LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie bij Apple

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

angel1978 schreef:
BBCS schreef:
angel1978 schreef:ga je eens aan de wet houden i.p.v. leugens te verkopen !
Ik hou mij aan de wet en ik verkondig geen leugens.

Jij bent echt bezig met smaad en laster!
aangezien al je leugens aantoonbaar zijn, wordt laster en smaad toch wel erg lastig...
Maar goed.. zijn inmiddels wat van je gewend.
Iemand van smaad of laster beschuldigen kan opzichzelf ook smaad of laster zijn!

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

spt schreef:Toevallig is mijn (niet Apple) PC enkele dagen geleden kapot gegaan, en ik wilde net bij de Apple winkel in Apeldoorn een iMac gaan kopen. Ben toch even over de uitzending begonnen, en het bleek dat ze bij deze zaak inderdaad niet meer dan één jaar garantie willen geven.

Volgens de winkelier zit dat als volgt: als je iets in Apeldoorn koopt, koop je het eigenlijk in Ierland. En aangezien Ierland geen Europees land is, geld de Europese garantietermijn daar dus niet. Ik ben echter bang dat als ik aangeef dat aankopen die ik doe altijd onder het Zimbabwaanse recht vallen, en in principe niet bereid ben om er voor te betalen, ze het er in eens niet meer mee eens zijn dat in Nederland geen Nederlands of Europees recht van toepassing is :). Ik denk dat ik voortaan toch maar naar een andere winkel ga.
Wat voor verkoper met het IQ van een stoeptegel was dat.
1) Ierland is als sinds 1973 lid van de europese unie
2) Al haalt de winkel zijn producten van mars. Je koopt het hier in Nederland en dus geldt de NL wet.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

olaf79 schreef: Dat is jouw conclusie en je bent de enige die het zo concludeert.
BBCS is de enige wie het ter discussie brengt en tracht om een dialoog aan te gaan voor een meer werkbare oplossing.
Bij herhaling,
BBCS legt de vinger op de inmiddels rotte plek.

Ander voorstel:
Van consumenten elektronica tot aankoop bedrag van 5000,00 daarvan gaan prijzen met 25% - 30% omhoog.
Daartegenover krijgt u 10 jaar volledige garantie.

Begrijpt u deze stelling ?

Durf de voorspelling aan dat u als ras echte Nederlander dan toch nog probeert op te rekken voor 20 jaar garantie.
Zullen we er om wedden ?
( vastleggen bij de notaris )
Laatst gewijzigd door shop1 op 18 okt 2011 15:45, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:[Nee, de verkopende partij dient dan eerst in de gelegenheid worden gesteld om het probleem op te lossen. Geheel conform de wetgeving.
Indien een product bij aflevering defect was, heeft de wederpartij zich niet aan zijn verplichting gehouden. In dat geval wordt de overeenkomst beschouwd als nooit te hebben plaatsgevonden. Je hebt dan recht om je geld terug te eisen. Of je kunt inderdaad alsnog naleving van het contract eisen.

Bij consumentenkoop wordt een product dat binnen 6 maanden kapot gaat beschouwd als defect bij aflevering. De overeenkomst heeft dan in feite nooit bestaan, is nietigbaar, geld terug.
Laatst gewijzigd door olaf79 op 18 okt 2011 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

shop1 schreef:
olaf79 schreef: Dat is jouw conclusie en je bent de enige die het zo concludeert.
Hij is de enige wie het ter discussie brengt en tracht om een dialoog aan te gaan voor een meer werkbare oplossing.
Bij herhaling,
BBCS legt de vinger op de inmiddels rotte plek.
Nee BBCS snapt gewoon de wet niet. Of wil het niet snappen dat is misschien beter gezegd.
Ander voorstel:
Van consumenten elektronica tot aankoop bedrag van 5000,00 daarvan gaan prijzen met 25% - 30% omhoog.
Daartegenover krijgt u 10 jaar volledige garantie.

Begrijpt u deze stelling ?

Durf de voorspelling aan dat u als ras echte Nederlander dan toch nog probeert op te rekken voor 20 jaar garantie.
Zullen we er om wedden ?
( vastleggen bij de notaris )
Hoezo voorstel. De wet is de wet en daar heeft een ieder zich aan te houden. Als je het niet eens bent kun je 2 dingen doen. 1 Zorgen dat je het parlement achter je krijgt om de wet te veranderen (dan nog zit je ook met de europse richtlijn), of 2 je biezen pakken en vertrekken naar een land waar de wet je beter uitkomt.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

olaf79 schreef:
BBCS schreef:[Nee, de verkopende partij dient dan eerst in de gelegenheid worden gesteld om het probleem op te lossen. Geheel conform de wetgeving.
Indien een product bij aflevering defect was, heeft de wederpartij zich niet aan zijn verplichting gehouden. In dat geval wordt de overeenkomst beschouwd als nooit te hebben plaatsgevonden. Je hebt dan recht om je geld terug te eisen. Of je kunt inderdaad alsnog naleving van het contract eisen.
U bedoelt beide het zelfde
maar door emotie bevangen klets u beetje langs elkaar heen.

Omdat u het in uw eigen woorden wil verkondigen, jammer vd discussie.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

olaf79 schreef: Hoezo voorstel. De wet is de wet en daar heeft een ieder zich aan te houden.
U begrijpt de stelling niet.
Had ik ook niet verwacht.

Moet de eerste nederlander nog tegen komen welke zich 100% aan de wet houd, maar dit terzijde.
Een Nederland bezit de eigenschap om altijd de wet in zijn eigen voordeel uit te leggen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

shop1 schreef:
olaf79 schreef:
BBCS schreef:[Nee, de verkopende partij dient dan eerst in de gelegenheid worden gesteld om het probleem op te lossen. Geheel conform de wetgeving.
Indien een product bij aflevering defect was, heeft de wederpartij zich niet aan zijn verplichting gehouden. In dat geval wordt de overeenkomst beschouwd als nooit te hebben plaatsgevonden. Je hebt dan recht om je geld terug te eisen. Of je kunt inderdaad alsnog naleving van het contract eisen.
U bedoelt beide het zelfde
maar door emotie bevangen klets u beetje langs elkaar heen.

Omdat u het in uw eigen woorden wil verkondigen, jammer vd discussie.
Nope, de stelling van BBCS dat de wet zegt 6 maanden en niet meer is pertinent onjuist. De zes maanden heeft puur betrekking op het feit dat een product waarbij een defect zich binnen 6 maanden openbaart beschouwd moet worden als defect bij aflevering. Ergo, het product is altijd al defect geweest, ergo er is nooit aan de overeenkomst voldaan. Ergo, geld terug of alsnog naleving van het contract (deze keuze is aan de koper).
Die 6 maanden zegt niet dat je na die 6 maanden geen garantie/rechten meer hebt. Moet ik het nog simpeler uitleggen of snap je/jullie het nu eindelijk??!!?

(zijn jij en BBCS eigenlijk niet gewoon dezelfde persoon?)

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

shop1 schreef:
olaf79 schreef: Hoezo voorstel. De wet is de wet en daar heeft een ieder zich aan te houden.
U begrijpt de stelling niet.
Had ik ook niet verwacht.

Moet de eerste nederlander nog tegen komen welke zich 100% aan de wet houd, maar dit terzijde.
Een Nederland bezit de eigenschap om altijd de wet in zijn eigen voordeel uit te leggen.
U probeert inderdaad wanhopig de wet in uw voordeel uit te leggen door de 6 maanden uit artikel BW7:18 er steeds bij te halen. En apple doet dat ook. Sterker nog die smeert je vervolgens nog een duur care pack aan zodat je moet betalen om apple aan de wet te laten houden.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

olaf79 schreef: (zijn jij en BBCS eigenlijk niet gewoon dezelfde persoon?)
Nee, maar misschien wel de zelfde levens ervaring.
En beide een open vizier in de plaats van de Nederlandse bekrompenheid.
Wij kijken nl verder dan onze neus lang is en naar het belang van de consument en het MKB.
Zodat er voor beide een werkbaarder systeem ontstaat.
Schreef het eerder,
als u het MKB om zeep helpt kunt u nergens meer u prul kopen.
Bij gebrek aan toekomst visie van uwer kant, wel te verstaan.

Zou trouwens wel even met BBCS via PM in contact willen treden.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

olaf79 schreef: U probeert inderdaad wanhopig de wet in uw voordeel uit te leggen door de 6 maanden uit artikel BW7:18 er steeds bij te halen. En apple doet dat ook. Sterker nog die smeert je vervolgens nog een duur care pack aan zodat je moet betalen om apple aan de wet te laten houden.
U bent wederom abuis want ik heb nergens in mijn reacties enige link genoemd naar welk wet dan ook.

EDIT:
Alleen de link naar consuwijzer over genomen

angel1978
Berichten: 11250
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nee, maar misschien wel de zelfde levens ervaring.
Wellicht eerder hetzelfde commerciele belang / motief ( verkoper ) ?
als u het MKB om zeep helpt kunt u nergens meer u prul kopen.
Als jullie als verkopers het voor consumenten onmogelijk maken om welke verkoper dan ook te vertrouwen, dan zal geen consument meer een produkt in de winkel kopen, maar enkel nog rechtstreeks ( de voorwaarden zijn immers gelijk )...

Dat betekent dus simpelweg dat alle ondernemers op de fles gaan bij gebrek aan klandizie.

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

angel1978
Jongedame, dan heeft u uw doel bereikt, toch ?
Terzijde opgemerkt,
door instituten als de consumentenautoriteit, zou dit wel eens eerder realiteit kunnen worden, dan u ooit voor mogelijk kunt houden.
Laatst gewijzigd door shop1 op 18 okt 2011 16:13, 1 keer totaal gewijzigd.

bromans
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 okt 2011 11:36

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door bromans »

Van mij zou het hier ook wat meer over de prijs/service verhouding van Apple mogen gaan.

Consumentenreacties kunnen corrigerend werken.

En veel andere opties hebben we als consument niet tegen grote bedrijven als Apple

Een betere naam dan 'Applecare' zou 'woekergarantie' kunnen zijn

shop1
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2011 18:02

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door shop1 »

bromans schreef:Van mij zou het hier ook wat meer over de prijs/service verhouding van Apple mogen gaan.
Consumentenreacties kunnen corrigerend werken.
En veel andere opties hebben we als consument niet tegen grote bedrijven als Apple
Een betere naam dan 'Applecare' zou 'woekergarantie' kunnen zijn
Mee eens,
maar helaas krijgt Apple de zwarte piet terwijl het veel breder problematiek is.

RvDam
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 apr 2011 16:05

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door RvDam »

Wat voor rechten een consument nu wel of niet heeft? Ik weet het inmiddels niet meer. Maar het lijkt me, als je bij aankoop weet dat je één jaar garantie hebt en het product gaat daarna defect moet je niet zuren.

Maar van een a-merk, en daar schaar ik Apple zeker onder, mag je wel wat coulance verwachten. Je geeft immers wat meer uit om een Apple te kopen. Voor minder koop je een HP of Dell met dezelfde specificaties. Dit doe je niet alleen voor design, al speelt dit ook een grote rol, maar toch ook vanwege de kwaliteit.

Ik had eens een Amerikaanse koelkast aangeschaft van Whirlpool. Deze hebben de regeling dat een defect binnen 6 jaar (maar na de garantieperiode) voor een vast bedrag gerepareerd wordt, ongeacht het defect. Dezelfde regeling heb ik ook eens bij een JVC video camera. Lijkt mij een redelijke regeling.

bromans
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 okt 2011 11:36

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door bromans »

shop1 schreef:
bromans schreef:Van mij zou het hier ook wat meer over de prijs/service verhouding van Apple mogen gaan.
Consumentenreacties kunnen corrigerend werken.
En veel andere opties hebben we als consument niet tegen grote bedrijven als Apple
Een betere naam dan 'Applecare' zou 'woekergarantie' kunnen zijn
Mee eens,
maar helaas krijgt Apple de zwarte piet terwijl het veel breder problematiek is.
Apple krijgt geen zwarte Piet, maar is een zwarte Piet.
En helaas één die geen cadeautjes uitdeelt maar stevig laat betalen voor garantie die normaal in de prijs zou moeten zitten.
Daar zijn we het toch wel over eens?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

shop1 schreef:
olaf79 schreef: U probeert inderdaad wanhopig de wet in uw voordeel uit te leggen door de 6 maanden uit artikel BW7:18 er steeds bij te halen. En apple doet dat ook. Sterker nog die smeert je vervolgens nog een duur care pack aan zodat je moet betalen om apple aan de wet te laten houden.
U bent wederom abuis want ik heb nergens in mijn reacties enige link genoemd naar welk wet dan ook.

EDIT:
Alleen de link naar consuwijzer over genomen
Nee maar u bent het wel met BBCS eens.

Shivon
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 okt 2011 16:23

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door Shivon »

Lastig.. Lastig.. Vergeet niet dat het kopen van een AppleCare je recht hebt op wereld wijde dekking bij elke Apple Store. Voornamelijk erg handig voor lieden zoals ik, die veel in het buitenland rondreizen en je bij elke Apple Store kan binnen lopen, om vervolgens je probleem te laten oplossen, hardware matig of software matig. Iets wat vaak ook wel 10 keer sneller gaat, als bij een tussen leverancier zoals bijvoorbeeld Media Markt. Die sturen je laptop op en mag je blij zijn als deze binnen 2 weken weer terug in jouw bezit is. Je betaald dus extra voor een service. En vaak gebeurt het dat ze voor je neus de laptop aan het repareren zijn, jij een bak koffie kan drinken en even later weer buiten staat met een werkende laptop.

Dit is echter geen goedmakertje voor de belachelijke prijs die ze vragen voor deze service van 2 jaar. De prijzen van een Apple product zijn al belachelijk hoog en voor een degelijk product van die prijs en klasse, verwacht je ook service en geen miezerige 1 jaar standaard garantie. En schandalig voor een bedrijf als Apple dat als je product na 1 jaar kapot gaat, ze niets meer voor je betekenen, tenzij je je portemonnee open trekt voor de reparatie kosten. Als de AppleCare nou iets van de helft zou kosten als wat je nu betaald, dan is het nog acceptabel.

Apple is en blijft een arrogant bedrijf in mijn ogen. Ik ben helemaal gek op hun producten, maar het moet wel allemaal volgens hun manier en kosten plaatje.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

RvDam schreef:Wat voor rechten een consument nu wel of niet heeft? Ik weet het inmiddels niet meer. Maar het lijkt me, als je bij aankoop weet dat je één jaar garantie hebt en het product gaat daarna defect moet je niet zuren.
Al zegt apple dat je geen enkele garantie hebt, die fabrieksgarantie zoals zij het noemen is van geen enkele waarde. De wet bepaalt wat uw rechten zijn en niet Apple.
Maar van een a-merk, en daar schaar ik Apple zeker onder, mag je wel wat coulance verwachten. Je geeft immers wat meer uit om een Apple te kopen. Voor minder koop je een HP of Dell met dezelfde specificaties. Dit doe je niet alleen voor design, al speelt dit ook een grote rol, maar toch ook vanwege de kwaliteit.
A merk is vooral een term die a merken zichzelf geven. De prijs van een product doet op geen enkele manier ter zaken. Als een bedrijf voor een bepaalde prijs geen deugdelijk product kan leveren moet ie het product niet leveren.
Ik had eens een Amerikaanse koelkast aangeschaft van Whirlpool. Deze hebben de regeling dat een defect binnen 6 jaar (maar na de garantieperiode) voor een vast bedrag gerepareerd wordt, ongeacht het defect. Dezelfde regeling heb ik ook eens bij een JVC video camera. Lijkt mij een redelijke regeling.
De vraag of het redelijk is kun je alleen beantwoorden als je weet dat die kosten zijn en hoelang dergelijke producten normalitair meegaan. Maar opzich lijkt de Whirlpool regeling wel aardig. Maar dat wil dus niet zeggen dat zoiets breed toepasbaar is.

Gesloten