Wegens verhoogd belgedrag was ik rond het midden van de maand reeds een tiental minuten door mijn bundel van 400 minuten heen. Bij het online checken van mijn belstatus kreeg ik van Telfort het voorstel om mijn bundel te verhogen naar 500 minuten. Dit leek mij een goed voorstel, denkende dat het aantal minuten zo rond de 450 voor deze maand uit zo komen (ik zat immers in het midden van de maand), dus een extra 50 minuten zou opleveren.
Enkele dagen erna zie ik online tot mijn grote schrik een bedrag van rond de 100 euro staan (normaal gezien heb ik zo'n 25 euro wegens sim-only). Ik bel dus met Telfort, en er werd mij meegedeeld dat dit wel rechtgetrokken zou worden en ik de factuur maar moest afwachten.
Een week of twee later, inderdaad een factuur van bijna 100 euro. Wat had Telfort gedaan? Men heeft de 400 gebelde minuten voor de eerst 15 dagen van de maand verlaagd naar 200, en zodoende bijna 200 minuten uit mijn bundel gehaald en extra gefactureerd. Resultaat: slechts 290 minuten binnen de bundel en maar liefst 220 (!!) buiten de bundel voor deze maand in plaats van de plusminus 60 extra minuten waar ik op rekende.
Dankzij het voorstel van Telfort heb ik, in plaats van een slechts beperkt hogere rekening, nu de allerhoogste rekening tot nu toe. Niets doen had zelfs veel en veel goedkoper geweest!
Uiteraard een nette klacht ingestuurd, maar helaas: Telfort is uiteraard niet van plan om iets voor mij te doen, en men verwijst naar de algemene voorwaarden, waar de volgende passage in is opgenomen:
6.3. Telfort hanteert een aantal factuurperiodes per maand. Indien het moment van Aansluiting tussen twee factuurperiodes ligt, ontvangt Contractant het bel-, sms- of mobiel internet bundel naar rato tot het moment van ingang van de factuurperiode.
Dit lijkt mij op verschillende manieren uit te leggen, echter ik had van Telfort kunnen verwachten dat dit nooit in het voordeel van de klant zal werken. Helaas wegen de kosten en de moeite van het melden bij de geschillencommissie niet op tegen het resultaat van mogelijke winst, dus hier is niet veel tegen te doen. Terugdraaien is ook niet meer mogelijk, aangezien de customer service mij heeft geadviseerd om de factuur maar af te wachten. (Nog bedankt voor dat advies, Telfort...
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
Daarom de volgende waarschuwing aan iedereen die een dergelijk voorstel van Telfort krijgt: NOOIT je bundel verhogen als je voor het einde van de maand door je minuten heen bent. Ga zelf maar na: dit levert je in vrijwel alle gevallen een veel hogere rekening op.
"Telfort, werkt in je voordeel."
Maar niet heus!!!