LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Banken hebben tevens een controlerende functie en zorgplicht al zou je het ten aanzien van de vele fouten niet zeggen, dit is het geval.

stap50per
Berichten: 88
Lid geworden op: 03 mar 2006 13:12

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door stap50per »

Hallo
ook ik heb hier ervaring mee
heb laatst een betaling gedaan via ING maar na later bleek aan een verkeerd persoon
heb meteen kontakt opgenomen met ing
deze zou het voor me uitzoeken
de laatste mail die ik hierover heb ontvangen vermeld dat ik een brief moet schrijven naar klantenservice met de vraag voor bemiddeling en al mijn gegevens en kopie van afschrift
dit heb ik vandaag gedaan
dus ben benieuwd hoelang dit gaat duren en/of het opgelost wordt
wat moet ik doen als de ontvanger het niet terug wil storten

heeft hier iemand ervaring mee???

Marc W
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 dec 2007 09:32

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door Marc W »

SJZ schreef:
Maar voor alle zekerheid: jij hebt dus GEEN ING/voormalig Postbanknummer?
Nee ik heb een Postbank nummer. Maar ik begin nu te snappen wat er fout is gegaan. Ze heeft het geld wat ze eerst cash in handen had, meegenomen naar een filiaal van de ING en het daar aan de balie gestort. Daar heeft ze het verkeerde nummer ingevuld, op een papier neem ik aan, en daar wordt dus op een of andere manier de naam niet gecontroleerd tegen het rekeningnummer!!

Wat een ongelooflijke pech! Ze heeft dus eerst het geld in handen, wil me dat geven. Ik zeg: 'nee doe het nu via de bank, dan hebben we ook bewijs dat je het gegeven hebt'. Maar in plaats van dat ze het geld op de eigen rekening stort, en dan, via internet, weer naar mij, heeft ze een storting direct bij de bank gedaan. En juist dáárom is het fout gegaan! Jemig de pemig zeg!

Ja of ze is onderweg van hier naar de bank een leuke schoenenwinkel tegen gekomen, maar ja, dat lijkt me stug.

Marc W
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 dec 2007 09:32

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door Marc W »

morundo schreef:maar hoe dan ook: zij heeft het fout gedaan.
dus ze moet jou weer de huur betalen, en zelf de fout recht zetten.
Jou rest allen of geduld,of mee helpen met de maand huur om die verspreid te betalen,omdat je om haar geeft.
Voor de rest hoe zij haar betalingen doet is haar zaken.
Ja ok, maar het gaat me er meer om hoe dit fout is kunnen gaan. En ze heeft het geld, en dat is dus een beetje vervelend, juist op mijn advies, niet cash gegeven, maar rechtstreeks naar mijn rekening gestort via een filiaal van de ING bank. Waarschijnlijk is daar vervolgens niet gecontroleerd of de naam wel bij het rekeningnummer hoorde. En verder heb ik dus inderdaad nu wat woorden met haar gehad, want ik wist ook niet meer wie en wat ik nu moest geloven.

:(

Marc W
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 dec 2007 09:32

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door Marc W »

stap50per schreef:wat moet ik doen als de ontvanger het niet terug wil storten
Ik heb wat dat betreft al wat rondgevraagd zeg maar. En je hebt recht op dat geld, maar als de ontvanger tegenwerkt, dan moet je de rechter of deurwaarder inschakelen. Het probleem is dan, dat dat zeer veel geld kost. Ook dat kun je weer terugkrijgen van de ontvanger, maar dan moet je dus, bijvoorbeeld, een paar duizend euro voorschieten aan advocaten en weet ik veel wat. En het is de vraag of je die kosten weer terugkrijgt. Ben je een paar honderd euro kwijt, is het de vraag of je een paar duizend euro wil investeren, om dat, misschien wel, misschien niet, ooit terug te krijgen! Nog los van de tijd die je daar mee kwijt bent. Dus controleer maar altijd drie keer of het rekeningnummer klopt....!!

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door buckleup »

Als je cash stort aan de balie, dan geeft de bank je een papieren kwitantie. Dus heeft ze die?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door SJZ »

Ze heeft het geld wat ze eerst cash in handen had, meegenomen naar een filiaal van de ING en het daar aan de balie gestort
Dan is je hele verhaal over mijn ing.nl en niet-werkende software dus onzin. Hebben we een hele discussie zitten voeren over jouw onzin. Morgen kom je misschien weer met een ander verhaal, kunnen we weer al onze postings intrekken omdat ze waardeloos zijn. Ik steek geen moeite meer in het nadenken over jouw problemen.

Marc W
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 dec 2007 09:32

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door Marc W »

SJZ schreef:Dan is je hele verhaal over mijn ing.nl en niet-werkende software dus onzin.
Mijn excuses dat ik haar verhaal niet direct begrepen had, en ik kon pas vandaag met haar overleggen omdat ze dit weekend bij haar vriend zat. Verder verplicht niemand je natuurlijk hier te posten, en is alle advies die ik hier krijg gratis, dus heb ik niets te eisen. ;)

squareware
Berichten: 63
Lid geworden op: 23 nov 2010 14:00
Locatie: ijmuiden

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door squareware »

Gewoon paypal als cijfertjes te moeilijk zijn :lol:

maar het is natuurlijk wel zo dat zo een fout in een klein hoekje zit.
Misschien moeten de banken een optie bieden om overgemaakt geld binnen 24 uur terug te kunnen vorderen? net zoals automatische incasso's terug gevorderd kunnen worden binnen ??? (dacht te menen 14 dagen)

ik had ooit een keer perongeluk 8000 naar de kvk overgemaakt ipv naar me andere rekening nummer (via adresboek), bij de bank langs geweest die hebben het na gekeken en hebben mijn advies gegeven om een brief te schrijven na de kvk gelukkig wist ik van wie het verkeerde rekening nr was anders had ik er nog een probleem bij. daarbij ook nog eens gelukkig dat het de kvk was en niet een particulier die er vandoor gaat met het geld... en dat het vervolgens wel via de rechter terug gehaald moet worden.

(zoals ik het begrepen heb van mijn bank) ondersteund de bank jou in dat proces om dit af te handelen en kosten van de rechtzaak op zich nemen (die overigens weer verhaalt worden op de verkeerde ontvanger + misschien nog wel de extra kosten die de bank zelf maakt).

Groet,
squareware

schoepioen
Berichten: 85
Lid geworden op: 05 okt 2010 10:13

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door schoepioen »

Chanmaster schreef:Banken hebben tevens een controlerende functie en zorgplicht al zou je het ten aanzien van de vele fouten niet zeggen, dit is het geval.
Nee, Banken hebben deze plicht niet. Oftewel: ze zijn niet verplicht te controleren of de naam-nummer combinatie waar een bedrag naar wordt gestort correct is.

Overigens is het het probleem van de dame in kwestie die het bedrag foutief heeft overgemaakt. Zij zal moeten proberen haar geld terug te krijgen. Hier heeft ze welliswaar recht op en de ontvanger heeft er uiteraard geen recht op en mag het juridisch ook niet zomaar houden, maar of het bedrag ook daadwerkelijk terugkomt is de vraag. Verder heeft de dame nog steeds de verplichting haar financiele verplichting jegens haar verhuurder te voldoen, of ze haar geld nu wel/niet terug krijgt. Ze zal dus sowieso moeten betalen.

buckleup
Berichten: 173
Lid geworden op: 16 sep 2008 18:33

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door buckleup »

Nog maar eens vragen:
Als je cash stort aan de balie, dan geeft de bank je een papieren kwitantie. Dus heeft ze die?

stap50per
Berichten: 88
Lid geworden op: 03 mar 2006 13:12

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door stap50per »

Marc W schreef:
stap50per schreef:wat moet ik doen als de ontvanger het niet terug wil storten
Ik heb wat dat betreft al wat rondgevraagd zeg maar. En je hebt recht op dat geld, maar als de ontvanger tegenwerkt, dan moet je de rechter of deurwaarder inschakelen. Het probleem is dan, dat dat zeer veel geld kost. Ook dat kun je weer terugkrijgen van de ontvanger, maar dan moet je dus, bijvoorbeeld, een paar duizend euro voorschieten aan advocaten en weet ik veel wat. En het is de vraag of je die kosten weer terugkrijgt. Ben je een paar honderd euro kwijt, is het de vraag of je een paar duizend euro wil investeren, om dat, misschien wel, misschien niet, ooit terug te krijgen! Nog los van de tijd die je daar mee kwijt bent. Dus controleer maar altijd drie keer of het rekeningnummer klopt....!!
bedankt voor je reaktie het gaat inderdaad om een paar honderd euro dus of dat demoeite loont

dus eerst maar even afwachten

zonde-bok
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 sep 2011 22:15

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door zonde-bok »

Vreemd, vreemd en nog eens vreemd. Ik heb een nummer én een naam plus plaats. Doe een storting en ... ploeps weg geld. Op afschrift staat: andere naam, andere plaats alleen nummer klopt nog!! Ik kan met ing geen afspraak maken want zij doen periodiek nummer naam controle. Wel van het kastje naar de muur sturen: eerst nummer controleren> check! daarna zeggen ze dat dit mijn fout is> this sucks! en dan zit jij met de gebakken peren. Wat te doen???????????????????????????????????????????????????????
Jeetje de bank doet mee aan fraude praktijken!!!!!!!!!!!!!! Het moet niet gekker worden!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door kweenie »

Precies wat je zegt, de bank controleert eigenlijk alleen of het rekeningnummer bestaat of niet. De naam en woonplaats zijn alleen voor je eigen administratie.

Even een tegenvoorbeeld, mevrouw De Vries is getrouwd met Jansen in Amsterdam en gebruikt de naam van haar man. Zij heeft een rekening dus ook op naam van haar man. Vervolgens krijgen ze ruzie en gaan ze scheiden. Mevrouw De Vries verhuist naar Utrecht en gebruikt haar eigen naam weer. Moet het geld dat voor haar wordt gestort op naam van mevrouw Jansen uit Amsterdam dan worden geweigerd omdat ze mevrouw De Vries uit Utrecht is? Of andersom, als de bank haar rekening nog op naam van haar ex heeft staan en je stort op naam van De Vries, moet het dan worden geweigerd?

seastar
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 jul 2011 13:58

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door seastar »

Er zijn banken die dit volgens mij wel controleren. Ik heb het zelf laatst ook gehad ik kwam er pas achter toen de RABO bank het terug boekte op mijn rekening met als omschrijving naam en rekeningnummer komen niet overeen.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door JtC »

Dit geloof ik dus niet, want zover ik zelf weet is dit bij ING betalen gewoon standaard, die check. Tenzij:
A. de waarschuwing door de huurster compleet is genegeerd of
B. ze uit haar nek lult en dus gewoon liegt (misschien omdat het geld er gewoon niet was, om maar wat te noemen) of
C. de begunstigde een rekening bij een andere bank heeft.
Marc W schreef:Mijn huurster van een kamer heeft geld, via de ING, overgemaakt naar een onjuist nummer. Ze heeft zich 1 cijfer vergist, wel de juiste naam ingevuld, maar nergens gaat een alarm af, en het geld is gewoon overgeboekt. Ten eerste ben ik nu bang dat die domme gans dit vaker gedaan heeft. Tja, ondanks alles hoop je toch dat iemand die je zo goed kent, niet door eigen stommiteit in de problemen komt. Maar verder verbaast het me dat nergens een alarm afgaat, een terug melding komt. Is dit bij alle banken zo? Was er vroeger niet een rekenregel waar banknummers aan moesten voldoen juist om dit te voorkomen? Iets van als je de cijfers optelde moest het deelbaar zijn door negen, zodat als je je 1 cijfer vergist de kans klein is dat je een bestaand rekeningnummer invult? Vroeger toen alles nog handmatig ging, werd dat toch wel gecontroleerd? In ieder geval, maak je geld over via telebankieren van de ING, klik altijd 'opslaan in adresboek' aan, vul je dan de verkeerde naam in, dan krijg je wel een mededeling terug. Volgens mij stond dat vinkje vroeger standaard aan, maar dat is waarschijnlijk
weggehaald omdat het te veel zoektijd kostte. Ik vind het dus niet erg klantvriendelijk om die controle uit te zetten. Volgens mij stond die vroeger standaard aan en kon je je daarom niet vergissen. Erg balen nu, en ik hoop maar dat dit het enige is wat ze verkeerd heeft overgeboekt. En ja, ik weet dat als de onterechte ontvanger niet wil meewerken, het terugkrijgen van het bedrag zeer zeer moeilijk is. :-(

Laat dit een waarschuwing voor anderen zijn!

UrbanSolitude
Berichten: 153
Lid geworden op: 05 apr 2011 17:24

Re: Verkeerd Rekeningnummer is jouw probleem!!

Ongelezen bericht door UrbanSolitude »

seastar schreef:Er zijn banken die dit volgens mij wel controleren. Ik heb het zelf laatst ook gehad ik kwam er pas achter toen de RABO bank het terug boekte op mijn rekening met als omschrijving naam en rekeningnummer komen niet overeen.

Dan komt dat geld TERUG van een voormalig Postbankrekeningnummer, daar heeft de Rabo dus m.i. niets mee te maken.


Bij gewone bankrekeningnummers (dus geen voormalig postbankrekeningnummers) wordt de transactie gewoon gedaan ALS het rekeningnummer bestaat onafhankelijk van de NAAM van de rekeninghouder.
Dat kun je zelf volop testen!

1,- op Pietje Puk , Sinterklaas of weet ik veel wat voor'n onzinnaam je wilt gebruiken ... je kunt vast en zeker wel een bestaande bankrekening hiervoor vinden schat ik in.

Gesloten