LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] in loondienst, en toch alleen werken
in loondienst, en toch alleen werken
hallo ,
ik heb een vraagje,
mag je als persooneel alleen in een werkplaats werken ( in loondienst dus )
Ik weet dat als je eigen baas bent, het wel mag.
het zit zo, mijn man zijn baas kocht een zaak erbij, en heeft mijn man gevraagt
om in deze zaak te gaan werken, (mijn man is monteur ) ik vond het maar eng, helemaal alleen, met toch wel een machine park, dus was ik veel aanwezig, ik nam tel. op maakte afspraken met klanten, tot mijn mans baas mij vroeg,of ik ook voor hem zou willen werken samen dus met mijn man dit heb ik gedaan voor 30 uur in de week.de zaak is open van 8 tot 5
ik kom om 9 uur en ga om 3 uur.
mijn vraag is, mag hij die overige 3 uur wel alleen werken, hoe zit dit juridsch in elkaar, het is voor ons een belangrijke vraag, daar mijn baas mij volgend jaar naar een vaste dienst moet om zetten, na 3 jaar contrakt, en als ik het goed begrepen heb mij naar 20 uur in de week wil zetten
ik hoop dat iemand het weet, of ervaring ermee heeft
gr monique
ik heb een vraagje,
mag je als persooneel alleen in een werkplaats werken ( in loondienst dus )
Ik weet dat als je eigen baas bent, het wel mag.
het zit zo, mijn man zijn baas kocht een zaak erbij, en heeft mijn man gevraagt
om in deze zaak te gaan werken, (mijn man is monteur ) ik vond het maar eng, helemaal alleen, met toch wel een machine park, dus was ik veel aanwezig, ik nam tel. op maakte afspraken met klanten, tot mijn mans baas mij vroeg,of ik ook voor hem zou willen werken samen dus met mijn man dit heb ik gedaan voor 30 uur in de week.de zaak is open van 8 tot 5
ik kom om 9 uur en ga om 3 uur.
mijn vraag is, mag hij die overige 3 uur wel alleen werken, hoe zit dit juridsch in elkaar, het is voor ons een belangrijke vraag, daar mijn baas mij volgend jaar naar een vaste dienst moet om zetten, na 3 jaar contrakt, en als ik het goed begrepen heb mij naar 20 uur in de week wil zetten
ik hoop dat iemand het weet, of ervaring ermee heeft
gr monique
Re: in loondienst, en toch alleen werken
Mischien dat je hier iets kan vinden ????
http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/a ... egelgeving
http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/a ... egelgeving
hoi chocomelk,
dat is nog al wat, aardig wat leesvoer, wat ik nu niet meer ga door nemen, dat doe ik morgen, maar weet jij toevallig waar ik het onder kan vinden, ben er niet zo in thuis.
bedankt in ieder geval
gr monique
dat is nog al wat, aardig wat leesvoer, wat ik nu niet meer ga door nemen, dat doe ik morgen, maar weet jij toevallig waar ik het onder kan vinden, ben er niet zo in thuis.
bedankt in ieder geval
gr monique
Weet het ook niet zeker hoor maar verwacht hier :
http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/veilig-werken
http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/veilig-werken
-
***CENSUUR! TROS RADAR
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 29 dec 2011 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij mag je niet alleen werken. Ik heb eens bij grote bedrijven overwerk moeten verrichten gedurende een lange periode, en telkens moest er verplicht een tweede werknemer blijven om me gezelschap te houden. Vanuit z'n eigen functie hoefde die collega dus niet over te werken. Beide bedrijven zeiden dat verplicht te zijn door de Arbowet, om alarm te kunnen slaan als er wat zou gebeuren.
-
Je mag alleen werken, geen probleem.
Echter als je met machines of apparaten moet werken dient er wel een persoonsalarmering te worden aangeschaft.
Dit is een soort van pieper/portofoon waarmee je hulp kunt laten aanrukken mocht je bekneld of anderzins in het ongerede raken.
Google maar even op internet dan vind je er verschillende
Echter als je met machines of apparaten moet werken dient er wel een persoonsalarmering te worden aangeschaft.
Dit is een soort van pieper/portofoon waarmee je hulp kunt laten aanrukken mocht je bekneld of anderzins in het ongerede raken.
Google maar even op internet dan vind je er verschillende
Je mag dus wel alleen werken, maar niet alleen het pand afsluiten, want dat afsluiten moet volgens mij volgens ARBO ook met minimaal 2 man gebeuren.
Ruik ik hier een tegengestelde regelgeving?
Ruik ik hier een tegengestelde regelgeving?
Dat met twee man afsluiten herken ik niet. Zo moeilijk was dat ook niet: het licht uitdoen, het alarm aanzetten met een code, de deur dichtdoen en het rolluik laten zakken. Ik was de enige die de pincode van het alarm kende en mocht het ook niet aan m'n collega vertellen.
Ik heb een paar jaar geleden bij een bedrijf gewerkt waar een 18:00u dienst gold voor de helpdesk, terwijl het bedrijf in feite om 17:30u dicht ging.
Dit had tot gevolg dat degene wie tot 18:00u werkte helemaal alleen het pand moest nalopen op eventuele lichten welke nog aan waren en daarna moest afsluiten.
Dit is wel degelijk ARBO onverantwoord. Wat als er in dat laatste half uur iets gebeurd? Een overval? Niet dat je met 2 man het dan red, maar alarm slaan is sneller mogelijk.
Wat als je een beroerte krijgt ( tja, onderhand het auto rijden kan dat ook ), moet je dan als je alleen bent het maar zien te redden?
Het is na klagen en dreigen het richting ARBO voor te gaan leggen gewijzigd destijds. Het werd verplicht met minimaal 2 man in het pand te zijn/blijven tot 18:00u. Vandaar dat het volgens mij ook ARBO verplicht zou zijn, maar "volgens mij" betekent uiteraard ook dat ik dit niet helemaal zeker weet.
Dit had tot gevolg dat degene wie tot 18:00u werkte helemaal alleen het pand moest nalopen op eventuele lichten welke nog aan waren en daarna moest afsluiten.
Dit is wel degelijk ARBO onverantwoord. Wat als er in dat laatste half uur iets gebeurd? Een overval? Niet dat je met 2 man het dan red, maar alarm slaan is sneller mogelijk.
Wat als je een beroerte krijgt ( tja, onderhand het auto rijden kan dat ook ), moet je dan als je alleen bent het maar zien te redden?
Het is na klagen en dreigen het richting ARBO voor te gaan leggen gewijzigd destijds. Het werd verplicht met minimaal 2 man in het pand te zijn/blijven tot 18:00u. Vandaar dat het volgens mij ook ARBO verplicht zou zijn, maar "volgens mij" betekent uiteraard ook dat ik dit niet helemaal zeker weet.
goedemorgen,
ik heb de arbo voorwaarden gelezen over dit onderwerp, en als ik het goed begrijp, mag het gewoon, mits er aan bepaalde veiligheids eisen word voldaan ( wat hier dus niet het geval is. )
dus ben ik er nog niet uit,en weet dus eigelijk nog niks, en de antwoorden zijn best wel divers,
gr monique
ik heb de arbo voorwaarden gelezen over dit onderwerp, en als ik het goed begrijp, mag het gewoon, mits er aan bepaalde veiligheids eisen word voldaan ( wat hier dus niet het geval is. )
dus ben ik er nog niet uit,en weet dus eigelijk nog niks, en de antwoorden zijn best wel divers,
gr monique
Mischien contakt opnemen met de arbo ?
hallo
tja dat kan ik wel doen tel. met arbo, maar het bedrijf is te herkenbaar, daar er niet zo veel van zijn, en mijn baas erg goede contakten heeft,
maar, als ik er zo niet uit kom, moet het maar, ( ik moet echter wel in mijn achter hoofd houden, dat ik nog steeds een contrakt heb,) en naar vaste dienst wil, vandaar dat ik het liever even zo doe.
gr monique
tja dat kan ik wel doen tel. met arbo, maar het bedrijf is te herkenbaar, daar er niet zo veel van zijn, en mijn baas erg goede contakten heeft,
maar, als ik er zo niet uit kom, moet het maar, ( ik moet echter wel in mijn achter hoofd houden, dat ik nog steeds een contrakt heb,) en naar vaste dienst wil, vandaar dat ik het liever even zo doe.
gr monique