LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] nieuwe Scooter van Luuko gebreken/taxatie
nieuwe Scooter van Luuko gebreken/taxatie
Ik heb een scooter van Luuko gekocht. De leverancier is gevestigd in Vianen. De scooter Luuko Roman zou geen problemen hebben volgens de verkoper, zo heb ik me laten informeren. En mochten er problemen zijn, dan is de leverancier heel klantvriendelijk.
De scooter begon al heel snel te roesten na aankoop. We hebben er twee gekocht. De ene stond buiten en de ander in de schuur. Volgens de leverancier heeft het roesten te maken met het buiten staan, maar dat kan volgens mij niet kloppen. Zeker niet na twee weken na levering. De leverancier was bereid de scooter te behandelen op de ZICHTBARE plekken.
De zadel van de scooter zat los waardoor de haak van het slot is gaan buigen. Dit hebben ze rechtgezet, maar hierbij hebben ze niet verteld dat het om zacht metaal gaat en de kans dat het heel snel stuk zal gaan groot is.
De snelheid hebben ze niet goed afgesteld, waardoor ik een bekeuring van de politie heb gekregen. volgens de politie reed de scooter 9 km/u te hard. De scooter is afgesteld door de leverancier en rijd nu 20 km/u minder. Op de teller geeft het 30 km/u aan, maar rijdt 20 km/u volgens andere metingen. De scooter rijd nu te langzaam, wat mijns inziens een gevaar is op de weg.
De benzine meter en de accu deden het niet goed en na reparatie nog steeds niet. Bleek dat ze een sensor niet goed hebben bevestigd.
Tegen de leverancier, ook via de verkoper, heb ik aangegeven dat ik de scooter niet meer wil hebben. Ik had de scooter niet eens een maand en ik heb de problemen al doorgegeven.
Volgens de leverancier willen ze de scooter weer innemen, nadat het getaxeerd is. De scooter ziet er goed uit nog van buiten op de roestplekken na en wat slordige afwerkingen. Maar geen krassen of scheuren. Ik heb geen schade gehad met de scooter en rijd ook niet meer op de scooter.
Ik vraag me af waar ze op gaan taxeren en ben ook bang dat de waarde minder is geworden omdat het zo roest en de gebreken hoe het geleverd is. Volgens de leverancier is de waarde gedaald omdat het op naam heeft gestaan. Betaal ik voor een scooter ook BPM net als bij een auto?
Zijn er richtlijnen hiervoor? Wat kan ik zelf doen.
De scooter staat nu nog bij mij voor de deur en wordt pas opgehaald denk ik wanneer we uit de financiële kwestie zijn. Wat als er in de tussen tijd iets gebeurd met de scooter?
Iemand kennis en ervaring hiermee? Tips en advies (voor een goede betrouwbare scooter/leverancier) zijn welkom.
De scooter begon al heel snel te roesten na aankoop. We hebben er twee gekocht. De ene stond buiten en de ander in de schuur. Volgens de leverancier heeft het roesten te maken met het buiten staan, maar dat kan volgens mij niet kloppen. Zeker niet na twee weken na levering. De leverancier was bereid de scooter te behandelen op de ZICHTBARE plekken.
De zadel van de scooter zat los waardoor de haak van het slot is gaan buigen. Dit hebben ze rechtgezet, maar hierbij hebben ze niet verteld dat het om zacht metaal gaat en de kans dat het heel snel stuk zal gaan groot is.
De snelheid hebben ze niet goed afgesteld, waardoor ik een bekeuring van de politie heb gekregen. volgens de politie reed de scooter 9 km/u te hard. De scooter is afgesteld door de leverancier en rijd nu 20 km/u minder. Op de teller geeft het 30 km/u aan, maar rijdt 20 km/u volgens andere metingen. De scooter rijd nu te langzaam, wat mijns inziens een gevaar is op de weg.
De benzine meter en de accu deden het niet goed en na reparatie nog steeds niet. Bleek dat ze een sensor niet goed hebben bevestigd.
Tegen de leverancier, ook via de verkoper, heb ik aangegeven dat ik de scooter niet meer wil hebben. Ik had de scooter niet eens een maand en ik heb de problemen al doorgegeven.
Volgens de leverancier willen ze de scooter weer innemen, nadat het getaxeerd is. De scooter ziet er goed uit nog van buiten op de roestplekken na en wat slordige afwerkingen. Maar geen krassen of scheuren. Ik heb geen schade gehad met de scooter en rijd ook niet meer op de scooter.
Ik vraag me af waar ze op gaan taxeren en ben ook bang dat de waarde minder is geworden omdat het zo roest en de gebreken hoe het geleverd is. Volgens de leverancier is de waarde gedaald omdat het op naam heeft gestaan. Betaal ik voor een scooter ook BPM net als bij een auto?
Zijn er richtlijnen hiervoor? Wat kan ik zelf doen.
De scooter staat nu nog bij mij voor de deur en wordt pas opgehaald denk ik wanneer we uit de financiële kwestie zijn. Wat als er in de tussen tijd iets gebeurd met de scooter?
Iemand kennis en ervaring hiermee? Tips en advies (voor een goede betrouwbare scooter/leverancier) zijn welkom.
-
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36
Re: nieuwe Scooter van Luuko gebreken/taxatie
Goedendag,
Dit is het bekende probleem met de leverings van Chinese scooters, waardoor deze een slechte naam krijgen: wel verkopen, geen service of know how.
Deze imitatie vespa ( geloof dat u die heeft ) kunnen ook prima rijden, echter deze chinese scooter hebben wat modificaties nodig, alvorens deze probleemloos kunnen rijden. Ons bedrijf is daar in gespecialiseert. ( Bart's ScooterService ).
De oppervlakte roest is enkel helaas wel waar, maar niet slopend voor de scooter. Het enige wat kan roesten is het chroom. Simpelweg even insprayen met siliconenspray of af en toe poetsen houdt het normaal.
Er is niks mis met de chinese scooters, er is enkel wel wat mis met de leveranciers die deze scooters zo uit de krat verkopen. " A merken " zoals bijvoorbeeld Kymco of Peugeot gebruiken ook de chinese gy6 motorblokken met wat simpele visuele modificaties. De nieuwe Vivacity 4-takt bijvoorbeeld is compleet gemaakt in China, zelfde als de V-Clic/Kymco 4-takt blokken. Kymco = Taiwan = China.
De scooter heeft een cdi begrenzing welke of 30 of 60 laat lopen, er tussenin willen rijden is eigenlijk niet aan te raden, omdat je dan de variateur moet gaan begrenzen en de scooter dan overtoeren gaat draaien. Dit komt omdat het eigenlijk allemaal bromfietsenblokken zijn en teruggevoerd zijn naar snor voor nederlands beleid. Het beste voor het motorblok is om ze 60 km/h te laten lopen en gas terug te houden, echter heeft dit het risico op boete. Er tussenin zou mogelijk kunnen zijn met een brom cdi.
Alle chinese scooters die door ons aangepast/onderhouden worden rijden probleemloos rond
Dit is het bekende probleem met de leverings van Chinese scooters, waardoor deze een slechte naam krijgen: wel verkopen, geen service of know how.
Deze imitatie vespa ( geloof dat u die heeft ) kunnen ook prima rijden, echter deze chinese scooter hebben wat modificaties nodig, alvorens deze probleemloos kunnen rijden. Ons bedrijf is daar in gespecialiseert. ( Bart's ScooterService ).
De oppervlakte roest is enkel helaas wel waar, maar niet slopend voor de scooter. Het enige wat kan roesten is het chroom. Simpelweg even insprayen met siliconenspray of af en toe poetsen houdt het normaal.
Er is niks mis met de chinese scooters, er is enkel wel wat mis met de leveranciers die deze scooters zo uit de krat verkopen. " A merken " zoals bijvoorbeeld Kymco of Peugeot gebruiken ook de chinese gy6 motorblokken met wat simpele visuele modificaties. De nieuwe Vivacity 4-takt bijvoorbeeld is compleet gemaakt in China, zelfde als de V-Clic/Kymco 4-takt blokken. Kymco = Taiwan = China.
De scooter heeft een cdi begrenzing welke of 30 of 60 laat lopen, er tussenin willen rijden is eigenlijk niet aan te raden, omdat je dan de variateur moet gaan begrenzen en de scooter dan overtoeren gaat draaien. Dit komt omdat het eigenlijk allemaal bromfietsenblokken zijn en teruggevoerd zijn naar snor voor nederlands beleid. Het beste voor het motorblok is om ze 60 km/h te laten lopen en gas terug te houden, echter heeft dit het risico op boete. Er tussenin zou mogelijk kunnen zijn met een brom cdi.
Alle chinese scooters die door ons aangepast/onderhouden worden rijden probleemloos rond
Re: nieuwe Scooter van Luuko gebreken/taxatie
Dus bij Bartscooterservice werken zulke slechtziende monteurs dat ze niet zien dat een newvivacity een 12inch SYM MIO blok heeft ipv een chinees kymco imitatie blok?
En die niet weten dat Taiwan geen onderdeel is van China? Of is een Mercedes volgens jullie net zo slecht als een Fiat omdat ze beide uit een land in Europa komen ?
Of is een chinese Landwind net zo goed als een in China geproduceerde Mercedes omdat ze uit hetzelfde land komen?
Kymco is de ontwerper van het 50cc 4t blok dat onder chinese scooters hangt. De chinezen hebben het Kymco Filly blok gekopieerd en produceren een slechtere kwaliteit kopie. (dunwandiger materiaal, grotere toleranties). Sterker nog, de eerste chinese 4takt scooters waren simpelweg een complete kopie van de Kymco Filly en de Kymco Topboy/Cobra.
Ken uw geschiedenis.
En die niet weten dat Taiwan geen onderdeel is van China? Of is een Mercedes volgens jullie net zo slecht als een Fiat omdat ze beide uit een land in Europa komen ?
Of is een chinese Landwind net zo goed als een in China geproduceerde Mercedes omdat ze uit hetzelfde land komen?
Kymco is de ontwerper van het 50cc 4t blok dat onder chinese scooters hangt. De chinezen hebben het Kymco Filly blok gekopieerd en produceren een slechtere kwaliteit kopie. (dunwandiger materiaal, grotere toleranties). Sterker nog, de eerste chinese 4takt scooters waren simpelweg een complete kopie van de Kymco Filly en de Kymco Topboy/Cobra.
Ken uw geschiedenis.
-
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36
Re: nieuwe Scooter van Luuko gebreken/taxatie
Waarschijnlijk bent u ook in de chinese fabrieken geweest
Er zit wel wat verschil in de motorblokjes onderling, bijna alle onderdelen zijn uitwisselbaar, en de kwaliteit is ongeveer hetzelfde. U houdt u zelf voor de gek, helaas komt 85% van de huidige producten uit China Sym en Kymco laten de motorblokken bouwen in China, de rest maken ze zelf. Of dacht je dat hun geen winst wilden maken?
'' SYM's three major production bases are in Taiwan, China and Vietnam. '' Most big brand manufacturers are moving to Chinese production – this is true with Honda, Yamaha, Vespa, KYMCO, SYM, and others.
Sym/Kymco gebruikt zelfs slechtere carburateurs dan de chinese varianten met " Keihin " erop is gebleken, daar deze zeer beroerd zijn af te stellen.
Enige nadeel bij de chinese varianten is het plaatwerk en bekabeling ( nog wel ), maar dit gaat ook prima mee, als je niet te lui bent om af en toe eens het chroomwerk te poetsen.
Het is zeker zo dat niet alle onderdelen uiteraard uitwisselbaar zijn, Sym vooral. Enkel kwalitatief halen de chinesen steeds meer in, sterker nog in een paar jaar zult u niets anders zien dan chinees, of '' a merken '' gemaakt in china. Wij hebben grote klanten ( banken ) met chinese retro scooters rijden, gewoon zonder problemen. Het zit hem in de voorbereiding en onderhoud.
Wat dacht u van de huidige elektrische scooters? Allemaal china, inclusief Novox, enkel zei wel enkele onderdelen zelf verbeteren.
Er zit wel wat verschil in de motorblokjes onderling, bijna alle onderdelen zijn uitwisselbaar, en de kwaliteit is ongeveer hetzelfde. U houdt u zelf voor de gek, helaas komt 85% van de huidige producten uit China Sym en Kymco laten de motorblokken bouwen in China, de rest maken ze zelf. Of dacht je dat hun geen winst wilden maken?
'' SYM's three major production bases are in Taiwan, China and Vietnam. '' Most big brand manufacturers are moving to Chinese production – this is true with Honda, Yamaha, Vespa, KYMCO, SYM, and others.
Sym/Kymco gebruikt zelfs slechtere carburateurs dan de chinese varianten met " Keihin " erop is gebleken, daar deze zeer beroerd zijn af te stellen.
Enige nadeel bij de chinese varianten is het plaatwerk en bekabeling ( nog wel ), maar dit gaat ook prima mee, als je niet te lui bent om af en toe eens het chroomwerk te poetsen.
Het is zeker zo dat niet alle onderdelen uiteraard uitwisselbaar zijn, Sym vooral. Enkel kwalitatief halen de chinesen steeds meer in, sterker nog in een paar jaar zult u niets anders zien dan chinees, of '' a merken '' gemaakt in china. Wij hebben grote klanten ( banken ) met chinese retro scooters rijden, gewoon zonder problemen. Het zit hem in de voorbereiding en onderhoud.
Wat dacht u van de huidige elektrische scooters? Allemaal china, inclusief Novox, enkel zei wel enkele onderdelen zelf verbeteren.
Re: nieuwe Scooter van Luuko gebreken/taxatie
Ik ben vaker in Taiwan en China geweest dan jij vingers aan je handen hebt, ik importeer onderdelen voor die scooters en mijn halve familie is chinees.
Ben je wel eens in de Kymco fabriek geweest in Taiwan? Daar gieten ze zelf hun blok delen (carters, cylinders) en wordt het blok van A tot Z gemonteerd met Taiwanese onderdelen. Als je even naar de logo'tjes kijkt kan je zo zien waar ze vandaan komen, (bijv. Suitai voor de electra, Senchen voor zuiger...) De carburateur van een Taiwanese Kymco is een originele Keihin. Die van een Chinese kymco is een eigen fabrikaat (daar gaan die 5mm sproeiers in wee-u-wel). Kymco en Sym in 1 zin noemen is dus ontzettend dom, want een chinese kymco heeft niet dezelfde carb als een chinese SYM, en een Taiwanese kymco of sym heeft een originele Keihin. Tsja...
In een Chinese kymco gaan alleen onderdelen die exclusief voor door of voor Kymco China worden geproduceerd, daarom staat op ieder onderdeel een Kymco logo en eventueel het logo van de productiepartner (zo ziet de oplettende monteur KWS staan op iedere Agility vario), deze onderdelen zitte niet in bijv. een Baotian. Daarom trap je bij een Baotian de kickstartpedaal dwars door de carterdeksel als je accu leeg is. Daar is een deel van het aluminium 'wegbezuinigd'.
Verder verplaatsen Sym en Kymco helemaal geen productie, ze breiden het uit. De Taiwanese fabrieken gebruiken ze voor
A: Modellen voor de lokale markt (Taiwan + Hongkong) aangezien je bij een Taiwanees echt niet met een goedkoop chinees ding aan hoeft te komen en de lokale markt qua design en uitrusting heel andere (hogere) eisen stelt dan bijv. een europeaan. Is injectie bij ons nog een rariteit, in Taiwan kan je zelfs geen 50cc kymco meer krijgen zonder injectie. De kymco's en Syms die wij hier hebben kennen ze daar eigenlijk niet.
B: Motorscooters uit het duurdere segment (People GT, Downtown,etc..)
C: 50cc scooters uit het duurdere segment (People S, NewSento, Vitality, Newdink)
Kymco, Sym en Yamaha produceren elk jaar samen 1 miljoen scooters in Taiwan.
De chinese fabrieken hebben ze alleen voor de productie van "ontwikkelingslanden scooters", de goedkopere minder geavanceerde modellen. (Agility, Orbit, Super8 etc..) Die verkopen ze voornamelijk in de wat minder ontwikkelde landen in Azie zoals Fillipijnen, Thailand etc en ja en in europa natuurlijk, want wij houden wel van een lekker goedkoop scootertje met achterhaalde techniek... Bijkomend nadeel: voor een noord europeaan zijn ze aan de krappe kant.
Dat geldt ook voor Honda, de premium modellen komen uit Japan, de 'koopjes' uit China en Thailand.
Ben je wel eens in de Kymco fabriek geweest in Taiwan? Daar gieten ze zelf hun blok delen (carters, cylinders) en wordt het blok van A tot Z gemonteerd met Taiwanese onderdelen. Als je even naar de logo'tjes kijkt kan je zo zien waar ze vandaan komen, (bijv. Suitai voor de electra, Senchen voor zuiger...) De carburateur van een Taiwanese Kymco is een originele Keihin. Die van een Chinese kymco is een eigen fabrikaat (daar gaan die 5mm sproeiers in wee-u-wel). Kymco en Sym in 1 zin noemen is dus ontzettend dom, want een chinese kymco heeft niet dezelfde carb als een chinese SYM, en een Taiwanese kymco of sym heeft een originele Keihin. Tsja...
In een Chinese kymco gaan alleen onderdelen die exclusief voor door of voor Kymco China worden geproduceerd, daarom staat op ieder onderdeel een Kymco logo en eventueel het logo van de productiepartner (zo ziet de oplettende monteur KWS staan op iedere Agility vario), deze onderdelen zitte niet in bijv. een Baotian. Daarom trap je bij een Baotian de kickstartpedaal dwars door de carterdeksel als je accu leeg is. Daar is een deel van het aluminium 'wegbezuinigd'.
Verder verplaatsen Sym en Kymco helemaal geen productie, ze breiden het uit. De Taiwanese fabrieken gebruiken ze voor
A: Modellen voor de lokale markt (Taiwan + Hongkong) aangezien je bij een Taiwanees echt niet met een goedkoop chinees ding aan hoeft te komen en de lokale markt qua design en uitrusting heel andere (hogere) eisen stelt dan bijv. een europeaan. Is injectie bij ons nog een rariteit, in Taiwan kan je zelfs geen 50cc kymco meer krijgen zonder injectie. De kymco's en Syms die wij hier hebben kennen ze daar eigenlijk niet.
B: Motorscooters uit het duurdere segment (People GT, Downtown,etc..)
C: 50cc scooters uit het duurdere segment (People S, NewSento, Vitality, Newdink)
Kymco, Sym en Yamaha produceren elk jaar samen 1 miljoen scooters in Taiwan.
De chinese fabrieken hebben ze alleen voor de productie van "ontwikkelingslanden scooters", de goedkopere minder geavanceerde modellen. (Agility, Orbit, Super8 etc..) Die verkopen ze voornamelijk in de wat minder ontwikkelde landen in Azie zoals Fillipijnen, Thailand etc en ja en in europa natuurlijk, want wij houden wel van een lekker goedkoop scootertje met achterhaalde techniek... Bijkomend nadeel: voor een noord europeaan zijn ze aan de krappe kant.
Dat geldt ook voor Honda, de premium modellen komen uit Japan, de 'koopjes' uit China en Thailand.
Re: nieuwe Scooter van Luuko gebreken/taxatie
Dat klopt overigens ook weer niet.bartsscooterservice schreef:Wat dacht u van de huidige elektrische scooters? Allemaal china, inclusief Novox, enkel zei wel enkele onderdelen zelf verbeteren.
Het enige fatsoenlijke electrische scooter merk (Govecs) komt gewoon uit europa.
Vrijwel alle andere spelers betreffen private label modellen, met andere woorden er is geen "Novox fabriek" of "Qwic fabriek", met een beetje geluk lopen ze beide van dezelfde band.
Bij Qwic gaat er inmiddels een lichtje branden en halen ze de assemblage naar NL.
http://www.duurzaamvastgoed.com/tag/qwic
-
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36
Re: nieuwe Scooter van Luuko gebreken/taxatie
Om even terug te komen op de topicstarter als deze dit topic nog leest: slechte service van Luuko.
Re: nieuwe Scooter van Luuko gebreken/taxatie
Bedankt voor alle reacties, adviezen en tips. Helaas heb ik voor deze miskoop weinig aan. Vandaag kreeg ik een telefoontje van makro via wie ik de scooter op 17 juli 2011 geleverd heb gekregen dat ze 1/3 van de prijs zullen afhalen en dan nemen ze de scooter te terug. Dit voor twee scooters die na twee weken al verschillende gebreken toonden. Makro wast zijn handen ervan af door te zeggen dat ze doen wat de leverancier zegt. Maar goed dat is een andere casus.
Ik heb sterk de neiging om te zeggen tegen luuko om hun troep op te halen. Ben ik van de geZeur en ellende van luuko en makro af. Maar aan de andere kant lijkt het alsof ik ze gelijk geef en akkoord ga. Maar het tegendeel. Het is meer om van hun af te komen. Hoe hou je een bedrijf draaiende en wordt je rijk?
Bart scooters, ik kan niet meer naar jullie komen. Het kost me te veel geld en ik heb eerlijk gezegd weinig vertrouwen in dit soort scooters. En eigenlijk wat makro beweert in orde te kunnen krijgen geven jullie aan dat het niet kan/verstandig is. Namelijk dat
Ze de scooter kunnen afstellen dat het echt de toegestane snelheid gaat rijden.
Nogmaals bedankt voor alle reacties. Vraag me ook af of er nog recente lotgenoten zijn en of we gezamenlijk iets kunnen doen.
Ik heb sterk de neiging om te zeggen tegen luuko om hun troep op te halen. Ben ik van de geZeur en ellende van luuko en makro af. Maar aan de andere kant lijkt het alsof ik ze gelijk geef en akkoord ga. Maar het tegendeel. Het is meer om van hun af te komen. Hoe hou je een bedrijf draaiende en wordt je rijk?
Bart scooters, ik kan niet meer naar jullie komen. Het kost me te veel geld en ik heb eerlijk gezegd weinig vertrouwen in dit soort scooters. En eigenlijk wat makro beweert in orde te kunnen krijgen geven jullie aan dat het niet kan/verstandig is. Namelijk dat
Ze de scooter kunnen afstellen dat het echt de toegestane snelheid gaat rijden.
Nogmaals bedankt voor alle reacties. Vraag me ook af of er nog recente lotgenoten zijn en of we gezamenlijk iets kunnen doen.
-
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36
Re: nieuwe Scooter van Luuko gebreken/taxatie
Jammer dat u, zoals vele andere een " nare ervaring " met chinese scooters hebt gekregen door onkunde van derden en er nu geen vertrouwen meer in hebt, terwijl de scooter eigenlijk prima in orde is te maken. In ieder geval suc6 verder met de afhandeling .
Re: nieuwe Scooter van Luuko gebreken/taxatie
Hallo allemaal, het is toch nog steeds niet bij iedereen doorgedrongen, laat nou toch al die chineese en andere aziatische troep staan. Koop een scooter van een gerenomeerd merk die zich door de jaren heen al bewezen hebben. Door even op het internet te neuzen alvorens te kopen kom je ook achter deze conclusie. Dus laat die containercowboys zoals luuko en rover bikes en alle andere plaatsen waar dit soort scooters te koop worden aangeboden links liggen. Dit is de enige manier om van deze rotzooi af te komen.
MVG ekmmut.
MVG ekmmut.
-
- Berichten: 287
- Lid geworden op: 10 okt 2011 15:36
Re: nieuwe Scooter van Luuko gebreken/taxatie
Nogmaals als ze goed in orde worden gemaakt en op tijd onderhouden kan je er prima op rijden, tuurlijk er is beter spul voor 1000 tot 1500 euro meer, maar het is gewoon prima te doen. De " container cowboys " stampen dat ding uit de krat met benzine erin en dan gaat het mis ja. Wordt een beetje ziek van mensen die de Chinese scooter de schuld geven, terwijl het de " container cowboys " zijn die het veroorzaken door niet even wat moeite nemen om het goed in orde te maken voor aflevering.ekmmut schreef:Hallo allemaal, het is toch nog steeds niet bij iedereen doorgedrongen, laat nou toch al die chineese en andere aziatische troep staan. Koop een scooter van een gerenomeerd merk die zich door de jaren heen al bewezen hebben. Door even op het internet te neuzen alvorens te kopen kom je ook achter deze conclusie. Dus laat die containercowboys zoals luuko en rover bikes en alle andere plaatsen waar dit soort scooters te koop worden aangeboden links liggen. Dit is de enige manier om van deze rotzooi af te komen.
MVG ekmmut.