LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.

De kwalitiet van Gazelle is niet meer zoals vroeger

Mee eens
29
78%
Mee oneens
6
16%
Geen mening
2
5%
 
Totaal aantal stemmen: 37

W.E.
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2011 19:09

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door W.E. »

seconds-out schreef:
W.E. schreef:Als fietsenmaker zijnde valt me echt de mond open als ik dit allemaal lees..

Dat de fietsen niet meer de kwaliteit hebben van vroeger ben ik deels met jullie eens maar hoe zou dat toch komen?
Heel simpel, omdat de consument steeds meer verwacht voor steeds minder geld, als de kwaliteit van vroeger nu nog steeds gehanteerd zou moeten worden zou alles een heel stuk duurder zijn en dan word daar weer over geklaagd..
Tss...Jij draait de boel om zeg!
Consumenten zijn best bereid om te betalen voor kwaliteit!
Daarvoor kopen ze juist een Gazelle. Die heeft altijd een goede reputatie...(gehad)
Dat zijn al dure fietsen, dan heb ik het over fietsen van 1000 euro of meer.

Eigenlijk spreek je je zelf ook tegen :arrow: Je vindt het blijkbaar ook vanzelfsprekend dat een Gazelle minder goeie kwaliteit levert, want daar gaat dit topic tenslotte over.
Ik sta dagelijks in de winkel om fietsen te verkopen dus je hoeft mij echt niets te vertellen over de consument en hun gedrag in de winkel... in de meeste gevallen vinden mensen 800 / 900 euro al een hoop geld voor een fiets en hoef ik duurdere modellen al niet eens aan te dragen.

Ik vind het niet vanzelfsprekend dat Gazelle niet meer de kwaliteit van vroeger levert maar ik zie wel waar het vandaan komt, en zoals ik al aangaf ligt het ook vaak aan de consument of dealer.
Alles breek tegenwoordig 'zomaar' af als je de consument moet geloven :roll:

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.

W.E.
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2011 19:09

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door W.E. »

seconds-out schreef:
W.E. schreef:
Ja en?
Omdat jij dagelijks in de winkel staat, heb jij gelijk als je stelt dat de consument niet wilt betalen voor kwaliteit?
Ik stel dat veel consumenten best bereid zijn om meer te betalen voor kwaliteit.
Allereerst kosten veel modellen van Gazelle al meer dan 1000 euro en als jij amper fietsen van 800 euro kan slijten, zal je ook wel weinig Gazelles verkopen...
Dus dan weet ik niet wat je bedoelt, met niet betalen voor kwaliteit :arrow: je mag toch wel verwachten dat fietsen van 1000 euro of meer, sowieso goeie kwaliteits onderdelen heeft?
Ook al ligt de schuld volgens jou ook (gedeeltelijk) bij de toeleveranciers die er een potje van gemaakt zouden hebben.
Gazelle is bij ons het hoofdmerk en daar zetten we er jaarlijks ook het meeste van weg ten opzichte van andere merken..

Maar voor je verder gaat...Ken je feiten vriend, de enige Gazelles van boven de 1000 euro zijn de Chamonix Excellent twv €1049,-
Fuente Trekking twv €1049,-
En de Ultimate Excellent ook voor €1049,-

En uiteraard de elektrische fietsen..

Het grootste probleem is ook het grootste gros van de mensen die klagen over de kwaliteit vaak zelf ook geen vinger uitsteken naar de fiets, een keer een beetje onderhoud is zelf ook te doen maar de meesten blijven doorfietsen totdat iets echt vervangen moet worden.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 20:07, 1 keer totaal gewijzigd.

W.E.
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2011 19:09

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door W.E. »

De luxe van de fiets maakt de prijs bij een Gazelle fiets, niet de kwaliteit. (Batavus, Sparta, Koga enz. net zo goed overigens)

Om een voorbeeld te geven:

Gazelle Paris Plus, €749,-
Afgemonteerd met:
- een nexus 7 naaf (shimano)
- voor en acher rollerbrakes (ook shimano)
- naafdynamo (eveneens shimano)
- led-koplamp in het spatbord (aan of uit, geen automatische functie)
- verstelbare stuurpen.

Gazelle Chamonix Excellent, €1049,-
Afgemonteerd met:
- een nexus 8 premium naaf (1 versnelling meer en loopt lichter t.o.v. de 7 versnellingsnaaf)
- voor en achter rollerbrakes (ook shimano)
- naafdynamo (wederom shimano)
- led-koplamp in het spatbord (aan, uit en automaat en tevens meer lichtopbrengst)
- verstelbare stuurpen
- achterlicht geintegreerd in de bagagedrager
- geintegreerde kettingspanner in de bagagedrager.

Wat meer luxe voor het geld maar kwalitatief gezien precies hetzelfde.
Dezelfde moeren en bouten, dezelfde voorvork, dezelfde ketting en tandwielen, dezelfde stuurbocht enz.

En een merk als Koga werkt met een ander productieproces waarbij 1 werknemer de hele fiets in elkaar zet waardoor er wat meer aandacht aan geschonken word. Ook worden de lasnaden van het frame allemaal handmatig weggeslepen en mooi glad gemaakt. Verder werkt koga met precies dezelfde toeleveranciers als bijv. Gazelle (veelal shimano) dus kwalitatief gezien zit daar ook amper verschil in.
Hooguit de bouten en moeren die wat beter bestand zijn tegen roest maar dat durf ik niet eens met zekerheid te zeggen.

slingy
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 okt 2011 15:24

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door slingy »

Over kwaliteit gesproken........
Ik heb sinds vorig jaar November een splinternieuwe Gazelle Chamonix extreme van € 999,00. Intussen 7 weken geleden scheurden de verzinkte buisjes van de voorvork (waar de vering in zit) bijna spontaan. Ik zeg 'bijna spontaan' omdat ik met mijn linker voet een spaak aanraakte. Was niets bijzonders. Beide buisjes scheurden af en daar werd ik gelanceerd. Gevolg: gebroken arm, gekneusde ribben, hoofdwond, andere pols verrekt, handpalm verrekt en gekneusd.
Gelukkig heb ik een rechtsbijstandverzekering, maar Gazelle verweet me dat ik die had ingeschakeld, want anders hadden ze het coulant kunnen oplossen.
Dat begrijp ik.............snel afhandelen en afkopen.

bertmidd
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 dec 2007 17:00

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door bertmidd »

Het is feitelijk niet alleen de kwaliteit van de Gazelle fietsen, ook de veiligheid is hierdoor ernstig in het geding.

Ik ben zelf twee keer gevallen door mankementen aan de fiets.
--De crank brak spontaan af.
--Het voorspatbord schoot los en kwam in het voorwiel.
In beide gevallen lag ik op straat

Bij mijn 75 jarige schoonvader brak de zadelpen spontaan af waardoor hij hard op het wegdek landde. Om alleen al de zadelpen vergoed te krijgen was een probleem bij Gazelle

Ik wens Slingy succes bij het claimen van een schadevergoeding bij Gazelle .

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.

W.E.
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 sep 2011 19:09

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door W.E. »

seconds-out schreef:
bertmidd schreef:Het is feitelijk niet alleen de kwaliteit van de Gazelle fietsen, ook de veiligheid is hierdoor ernstig in het geding.

Ik ben zelf twee keer gevallen door mankementen aan de fiets.
--De crank brak spontaan af.
--Het voorspatbord schoot los en kwam in het voorwiel.
In beide gevallen lag ik op straat

Bij mijn 75 jarige schoonvader brak de zadelpen spontaan af waardoor hij hard op het wegdek landde. Om alleen al de zadelpen vergoed te krijgen was een probleem bij Gazelle

Ik wens Slingy succes bij het claimen van een schadevergoeding bij Gazelle .
Ik heb een Batavus Cresendo van 2 jaar oud. (prijs zit dus in hetzelfde segment)
Zal je besparen hoeveel er al kapot gegaan is (en dus gerepareerd) :twisted: het is te gek voor woorden!

Alleen het laatste mankement wil ik je niet onthouden.
Sinds kort zit mijn stuur "los". het is een verstelbaar stuur maar de vergrendeling werkt niet goed meer.
Als ik eens een keertje rem, nog niet eens een noodstop dus, schiet mijn stuur naar beneden toe, het is misschien niet echt levensgevaarlijk want je stuur zit nog wel vast genoeg om te kunnen sturen..MAAR.. het moet wel gerepareerd worden.
Dat gaat me dus weeeeerrrr centjes kosten, :cry:
Is gewoon bij te stellen met een inbus-bout aan de onderkant van je stuurpen ;)
Een beetje fietsenmaker ziet dit als service

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 03 feb 2012 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Saskiavanderkruk
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 okt 2011 22:15

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door Saskiavanderkruk »

Juist omdat wij een degelijke fiets wilde rijden en geen bouwmarktkwaliteit wilden, kochten wij 2 weken geleden een echte Hollandse Gazelle. Altijd goed, toch? Gewoon een degelijke fiets, weinig poespas. GazelleNL voor 400 euro. Ook een voor-fietstoeltje voor onze dochter van 1. Wij fietsen geen honderden kilometers alleen af en toe naar de supermarkt en het schooltje.

Gisteren voor de 3e keer gaan fietsen. Na een paar honderd meter, blokkeerde mijn voorwiel, en zijn wij met z'n tweeen voorover gelanceerd, zelfs het kinderstoeltje was door de klap finaal afgebroken. Mijn dochtertje en ik zijn er allebei redelijk van afgekomen, maar de schrik was enorm. We zijn echt gewoon over de kop gegaan ( volgens ooggetuigen)

Hoe kon dit gebeuren? Er lag niets op de weg, wat eventueel mijn wiel kon hebben geblokkeerd. Wel stond het ijzeren frame waarmee het voorspatbard wordt vastgehouden in mijn voorband vast. Het lijkt wel of dat dit is losgeraakt en mijn wiel heeft geblokkeerd.

De fietsenmaker had hier zijn twijfels over, maar mijn wiel blokkeert toch niet zomaar? De fiets staat bij de fietsenmaker. Door de val is mijn voorvork helemaal geknikt en kinderstoeltje is ook kapot. Alles kan gemaakt worden, maar of dit kostenloos zal zijn? Wat is de rol van Gazelle in deze? Wat kunnen we doen qua aansprakelijkheid? Zou het een montagefout kunnen zijn? Kan ik nog op deze Gazelle vertrouwen in de toekomst? Dit willen we nooit meer meemaken!

Martjola
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jan 2007 11:16

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door Martjola »

Een voorspatbord raakt niet zomaar los, of hij heeft al los gezeten en is door de fietsenmaker niet gecontroleerd of alle moertjes en schroefjes wel vastzaten, dan wel dat er iets afgebroken is.
De fietsen van vandaag worden eigenlijk alleen nog maar geassembleerd in de nederlandse fabrieken.
Alles aan de fiets wordt niet meer in eigen huis gemaakt, zadels, trappers, naven en kettingkasten om maar wat te noemen worden allemaal extern ingekocht.
Zelfs sociale werkplaatsen worden ingeschakelt om fietsen in elkaar te schroeven, oa bij Batavus.
Frames worden tegenwoordig gelast en gespoten ingevoerd van uit de lage loon landen, ( Koga ).
Zelfs komt het voor dat er containers uit de lage loon landen aankomen waar kinderfietsen in bouwpakket inzitten maar aan de fietsenmaker worden verkocht alsof ze bij de nederlandse fabriek zelf wegkomt.
Ik heb zelf in die industrie gewerkt en weet er dus wel wat vanaf.
Shimano onderdelen zijn over het algemeen wel goed al was daar ook een keuze in waar ze werden gemaakt, in Japan zelf of in een lage loon land.
Er wordt echt bezuinigd op de inkoop, als je een moertje kunt kopen die nog goedkoper is, dan die maar, want het belangrijkste is de winst.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door grun »

Er zijn nog wel goede degelijke Nederlandse fietsen, zoals die van AZOR. Google maar eens.

hans15
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 feb 2007 21:41

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door hans15 »

Kwaliteit gebruikte onderderdelen laat veel te wensen over
De hybride gazelle van mijn vrouw had een lekke band,dus proberen de band te plakken. Binnenband proberen te verwijderen van de achterband om het lek op te sporen, dit bleek niet mee te vallen omdat het velglint tegenwoordig bestaat uit een stukje plak tape waar de binnenband aan vastgeplakt zat.
Bij deze demontage van de binnenband het velglint (tape) losgetrokken van de velg, wat eerst weer moest worden aangebracht alvorens de geplakte binnenband kon worden teruggeplaatst.
:evil: Gazelle gaan jullie nu ook al besparen op een stukje fatsoenlijk velglint schande

MAXIEM

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door MAXIEM »

hans15

Het probleem is, dat veel consumenten nog in de jaren 80 leven en denken. Produkten worden nu eenmaal anno 2012 gemaakt met een andere omloopsnelheid en van materialen die bij voorkeur veel eerder versleten zijn. De slogan is niet: repareren, maar vervangen produkt en dan liefst het hele produkt. Bij fietsen wil ik dan overigens wél opmerken, dat dat produkt (althans bij de vertrouwde merken) de laatste 15 jaar niet goedkoper is geworden en dan zou je toch bij een goed merk nog een goede kwaliteit mogen verwachten. Edoch dat is romantiek, een pure Gazelle tref je alleen nog aan op de Veluwe en een Sparta is ook niet meer wat het geweest is, met de Griekse crisis in gedachte.

Maxiem.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 30 jan 2012 22:59, 1 keer totaal gewijzigd.

MAXIEM

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door MAXIEM »

seconds-out

Goede wijn, behoeft geen krans.

Maxiem.

seconds-out
Berichten: 1779
Lid geworden op: 09 feb 2010 14:54

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door seconds-out »

:shock:
Laatst gewijzigd door seconds-out op 30 jan 2012 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door nevermind »

MAXIEM schreef:seconds-out

Goede wijn, behoeft geen krans.

Maxiem.

Flauw, dit heb je al vaker geschreven.
Begin het nieuwe jaar dan ook met iets nieuws, als iemand op jou berichten kritiek levert. :lol:

durkhoutsma
Berichten: 11
Lid geworden op: 28 nov 2011 19:26

Re: GAZELLEKWALITEIT NIET MEER ZOALS VROEGER!.

Ongelezen bericht door durkhoutsma »

Mijn opa heeft een Gazelle van 13 jaar oud. Hij fietst nog als een gek. Prachtig te fietsen.
Ikzelf heb 8 maanden geleden een nieuwe Gazelle (cataloguswaarde 899 euro) aangeschaft. Ik heb een Gazelle Fuenta Xtra. Aangeschaft bij een erkende dealer.
Ik heb onderweg al een paar keer met diverse problemen gestrand gestaan (oa dat ik niet meer kon schakelen, de remhendel niet meer werkte, et cetera.
Alles valt nog onder garantie, maar anders had mij dit al circa 400 euro extra gekost.
Inmiddels fiets ik 2,5 maand zonder noemenswaardige problemen, hopelijk dat het zo blijft... Liever weer een degelijke, oudere fiets, terug!

Gesloten