LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moet je een foutieve factuur betalen?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
kapenga
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2003 13:32

Moet je een foutieve factuur betalen?

Ongelezen bericht door kapenga »

Beste Tros Radar,

Onlangs heb ik gebruik gemaakt van een slotenmaker om mijn kapotte schuurdeurslot te vervangen.

Nu kreeg ik van Hengelose Alarmcentrale waar deze slotenmaker schijnbaar bij aangesloten is een factuur voor het vervangen van de sloten van de voor- en achterdeur.

Daarnaast voor 44 euro ex. btw voorrijkosten voor een slotenmaker uit de regio waar ik woon. (Had hij ons zelf verteld)

En als toetje 25 euro ex. btw voor bemiddeling!?

Als reactie heb ik meteen een email gestuurd naar dit bedrijf waarin ik uitlegde dat ik de factuur niet kon plaatsen. Naast de onjuiste vermelding van werkzaamheden wilde ik graag uitleg over de voorrijkosten en bemiddeling.

Van R. Harms kreeg ik ook per email uitleg wat er op neer kwam dat hij kosten had gemaakt en dat hij die factureerde. De factuur blijft ongewijzigd en ik moest het gewoon binnen 8 dagen betalen. Dit alles ten hoogte van 273,25 euro voor het plaatsen van een nieuw slot.

Inmiddels heb ik een nieuwe factuur ontvangen met dezelfde datum en bedrag waar nu de juiste werkzaamheden op staan vermeld. Alleen het plaatsen van het schuurslot. Maar de helft van de werkzaamheden, maar hetzelfde bedrag.

Aannemelijk maken van de voorrijkosten of bemiddeling blijven achterwege.

Op de factuur staat dat er bovendien een Nemef slot is geplaatst, terwijl er toch echt het woord "Corbin" op het slot staat.

Mijn vraag is als volgt: moet ik deze totaal uit de lucht gegrepen factuur betalen?

Vervolgvraag: wat zijn mijn opties?

Alvast bedankt voor uw antwoord(en)

JDII
Berichten: 174
Lid geworden op: 25 mei 2011 15:31

Re: Moet je een foutieve factuur betalen?

Ongelezen bericht door JDII »

Voorrijkosten zijn heel gebruikelijk. Ook voor iemand uit de regio. Bemiddelingskosten zijn een beetje vreemd. Zo kun je wel allerlei kosten bedenken om een factuur op te krikken.

Ik zou die 25,- eraftrekken en het restbedrag van de factuur betalen.

kapenga
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2003 13:32

Re: Moet je een foutieve factuur betalen?

Ongelezen bericht door kapenga »

En ook de kosten voor het plaatsen van een Nemef slot in de voordeur en achterdeur, terwijl er een Corbin slot is geplaatst in enkel mijn schuurdeur?

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Moet je een foutieve factuur betalen?

Ongelezen bericht door newmikey »

kapenga schreef:En ook de kosten voor het plaatsen van een Nemef slot in de voordeur en achterdeur, terwijl er een Corbin slot is geplaatst in enkel mijn schuurdeur?
Volgens mij is de maker de fa. Dom - Nemef - Corbin, eerst een onderdeel van Black&Decker en sind 2004 van Assa-Abloy.

Ik weet het niet zeker, maar het zou zomaar kunnen dat het Corbin slot gewoon een rebranded Nemef is of omgekeerd en dat ze volledig gelijkwaardig zijn. Zou dat eerste even checken voordat u reclameert.

kapenga
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2003 13:32

Re: Moet je een foutieve factuur betalen?

Ongelezen bericht door kapenga »

Het maakt me ook niet zo uit of het nu Nemef of Corbin is. Waar het me om gaat is dat het lijkt dat de factuur verzonnen is. Zo te zien weet de ondernemer niet meer wat er gebeurd is, maar heeft hij me een factuur gestuurd die hij qua bedrag niet meer wil aanpassen aan de werkelijkheid.

Er is oorspronkelijk gefactureerd voor het vervangen van de voor- en achterdeursloten (2 sloten) en nu voor het schuurdeurslot (1 slot), maar de prijs is hetzelfde gebleven. De helft van de werkzaamheden voor dezelfde hoge prijs.

Dat er een Corbinslot is geplaatst en de factuur een Nemef slot noemd is voor mij alleen maar een bevestiging dat hij niet meer wist wat er gedaan is en een factuur heeft gestuurd naar eigen inzicht.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Moet je een foutieve factuur betalen?

Ongelezen bericht door bprosman »

een factuur voor het vervangen van de sloten van de voor- en achterdeur.
Kan zijn dat er in het gebruikte factureerprogramma alleen een standaard "line-item" zit en niet apart voor een schuur/garagedeur.
Als het uurtarief en de bestede uren redelijk zijn zou ik me daar niet druk over maken. Sloten fabrikaat is ook wel te controleren, die bemiddelingskosten zou ik inderdaad ook moeite mee hebben.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Moet je een foutieve factuur betalen?

Ongelezen bericht door newmikey »

Waren er van te voren afspraken gemaakt over de te verwachten kosten? Het klinkt wel ietwat vreemd ja...

kapenga
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2003 13:32

Re: Moet je een foutieve factuur betalen?

Ongelezen bericht door kapenga »

In de tweede factuur zijn de werkzaamheden wel correct vermeld, dus dat factuurprogramma kan het wel vermelden. Bovendien is het overduidelijk een met de hand geknutseld Word-documentje.

Uurtarief of kosten van het slot worden niet gespecificeerd.

Eerst stond er:
Voor- en achterdeur sloten vernieuwd, D+N slot cilinder Nemef 160,37 ex. btw
Nu staat er:
slot schuurdeur vernieuwd, D+N slot cilinder Nemef 160,37 ex. btw

En nee, er waren van te voren geen afspraken gemaakt over de kosten. Ik had tot nu toe geen ervaring met bedrijven die ongespecificeerde en merkwaardige facturen stuurden. Zal in de toekomst dit niet nog een keertje doen.

kapenga
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2003 13:32

Re: Moet je een foutieve factuur betalen?

Ongelezen bericht door kapenga »

Misschien nog een nuttige toevoeging: zou je na dit te hebben gelezen besluiten niet met deze meneer zaken te willen doen: http://www.erkendeslotenmakers.nl/ & 088-123 03 01 zijn ook twee zaken waar hij de facturen van stuurt.

Ik had hem gemaild of hij het een optie vond om dit voor een geschillencommissie neer te leggen, omdat hij (gezien zijn erkendeslotenmakers.nl) wellicht aangesloten is bij een vak- of branchevereniging.
Ik denk niet dat het stuk van "erkende" iets bij hem waard is, want zijn reactie was dat hij niets te doen had met een vakbond (nee, geen typfout van mijn kant) en dat hij degene was die de wettelijke regels stelde?!

Maar even terug naar het onderwerp: moet ik deze foutieve factuur (volledig?) betalen? Wat zijn mijn juridische opties? Mag hij vragen wat hij wil? Ben ik gewoon het bokje?

Erkende Slotenmakers
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2011 11:24

Re: Moet je een foutieve factuur betalen?

Ongelezen bericht door Erkende Slotenmakers »

www.erkendeslotenmakers.nl gecombineerd met het telefoonnummer 088-1230301 is geen handelsnaam of eigendom van de Hengelose Alarmcentrale of deze meneer.

www.erkendeslotenmakers.nl maakt onderdeel uit van Leadle community, dit netwerk genereert klanten in verschillende branches. Deelnemende bedrijven aan erkendeslotenmakers.nl mogen niet factureren namens www.erkendeslotenmakers.nl.

Het betreffende bedrijf is niet meer bereikbaar via www.erkendeslotenmakers.nl of andere websites die onderdeel uitmaken van de Leadle.nl community.

MAXIEM

Re: Moet je een foutieve factuur betalen?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

kapenga

Bij dit soort reparaties moet je altijd van tevoren de prijs afspreken en schriftelijk vastleggen. Als je dat niet doet, moet je achteraf niet mekkeren.

Maxiem.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Moet je een foutieve factuur betalen?

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Kapenga,

Bij dit soort overeenkomsten, waarbij de prijs bij het sluiten van de overeenkomst niet is bepaald of slechts een richtprijs is bepaald, is de opdrachtgever een redelijke prijs verschuldigd. Bij de bepaling van de prijs wordt rekening gehouden met de door de aannemer ten tijde van het sluiten van de overeenkomst gewoonlijk bedongen prijzen en met de door hem ter zake van de vermoedelijke prijs gewekte verwachtingen.
Aldus het wetboek.

Overigens betreft het slot het apparaat wat in de deur zit, met dag en nacht-schoot, de cilinder het apparaat wat in het slot steekt en waar u de sleutel in stopt. Wat is er nu vervangen?

U heeft nu 1 voor de prijs van 2 begrijp ik, dit lijkt mij voldoende reden de kosten welke direct in verband staan met het uitgevoerde werk (uren en materiaal) door 2 te delen.
Bemiddelingskosten, kennelijk was het u bekend dat uw wederpartij niet zelf de werkzaamheden zou gaan uitvoeren, doch bemiddelde bij het vinden van iemand die dit wel zou doen. Het standpunt dat zijn bemiddeling werk voorstelde waarvoor kosten berekend worden lijkt mij geen onredelijk standpunt.
Voorrijkosten zijn toch wel gebruikelijk, en in deze gelukkig voor u laag, daar de slotenmaker uit uw regio kwam.

Ik zou toch eens contact zoeken met de slotenmaker zelf, en vragen wat deze nu rekent voor het vervangen van een slot.

En volgende keer een slot van 3 tientjes bij de bouwmarkt halen en het zelf doen.


Maxiem,

Enkel poepen moet.

MAXIEM

Re: Moet je een foutieve factuur betalen?

Ongelezen bericht door MAXIEM »

adSolvendum

Je moet het zien als een advies en niet als een behoefte.

Met collegiale groet,

Maxiem/Paula

alfatrion
Berichten: 21959
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Moet je een foutieve factuur betalen?

Ongelezen bericht door alfatrion »

kapenga,

Voorrijkosten zijn gebruikelijk. Voor de werkzaamheden, ben je inderdaad een redelijke vergoeding verschuldigd, zoals aangegeven is door adSolvendum is aangegeven. De bemiddelingskosten kan ik niet plaatsten.

@Maxiem:

"Je moet niet zeuren" is een belabberd advies.

kapenga
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2003 13:32

Re: Moet je een foutieve factuur betalen?

Ongelezen bericht door kapenga »

Erkende Slotenmakers schreef:http://www.erkendeslotenmakers.nl gecombineerd met het telefoonnummer 088-1230301 is geen handelsnaam of eigendom van de Hengelose Alarmcentrale of deze meneer.

http://www.erkendeslotenmakers.nl maakt onderdeel uit van Leadle community, dit netwerk genereert klanten in verschillende branches. Deelnemende bedrijven aan erkendeslotenmakers.nl mogen niet factureren namens http://www.erkendeslotenmakers.nl.

Het betreffende bedrijf is niet meer bereikbaar via http://www.erkendeslotenmakers.nl of andere websites die onderdeel uitmaken van de Leadle.nl community.
Voor de volledigheid: meneer heeft geen factuur gestuurd namens erkendeslotenmakers.nl, maar deed wel voorkomen alsof hij kosten maakte aan het 24 uur beschikbaar houden van het telefoonnummer.
En overigens ook dat zijn slotenmakers het druk hadden. Ik had dus niet door dat ik in feite contact had gehad met 3 verschillende bedrijven. Daar is op andere wijze ook nooit zo gecommuniceerd.

U schrijft dat het bedrijf niet meer onderdeel uitmaakt van de Leadle.nl community? Dat zal R. Harms niet leuk vinden denk ik. Het ontvangen factuurnummer was 20110016, wat mijns inziens een sterke indicatie is dat hij het afgelopen jaar tot nu toe maar 16 facturen heeft kunnen versturen. Gezien het feit dat zijn eigen website een lachertje is en erkendeslotenmakers.nl de enige professionele uiting is wat gelinkt kon worden aan dit ex-schoonmaakbedrijf, zou het me niet verbazen dat Leadle gezorgt heeft voor die 16 facturen.

Mag ik een lucky guess doen? Die bemiddelingskosten die hij rekent: u vraagt toch niet toevallig 25 euro voor een succesvolle lead?

Erkende Slotenmakers
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 okt 2011 11:24

Re: Moet je een foutieve factuur betalen?

Ongelezen bericht door Erkende Slotenmakers »

Bedankt voor je aanvulling.

De meeste vormen van marketing en bedrijfspromotie kosten geld met het doel de investering te laten renderen, iedere marketing euro moet (uiteindelijk) geld opbrengen. Dat bedrijven deze kosten op de omschreven manier verwerken op hun factuur is opmerkelijk, straks krijg je een lijst met alle overhead kosten als je contact opneemt met een bedrijf ;). Het toevoegen van kosten achteraf die niets met de klus te maken hebben is onacceptabel.

De klant (de markt) bepaalt zelf vooraf het tarief wat hij per lead wil betalen bij Leadle, diegene die het hoogste bedrag per lead over heeft is automatisch aangesloten op een netwerk van verschillende websites / domeinen en marketing activiteiten. Een lead is een telefoongesprek langer dan 30 sec.

Via Leadle branche sites heb je altijd direct contact met slechts één regionaal werkend bedrijf.

Het bedrag per lead was voor de betreffende regio minder dan een derde van de genoemde bemiddelingskosten. De aansluiting is een aantal maanden geweest, jaarlijks levert het Leadle netwerk per regio een veelvoud van 16.

Het is raadzaam dat klanten informeren naar de kosten als ze een bedrijf bestellen. De voorrijkosten en uurtarieven (dag, nacht en weekend) kunnen nogal variëren per bedrijf, ook kan een klant een andere verwachting hebben waardoor de prijs kan tegenvallen.

Het is raadzaam voor bedrijven om misverstanden en discussies achteraf te voorkomen om vooraf een prijsindicatie af te geven, ook al vraagt een klant hier niet direct naar.

Omdat de suggestie is gewekt dat wij (Leadle BV) achter de bemiddelingskosten zou zitten en dat vervelend vinden willen wij, voor deze specifieke situatie, deze bemiddelingskosten vergoeden. Mail een scan van de originele factuur met je naam, adres, woonplaats naar: [email protected] en wij zullen deze kosten voor onze rekening nemen.

Vriendelijke groet,

Namens Leadle BV

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Moet je een foutieve factuur betalen?

Ongelezen bericht door newmikey »

Erkende Slotenmakers schreef:Omdat de suggestie is gewekt dat wij (Leadle BV) achter de bemiddelingskosten zou zitten en dat vervelend vinden willen wij, voor deze specifieke situatie, deze bemiddelingskosten vergoeden.

Erg netjes! Hulde.

kapenga
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2003 13:32

Re: Moet je een foutieve factuur betalen?

Ongelezen bericht door kapenga »

newmikey schreef:
Erkende Slotenmakers schreef:Omdat de suggestie is gewekt dat wij (Leadle BV) achter de bemiddelingskosten zou zitten en dat vervelend vinden willen wij, voor deze specifieke situatie, deze bemiddelingskosten vergoeden.
Erg netjes! Hulde.
Erg netjes ja! Second that!

Maar ik zie niet in waarom u iets zou moeten betalen? Volgens mij bent u toevallig betrokken in deze zaak buiten uw schuld om. Dat is inmiddels wel duidelijk geworden in dit topic. Ik snap dat u de associatie vervelend vindt en er alles aan doet om vervolgschade te beperken, die nogmaals buiten u om is ontstaan. Mijns inziens is het niet nodig om dit nogmaals duidelijk te maken bij het betalen van een deel van de factuur.

Wat ik u wel wil aanraden is om bijvoorbeeld erkendeslotenmakers.nl uit te breiden met een tekstuele uitleg wat een klant kan verwachten.
Dus:
1. U begeleid de klant naar een aangesloten lokale slotenmaker, wat verder los staat van uw bedrijf.
2. (Zoals u al genoemd heeft:) Het is aan te raden om vooraf afspraken te maken met de slotenmaker over de kosten. Erkendeslotenmakers.nl heeft daar geen controle op. De kosten kunnen bestaan uit materiaalkosten, manuren en voorrijkosten. (Wellicht een gedragscode die u kunt opleggen aan de aangesloten "erkende" slotenmakers? Dus geen vreemde declaraties.)
3. De slotenmaker betaald wat voor de lead maar mag dit niet doorverekenen naar de klant.
4. De slotenmaker moet de dienst wel zelf leveren en het niet nog eens aan derden uitbesteden. (Waardoor ik in de praktijk ook niet in staat was prijsafspraken te maken. De slotenmaker die kwam gaf aan niet te weten hoeveel het ging kosten, omdat de factuur door anderen opgesteld ging worden. Ik wist op dat moment niet dat deze factuur door de Hengelose Alarmcentrale gemaakt zou worden en had de keuze om de slotenmaker terug te sturen of maar te gokken. Het laatste heb ik dus gedaan.)

Maar nogmaals: het is me al lang helder dat de organisatie achter de website wel zijn best doet om klanten tevreden achter te laten. Dat hoeft niet nog eens met 25 euro kado kenbaar gemaakt te worden.

Één puntje van inhoudelijke kritiek heb ik nog wel: 'erkende'slotenmakers.nl geeft het signaal af dat je te maken krijgt met een slotenmaker die bij een branche-/vakvereniging zit, maar in Nederland heb je nog geen branchevereniging voor slotenmakers. Die is er al wel in België bijvoorbeeld. Erkend is in dit verhaal dus eigenlijk een beetje een loos verhaal en geeft meer vertrouwen dan de praktijk waar kan maken.

kapenga
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2003 13:32

Re: Moet je een foutieve factuur betalen?

Ongelezen bericht door kapenga »

Ter info: Zaterdag 1 oktober de factuur ontvangen. Maandag 3 oktober 1e bezwaar gestuurd. Wat doet ons professionele bedrijf?:
Hengelose Alarmcentrale schreef: Geachte heer *******.

Wij hebben u op 07 oktober 2011 een herinnering gestuurd met de mededeling dat
de openstaande vordering, faktuur 20110016 op 11 oktober op de bij u bekende
bankrekening, zie onze facuur, betaald moet zijn.
Zoniet dat ontvangt u op 12 oktober 2011 een aanmaning.
Het factuurbedrag wordt verhoogt met 50,00 euro aanmaning / administratie kosten
Wanneer het factuur door u nog niet voldaan is worden de stukken 15 oktober 2011
uit handen gegeven aan de Gerechtdeurwaarder die voor ons de zaken verder
met u gaat afhandelen.
Bij ons wordt de zaak gesloten.
Alle kosten de hieruit volgen stellen wij u hiervoor aansprakelijk.
Wij raden u aan om problemen te voorkomen ons advies op te volgen en de rekening
op tijd aan ons te voldoen.

Hoogachtend,


*******.
( Hengelose alarmcentrale cv. )
Wettelijk mag het ook nog lees ik her en der.
De herinnering was overigens een email. We zijn straks effectief 14 dagen verder en meneer wil het al bij de gerechtsdeurwaarder hebben liggen met 50 euro verhoging. Man! Ik heb nog niet eens formeel antwoord van mijn juridisch adviseur kunnen regelen!

kapenga
Berichten: 23
Lid geworden op: 27 sep 2003 13:32

Re: Moet je een foutieve factuur betalen?

Ongelezen bericht door kapenga »

Vanmorgen mijn juridisch adviseur telefonisch besproken.
Hij moest hard lachen om de werkwijze van Hengelose Alarmcentrale en had genoten van de surealistische wijze van reageren van dit bedrijf op mijn emails.
Toch heeft hij me geadverseerd om het gehele bedrag maar over te maken. Als het zou komen tot een procedure, dan loop ik het risico dat hij (al is het maar een heel klein beetje) duidelijk kan maken dat hij die kosten toch echt heeft gemaakt. Dat is voldoende om de zaak te winnen en ik kom te zitten met alle bijkomende kosten. Het gaat hier overigens niet over de hoogte een bedrag, want daar is de ondernemer min of meer vrij in, maar over het onderwerp.
"Het bedrag is het risico niet waard."

Wist niet dat je als consument geen bescherming heb tegen dit soort zaken.
Conclusie: als je niet van te voren een afspraak maakt over de factuur, dan mag een ondernemer naar eigen inzicht je een rekening sturen. Vervolgens mag de ondernemer ook de betalingstermijn bepalen.
Dat het veel vaker goed gaat als fout heeft te maken dat de meeste ondernemers een goede naam willen hebben en klanten nog wel eens terug willen zien. Daar lijkt dit bedrijf zich niet druk over te maken.

Ik heb daarom het bedrag zojuist overgemaakt. Voor mij is hetnu case closed.

Gesloten