LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] citalopram/cipramil: reageer!

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

he nanda
had jij in het begin ook zo veel last van bijwerkingen, en hoe lang heeft dat bij jou geduurd?ik heb 6 jaar geleden 3 jaar lang sertraline geslikt vanwege een zware depressie, toen afgebouwd en nu dus een terugval maar nu ook nog met angststoornis en hyperventilatie, denk dat ik voorlopig wel aan de ad moet blijven, dat ik gewoon dat stofje in mijn brein mis.
heb jij dit voor de eerste keer of ook al eerder gehad?

grt tina

Een leven lang leren
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 jun 2011 11:55

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Een leven lang leren »

Ik ben in mijn tienerjaren depressief geweest en heb toen seroxat(paroxetine) geslikt, ik denk dat ik dat een ruim jaar gebruikt heb.
Nu ben ik niet depressief, maar heb een angststoornis. Ze zeggen dat dan cita een goede ad is, ook vanwege de mildere bijwerkingen.
In het begin werden de angsten erger, maar dat was met alprazolam goed op te vangen. Ik heb per 10 mg opgehoogd. Ik merk nu vooral dat mijn slijmvliezen iets droger zijn maar voor de rest weinig last meer.
In het begin had ik ook een lage bloeddruk, dat was vervelend, maar ook dat hersteld zich. Ik gebruik het nu ruim 4 maand en het bevalt goed. Ik denk dat je zo'n 8 weken moet aanhouden voor de ergste bijwerkingen en dat is dan niet 8 weken lang heel vervelend, maar elke dag weer een beetje beter.
Zet hem op!

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

hoi nanda

fijn dat het nu zo goed met je gaat.
ben vandaag bij mijn psych geweest ook hij bevestigde dat de bijwerkingen nog wel even konden duren, heb vandaag voor het eerst 40 mg genomen, nou dat hakt er wel in man man wat voel ik me beroerd, maar gewoon doorgaan,
morgen moet ik weer naar gesprekstherapie, de psych liet vandaag al een beetje doorschemeren dat ik weer bij de afdeling langdurige behandeling kom net als drie jaar geleden, maarja we wachten het wel af.
vind het trouwens erg rustig op dit forum, jij niet? waar is iedereen?
Hopelijk iedereen zo opgeknapt dat ze het alleen afkunnen en niet meer zoveel steun nodig hebben.

groetjes tina

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

van mij hetzelfde bericht als mijn voorgangster?er

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

hoi allemaal,

vandaag echt een rot dag gehad,voel me down en lusteloos,onrustig, heb werkelijk nergens zin in en zit dus letterlijk al de hele dag op de bank te piekeren of ben aan het slapen.
hoop dat het morgen weer beter gaat.
hopelijk gaat het bij jullie beter.

grt tina

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

Hoi Tina ,

ik had een verkeerd berichtje gestuurd , mijn voorgangster bedoelde ik mee "een leven lang leren" Er is nl licht aan het eind van de tunnel . Ik zat er ook vreselijk door en moest weer herstarten met de medicatie en dat was echt geen pretje , echt niet . Pas na 8 weken ging het werken , dat de angst en paniek verdween uit mijn lijf en hoofd . Nu is er weer ruimte om te kijken naar mijn ondermijnende patronen . In de tijd dat ik er door zat kon ik het niet meer , lijf reageerde furieus met angst/paniekaanvallen . Nu is het lijf rustig en als ik ergens mee word geconfronteerd dan blijft mijn lijf en hoofd rustign, maar verdriet komt nog gelukkig op zodat dat niet onderdrukt word of plezier .
Dus houd moed , Ik ben blij weer rust te hebben door de medicatie .

Veel sterkte

groet

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

hoi wonderwel

fijn dat het met jou nu zo goed gaat, ik bedoel dat je lijf nu rustig blijft en ook wat kan genieten, dat geeft mij ook weer een beetje hoop, ik slik 2 twee weken citalopram,diazepam,temazepam en domperidon tegen de misselijkheid, maar voel me nog steeds heel erg onrustig vooral s morgens, maar zoals je al zei, er is licht aan het eind van de tunnel, alleen hoop ik dat dat niet nog 6 weken moet gaan duren, heb al 7 weken ernstige paniekaanvallen met hyperventilatie en 3 ziekenhuisopnamen achter de rug, dus wordt nu eigenlijk ook ongeduldig, wil me zoooo graag weer beter voelen, heb op het moment nergens meer plezier in en ben niet vooruit te branden, wat natuurlijk ook weer frustrerend werkt.
sorry dat ik misschien erg klagend overkom, maar ik heb niet erg veel mensen om me heen, en degene die er wel zijn begrijpen het gewoon weg niet, wat ik me ergens ook wel kan voorstellen, ik denk dat je het eerst moet ervaren voordat je weet hoe het voelt.
maar bedankt voor je bemoedigende woorden.

groetjes tina

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

Ik begrijp wat je bedoeld . Het is een hele nare periode . Ik moet zeggen , ik kreeg alprazolan voor kalmering en dat werkte goed . de pammen werken niet goed bij mij , werd daar somber van . Kijk eens of dat wat voor je is . Misschien een kleine tip. Echt je moet je tijd uitzitten 8 weken zijn zo voorbij ookal lijkt de tijd nu voor je stil te staan. Dat had ik ook , zo van "dat houd ik niet vol"of "zolang nog?????? "echt waar " gewoon de tijd geven . Ik had heel lang last van paniek en angst omdat ik niet afhankelijk van de medicatie wilde zijn . Maar dat was niet verstandig . Ik moest weer beginnen en ik ben nu uit de anti pil fase . Ik kan nu weer functioneren wat ik eerder totaaaaal niet meer kon . Ik snap dat er niks meer uit je handen komt en dat dat een rot gevoel geeft, maar dit hoort er bij, ook bij de opbouw van de medicatie . Als het je niet lukt , dan lukt het je niet punt uit , dat moet je jezelf ook gunnen . dat het niet lukt nu . Vechten tegen een bierkaai wil ook niet , vechten tegen wat is , wil dus niet . Zet door, het tij zal een keer keren .

lieve groet

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

hoi wonderwel

heb net je berichtje gelezen, je hebt gelijk dat ik het de tijd moet geven, maar ik vind dit moeilijk omdat ik nogal een perfectioniste ben, en als ik dan niks kan doen voel ik me schuldig, ik heb namelijk een hele lieve man die nu echt heel veel taken overneemt een echte schat, maar dan denk ik weer, man jij hebt de hele dag hard gewerkt en ik zit hier maar te zitten, vandaar dat schuldgevoel.
ook hij zegt: het komt wel weer, maar toch voelt het rot.
aan de andere kant kan ik het ook begrijpen wat jij zegt, dat ik het de tijd moet geven, ooh jee het voelt allemaal zoooo dubbel.
maar ik zal proberen je woorden in mijn gedachten te houden.
dank voor je berichtje, vandaag schijnt de zon, hopelijk wordt het voor ons beide een goede dag

groetjes tina

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

het zal niet altijd een goede dag zijn . Weet je wat ik laatst las, "äls je leeft mag je ook ziek zijn" . MAg jij ziek zijn en mag je man zijn ding doen daarin , had jij het andersom ook niet gedaan dan ? dat wil je ook graag doen . Gun jezelf het ziekzijn , want het is nu niet anders en laat het zich uitdrukken tot het overgaat door wat dan ook ( therapie , medicatie ) je kunt nu niks anders dan verzet op te geven . Schuldgevoel maakt schuldgevoel , maakt de neg cirkel sterker . JIj hebt er niet voor gekozen om ziek te worden , vanwaar dan het schuldgevoel . Oke ik herken het , je ziet de ander dubbel zo hard lopen en jij ligt op de bank niks te doen , dat doe je ook niet voor de lol . Het lukt je niet ,Ik weet nu donders goed het verschil van "niet meer kunnen en wel willen "en nu het kunnen en het willen ." ...misschien moet je maar willen dat het nu niet kan zo krijg je de ruimte om toe te geven aan de situatie en vandaar uit heeeel langzaam aan stap voor stap verder te gaan .

sterkte er mee ...keep on going

groet

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

hoi wonderwel

wat een mooi bericht heb je geschreven, ik heb het wel 5 keer gelezen, en echt je hebt me echt opgebeurd, bedankt voor je goede raad.
je hebt gelijk ik zou precies hetzelfde voor mijn man doen, ik moet echt leren hulp te accepteren.
hoe is het trouwens met jou, ik hoop alles goed!!!!

groetjes tina

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

Ja het gaat goed met mij , Ook therapie doet goed. Leren luisteren naar je eigen gevoel of je eigen binnenste , en dat moet ik ook leren weer terug te vinden . Ik was het kwijt wat Ik vond of voelde en dat serieus te gaan nemen . Ik pastte me te vaak aan de omgeving aan waardoor ik mezelf uit het oog verloren ben en niet meer wist wat ik er van vond of voelde > dat is nu op dit moment een herontdekking. Dat je jezelf eindelijk weer eens kunt ontmoeten , en niet altijd de ander hoger of lager dan mijzelf te plaatsen . Nu het lijf tot rust komt door de medicatie komt er nu eindelijk stevigheid om overeind te blijven in confrontaties en komt er ruimte om te kijken naar mijn eigen ondermijnende patronen . En vallen vele patronen uit elkaar en voel ik me los komen van de beperkende patronen . Ik moest ze eerst gaan herkennen door de therapie voor ze uiteen konden vallen .
dank je voor je reactie , doet me wel goed , maar het is ook heel duidelijk mijn eigen ervaring en dat maakt het dat ik het duidelijk melden kan . En dan merk ik dat het ook voor anderen zo Kan werken .

groet

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

jeetje als ik jouw berichtjes lees lijkt het wel mijn spiegelbeeld ook ik pas me namelijk altijd aan aan anderen, en alleen maar omdat ik dan hoop dat ze me mogen, dit komt voort uit mijn kindertijd, mijn broer was altijd het lievelingetje en ik hing er altijd maar bij, 3 jaar geleden heb ik geprobeerd om met mijn moeder hierover te praten, resultaat geen contact meer met haar en mijn familie, en het ergste ervan is dat mijn moeder aan het einde van de straat om de hoek woont, ik kom haar dus vaak tegen ze kijkt werkelijk niet op of om nog niet eens een hallo, dat doet zeer, daarom heb ik ook zo'n moeite om er overheen te komen, wordt er constant mee geconfronteerd, ik probeer wel tegen mezelf te zeggen ze wil je niet (dat heeft ze me inmiddels wel duidelijk gemaakt, heb 3 pogingen gedaan om weer in contact te komen), maarja aan de andere kant wil toch iedereen zijn moeder. ik zal in therapie hier mee moeten leren omgaan.
fijn dat jij er nu wel mee om kunt gaan, gloort er toch nog hoop aan de horizon voor mij, groetjes tina voor straks slaap lekker

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

hoi allemaal
eindelijk een goed bericht, de bijwerkingen van de citalopram nemen af, voel me een stuk beter, gelukkig niet meer misselijk.
hoe is het met jullie?

groet tina

Miradrom
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Miradrom »

Hallo,

Ik ben Miradrom en ik gebruik sinds een kleine drie weken Citalopram.
Ervaringen?
Laatst gewijzigd door Miradrom op 29 aug 2012 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.

wonderwel
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 jul 2011 08:28

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door wonderwel »

hey tina wat goed zeg . fijn voor je .

Mira ik zou zeggen kijk deze berichten eens even verder terug .daar staan meer reacties op zoals jij ze beschrijft .

succes en geef het de tijd ....!!!

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

he wonderwel, dank voor je berichtje, ja ben harstikke blij dat het nu beter gaat.

HOI miradrom,
ik denk dat de depressieve gevoelens samenhangt met de hormonen tijdens de menstruatie, verder kan ik zeggen, ook ik geruik nu 3 weken citalopram en ook
ik heb er last van dat ik iedere ochtend rond 4 a 5 uur wakker word, ondanks diazepam en temazepam, ook ik moet dan gewoon opstaan omdat ik me onrustig voel, maar ik probeer dat slaaptekort op te vangen door s middags een uurtje te slapen, en dat helpt.
ik denk dat ook dit een bijwerking is die op den duur wel over zal gaan, houd moed...!!!

groetjes tina

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

he mirandrom

krijg jij ook ademhalingsoefeningen. fysiotherapie
als ik s morgens opsta doe ik als eerste ademhalingsoefeningen
en bij helpt het wel, probeer mijn lijf door ademhaling en concentratie op verschillende delen van mijn lijf te ontspannen, misschien een tip?

groetjes tina

Miradrom
Berichten: 21
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:09

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door Miradrom »

Hoi Tina,

Bedankt voor je reactie.
Ik vind het zo moeilijk om te accepteren dat ik AD nodig heb, maar aan de andere kant ben ik blij dat het bestaat.
Gisteren heb ik veel last van onrust in mijn lichaam gehad, trillen, hartkloppingen. Ik had gehoopt dat dit nu minder zou worden. Ik zit al in de vierde week nu en zou blij zijn als ik weer eens kan lachen zonder te denken: O, ik lach, het gaat de goede kant op. Ik wil weer eens onbezorgd zijn.
Nu sta ik 's morgens erg humeurig op en dat heb ik nooit gehad, beter dan het zware depressieve, maar ik word hier ook niet gelukkig van. Ik hoop dat het chagrijnige gevoel echt door mijn menstruatie komt en dat het weer wegtrekt.

Ik heb nog geen ademhalingsoefeningen, omdat ik cognitieve gedragstherapie heb en ik mag de paniek nog niet onderdrukken met ademhalen van de psychologe. Wel als ik het eenmaal heb afgerond.

Hoe ervaar jij deze eerste weken? En hoeveel gebruik jij nu?
Ik gebruikte 1 week 10 mg, daarna overgegaan op 2x 10 mg, tegelijk ingenomen en toen de tabletten van 10 mg op waren ben ik overggegaan op 1 tablet van 20 mg. Die gebruik ik nu een week. Misschien heeft dat er ook iets mee te maken van twee x 10 naar 1x 20, misscien toch iets anders qua samenstelling.

Mijn arts vertelde dat de bijwerkingen 2 tot 21/2 week aan konden houden, maar ik heb er dus al langer last van.

Nou, maar weer afwachten, woensdag moet ik weer naar de arts en ik hoop dat ze mij kan geruststellen.

Groetjes,

Mira

tina48
Berichten: 45
Lid geworden op: 16 okt 2011 16:02

Re: citalopram/cipramil: reageer!

Ongelezen bericht door tina48 »

hoi Mira,

Fijn dat je toch even kon lachen ook al denk je van he ik lach, geniet van dat moment, dat je nu nog last hebt van bijwerkingen dat kan heel goed, je moet het echt met de dag nemen, een dag beter, andere dag weer wat minder, het kan echt wel iets langer duren, bij de een gaan de bijwerkingen sneller over als bij de ander.
Ik zelf zit nu ook in de 4e week, en de ene dag gaat het beter als de andere.
Ik ben begonnen met 5 dagen 20 mg, en toen 2 dagen 30 mg, en toen gelijk over op 40 mg, ik kan je vertellen dat hakte er behootlijk in, heb zo"n beetje alle bijwerkingen gehad die je maar op de bijsluiter kunt lezen. Lag voor pampus op de bank en kon helemaal niets meer, gelukkig gaat het nu beter,
maar ik slik ook nog diazepam, temazepam en heel af en toe domperidon voor de misselijkheid, maar gelukkig is de misselijkheid grotendeels weg.
meid houd moed, nu gaat het echt elke dag een beetje beter, daar moet je je aan vast houden, hoe zeggen ze zo mooi achter de wolken schijnt de ZON, ook voor ons.
En gelukkig is hier het forum waar we lekker ons hart kunnen luchten aan mensen die het wel begrijpen wat je door maakt, mijzelf geeft dat heel veel steun.

groetjes tina

Gesloten