LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bekeuring.wie betaalt?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
kuniz100
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 apr 2011 10:34

bekeuring.wie betaalt?

Ongelezen bericht door kuniz100 »

Kan iemand mij vertellen wie van ons de bekeuring moet betalen?
vriend van mij rijdt op mijn scooter waarvan hij wist dat hij niet in orde was, hij wordt staande gehouden en de scooter wordt inbeslag genomen voor een keuring daaruit blijkt dat er 2 kleine dingen niet in orde waren zoals het remlicht en nog iets.De scooter heb ik een paar dagen later op mogen halen en nu een paar weken later vallen er 2 boetes bij mij op de mat.

frenchy
Berichten: 121
Lid geworden op: 05 apr 2011 13:10

Re: bekeuring.wie betaalt?

Ongelezen bericht door frenchy »

Hij heeft je scooter toch niet gestolen he? Je hebt hem toch toestemming gegeven? Nou dan zul je ook voor de kosten op moeten draaien.
Dan had je hem maar niet moeten uitlenen.

Als het een goede vriend is, wil hij misschien wel de helft meebetalen, maar wettelijk is hij dat niet verplicht.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: bekeuring.wie betaalt?

Ongelezen bericht door crazyme »

Dat moet je toch als vrienden onder elkaar kunnen oplossen ?
En niet via een forum ?

kuniz100
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 apr 2011 10:34

Re: bekeuring.wie betaalt?

Ongelezen bericht door kuniz100 »

als bestuurder van een auto krijgt diegene die hem bestuurt dus de boete niet de eigenaar, waarom werkt dit bij een scooter anders dan?

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: bekeuring.wie betaalt?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

kuniz100 schreef:als bestuurder van een auto krijgt diegene die hem bestuurt dus de boete niet de eigenaar, waarom werkt dit bij een scooter anders dan?
De scooter mag niet op de openbare weg omdat hij niet in orde was, u bent de eigenaar en bent dus verantwoordelijk daarvoor.

De scooter is toch niet weggehaald door u vriend ?

Maar goede vrienden komen daar meestal samen toch wel uit.

Ad Verkaad
Berichten: 642
Lid geworden op: 23 jan 2009 14:09
Locatie: 51.926316, 4.450772

Re: bekeuring.wie betaalt?

Ongelezen bericht door Ad Verkaad »

kuniz100 schreef:als bestuurder van een auto krijgt diegene die hem bestuurt dus de boete niet de eigenaar, waarom werkt dit bij een scooter anders dan?
Werkt precies hetzelfde hoor. Als de bestuurder iets fout doet krijgt hij de boete zelf, maar als er iets aan het voertuig mankeert, gaat de boete naar de eigenaar.

Dus als je in een geleende auto te hard rijdt, krijg je zelf de boete, maar als je je auto uitleent en er wordt geconstateerd dat hij niet verzekerd is, gaat de boete naar de eigenaar en niet naar degene aan wie 'ie is uitgeleend.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: bekeuring.wie betaalt?

Ongelezen bericht door Brainless »

Ad Verkaad schreef:
kuniz100 schreef:als bestuurder van een auto krijgt diegene die hem bestuurt dus de boete niet de eigenaar, waarom werkt dit bij een scooter anders dan?
Werkt precies hetzelfde hoor. Als de bestuurder iets fout doet krijgt hij de boete zelf, maar als er iets aan het voertuig mankeert, gaat de boete naar de eigenaar.

Dus als je in een geleende auto te hard rijdt, krijg je zelf de boete, maar als je je auto uitleent en er wordt geconstateerd dat hij niet verzekerd is, gaat de boete naar de eigenaar en niet naar degene aan wie 'ie is uitgeleend.
Tenzij er geflits wordt, dan komt de boete automatisch bij de eigenaar binnen.

Dit geldt ook als een geleende aanhangwagen (achter een auto) wordt geflitst.
Dan komt de boete ook binnen bij de eigenaar van de aanhangwagen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: bekeuring.wie betaalt?

Ongelezen bericht door bprosman »

Dit geldt ook als een geleende aanhangwagen (achter een auto) wordt geflitst.
Dan komt de boete ook binnen bij de eigenaar van de aanhangwagen.
Mits deze een eigen kenteken heeft, anders bij de eigenaar van de auto.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: bekeuring.wie betaalt?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

kuniz100 schreef:Kan iemand mij vertellen wie van ons de bekeuring moet betalen?
vriend van mij rijdt op mijn scooter waarvan hij wist dat hij niet in orde was, hij wordt staande gehouden en de scooter wordt inbeslag genomen voor een keuring daaruit blijkt dat er 2 kleine dingen niet in orde waren zoals het remlicht en nog iets.De scooter heb ik een paar dagen later op mogen halen en nu een paar weken later vallen er 2 boetes bij mij op de mat.
Jouw scooter, jouw verantwoordelijkheid.
Als je vriend te hard had gereden, had hij de boete zelf moeten betalen, omdat hij verantwoordelijk is voor zijn rijgedrag.
Jij bent verantwoordelijk voor het onderhoud van de scooter.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: bekeuring.wie betaalt?

Ongelezen bericht door Ulbe »

Beste Kuniz,

Wanneer je vriend aangehouden wordt, en je scooter wordt in beslag genomen weet je van jezelf wel dat er letterlijk van alles mis is aan deze scooter,

Zeer waarschijnlijk zal het vermogen wat te hoog zijn, en je vriend zal de gashandel wel tot de aanslag gedraaid hebben, anders houden ze deze je vriend niet aan en nemen ze de scooter niet in beslag,

Vertel eens eerlijk wat er met deze scooter aan de hand is, is deze als gestolen geregistreerd?, zelfs wanneer een scooter 70 km/uur kan rijden nemen ze deze vaak nog niet in,

Geef even wat meer informatie, misschien staat deze wel niet eens op kenteken geregistreerd!,

kuniz100
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 apr 2011 10:34

Re: bekeuring.wie betaalt?

Ongelezen bericht door kuniz100 »

nee hij is niet gestolen, het remlicht werkte niet en er de achterrem zat niet goed vast.en ja hij rijdt te hard.
de scooter was kapot en mijn vriend was hem aan het repareren en is tijdens het test ritje staande gehouden,omdat hij (denk ik) de verzekerings papieren enz. niet bij had hebben ze hem meegenomen,omdat hij niet kon bewijzen waar de scooter vandaan kwam.
ik vroeg het me af, omdat ik het volgende heb meegemaakt. ik reed in de auto van mijn vriend met hem erbij, de keuring van de auto was verlopen en er zaten 2 gladde banden op. ik kreeg dus de beide bekeuringen van die agent, met het verhaal erbij dat ik als bestuurder verantwoordelijk ben als ik met het voertuig de weg opga.dat is onderling wel opgelost daar gaat het ook niet om.
ik begrijp het verschil tussen het verhaal van de scooter en de auto niet.

stofzuigertje

Re: bekeuring.wie betaalt?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De Chauffeur is verantwoordelijk voor rij fouten.

De eigenaar is verantwoordelijk voor achterstallig onderhoud en een proefrit, hij had beter eerst goed de rest kunnen bekijken voor hij die maakte.

Als je eerder het goed had laten herstellen had je dit probleem niet gehad en een voordelige vriend vragen in plaats van firma dan loop je dit soort risico's.

kuniz100
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 apr 2011 10:34

Re: bekeuring.wie betaalt?

Ongelezen bericht door kuniz100 »

Laat het stof voor de naam maar weg, aan zulke antwoorden heeft niemand iets
Ik probeer het wel gewoon met een bezwaar.

katje883
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:29

Re: bekeuring.wie betaalt?

Ongelezen bericht door katje883 »

Is het niet na te vragen bij de politie? Ik heb ook ooit zoiets gehad met mijn auto die ik had uitgeleend en de bestuurder kreeg een bekeuring omdat ik achterstallig onderhoud had gedaan zeg maar, hij kreeg bekeuring op zijn naam (rijbewijs)
WIj zijn er samen uit gekomen met de kosten
Hoe met scooter zit weet ik niet, maar denk dat het wel de eigenaar is omdat niet iedereen met een brommer (scooter) rijbewijs zeg maar er op zit (snap je het nog)
Succes ik hoopdat je aan een antwoord komt

zal je verhaal volgen

knabbab
Berichten: 42
Lid geworden op: 11 okt 2011 20:52

Re: bekeuring.wie betaalt?

Ongelezen bericht door knabbab »

Degene die staande is gehouden krijgt de bekeuring dus die moet ook betalen

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: bekeuring.wie betaalt?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

kuniz100 schreef:Laat het stof voor de naam maar weg, aan zulke antwoorden heeft niemand iets
Ik probeer het wel gewoon met een bezwaar.
Dus iemand geeft je een antwoord dat volledig klopt, maar niet overeenstemt met jouw mening en dan is het gelijk een antwoord waar niemand iets aan heeft?
Beetje jammer zo'n reactie!
Succes met je bezwaar, maar ik vrees dat je gewoon moet betalen.
En terecht, want zoals je zelf al aangeeft was er het één en ander niet in orde met je voertuig.
Waarom dan in bezwaar gaan?
Gewoon betalen en je scooter repareren voor je er weer de weg mee op gaat.

witte angora
Berichten: 30987
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: bekeuring.wie betaalt?

Ongelezen bericht door witte angora »

het remlicht werkte niet en er de achterrem zat niet goed vast.en ja hij rijdt te hard.
de scooter was kapot en mijn vriend was hem aan het repareren en is tijdens het test ritje staande gehouden
Leuk dat je vriend het ding wilde repareren en een testritje maakte, maar hij was toch nog niet gerepareerd?

En wat wil hij trouwens met een rit testen, als het om het remlicht en de achterrem gaat?

kuniz100
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 apr 2011 10:34

Re: bekeuring.wie betaalt?

Ongelezen bericht door kuniz100 »

er was iets in het blok van de scooter kapot en deed het helemaal niet meer vandaar het test ritje toen hij het wel weer deed.
ik kan me ook niet herinneren of ik gevraagd had of de bekeuring wel of niet terecht was.
zie het verhaal bestuurder van de auto!
ik vroeg me af wat het verschil is.
het zal wel een paar weken duren voordat ik een antwoord krijg op mij bezwaar maar goed of slecht ik laat het jullie weten.

tufima
Berichten: 804
Lid geworden op: 27 okt 2009 11:53

Re: bekeuring.wie betaalt?

Ongelezen bericht door tufima »

Je bent in bezwaar gegaan, maar wat is de reden van het bezwaar?

Je vind dat je als eigenaar geen boete had mogen krijgen, maar dat de bestuurder de boete had moeten krijgen? Klopt dat?

Je heb geen idee of je gelijk heb, maar toch ga je in bezwaar? Ik denk dat ik het antwoord op je bezwaar al weet: Afgewezen!

kuniz100
Berichten: 44
Lid geworden op: 15 apr 2011 10:34

Re: bekeuring.wie betaalt?

Ongelezen bericht door kuniz100 »

Tufima, als je rechter was zou ik het aannemen.
Ik vraag het op dit forum maar je geeft zelf aan dat je het niet zeker weet.

Kijk eens op rdw.nl.

Gesloten