LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Nomis Naj
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 okt 2011 15:27

Re: jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Ongelezen bericht door Nomis Naj »

Nog even ter verduidelijking;

Ik bedoel niet dat ze katten dan ook maar moet worden afgemaakt.

witte angora
Berichten: 30973
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Ongelezen bericht door witte angora »

Remster schreef:Hoe wou je een kat 'aanleren' dat ie in één tuin blijft??
Om te beginnen moet je zelf een cursus miauwen volgen. :lol:

Maar ff serieus: het is zeker wel mogelijk om een kat dingen aan of af te leren. Maar het stellen van een territorium? Dat lijkt me niet.

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Ongelezen bericht door mihoen »

de eigenaar van een dier is voor de wet verantwoordelijk voor het dier. als deze schade veroorzaakt, is de eigenaar van de kat aansprakelijk.

bij de rijdende rechter is een keer een zaak geweest van iemand wiens kat slachtoffers maakte bij de voliere van een buurman. iedere dode vogels moest volgens mij vergoed worden. hoewel de kat niet tegen te houden was, waar deze komt, was de schade voor rekening van de eigenaar. ts moet dus de eigenaar van de kat aansprakelijk stellen, liefst dmv een aangetekend schrijven, voor de schade en gelegenheid geven om die schade te vergoeden.

vergoed men niets, dan zou men naar de rechter kunnen gaan

Nomis Naj
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 okt 2011 15:27

Re: jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Ongelezen bericht door Nomis Naj »

@mihoen,
Volgens mij helemaal gelijk.

Ik heb zelfs een keer gehoord dat iemand een kat had aangereden.
Kat dood en de voorbumper/spoiler kapot.
Lullig voor de eigenaar die behalve met een dooie kat, ook met de rekening van de automobilist zat opgescheept.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Ongelezen bericht door sephora30 »

Mihoen, dat is toch een andere situatie. In dit geval lopen beide katten los op straat.

Nomis Naj
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 okt 2011 15:27

Re: jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Ongelezen bericht door Nomis Naj »

sephora30 schreef:Mihoen, dat is toch een andere situatie. In dit geval lopen beide katten los op straat.
De kat die voor de auto kwam ook.
Wat is het verschil?

bgt
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 okt 2011 21:38

Re: jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Ongelezen bericht door bgt »

Het probleem is dat die kater ook in mijn tuin komt en mn andere 2 poezen de stuipen op het lijf jaagt. Mijn kater had een gat in zn wang en was bijna dood gebloed. Was niet ff zomaar een wondje. Nu is ie 2 weken binnen geweest met een kap om zodat ie zich niet steeds open zou likken. Gisteren toen ie voor t 1st weer buiten was kwam die andere kater er weer aan en toen heb ik mn kater gelijk opgepakt en binnen gezet. Maar ja...als wij weg willen is dit lastig. De poezen zijn gewend om hun behoeftes in onze tuin te doen dus dan is het weer storend als je het kattenluikje dicht moet houden.
Wat betreft die rekening van de dierenarts...dat is een goed id. Ga m ff bij de buren indienen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Ongelezen bericht door sephora30 »

Nomis Naj schreef:
sephora30 schreef:Mihoen, dat is toch een andere situatie. In dit geval lopen beide katten los op straat.
De kat die voor de auto kwam ook.
Wat is het verschil?

Zijn 2 dieren die handelen uit instinct. Wel wat anders dan een auto bestuurd door een mens.

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Ongelezen bericht door duiner »

vogels schreef:
duiner schreef:
vogels schreef:@duiner: dat kan jij nou allemaal wel zwerfkatten noemen, maar het zijn geen zwerfkatten. Dit zijn n.l. buiten katten, da's heel wat anders.
onzin, ik zie ze regelmatig heel zielig ergens zitten, in de kou, terwijl ik weet van wie ze zijn !!!

daar kan ik mij behoorlijk kwaad om maken.. baasje is gaan werken , en ziet dit niet !.
.
Je hebt het nu over heel wat anders, n.l. verwaarlozing van hun kat. Met zwerfkatten heeft dit niks te maken en het zijn ook geen zwerfkatten.

Ben het met je eens dat je op die manier niet met katten om hoort te gaan. Mijn katten zijn altijd binnen als ik weg ga, als het dreigt te gaan regenen of als het extreem koud is. Ook 's nachts zijn ze altijd binnen.

er woont hier iemand , die laat haar kat om 9 uur buiten , gaat ze naar haar werk ,
en laat haar kat om 23 uur weer binnen ... :evil:

zomer en winter, want ze werkt 5 dagen sowieso

De kat kan onmogelijk zelf naar binnen gaan , met een portiekdeur

en zo heb ik wel meer katten zielig eindeloos voor die deuren zien hangen

Katten zijn geen " buiten-dieren " , neem dan een koe of een geit !!.. :evil:
.

Nomis Naj
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 okt 2011 15:27

Re: jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Ongelezen bericht door Nomis Naj »

sephora30 schreef:
Nomis Naj schreef:
sephora30 schreef:Mihoen, dat is toch een andere situatie. In dit geval lopen beide katten los op straat.
De kat die voor de auto kwam ook.
Wat is het verschil?

Zijn 2 dieren die handelen uit instinct. Wel wat anders dan een auto bestuurd door een mens.
Ander voorbeeld;
Stel je gaat met je hond naar een losloop gebied voor honden.
Vaak leuk en gezellig.
Nu komt daar iemand met een hond die jou hond half opeet.
Is het dan ook normaal wanneer die andere eigenaar zou zeggen;
"Ze zijn beiden los en dat is nu eenmaal hun instinct, jammer voor jou maar red je er zelf maar mee".

Moet dan het baasje van de half opgegeten hond maar thuisblijven/wegblijven?
Of is het dus wachten op de volgende keer dat de bijtende hond, onder het mom van instinct, iemands of de zelfde hond aanvalt en verwond?

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Ongelezen bericht door duiner »

Nomis Naj schreef: Ander voorbeeld;
Stel je gaat met je hond naar een losloop gebied voor honden.
Vaak leuk en gezellig.
Nu komt daar iemand met een hond die jou hond half opeet.
Is het dan ook normaal wanneer die andere eigenaar zou zeggen;
"Ze zijn beiden los en dat is nu eenmaal hun instinct, jammer voor jou maar red je er zelf maar mee".

Moet dan het baasje van de half opgegeten hond maar thuisblijven/wegblijven?
Of is het dus wachten op de volgende keer dat de bijtende hond, onder het mom van instinct, iemands of de zelfde hond aanvalt en verwond?
hier kom je op een onderwerp, waar de honden-forums vol van staan , dat gaat echt zo !
de eigenaar van de aanvallende hond, geeft altijd de schuld aan de ander, en lopen door !!

Of , wat ik zelfs heb meegemaakt, maken een " nek-snee" gebaar aan die arme vrouw
en lopen ook door

stelletje tuig zijn dat .. kunnen hun hond niet in toom houden , en lopen nog te bedreigen ook !.. :evil:
als je die put openbaar maakt, komt er heel wat, want niemand durft aangifte dan te doen
.

Remster
Berichten: 535
Lid geworden op: 04 sep 2005 09:22

Re: jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Ongelezen bericht door Remster »

de eigenaar van de aanvallende hond, geeft altijd de schuld aan de ander, en lopen door !!
tuurlijk, dat doen ze állemaal, áltijd..

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Ongelezen bericht door duiner »

Remster schreef:
de eigenaar van de aanvallende hond, geeft altijd de schuld aan de ander, en lopen door !!
tuurlijk, dat doen ze állemaal, áltijd..
mijn hond heeft ook wel eens een Jack Russel een bloedend oortje gegeven, hij werd uitgedaagd.
Maar ik ben er bij gebleven , en heb met mijn zakdoek , het bloedinkje gestelpt !
zo hoort het !

Heb ook keurig mijn telefoonnummer achtergelaten, maar niets meer gehoord !

ik denk dat ze wisten hoe hun hondje is, of misschien omdat ik zo aardig was. .. :wink:

( was wel grappig, dat mijn hond gewoon er bij zat te kijken , was gewoon een ongelukje )
.

Nomis Naj
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 okt 2011 15:27

Re: jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Ongelezen bericht door Nomis Naj »

@duiner.
Precies, zo hoort dat.

mihoen
Berichten: 365
Lid geworden op: 25 mei 2010 12:35

Re: jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Ongelezen bericht door mihoen »

heb je dus schade van het dier van een ander, dien dan de rekening gewoon in. zo moeilijk lijkt het niet.

voor het gevalletje met de auto, lijkt het me logisch een technisch onderzoek te doen. wie zegt mij dat de automobilist zich aan de snelheid heeft gehouden? of misschien juist heeft geprobeerd de kat aan te rijden?

Nomis Naj
Berichten: 101
Lid geworden op: 19 okt 2011 15:27

Re: jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Ongelezen bericht door Nomis Naj »

Ook dat laatste ben ik het mee eens.
Ik denk zelfs dat de meeste aso's om die reden doorrijden.
Wij wonen aan een redelijk drukke in-/uitvals weg en hebben vooral avonds en nachts al geregeld katten "opgeraapt".

bgt
Berichten: 18
Lid geworden op: 23 okt 2011 21:38

Re: jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Ongelezen bericht door bgt »

Heb ondertussen met de buren gepraat maar die zeggen dat zij niets aan de situatie kunnen doen. Dus wij houden de kater nu binnen want dat is de enige optie. Zij zeggen dat ze niet kunnen garanderen dat hun kat binnen is als we zouden afspreken om onze katers om de andere dag naar buiten te laten.
We gaan kijken of we een ander huis voor onze kater kunnen vinden. Dit is zielig zo.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Ongelezen bericht door lostlovey »

Ik zou kiezen voor het afzetten van de tuin. Als er al een schutting staat, is het makkelijk te doen en het hoeft geen kapitaal te kosten. Aan de bovenkant een overhellende afrastering aanbrengen zodat je kat er niet uit kan. De buren zullen dat idealiter ook aan hun kant moeten doen zodat hun kat in hun tuin blijft.
Zoiets bijvoorbeeld:
http://www.kattenrennen.nl/contents/media/alu-233.jpg

Je kunt ook met netten werken:
http://www.nettenlijn.nl/

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De schade moet in principe gewoon door de buren vergoed worden. Iedereen heeft een aansprakelijkheidsverzekering. Ik vraag me dan ook af of de schade (dierenartskosten) daar niet verhaald kunnen worden? Als je een beetje nette buren had gehad, dan hadden ze daar zelf al naar gekeken. In onderstaande zaak wees de kantonrechter een schadevergoeding van 1100 euro toe aan een kattenbezitter wiens kat was aangevallen door het huisdier van een ander.


http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=4227

http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=3040

https://www.google.com/search?hl=en&q=a ... g+huisdier

duiner
Berichten: 637
Lid geworden op: 10 okt 2011 21:23

Re: jonge kat(m) valt mijn oude kat (m) aan en verwond deze zeer

Ongelezen bericht door duiner »

bgt schreef:We gaan kijken of we een ander huis voor onze kater kunnen vinden. Dit is zielig zo.
dat is de weg van de minste weerstand, of wilt u uw kater toch al niet behouden ?.. :roll:

dus zo komen de asiels zo vol...... bij elk wissewasje moeten ze maar het huis uit .. :evil:

U bent zelf verantwoordelijk , omdat u deze kater ZELF genomen heeft !!.
.
.

Gesloten