranderen van product!!!!ABC-SPAARPLAN. nu komt het, opgelet!!! dit advies kost 125 euro.
dit kan ik doen via mijn Bank ABN-AMRO. dat noem ik AFZOKKEN
ze zouden zich moeten schamen,maar ze blijven gewoon doorgaan.
groetjes
ps. hoop dat radar dat ook leest

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: Compensatieregeling om te huilen.

Ongelezen bericht door hakra »

@olena
uit de FAQ van asr:

In de uitzending van Radar op 7 februari 2011, is door Jos Baeten verteld dat het advies kosteloos is. Betekent dit dat ik geen kosten in rekening gebracht krijg?

Nee. In de vervolgbrief hebben wij vermeld dat uw verzekeringsadviseur een bijdrage ontvangt van € 125 voor het advies. Hebt u meerdere beleggingsverzekeringen en om die reden meerdere adviezen nodig, dan betalen wij € 125 per advies. Hierbij geldt dat het aantal adviezen waarvoor een bijdrage wordt verstrekt, gemaximeerd is tot het aantal van uw verzekeringen dat onder de Compensatieregeling valt.

Mocht de bijdrage(n) niet voldoende zijn, dan kan uw verzekeringsadviseur in overleg met u nog kosten bij u in rekening brengen. Als uw huidige verzekeringsadviseur ook degene is bij wie u uw huidige ASR-beleggingsverzekering afsloot, dan heeft hij echter ook een zorgplicht op grond waarvan hij u kan helpen. Bespreek dit voorafgaand aan het gesprek met uw verzekeringsadviseur.

Benman
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 apr 2008 17:37

Re: Compensatieregeling om te huilen.

Ongelezen bericht door Benman »

Wij hebben begin dit jaar de Falcon Leven - Fortis - ASR woekerpolis afgekocht. In eerste instantie moesten we een afkoopsom betalen ad +/- € 1600,-. Daarop hebben we een tijd gewacht en toen nog eens geïnformeerd waarna bleek dat we de totale som zonder afkoopsom konden krijgen. Zo gezegd, zo gedaan en nu hebben we het geld in eigen beheer.
Vandaag hebben we dan van ASR de uiteindelijke compensatieregeling in de bus gehad inclusief brochure:
Vergoeding voor te hoge kosten: € 345,02
Vergoeding voor hefboom-/inteereffect € 67,97
Totaal: € 412,99

Looptijd van 1994 - 2011

Vette sh-it ........... NOT!!

Maar ja, gewoon de poen en het verlies accepteren en dan die legale maffia maar laten voor wat het is. Ik zal er niet om treuren wanneer zo'n kantoorgebouw van ASR (zonder personeel erin) instort. Stelletje bandieten. :twisted:

Gesloten