| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Wat te doen bij vermoeden aftappen
Wat te doen bij vermoeden aftappen
Gister jaarafrekening van EON gekregen verbruik is via een berekende opname gedaan. het blijkt dus dat wij een gehandicapt gezin van 3 personen een verbruik hebben van 7557 KWH. Eon wil nu ons oude voorschotbedrag veranderen van € 341.98 naar € 1357.63.
Dit kunnen wij dus nooit of te nimmer betalen. Wat moeten wij nu doen?
Hoe kom ik er achter of er misschien afgetapt word? Hoe pakken we dit aan?
We doen niets anders dan normaal, een pc staat zelfs nooit meer aan vanwege een beenamputatie en die pc staat op een zolderverdieping.
We doen niets anders dan normaal, een pc staat zelfs nooit meer aan vanwege een beenamputatie en die pc staat op een zolderverdieping.
-
Leo The Emperor
Re: Wat te doen bij vermoeden aftappen
Wat is een berekende opname ?seles schreef:Gister jaarafrekening van EON gekregen verbruik is via een berekende opname gedaan. het blijkt dus dat wij een gehandicapt gezin van 3 personen een verbruik hebben van 7557 KWH. Eon wil nu ons oude voorschotbedrag veranderen van € 341.98 naar € 1357.63.
Of de meter is opgenomen of de standen zijn berekend, maar niet allebei.
7557KwH is een zeer fors jaarverbruik maar klopt absoluut niet met een voorschot bedrag van € 1357,63 per maand. Mis ik hier gegevens ?
Enfin als je weten of je getapt wordt dien je alle groepen uit te zetten en dan te kijken of de schijf van meter stil komt te staan. Op basis van je posting verwacht ik echter niet dat je getapt wordt, maar dat er iets mis is met de meterstanden
Er is van endinet een tijd geleden (weet niet meer precies wanneer) geweest die heeft de meterstand opgenomen. Vorige maand kregen we van EON een kaart of we nogmaals de meterstanden wilden doorgeven zodat ze een beter berekening konden maken. Hierop heb ik EON gebeld van luister wij zitten hier met 2 geamputeerden en iemand die door de artrose amper kan bewegen, daarbij hebben wij een digitale meter(een Kamstrup) waarvan ik niet weet hoe deze werkt.
Eon had ook geen idee hoe deze meter werkte dus moest ik endinet maar opbellen en die moesten maar uitleggen hoe dat ding werkt. Ik heb dit dus samen met iemand van endinet aan de telefoon gedaan en deze standen doorgegeven, volgens endinet kwamen ze redelijk overeen met wat hun gemeten hadden.
Op de rekening staat beginstand 19.029 eindstand 26.586 een verbruik van 7557. Soort opname die erbij staat is de letter B op de factuur staat dat B staat voor Opname berekend.
Verder staat op de jaarrekening
elekticiteit verbruik 7557 KWH € 577.35
Gas verbruik 2775 M3 € 822.23
dan alles wat er aan vastrecht en belasting bij komt
totaal incl BTW € 3246.25
In rekening gebrachte voorschotten incl. € 4103.76
Totaal van deze jaarafrekening incl. € 857.51
Nieuw voorschotbedrag oktober incl.€ 1357.63
Door u te betalen incl € 500.12
Hieronder staat dan
oud voorschotbedrag € 341.98 nieuw voorschotbedrag € 1357.63
Ik weet het niet, we hadden ook al een waterlek waardoor wij daar ook al eens € 800.= voor moesten bij betalen en nu dit weer.
Eon had ook geen idee hoe deze meter werkte dus moest ik endinet maar opbellen en die moesten maar uitleggen hoe dat ding werkt. Ik heb dit dus samen met iemand van endinet aan de telefoon gedaan en deze standen doorgegeven, volgens endinet kwamen ze redelijk overeen met wat hun gemeten hadden.
Op de rekening staat beginstand 19.029 eindstand 26.586 een verbruik van 7557. Soort opname die erbij staat is de letter B op de factuur staat dat B staat voor Opname berekend.
Verder staat op de jaarrekening
elekticiteit verbruik 7557 KWH € 577.35
Gas verbruik 2775 M3 € 822.23
dan alles wat er aan vastrecht en belasting bij komt
totaal incl BTW € 3246.25
Totaal van deze jaarafrekening incl. € 857.51
Nieuw voorschotbedrag oktober incl.€ 1357.63
Door u te betalen incl € 500.12
Hieronder staat dan
oud voorschotbedrag € 341.98 nieuw voorschotbedrag € 1357.63
Ik weet het niet, we hadden ook al een waterlek waardoor wij daar ook al eens € 800.= voor moesten bij betalen en nu dit weer.
-
Leo The Emperor
Het lijkt me dat het voorschot bedrag nergens op slaat.
Je krijgt 857 euro terug en je voorschot wordt verviervoudigd
Vraag EON eens hoe ze dit hebben berekend, want hier is klaarblijkelijk iets misgegaan.
Je krijgt 857 euro terug en je voorschot wordt verviervoudigd
Vraag EON eens hoe ze dit hebben berekend, want hier is klaarblijkelijk iets misgegaan.
ow sorry mijn fout
alle voorschotten zijn nog niet betaald die € 857.51 en een minus
dus moet zijn
in rekening gebrachte voorschot € 4203.76
totaal van jaarafrekening - € 857.51
Nieuw voorschotbedrag € 1357.63
Nog te betalen € 500.12
deze berekening klopt wel.
Niet te min snap ik niet waar hun dat nieuwe voorschotbedrag vandaan halen.
Zou het ook kunnen zijn dat de meter is doorgeslagen?
alvast bedankt
alle voorschotten zijn nog niet betaald die € 857.51 en een minus
dus moet zijn
in rekening gebrachte voorschot € 4203.76
totaal van jaarafrekening - € 857.51
Nieuw voorschotbedrag € 1357.63
Nog te betalen € 500.12
deze berekening klopt wel.
Niet te min snap ik niet waar hun dat nieuwe voorschotbedrag vandaan halen.
Zou het ook kunnen zijn dat de meter is doorgeslagen?
alvast bedankt
Zou er afgetapt worden dan zou er nog veel hoger verbruik zijn. Verrbuik in de orde alsof u de hele straat aan elektra aan het voorzien bent. Daar is geen sprake van.
Om direct te zeggen dat het verbuik -te- hoog is, is moeilijk. Dit is immers van zoveel persoonlijke omstandigheden afhankelijk.
Wel vind ik het nieuwe termijnbedrag kant noch wal slaat. Hier klopt in hun berekening absoluut iets niet. Dit zou betekenen dat u binnen 3-4 maanden al uw totale jaarvoorschot zou hebben betaald ten opzichte van uw verbruik en u bij de volgende jaarafrekening een giga bedrag terug gaat krijgen. Waanzin dus.
Het nieuwe vastgestelde termijnbedrag heeft niets met uw meter te maken. De meter meet uw verbruik, dus de meterstanden. EON maakt daarop haar jaarafrekening en stelt een nieuw termijnbedrag vast aan de hand van uw verbruik. Echter dit door EON berekende nieuwe termijnbedrag deugt totaal niet. Lijkt me dat er een fout in hun rekenmodule zit. Hierover zou ik sowieso contact opnemen met de leverancier.
Misschien dat vaste forummer H@rm@n dit topic ziet. Hij is een van de weinige die in staat is het gemiddelde jaarverbruik om te rekenen naar een overeenkomstig termijnbedrag. Mijn rekenkunsten zijn in dat opzicht ontoereikend. Maar als ik al op de verschillende vergelijkingssites vermelde verbruiken loslaat kom ik bij lange na niet aan een maandelijks termijnbedrag van ruim €1350,- !!
@ H@rm@n, als je dit leest: zou je eens willen berekenen: E: 8000 kwh en G: 3000 m3. Welk acceptabel termijnbedrag hier bij hoort?
We moeten verder nog wat meer zaken duidelijker krijgen. Daarom wat wedervragen aan seles:
- Hoelang woont u op dit adres en, indien al eerder een jaarnota gehad, wat was het jaarverbruik toen?
- Is het getoonde en berekende jaarverbruik datgeen wat u had verwacht of...?
- Hebben er wijzigingen plaatsgevonden (denk hierbij aan: oude/nieuwe apparatuur, vaker en/of meer mensen thuis, etc)
- De beginstanden van deze jaarnota, zijn dit opgenomen standen of geschatte standen? De eindstanden zijn opgenomen, hiervoor is immers een meteropnemer langs geweest.
- Is het probleem uw nieuwe termijnbedrag of is het probleem het verbruik van het afgelopen jaar?
Om direct te zeggen dat het verbuik -te- hoog is, is moeilijk. Dit is immers van zoveel persoonlijke omstandigheden afhankelijk.
Wel vind ik het nieuwe termijnbedrag kant noch wal slaat. Hier klopt in hun berekening absoluut iets niet. Dit zou betekenen dat u binnen 3-4 maanden al uw totale jaarvoorschot zou hebben betaald ten opzichte van uw verbruik en u bij de volgende jaarafrekening een giga bedrag terug gaat krijgen. Waanzin dus.
Het nieuwe vastgestelde termijnbedrag heeft niets met uw meter te maken. De meter meet uw verbruik, dus de meterstanden. EON maakt daarop haar jaarafrekening en stelt een nieuw termijnbedrag vast aan de hand van uw verbruik. Echter dit door EON berekende nieuwe termijnbedrag deugt totaal niet. Lijkt me dat er een fout in hun rekenmodule zit. Hierover zou ik sowieso contact opnemen met de leverancier.
Misschien dat vaste forummer H@rm@n dit topic ziet. Hij is een van de weinige die in staat is het gemiddelde jaarverbruik om te rekenen naar een overeenkomstig termijnbedrag. Mijn rekenkunsten zijn in dat opzicht ontoereikend. Maar als ik al op de verschillende vergelijkingssites vermelde verbruiken loslaat kom ik bij lange na niet aan een maandelijks termijnbedrag van ruim €1350,- !!
@ H@rm@n, als je dit leest: zou je eens willen berekenen: E: 8000 kwh en G: 3000 m3. Welk acceptabel termijnbedrag hier bij hoort?
We moeten verder nog wat meer zaken duidelijker krijgen. Daarom wat wedervragen aan seles:
- Hoelang woont u op dit adres en, indien al eerder een jaarnota gehad, wat was het jaarverbruik toen?
- Is het getoonde en berekende jaarverbruik datgeen wat u had verwacht of...?
- Hebben er wijzigingen plaatsgevonden (denk hierbij aan: oude/nieuwe apparatuur, vaker en/of meer mensen thuis, etc)
- De beginstanden van deze jaarnota, zijn dit opgenomen standen of geschatte standen? De eindstanden zijn opgenomen, hiervoor is immers een meteropnemer langs geweest.
- Is het probleem uw nieuwe termijnbedrag of is het probleem het verbruik van het afgelopen jaar?
Alvast bedankt, ik begin al een minder eng gevoel in mijn maag te krijgen.
om de wedervragen te beantwoorden.
Hoelang woont u op dit adres en, indien al eerder een jaarnota gehad, wat was het jaarverbruik toen? Wij wonen al ruim 15 jaar op dit adres, of ik vorig jaar een jaarnota heb gehad durf ik niet te zeggen omdat ik in ziekenhuis heb gelegen, dit zou ik na moeten vragen. Wel heb ik afschriften bank nagekeken vorig jaar hadden we een voorschotbedrag van rond de € 250.=
- Is het getoonde en berekende jaarverbruik datgeen wat u had verwacht of...?Dan zou ik dus moeten vergelijken met vorig jaar en de jaarrekening van vorig jaar zoeken, ben alleen enorm geschrokken van het nieuwe voorschotbedrag
- Hebben er wijzigingen plaatsgevonden (denk hierbij aan: oude/nieuwe apparatuur, vaker en/of meer mensen thuis, etc) Het enige wat veranderd is afgelopen jaar is dat ik door mijn amputatie mijn pc op zolder amper aan heb gehad, dat mijn vader en ikzelf(beide amputatie) amper of niet in bad of onder de douche mochten vanwege wonden en dat we een nieuwe koelkast hebben gekocht. Het aantal personen vaker thuis nee weinig anders aan.
- De beginstanden van deze jaarnota, zijn dit opgenomen standen of geschatte standen? De eindstanden zijn opgenomen, hiervoor is immers een meteropnemer langs geweest. Op factuur staat opname berekend wat dit dus precies inhoud durf ik niet te zeggen, ik heb wel standen doorgegeven met de mededeling dat er contact was geweest met EON omdat wij deze digitale meter niet snappen en dat ik dus niet zeker weet of het zo goed was. Heb deze standen wel met telefonische hulp van endinet verkregen en volgens hun klopte het aardig met wat hun gemeten hadden.
- Is het probleem uw nieuwe termijnbedrag of is het probleem het verbruik van het afgelopen jaar? In principe beide, ik weet niet wat 7557 KWH kost echt geen flauw idee, maar door het nieuwe voorschotbedrag zijn wij enorm geschrokken. Punt 1 kunnen wij dit gewoonweg niet betalen elke maand, punt 2 stel dat er iets mis is met bijv. dan de meter waar wij niets van afweten en we verlagen het bedrag dan heb ik volgend jaar rond deze tijd een enorm probleem.
Ik heb ook al bij eon gekeken maar word niet goed wijs uit de bedragen
om de wedervragen te beantwoorden.
Hoelang woont u op dit adres en, indien al eerder een jaarnota gehad, wat was het jaarverbruik toen? Wij wonen al ruim 15 jaar op dit adres, of ik vorig jaar een jaarnota heb gehad durf ik niet te zeggen omdat ik in ziekenhuis heb gelegen, dit zou ik na moeten vragen. Wel heb ik afschriften bank nagekeken vorig jaar hadden we een voorschotbedrag van rond de € 250.=
- Is het getoonde en berekende jaarverbruik datgeen wat u had verwacht of...?Dan zou ik dus moeten vergelijken met vorig jaar en de jaarrekening van vorig jaar zoeken, ben alleen enorm geschrokken van het nieuwe voorschotbedrag
- Hebben er wijzigingen plaatsgevonden (denk hierbij aan: oude/nieuwe apparatuur, vaker en/of meer mensen thuis, etc) Het enige wat veranderd is afgelopen jaar is dat ik door mijn amputatie mijn pc op zolder amper aan heb gehad, dat mijn vader en ikzelf(beide amputatie) amper of niet in bad of onder de douche mochten vanwege wonden en dat we een nieuwe koelkast hebben gekocht. Het aantal personen vaker thuis nee weinig anders aan.
- De beginstanden van deze jaarnota, zijn dit opgenomen standen of geschatte standen? De eindstanden zijn opgenomen, hiervoor is immers een meteropnemer langs geweest. Op factuur staat opname berekend wat dit dus precies inhoud durf ik niet te zeggen, ik heb wel standen doorgegeven met de mededeling dat er contact was geweest met EON omdat wij deze digitale meter niet snappen en dat ik dus niet zeker weet of het zo goed was. Heb deze standen wel met telefonische hulp van endinet verkregen en volgens hun klopte het aardig met wat hun gemeten hadden.
- Is het probleem uw nieuwe termijnbedrag of is het probleem het verbruik van het afgelopen jaar? In principe beide, ik weet niet wat 7557 KWH kost echt geen flauw idee, maar door het nieuwe voorschotbedrag zijn wij enorm geschrokken. Punt 1 kunnen wij dit gewoonweg niet betalen elke maand, punt 2 stel dat er iets mis is met bijv. dan de meter waar wij niets van afweten en we verlagen het bedrag dan heb ik volgend jaar rond deze tijd een enorm probleem.
Ik heb ook al bij eon gekeken maar word niet goed wijs uit de bedragen
4103,76 :12 = 341,98
Klopt dat? Was dat het afgelopen jaar je maandelijkse voorschotbedrag?
4103,76 :12 = 341,98
Klopt dat? Was dat het afgelopen jaar je maandelijkse voorschotbedrag?
Ja inderdaad dat klopt, heb inmiddels ook het rekeningoverzicht van vorig jaar opgesnort. Toen was verbruik electra 10531 KHW dit jaar dus 7557
Gas was vorig jaar 3316 M3 dit jaar 2775 M3
Gas was vorig jaar 3316 M3 dit jaar 2775 M3
@seles, vandaag is maandag. je kunt nu opbellen naar de maatschappij. Kan niet lezen dat je dit nav dit voorschotbedrag al hebt gedaan. Misschien kunnen zij duidelijk antwoord geven. Lijkt me idd een erg hoog bedrag.
Heb inderdaad net gebeld. Vriendelijke dame aan de telefoon, waar ze me mee kon helpen. Toen ik vertelde dat ons verbruik stukken lager was als het jaar ervoor maar onze voorschotbedrag bijna verviervoudigd was riep ze meteen dat kan niet. Ze heeft op de pc gekeken en was er heilig van overtuigd dat het een fout was. Ik hoef deze jaarafrekening niet te betalen, ze zou melding maken en zorgen dat er een nieuwe kwam.
Heb wel even haar naar genoteerd, ik weet wel dat ik nu wat beter zal slapen
Iedereen bedankt voor het meedenken en advies geven top
Heb wel even haar naar genoteerd, ik weet wel dat ik nu wat beter zal slapen
Iedereen bedankt voor het meedenken en advies geven top
@ Sels:
Uw jaarverbruik komt dus overeen met u jaarverbruik van voorgaande jaar. Ietsje minder (fijn voor u) maar globaal gezien, geen rare afwijking(en).
Met mijn vraag inzake de meterstand doelde ik op de beginmeterstand. (dus NIET de eindstand!)
Het is mogelijk dat uw beginstand (dus eindstand van vorig jaar op de jaarnota) een geschatte meterstand is, terwijl de eindstand een opgenomen meterstand is. Waarmee ik wil zeggen, niet beide gebruikte meterstanden hoeven daadwerkelijk opgenomen meterstanden te zijn.
Reden waarom ik dat vraag is: indien de beginmeterstanden een geschatte stand is, en die stand is bijvoorbeeld te laag of te hoog geschat, dan merk je dit logischerwijs bij de volgende jaarafrekening (deze jaarafrekening). Het verbruik over het afgelopen jaar kan dan hoger of lager uitvallen ten opzichte van het voorgaande jaar. Immers, je hebt toen te veel of te weinig betaald.(gerekend naar het verbruik)
Maar zoals al gezegd, uw jaarafrekening inzake verbruik ziet er netjes uit. U hoeft zich dus geen zorgen te maken dat er sprake is van een aftappen of vreemde afwijking.
Vreemd dat de EON medewerkster aangeeft dat er een nieuwe jaarnota gemaakt moet worden, terwijl het alléén om het nieuwe termijnbedrag gaat. Men had (mijn inziens) ook het nieuwe termijnbedag kunnen laten vervallen en vervolgens deze verlagen naar een acceptabel termijnbedrag. Maar misschien denk ik hierin wel te simpel.
In iedergeval fijn dat EON zelf ook toegeeft dat ze een grove fout mbt het vaststellen van het termijnbedrag hebben gemaakt en ze dit gaan oplossen.
Uw jaarverbruik komt dus overeen met u jaarverbruik van voorgaande jaar. Ietsje minder (fijn voor u) maar globaal gezien, geen rare afwijking(en).
Met mijn vraag inzake de meterstand doelde ik op de beginmeterstand. (dus NIET de eindstand!)
Het is mogelijk dat uw beginstand (dus eindstand van vorig jaar op de jaarnota) een geschatte meterstand is, terwijl de eindstand een opgenomen meterstand is. Waarmee ik wil zeggen, niet beide gebruikte meterstanden hoeven daadwerkelijk opgenomen meterstanden te zijn.
Reden waarom ik dat vraag is: indien de beginmeterstanden een geschatte stand is, en die stand is bijvoorbeeld te laag of te hoog geschat, dan merk je dit logischerwijs bij de volgende jaarafrekening (deze jaarafrekening). Het verbruik over het afgelopen jaar kan dan hoger of lager uitvallen ten opzichte van het voorgaande jaar. Immers, je hebt toen te veel of te weinig betaald.(gerekend naar het verbruik)
Maar zoals al gezegd, uw jaarafrekening inzake verbruik ziet er netjes uit. U hoeft zich dus geen zorgen te maken dat er sprake is van een aftappen of vreemde afwijking.
Vreemd dat de EON medewerkster aangeeft dat er een nieuwe jaarnota gemaakt moet worden, terwijl het alléén om het nieuwe termijnbedrag gaat. Men had (mijn inziens) ook het nieuwe termijnbedag kunnen laten vervallen en vervolgens deze verlagen naar een acceptabel termijnbedrag. Maar misschien denk ik hierin wel te simpel.
In iedergeval fijn dat EON zelf ook toegeeft dat ze een grove fout mbt het vaststellen van het termijnbedrag hebben gemaakt en ze dit gaan oplossen.
@Seles
Op de jaarafrekening staan alle in rekening gebrachte voorschotten, maar dit wil nog niet zeggen dat deze betaald zijn (dit geef je ook aan).
Er kan op de jaarafrekening het volgende staan: Let op: Dit is geen betalingsoverzicht.
Voor in rekening gebrachte maar nog niet betaalde voorschotten blijft uw betalingsverplichting bestaan.En omdat je nog niet alle eerdere voorschotten voldaan had, zou het kunnen zijn dat het bedrag van € 1.357,63 het te betalen bedrag (voorschot) alleen van oktober is ?
@ Shine
Bij een verbruik van 8000 kWh en 3000 m3 gas kom je uit op een maandelijks voorschotbedrag van (afgerond op hele Euro’s) € 305,00 (Berekend met prijzen van mijn JAR die ik onlangs ontvangen heb van mijn energiebedrijf.)
Gespecificeerd: Levering, 8000 kWh elektriciteit € 728,00 + Vaste kosten 365 dagen € 20,99 = € 748,99
Levering gas, 3000 m3 € 922,80 + vaste kosten 365 dagen € 20,99 = € 943,79
Netwerkkosten Elek. 365 dagen € 161,07
Netwerkkosten gas, 365 dagen € 106,51
Meterkosten E, 365 dagen € 25,51
Meterkosten G, 365 dagen € 16,57
Energiebelasting E, € 894,40
Energiebelasting G, € 490,20
Heffingskorting 365 dagen € 318,61
Dit bij elkaar bedraagt € 3.068,43 excl BTW en is incl BTW 3.651,43
Uiteindelijk gedeeld door 12 maandelijkse voorschotnota’s is € 304,29
Mbt aftakken moet je alle, maar dan ook alle, apparaten uitschakelen eventueel uit betreffende stopcontacten trekken en dan kijken of de meter stil staat.
Op de jaarafrekening staan alle in rekening gebrachte voorschotten, maar dit wil nog niet zeggen dat deze betaald zijn (dit geef je ook aan).
Er kan op de jaarafrekening het volgende staan: Let op: Dit is geen betalingsoverzicht.
Voor in rekening gebrachte maar nog niet betaalde voorschotten blijft uw betalingsverplichting bestaan.En omdat je nog niet alle eerdere voorschotten voldaan had, zou het kunnen zijn dat het bedrag van € 1.357,63 het te betalen bedrag (voorschot) alleen van oktober is ?
@ Shine
Bij een verbruik van 8000 kWh en 3000 m3 gas kom je uit op een maandelijks voorschotbedrag van (afgerond op hele Euro’s) € 305,00 (Berekend met prijzen van mijn JAR die ik onlangs ontvangen heb van mijn energiebedrijf.)
Gespecificeerd: Levering, 8000 kWh elektriciteit € 728,00 + Vaste kosten 365 dagen € 20,99 = € 748,99
Levering gas, 3000 m3 € 922,80 + vaste kosten 365 dagen € 20,99 = € 943,79
Netwerkkosten Elek. 365 dagen € 161,07
Netwerkkosten gas, 365 dagen € 106,51
Meterkosten E, 365 dagen € 25,51
Meterkosten G, 365 dagen € 16,57
Energiebelasting E, € 894,40
Energiebelasting G, € 490,20
Heffingskorting 365 dagen € 318,61
Dit bij elkaar bedraagt € 3.068,43 excl BTW en is incl BTW 3.651,43
Uiteindelijk gedeeld door 12 maandelijkse voorschotnota’s is € 304,29
Mbt aftakken moet je alle, maar dan ook alle, apparaten uitschakelen eventueel uit betreffende stopcontacten trekken en dan kijken of de meter stil staat.
-
Alphavista
Ik verbruik als alleenstaande 6500Kwh per jaar, in tegenstelling tot mijn vorige woning waar ik 1500Kwh per jaar gebruikte.
Je kunt "een mannetje" laten komen om je meter uit te lezen en eventuele aftapping te traceren, dit moet je echter wel zelf betalen en kost honderden euro's.
Als consument heb je weinig in te brengen en zul je gewoon moeten betalen..
Je kunt "een mannetje" laten komen om je meter uit te lezen en eventuele aftapping te traceren, dit moet je echter wel zelf betalen en kost honderden euro's.
Als consument heb je weinig in te brengen en zul je gewoon moeten betalen..
Zonder “slag of stoot” betalen zou ik niet doen tenminste als het niet terecht is Alphavista.Als consument heb je weinig in te brengen en zul je gewoon moeten betalen..
Indien je je installatie en apparatuur nagaat wordt toch min of meer duidelijk waar het verbruik door wordt veroorzaakt.
In mijn situatie had ik in het verbruikersjaar 2008/2009 een elektriciteitsverbruik van 3.672 kWh, in 2009/2010 3.934 kWh en afgelopen jaar 2010/2011 3.291 kWh
Het verschil wijd ik aan het vervangen van oud apparatuur door apparatuur van A-klasse.
Mbt het gasverbruik blijf ik tussen 2900 en 3100 m3 gas schommelen.
Ik weet niet wat je bedoeld met “een mannetje” laten komen om de meter uit te lezen en zo een eventuele aftakking te traceren. Van een Netwerkbedrijf (meterbedrijf) kunnen ze de meter ijken tegen de bekende kosten op basis van ongelijk en eventueel spanningsregistratie doen om te kijken of er een te lage spanning is over een periode. Maar hier vind je geen aftakking mee.
Het gekke is dat eenvoudige controles zelf zo makkelijk uit te voeren zijn. Maar blijkbaar vindt men dat teveel moeite en betaalt men liever een schep voor onnodig verbruik of geeft een ander (de kWh-meter, de leverancier, de "aftapper") de schuld van het hoge verbruik.
Zet alle apparaten en lampen uit en trek alle stekkers uit de wandcontactdozen.
Schakel alle groepen uit en kijk of de meter niet oploopt.
Klopt dat? Ga dan één voor één alle groepen inschakelen en kijk of de meter gaat oplopen. Zodra dt het geval is, heb je de groep met sluipverbruik of aftapping te pakken. Die kan je dan verder gaan controleren.
Verder een verbruiksmeter aanschaffen en tussen de lang- en/of grootverbruikers zetten:
TV, wasmachine droger, vriezer, koelkast. Over één week per apparaat meten; dan weet je hoe en wat.
Zet alle apparaten en lampen uit en trek alle stekkers uit de wandcontactdozen.
Schakel alle groepen uit en kijk of de meter niet oploopt.
Klopt dat? Ga dan één voor één alle groepen inschakelen en kijk of de meter gaat oplopen. Zodra dt het geval is, heb je de groep met sluipverbruik of aftapping te pakken. Die kan je dan verder gaan controleren.
Verder een verbruiksmeter aanschaffen en tussen de lang- en/of grootverbruikers zetten:
TV, wasmachine droger, vriezer, koelkast. Over één week per apparaat meten; dan weet je hoe en wat.