LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Identiteits bewijs

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
jaccobrand

Identiteits bewijs

Ongelezen bericht door jaccobrand »

Hallo
Bij ebay krijg ik gisteren een melding dat ik een kopie van identiteits bewijs en andere documenten moet mailen anders wordt mijn account geschorst.

Ik heb nog niks verstuurd omdat ik niet zeker weet wat er met die gegevens gedaan wordt.
Per slot van rekening vindt ik het nogal ver gezocht om daarom te vragen.
Ben alleen koper , geen verkoper.
Moet ik dit opsturen?
Ik bedoel ebay is gewoon een bedrijf.
geen opsporings instantie.

Chocomelk

Re: Identiteits bewijs

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Als ik in jou schoenen stond deed ik het niet.
Zou niet weten waarom ze dat nodig hebben.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Wij kunnen de volgende persoonlijke gegevens verzamelen en opslaan
extra gegevens die wij je vragen op te geven om je identiteit te verifiëren of indien wij vermoeden dat je het beleid van de site overtreedt (wij kunnen je bijvoorbeeld vragen om ons een identiteitsbewijs of een factuur toe te sturen om je adres te verifiëren, of om bijkomende vragen online te beantwoorden om je identiteit te verifiëren of om te verifiëren of je eigenaar bent van een object dat je aanbiedt) of die wij op andere geldige manieren verzamelen om je identiteit te verifiëren;

Dat is dan bij TS niet van toepassing

jaccobrand

Ok ik vindt het ook vreemd.
mijn account ben ik dan ook kwijt
raad iedereen aan om van dat ebay weg te blijven.
Je wordt zo vogelvrij verklaard door dat volk

Chocomelk schreef:Als ik in jou schoenen stond deed ik het niet.
Zou niet weten waarom ze dat nodig hebben.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

jaccobrand schreef:Hallo
Bij ebay krijg ik gisteren een melding dat ik een kopie van identiteits bewijs en andere documenten moet mailen anders wordt mijn account geschorst.

Ik heb nog niks verstuurd omdat ik niet zeker weet wat er met die gegevens gedaan wordt.
Moet ik dit opsturen?
Nooit van Phishing gehoord? Dit mailtje heeft niets met Ebay te maken:
http://www.millersmiles.co.uk/report/6991

Ik vraag me soms in alle redelijkheid af of sommige internet gebruikers niet om zich heen kijken. Wees alert.

Ebay stuurt je nooit en te nimmer zo'n email tenzij er iets ernstigs is en dan nog dien je het bericht op de Ebay site zelf in je inbox aan te treffen.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Moet ik dit opsturen?
Niets opsturen, dit staat nergens in de regels.
Ben je zeker, dat dit mail van Ebay is?
Heb je deze melding via de account gekregen, of via de mailbox?

newmikey

Jacco, in de volledige tekst van het mailtje wat je op Kassa had geplaats staat de weggever:
Vergeet niet te vermelden op welke eBay-site u staat ingeschreven. Vermeld dit aan het einde van het onderwerp, in de onderwerpregel van uw e-mail. Zo kunnen wij uw documenten sneller verwerken.
Denk nu eens na...als Ebay je echt een mailtje stuurt vragen ze toch niet op welke Ebay site je ingeschreven staat?

Check ook je computer maar eens grondig. Draai je Windows? Grote kans dat je PC besmet is en dat dit de bron van het kwaad is.

Beantwoord NOOIT mailtjes van bedrijven die je om informatie vragen die ze eigenlijk zelf al zouden moeten weten.

nevermind

newmikey schreef:Jacco, in de volledige tekst van het mailtje wat je op Kassa had geplaats staat de weggever:
Vergeet niet te vermelden op welke eBay-site u staat ingeschreven. Vermeld dit aan het einde van het onderwerp, in de onderwerpregel van uw e-mail. Zo kunnen wij uw documenten sneller verwerken.
Denk nu eens na...als Ebay je echt een mailtje stuurt vragen ze toch niet op welke Ebay site je ingeschreven staat?

Check ook je computer maar eens grondig. Draai je Windows? Grote kans dat je PC besmet is en dat dit de bron van het kwaad is.

Beantwoord NOOIT mailtjes van bedrijven die je om informatie vragen die ze eigenlijk zelf al zouden moeten weten.

Ik heb niet op kassa gekeken, dan is het duidelijk genoeg een phishing.

newmikey

jaccobrand schreef:Ok ik vindt het ook vreemd.
mijn account ben ik dan ook kwijt

Je wordt zo vogelvrij verklaard door dat volk

Zat er een PayPal account aan je Ebay login vast? Cancel die dan ook evenals je credit-card. Grote kans dat vreemden nu met jouw ebay login valse aankopen gaan doen een verkopers gedupeerd raken omdat ze op jouw feedback vertrouwen.

Om heel eerlijk te zijn: jij bent zelf degene die jou vogelvrij heeft verklaard door klakkeloos maar op linkjes in emails te klikken. Je hebt ingelogd op wat je dacht dat een ebay site was, maar eigenlijk een fake. Zo hebben die boeven je login en password ontfutseld en vervolgens meteen het password veranderd. Daarom en nergens anders om ben jij je account nu kwijt. Maak zo snel mogelijk een melding van het hele zaakje met een emailtje naar de scam/phishing afdeling van ebay.

jaccobrand

Geen idee als dit phishing is maar als ik inlog krijg ik gelijk in rode letters te zien

'Verkoper opgelet!
Uit veiligheidsoverwegingen heeft eBay uw actuele aanbiedingen beëindigd en het gebruik van uw eBay-account beperkt. U kunt momenteel geen objecten aanbieden, geen berichten via het eBay-systeem naar andere eBay-leden sturen en eveneens niet op objecten bieden. In het kader van onze verificatieprocessen kunnen accounts uit veiligheidsoverwegingen beperkingen worden opgelegd. Om het verificatieproces zo snel mogelijk af te sluiten, dient u de instructies die we u in een apart bericht met het onderwerp “eBay-account beperkt: Identiteitscontrole door eBay” gestuurd hebben, op te volgen. Controleer hiervoor de inbox van uw e-mail of uw Berichten in Mijn eBay.'

Ik kan ook niet bieden en heb daarom mijn account ook opgezegt.

newmikey schreef:

Moet ik dit opsturen?
Nooit van Phishing gehoord? Dit mailtje heeft niets met Ebay te maken:
http://www.millersmiles.co.uk/report/6991

Ik vraag me soms in alle redelijkheid af of sommige internet gebruikers niet om zich heen kijken. Wees alert.

Ebay stuurt je nooit en te nimmer zo'n email tenzij er iets ernstigs is en dan nog dien je het bericht op de Ebay site zelf in je inbox aan te treffen.

jaccobrand

Oke maar ik kan ook nergens meer op bieden.
Dus dit is dan phising ?
daar ben ik mooi klaar mee
heb ook het account opgezegt en paypal veranderd.

newmikey schreef:Jacco, in de volledige tekst van het mailtje wat je op Kassa had geplaats staat de weggever:

nevermind

jaccobrand schreef:Oke maar ik kan ook nergens meer op bieden.
Dus dit is dan phising ?
daar ben ik mooi klaar mee
heb ook het account opgezegt en paypal veranderd.
Wijs besluit.
Het account opzeggen, had je niet hoeven te doen, alleen via de echte site Ebay een nieuw WW aan te maken.
Maak je toch een nieuw account aan, met een nieuwe inlognaam en WW.
PayPal zelf zou ik niet meer gebruiken, is volgens mij niet veilig genoeg.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

alleen via de echte site Ebay een nieuw WW aan te maken
Heel makkelijk te controleren door bovenaan in je browser op het "Slotje" te klikken en het certificaat te controleren.

nevermind

bprosman schreef:
alleen via de echte site Ebay een nieuw WW aan te maken
Heel makkelijk te controleren door bovenaan in je browser op het "Slotje" te klikken en het certificaat te controleren.
Waar heeft Ebay een slotje staan?
Deze sites zijn niet beveiligd.

bprosman

Speciaal voor secondadvies :

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog niet eens van DigiNotar :-)

nevermind

Moet ik eerlijk zijn, dit heb ik nog niet gehad, want mijn gebruikersnaam staat opgeslagen en ik hoef alleen het WW in te vullen.
Na het inloggen is namelijk de sleutel niet meer aanwezig.

bprosman

Of gebruikersnamen en / of passwords opslaan op je PC nu zo'n goed idee is waag ik te betwijfelen, dan mis je inderdaad certificaat info . Beter een "password keeper" te installeren, zo iets http://keepass.info/

nevermind

Beter een "password keeper" te installeren, zo iets http://keepass.info/
Password is niet opgeslagen, heb ik in mijn hoofd.
Maar het is wel raar, dat na het inloggen geen slotje meer zichtbaar is.
Als ik bij mijn bank ingelogd ben, is toch nog het slotje zichtbaar.

bprosman

Bij je bank zijn meestal ALLE pagina's in httpS, bij e-bay alleen de inlogpagina, en pagina's waar je je wachtwoord wijzigt.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Als dit soort sites vragen om een kopie legitimatie, dan inpakken en wegwezen. Héél snel.
Vergeet niet: op een kopie van uw legitimatie staat óók uw Burgerservicenummer vermeld. Lekker fraude gevoelig. Als u hem al opstuurt, zorg dan iig dat u dit nummer weggehaald hebt!!!! Daar hebben ze namelijk totaal niets mee nodig.

Gesloten