Wie o wie kan hier snel een antwoord op geven?
Vriendin van mij is verzekerd bij Menzis aanvullend 2.
Zij is met 34 weken bevallen dmv een keizersnede (na 20 weken plat gelegen te hebben) en kindje heeft ernstige nierproblemen en wordt vandaag vervoerd naar ander ziekenhuis om daar mogelijk te worden geopereerd.
Moeder wordt niet mee verhuisd maar moet voor eigen vervoer zorgen!
Zij ligt nu nog zelf in ziekenhuis en mag daarna de eerste drie weken niet zelf autorijden.
Menzis zegt vervoer van moeder heen en weer naar kind niet te hoeven betalen.
Welke rechten/mogelijkheden heeft de moeder om bij haar kind te zijn/te komen.
Zij geeft ook borstvoeding!
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] HELP:moeder en kind in verschillende ziekenhuizen...vervoer?
Re: HELP:moeder en kind in verschillende ziekenhuizen...vervoer?
Het gaat hier om zittend ziekenvervoer en dit kan vergoed worden uit de basisverzekering mits er aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Dit valt daar niet onder.
Dit zijn de voorwaarden:
U moet voor nierdialyses naar het ziekenhuis of
dialysecentrum, of
• U moet oncologische behandelingen met chemotherapie of
radiotherapie ondergaan, of
• U bent permanent rolstoelgebonden, of
• U kunt zich door uw permanent beperkte gezichtsvermogen
niet zonder begeleiding verplaatsen, of
• U voldoet aan de voorwaarden van de hardheidsclausule (u moet voor een langdurige behandeling of aandoening een langere periode regelmatig reizen voor behandeling
Daarnaast is er een eigen bijdrage van 92 eu per kalenderjaar en wordt het eigen risico (als dat er nog is) hiermee verrekend. Dus veel vergoeding zou er niet overblijven...
En het gaat om behandelingen die voor haarzelf zijn, dus sowieso geen vergoeding
Wat wel nog een mogelijkheid is, is om uit te zoeken of er een logeer- of gasthuis aangesloten is bij het ziekenhuis. Dat zou je moeten uitzoeken.
Dit zijn de voorwaarden:
U moet voor nierdialyses naar het ziekenhuis of
dialysecentrum, of
• U moet oncologische behandelingen met chemotherapie of
radiotherapie ondergaan, of
• U bent permanent rolstoelgebonden, of
• U kunt zich door uw permanent beperkte gezichtsvermogen
niet zonder begeleiding verplaatsen, of
• U voldoet aan de voorwaarden van de hardheidsclausule (u moet voor een langdurige behandeling of aandoening een langere periode regelmatig reizen voor behandeling
Daarnaast is er een eigen bijdrage van 92 eu per kalenderjaar en wordt het eigen risico (als dat er nog is) hiermee verrekend. Dus veel vergoeding zou er niet overblijven...
En het gaat om behandelingen die voor haarzelf zijn, dus sowieso geen vergoeding
Wat wel nog een mogelijkheid is, is om uit te zoeken of er een logeer- of gasthuis aangesloten is bij het ziekenhuis. Dat zou je moeten uitzoeken.
Fenchy,
Dit is gekopieerd uit de voorwaarden:
Zittend ziekenvervoer (bij nierdialyse, oncologische behandeling met
chemotherapie of radiotherapie, als u zich uitsluitend met een rolstoel
kunt verplaatsen, als u zich door uw beperkte gezichtsvermogen niet
zonder begeleiding kunt verplaatsen, en in bijzondere gevallen.)
Er staat niet in de voorwaarden dat je permanent rolstoel gebonden moet zijn en hoe zit het dan met het "en in bijzondere gevallen"....?
Dit is gekopieerd uit de voorwaarden:
Zittend ziekenvervoer (bij nierdialyse, oncologische behandeling met
chemotherapie of radiotherapie, als u zich uitsluitend met een rolstoel
kunt verplaatsen, als u zich door uw beperkte gezichtsvermogen niet
zonder begeleiding kunt verplaatsen, en in bijzondere gevallen.)
Er staat niet in de voorwaarden dat je permanent rolstoel gebonden moet zijn en hoe zit het dan met het "en in bijzondere gevallen"....?
Laat ik je snel uit de droom helpen, je moet bij aanvraag van ziekenvervoer bij menzis een beschikking van de gemeente meesturen waarin je een rolstoel wordt verstrekt.Er staat niet in de voorwaarden dat je permanent rolstoel gebonden moet zijn
Maar het gaat niet om een behandeling van haarzelf, maar van haar kindje.
Als iemand rolstoelgebonden is, wordt er een machtiging aangevraagd voor vergoeding van zittend ziekenvervoer (mits het behandelingen voor haarzelf betreft) en daar moet dan een medische verklaring van haar arts bijzitten.
En het gaat dus om behandelingen, niet voor bezoek aan een ziek familielid.
Helaas...
Nogmaals, ze kan informeren of er een logeerhuis is verbonden aan het ziekenhuis, daarvoor is wel een vergoeding mogelijk.
Als iemand rolstoelgebonden is, wordt er een machtiging aangevraagd voor vergoeding van zittend ziekenvervoer (mits het behandelingen voor haarzelf betreft) en daar moet dan een medische verklaring van haar arts bijzitten.
En het gaat dus om behandelingen, niet voor bezoek aan een ziek familielid.
Helaas...
Nogmaals, ze kan informeren of er een logeerhuis is verbonden aan het ziekenhuis, daarvoor is wel een vergoeding mogelijk.
Er is een logeerhuis verbonden aan het ziekenhuis waar haar kindje verpleegd wordt.
Echter vanaf het logeerhuis is er geen mogelijkheid om met een elektrische rolstoel/scootmobiel of iemand die je rolstoel duwt naar de hoofdingang van het ziekenhuis gebracht te worden.
Vind het erg vreemd dat er niets geregeld is om moeder zo dicht mogelijk bij haar kind te kunnen laten zijn en als zij inmobiel is door een keizersnede dat er gedurende de hersteltijd geen vervoersmogelijkheden zijn.
Pfoe...er is een behoorlijk grote kans dat haar kindje de operatie niet overleefd...
Echter vanaf het logeerhuis is er geen mogelijkheid om met een elektrische rolstoel/scootmobiel of iemand die je rolstoel duwt naar de hoofdingang van het ziekenhuis gebracht te worden.
Vind het erg vreemd dat er niets geregeld is om moeder zo dicht mogelijk bij haar kind te kunnen laten zijn en als zij inmobiel is door een keizersnede dat er gedurende de hersteltijd geen vervoersmogelijkheden zijn.
Pfoe...er is een behoorlijk grote kans dat haar kindje de operatie niet overleefd...
Hoi Cass
Ik lees net de situatie van uw vriendin. Wat vervelend!
Ik zie dat er aan aantal reacties zijn geweest over reis en verblijfskosten.
Ik wil u hier graag wat meer uitleg over geven.
Het vervoer van moeder kan voor een gedeelte vergoed worden. U geeft aan dat zij pakket 2 heeft. Wanneer het kindje ook verzekerd is via pakket 2 dan kunnen er reiskosten gedeclareerd worden. De eerste 500 kilometer zijn voor eigen rekening. Daarna is er per kilometer recht op vergoeding van 0.25 cent de kilometer gerekend vanaf het adres van de bezoeker tot de opgenomen verzekerde (in dit geval dus het kindje).
Voor verblijfskosten zit er ook een vergoeding in pakket 2 als het kindje ook in dit pakket zit.
De voorwaarde is dat de verzekerde is opgenomen in het ziekenhuis en het logeer- of gasthuis is verbonden aan het ziekenhuis waar hij/zij is opgenomen
Er is dan een vergoeding vanuit pakket 2 van 300 euro per kalenderjaar.
Ik hoop u hiermee wat duidelijkheid te hebben gegeven.
Mocht u nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
M.Korver
Webcaremedewerkster Menzis
Ik lees net de situatie van uw vriendin. Wat vervelend!
Ik zie dat er aan aantal reacties zijn geweest over reis en verblijfskosten.
Ik wil u hier graag wat meer uitleg over geven.
Het vervoer van moeder kan voor een gedeelte vergoed worden. U geeft aan dat zij pakket 2 heeft. Wanneer het kindje ook verzekerd is via pakket 2 dan kunnen er reiskosten gedeclareerd worden. De eerste 500 kilometer zijn voor eigen rekening. Daarna is er per kilometer recht op vergoeding van 0.25 cent de kilometer gerekend vanaf het adres van de bezoeker tot de opgenomen verzekerde (in dit geval dus het kindje).
Voor verblijfskosten zit er ook een vergoeding in pakket 2 als het kindje ook in dit pakket zit.
De voorwaarde is dat de verzekerde is opgenomen in het ziekenhuis en het logeer- of gasthuis is verbonden aan het ziekenhuis waar hij/zij is opgenomen
Er is dan een vergoeding vanuit pakket 2 van 300 euro per kalenderjaar.
Ik hoop u hiermee wat duidelijkheid te hebben gegeven.
Mocht u nog vragen hebben dan hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
M.Korver
Webcaremedewerkster Menzis