Waarom draag je dan onderzoeken aan die zouden moeten ondersteunen dat Energetix voor gezondheidsvoordelen zorgt?Pimpeloen schreef:Waarom niet doorlezen? Omdat ik totaal niet onder de indruk ben van alle zogenoemde officiele onderzoeken. Vorige week is voor de zoveelste keer weer eens bewezen is dat "goed onderbouwde onderzoeken met gedegen data door een gerenomeerd instituut" net zo'n bs (kunnen) zijn. Toen ging het over de stelling dat "vleeseters hufters zouden zijn".
Het komt niet vaak dat onderzoekers resultaten falificeren. En dat is natuurlijk niet goed te praten. Het is ook niet zo dat wetenschappelijk onderzoek onfeilbaar is. Maar het biedt wel de meest betrouwbare informatie. En het gehele wetenschappelijk onderzoek niet serieus nemen op basis van dergelijke incidenten lijkt mij volkomen overtrokken.
Mensen waartegen gezegd wordt dat het gezondheidsvoordelen biedt. Wat betreft het uiterlijk zie je wat je koopt. Maar het is oplichting en misleiding wanneer een product verkocht wordt met de claim dat het de gezondheid verbetert, terwijl daar totaal geen objectief bewijs voor is.Pimpeloen schreef:Het werkt voor jou of het werkt niet. Who cares.
Mijn verzoek staat nog steeds om onderzoek aan te dragen dat de gezondheidsvoordelen van Energetix bevestigt. Je zegt zelf dat er een berg van is. Tot nu toe scherm je er alleen maar mee.Pimpeloen schreef:Ben je tegen? Dan is er een berg aan "wetenschap" aan te dragen die dat ondersteunt en idem dito voor het feit als je vóór bent
Je moet niet teveel waarde hechten aan wat de media schrijft en zegt. De resultaten uit dat onderzoek zijn nog prematuur, terwijl de relativiteitstheorie zich op meerdere fronten herhaaldelijk heeft bewezen.Pimpeloen schreef:Ik las van de week ergens dat er metingen gedaan zijn die, als ze kloppen (daar gaan we weer) de relativiteitstheorie van Einstein onderuit maaien! Ik bedoel maar...
Ook dit heeft te maken met het interpreteren van wetenschappelijk onderzoek. De onderzoekers schrijven ook niet dat hun resultaten de relativiteitstheorie onderuithalen (1). Eerst maar eens afwachten wat verder onderzoek laat zien.
Dat je een sierraad koopt omdat je het mooi vindt is dat prima. Helemaal als er geen gezondheidsclaims aan verbonden worden. Maar over het algemeen gebeurt dat wel en dat is het bezwaar. Dat mensen er blij mee zijn omdat het een mooi sierraad is staat niet ter discussie.
Wanneer iemand een prachtige auto koopt en de verkoper zegt dat hij makkelijk 200 km/h kan, mag die daarvan uitgaan. Wanneer de sportauto in de praktijk met moeite de 150 km\h aantikt heeft die persoon het recht om terug te gaan naar de garage. Juist die topsnelheid was een reden om die auto aan te schaffen.
Wanneer de verkoper met geen woord had gesproken over de topsnelheid en de koper was voornamelijk geïnteresseerd in het uiterlijk, was er niets aan de hand.
1. http://static.arxiv.org/pdf/1109.4897.pdf