LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] contract loopt af en functie niet aankunnen
contract loopt af en functie niet aankunnen
hallo,
ik zit met het volgende probleem.
december 2010 ben ik begonnen in een drogisterij als assistent-filiaalmanager.
Sinds een tijdje blijkt dat ik die functie niet aankan.Hier liep ik zelf al weken mee te worstelen,maar dit is vorige week eindelijk besproken. Moeilijk om toe te geven,het voelt als opgeven.
Ik heb dit vorige week zelf aangegeven bij mijn districtmanager en gezegd dat ik teruggezet wil worden in functie. Hij gaat nu voor mij kijken wat mogelijk is.
Hij heeft wel aangegeven dat ik dan geen 32 uur meer kan werken maar dat dit maximaal 24 tot 28 uur zal zijn.( grotere contracten geven ze niet aan verkoopmedewerksters).
Stel dat ik niet accoord zou gaan met het aanbod waar hij mee komt.Dan wordt mijn contract niet verlengd. Heb ik dan wel recht op een uitkering?
Want de werkgever ontslaat mij dan als het ware, maar ik heb wel zelf aangegeven dat ik deze functie niet meer aankan, en een lagere functie geweigerd.
Hopelijk kan iemand mij wijzer maken.
Alvast bedankt voor de reactie.
ik zit met het volgende probleem.
december 2010 ben ik begonnen in een drogisterij als assistent-filiaalmanager.
Sinds een tijdje blijkt dat ik die functie niet aankan.Hier liep ik zelf al weken mee te worstelen,maar dit is vorige week eindelijk besproken. Moeilijk om toe te geven,het voelt als opgeven.
Ik heb dit vorige week zelf aangegeven bij mijn districtmanager en gezegd dat ik teruggezet wil worden in functie. Hij gaat nu voor mij kijken wat mogelijk is.
Hij heeft wel aangegeven dat ik dan geen 32 uur meer kan werken maar dat dit maximaal 24 tot 28 uur zal zijn.( grotere contracten geven ze niet aan verkoopmedewerksters).
Stel dat ik niet accoord zou gaan met het aanbod waar hij mee komt.Dan wordt mijn contract niet verlengd. Heb ik dan wel recht op een uitkering?
Want de werkgever ontslaat mij dan als het ware, maar ik heb wel zelf aangegeven dat ik deze functie niet meer aankan, en een lagere functie geweigerd.
Hopelijk kan iemand mij wijzer maken.
Alvast bedankt voor de reactie.
Re: contract loopt af en functie niet aankunnen
Is het feit dat je het niet aan kunt vanuit de werkgever bepaald of puur en alleen vanuit jezelf gekomen?
Als het vanuit jezelf komt en de werkgever bijvoorbeeld vind dat je het prima doet, wordt het denk ik een lastige situatie.
Als het vanuit jezelf komt en de werkgever bijvoorbeeld vind dat je het prima doet, wordt het denk ik een lastige situatie.
zowel ik als de werkgever vinden dat ik de functie niet aankan maar ik heb zelf uiteindelijk de knoop doorgehakt.
-
- Contacteer:
Laat me raden....AS Watson. Of kruitvat of Trekpleister.
Typisch dat ze dan nog steeds geen fulltime uren aan verkoopmedewerkers geven. Maar we hebben het over 4 uur. Bij 28 uur werk je 4 dagen van 7 uur neem ik aan, wellicht voor die ene dag een andere baan erbij oid.
Als je contract niet verlengd wordt heb je inprincipe wel recht op een uitkering, in jouw geval twijfel ik opdat je een andere functie weigert. Maar weiger je de functie of de uren ?
AS Watson staat onder behoorlijke controle van FNV vakbond, met name werkdruk en intimideren van de districtmanagers.
Typisch dat ze dan nog steeds geen fulltime uren aan verkoopmedewerkers geven. Maar we hebben het over 4 uur. Bij 28 uur werk je 4 dagen van 7 uur neem ik aan, wellicht voor die ene dag een andere baan erbij oid.
Als je contract niet verlengd wordt heb je inprincipe wel recht op een uitkering, in jouw geval twijfel ik opdat je een andere functie weigert. Maar weiger je de functie of de uren ?
AS Watson staat onder behoorlijke controle van FNV vakbond, met name werkdruk en intimideren van de districtmanagers.
28 uur zou nog te doen zijn maar 24 uur wordt een ander verhaal. Ik zal namelijk ook rond moeten komen, is ook belangrijk .
Heb al gedacht om iets ernaast te gaan doen maar ben daar helemaal niet in thuis hoe dat in zijn werk gaat.
En ook lastig omdat ik geen vaste werkdagen heb en dus ook geen vaste vrije dagen.
Heb al gedacht om iets ernaast te gaan doen maar ben daar helemaal niet in thuis hoe dat in zijn werk gaat.
En ook lastig omdat ik geen vaste werkdagen heb en dus ook geen vaste vrije dagen.
-
- Contacteer:
lizette85 schreef:28 uur zou nog te doen zijn maar 24 uur wordt een ander verhaal. Ik zal namelijk ook rond moeten komen, is ook belangrijk .
Kruitvat of Trekpleister ? Is 1 pot nat hoor beide maar zo te lezen valt precies in straatje KV en TP.
Probeer voor de 28 uur te gaan als je het leuk vindt, let wel bij 28 uur als VM zal je salaris omlaag gaan. Dit heeft weer gevolgen mocht je toch ontslagen worden voor je uitkering.
Als AM zal je salaris hoger liggen.
Een 2de baan is opzich niet lastig maar ind wel beetje omslachtig.
Geen vaste werkdagen ???? ******, ervan uitgaand dat of KV of TP is dan is hier dus nog steeds niks in veranderd sinds ik FM ben geweest ( zo'n 8 jaar geleden ) leuke collega's, leuke winkel, knudde hoofdkantoor.
Volgens mij mogen ze je ook niet zomaar terugzetten in uren. Ik weet niet hoe dat zit als ze een ander contract aanbieden en dan daarbij het recht op ww uitkering. Dit zou je natuurlijk eens kunnen voorleggen aan rechtsbijstand of een juridisch loket. Advies kost je niks en je weet dan wat je moet doen.
@Lizette,
Of u recht houdt op de uitkering als u de baan van 24 (of 28 uur) weigert terwijl u er nu 32 werkt durf ik niet met 100% zekerheid te beantwoorden. UWV zou zoiets kunnen beoordelen als verwijtbaar werkloos en u kunnen korten op de uitkering. Na een poosje WW zult u in sommige gevallen namelijk ook een baan met dit urenaantal moeten accepteren omdat dat 'passend werk' is.
Wel wil ik de volgende overwegingen en tips meegeven. Persoonlijk zou ik als ik u was eens goed nadenken of u niet toch de baan van 24/28 uur gaat accepteren. U kunt in de tussentijd ook op zoek gaan naar een andere baan met meer uren of u verdiepen in het zoeken van andere werkzaamheden om het inkomen aan te vullen.
Indien u nu een contract heeft voor 32 uur en u gaat er een krijgen voor 24 of 28 uur, betekent dit dat u in feite werkloos bent geworden voor 8 of 4 uur. Het is mogelijk dat UWV over deze werkloos geworden uren een WW-uitkering toekent, maar ook dit weet ik niet helemaal zeker. Ik zou dit in uw geval zeker even navragen bij het UWV, denk alleen eventjes goed na over hoe de vraag in te kleden.
U geeft het argument dat u bij 24 uur moeite zult gaan hebben rond te komen (bij 28 was dit nog te doen.) Dan wil ik u de volgende berekening eens even meegeven. Indien u een volledige WW uitkering gaat krijgen over 32 uur krijgt u de eerste 2 maanden 75% en daarna 70% van het laatstverdiende loon, dus gaat u er resp. 25% en 30% op achteruit. Indien u de baan accepteert van 24 uur betekent dit dat u dus 8 uur (dus 25%) erop achteruit gaat met de zekerheid dat dit nooit meer dan 25% zal zijn. Daarbij heeft u dan de kans dat de werkloos geworden uren voorlopig aangevuld worden door WW. Essentieel bij deze berekening is alleen wat het uurloon gaat doen, gaat dat achteruit of blijft het gelijk? Wellicht dat u met deze cijfers een betere berekening kunt maken.
Of u recht houdt op de uitkering als u de baan van 24 (of 28 uur) weigert terwijl u er nu 32 werkt durf ik niet met 100% zekerheid te beantwoorden. UWV zou zoiets kunnen beoordelen als verwijtbaar werkloos en u kunnen korten op de uitkering. Na een poosje WW zult u in sommige gevallen namelijk ook een baan met dit urenaantal moeten accepteren omdat dat 'passend werk' is.
Wel wil ik de volgende overwegingen en tips meegeven. Persoonlijk zou ik als ik u was eens goed nadenken of u niet toch de baan van 24/28 uur gaat accepteren. U kunt in de tussentijd ook op zoek gaan naar een andere baan met meer uren of u verdiepen in het zoeken van andere werkzaamheden om het inkomen aan te vullen.
Indien u nu een contract heeft voor 32 uur en u gaat er een krijgen voor 24 of 28 uur, betekent dit dat u in feite werkloos bent geworden voor 8 of 4 uur. Het is mogelijk dat UWV over deze werkloos geworden uren een WW-uitkering toekent, maar ook dit weet ik niet helemaal zeker. Ik zou dit in uw geval zeker even navragen bij het UWV, denk alleen eventjes goed na over hoe de vraag in te kleden.
U geeft het argument dat u bij 24 uur moeite zult gaan hebben rond te komen (bij 28 was dit nog te doen.) Dan wil ik u de volgende berekening eens even meegeven. Indien u een volledige WW uitkering gaat krijgen over 32 uur krijgt u de eerste 2 maanden 75% en daarna 70% van het laatstverdiende loon, dus gaat u er resp. 25% en 30% op achteruit. Indien u de baan accepteert van 24 uur betekent dit dat u dus 8 uur (dus 25%) erop achteruit gaat met de zekerheid dat dit nooit meer dan 25% zal zijn. Daarbij heeft u dan de kans dat de werkloos geworden uren voorlopig aangevuld worden door WW. Essentieel bij deze berekening is alleen wat het uurloon gaat doen, gaat dat achteruit of blijft het gelijk? Wellicht dat u met deze cijfers een betere berekening kunt maken.
Tja of TS deze discussie moet willen voeren is ook nog maar de vraag. Bij vaste contracten mag dat inderdaad niet allemaal zomaar, bij tijdelijke contracten weet ik het niet heel zeker.Daan_1978 schreef:Volgens mij mogen ze je ook niet zomaar terugzetten in uren.
Stel even (hypotetisch) dat het inderdaad niet mag dan blijft werknemer altijd nog met een paar praktische problemen zitten. Werkgever mag in zo'n geval namelijk wel gewoon het tijdelijke contract niet verlengen waarbij werknemer helemaal op straat komt te staan. Stel nu eens werknemer gaat stevig in discussie met werkgever en eisen dat deze recht heeft op behoud van de uren (nog steeds hypotetisch) en zet werkgever voor het blok. Werkgever bestempeld werknemer als lastig en bij de eerste beste gelegenheid (van een contracteinde) vliegt werknemer de straat op. Uiteindelijk heeft werknemer dan misschien de slag gewonnen maar de oorlog verloren.
@ teunbosseman , ik werk idd bij kruidvat.
@ emmy75 , dankuwel voor de berekening. Dit maakt wel het een en ander duidelijk en geeft mij iets om over na te denken.
@ daan1978 ,Ik heb mijn vraag ook bij een juridisch loket gesteld. Kijken wat zij er van zeggen.
Gelukkig heb ik nog nooit eerder in zo'n situatie gezeten. Voelt niet echt prettig
@ emmy75 , dankuwel voor de berekening. Dit maakt wel het een en ander duidelijk en geeft mij iets om over na te denken.
@ daan1978 ,Ik heb mijn vraag ook bij een juridisch loket gesteld. Kijken wat zij er van zeggen.
Gelukkig heb ik nog nooit eerder in zo'n situatie gezeten. Voelt niet echt prettig
Dit klopt inderdaad, alleen gaat dit wel af van het aantal maanden recht op WW mocht lizette85 na het accepteren alsnog werkeloos raken.Emmy75 schreef:Indien u nu een contract heeft voor 32 uur en u gaat er een krijgen voor 24 of 28 uur, betekent dit dat u in feite werkloos bent geworden voor 8 of 4 uur. Het is mogelijk dat UWV over deze werkloos geworden uren een WW-uitkering toekent, maar ook dit weet ik niet helemaal zeker. Ik zou dit in uw geval zeker even navragen bij het UWV, denk alleen eventjes goed na over hoe de vraag in te kleden.
Maar recht erop heb je absoluut. Al eens bij de hand gehad en bevestigd door mijn rechtsbijstand.
zo, ik heb al reactie terug van het juridisch loket en zij schrijven waar ik al bang voor was:
"Mocht u de functie weigeren en het UWV wordt hierover geinformeerd, loopt u inderdaad risico dat uw WW geweigerd wordt. Het UWV gaat er immers vanuit dat u alles doet om uw werk te behouden. Wij weten natuurlijk niet of het UWV hiervan op de hoogte gesteld wordt, maar een risico houdt het zeker in."
Het is natuurlijk nog afwachten wat me voor andere functie aangeboden wordt en voor hoeveel uur maar ik denk dat ik dat dan maar moet doen. En dan verder gaan kijken voor een andere baan of iets erbij gaan doen,mocht het salaris onvoldoende zijn.
"Mocht u de functie weigeren en het UWV wordt hierover geinformeerd, loopt u inderdaad risico dat uw WW geweigerd wordt. Het UWV gaat er immers vanuit dat u alles doet om uw werk te behouden. Wij weten natuurlijk niet of het UWV hiervan op de hoogte gesteld wordt, maar een risico houdt het zeker in."
Het is natuurlijk nog afwachten wat me voor andere functie aangeboden wordt en voor hoeveel uur maar ik denk dat ik dat dan maar moet doen. En dan verder gaan kijken voor een andere baan of iets erbij gaan doen,mocht het salaris onvoldoende zijn.
Succes gewenst en in het engels hebben ze een leuk gezegde wat wel van toepassing is: if it doesn't kill you it makes you stronger.lizette85 schreef:Gelukkig heb ik nog nooit eerder in zo'n situatie gezeten. Voelt niet echt prettig
Klopt ze verliest (verbruikt) dan een deel van het recht. Als Lizette bijvoorbeeld nog een jaar die 24/28 uur zou werken, bouwt ze ook weer een extra maand recht op en het recht van die 24/28 uur blijft intact. (hierbij neem ik aan dat de nickname lizette85 staat voor geboortejaar 1985 en ze hoogstwaarschijnlijk nog niet de maximale WW-duur heeft opgebouwd).Daan_1978 schreef:Dit klopt inderdaad, alleen gaat dit wel af van het aantal maanden recht op WW mocht lizette85 na het accepteren alsnog werkeloos raken.
Maar recht erop heb je absoluut. Al eens bij de hand gehad en bevestigd door mijn rechtsbijstand.
Het antwoord van het juridisch loket kwam wel snel, hoewel het niet het gewenste antwoord is, is het wel prettig te weten hoe de vlag erbij hangt.
@ emmy 75 wat een mooie spreuk , die zal ik dan maar in gedachten houden.
het antwoord van het zorgloket was idd erg snel. Geen leuk antwoord, maar geeft wel duidelijkheid.
@ iedereen bedankt voor de reactie's. ik hoop snel duidelijkheid te hebben.
het antwoord van het zorgloket was idd erg snel. Geen leuk antwoord, maar geeft wel duidelijkheid.
@ iedereen bedankt voor de reactie's. ik hoop snel duidelijkheid te hebben.
-
- Contacteer:
Als KV je een andere functie aanbiedt, weet niet of tegenwoordig bij KV nog de functie eerste verkoopster bestaat, deze hadden in mijn tijd een contract van minimaal 32 uur tot max 38 uur.
Waar staat trouwens de filiaal manager in dit geheel, ik lees alleen DM namelijk.
Waar staat trouwens de filiaal manager in dit geheel, ik lees alleen DM namelijk.
@ teunbosseman we hebben het ook gehad over 1e verkoopster,misschien dat het deze functie zal worden. maar er moet natuurlijk wel iets vrij zijn.
De fm vindt ook dat ik de functie niet aankan,dat is in overleg eigenlijk besloten. Ik heb het uiteindelijk zelf bij de dm aangegeven.
De fm vindt ook dat ik de functie niet aankan,dat is in overleg eigenlijk besloten. Ik heb het uiteindelijk zelf bij de dm aangegeven.