LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie bij Apple

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

MAXIEM schreef:@@@

Sowieso is het van RADAR al onzinnig te beweren, dat 2 jaar fabrieks- dan wel importeursgarantie wettelijk verplicht is. In dit kikkerland mag een fabrikant zelfs juridisch gezien helemaal geen garantie geven (hoewel dat natuurlijk voor de omzet en winst wel erg stupide zou zijn). Het is de verkoper waarmee de koper een overeenkomst afsluit en de verkoper is in Nederland wettelijk wél verplicht om de koper een wettelijke bescherming te geven. Binnen de EU is dan een minimum "garantie" van twee jaar vastgelegd. Hoe de verkoper dat regelt met zijn voorschakel, is zijn zaak. Daar staat de koper helemaal buiten.

Maxiem.
Nope 3x fout. Apple is in veel gevallen zowel fabrikant als verkoper (bijvoorbeeld online aangeschaft in de apple store).
De fabrikant mag natuurlijk wel garantie geven al wil hij dat 10 jaar lang doen. Dat is zijn zaak. Hij mag wel meer doen maar niet minder dan de wet hem verplicht.
De fabrikant heeft wel degelijk ook verplichtingen jegens de consument al is dat in een slechts een aantal gevallen. In eerste instantie moet je inderdaad bij verkoper aankloppen. Maar in sommige gevallen (bijvoorbeeld expres verzwegen fabricage en of ontwerpfouten (apple Iphone) is fabrikant de verantwoordelijke.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

Er zit een groot verschil tussen garantie en conformiteit.

Een winkel mag rustig een product verkopen zonder garantie.
Een winkelier is namelijk niet verplicht om garantie te verstrekken.

Lees aub de Europese Richtlijn maar op na. Er staat niet dat de winkelier verplicht is om minimaal 2 jaar garantie te verstrekken.

Dus is het onzin om een winkelier te straffen als die maar 1 jaar garantie geeft op een product.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door WillemV »

BBCS schreef:Dus is het onzin om een winkelier te straffen als die maar 1 jaar garantie geeft op een product.
Maar winkeliers worden helemaal niet 'gestraft' als ze 1 jaar handelsgarantie geven. Dit zuig je weer uit je duim.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

WillemV schreef:
BBCS schreef:Dus is het onzin om een winkelier te straffen als die maar 1 jaar garantie geeft op een product.
Maar winkeliers worden helemaal niet 'gestraft' als ze 1 jaar handelsgarantie geven. Dit zuig je weer uit je duim.
De TS schreef:
TROS Radar schreef:Bezitters van een iPad, iPhone of iPod zijn doorgaans erg blij met hun Apple-product, maar wat als dit na anderhalf jaar kapot gaat?

Volgens het consumentenrecht hebben zij twee jaar lang recht op kosteloze reparatie of vervanging. Hoe vriendelijk gaat Apple met zijn klanten om?
Wil jij het op voorhand standaard recht op kosteloze reparatie of vervanging geen garantie noemen?

En non-conformiteit wilt ook niet zeggen dat de consument standaard recht op kosteloze reparatie of vervanging heeft.

Als op een product 1 jaar garantie zit en na 1,5 jaar gaat het product kapot, heeft de consument dan nog steeds op voorhand recht op kosteloze reparatie of vervanging als het product buiten zijn schuld kapot gaat?

Nee dus.

Men zegt dat van wel, om ervoor te zorgen dat door manipulatie van de regels de consument gemakkelijker kosteloze reparatie of vervanging kan eisen, omdat de consument de bewijslast vaak niet rond kan krijgen die ervoor kan zorgen dat die consument kosteloze reparatie of vervanging kan krijgen als blijkt dat het product ten tijde van aankoop niet in orde was.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

En omdat ik niet datgene schrijf wat de diverse consumentenorganisaties schrijven moet ik dan maar zwijgen?

En omdat ik niet datgene schrijf wat men hier graag wilt lezen, moet ik maar zwijgen?

Dacht je nu werkelijk dat ik er iets mee opschiet om "tegendraads" te zijn?

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door WillemV »

@BBCS

Je kan mijn reactie nu wel weer gebruiken om je gal te spuwen. Maar de door jou gedane uitspraak:

"Dus is het onzin om een winkelier te straffen als die maar 1 jaar garantie geeft op een product."

is niet waar en zuig je gewoon weer uit je duim. Ongeacht wat Tros Radar schrijft. De enigen die straffen uit kunnen delen zijn de Consumentenautoriteit en de rechter, niet Tros Radar. Hou toch eens op met je pogingen consumenten op dit consumentenforum op het verkeerde been proberen te zetten.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

WillemV schreef:Hou toch eens op met je pogingen consumenten op dit consumentenforum op het verkeerde been proberen te zetten.
Doe ik niet, dat doen de diverse consumentenorganisaties.

En kap zelf eens om mij lastig te vallen.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door WillemV »

BBCS schreef:
WillemV schreef:Hou toch eens op met je pogingen consumenten op dit consumentenforum op het verkeerde been proberen te zetten.
Doe ik niet, dat doen de diverse consumentenorganisaties.
Huh? Ik heb de consumentenorganisaties nog geen reacties op dit forum zien plaatsen. In ieder geval nog niet zoveel reacties dan jij hier, onder verschillende gebruikersnamen hebt geplaatst. En dan nog zouden reacties van deze organisaties hier beter op z'n plaats zijn dan jouw reacties. Jij reageert hier tenslotte als ondernemer die aan consumenten verkoopt. Op een consumentenforum.
En kap zelf eens om mij lastig te vallen.
Huh? Als je een beetje tegengas krijgt en op een 'onwaarheid' wordt gewezen, mag ik je niet 'lastig' vallen? Het moet niet gekker worden. Ik maak zelf wel uit waar ik op reageer. Niet jij. :roll:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

Met alle respect, maar je reageert vaak als een parasiet, alleen maar tegen mijn schenen schoppen.
En van dat soort gedrag ben ik niet van gediend.

Ik probeer zo veel mogelijk met respect te reageren, maar tegen schenenschoppers wil ik nog wel eens uitschieten.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door WillemV »

BBCS schreef:Met alle respect, maar je reageert vaak als een parasiet, alleen maar tegen mijn schenen schoppen.
Hou nou toch op BBCS. Wanneer er iemand als een parasiet hier reageert, ben jij het wel. Je grijpt elke, maar dan ook elke gelegenheid aan om jouw onzin garantie verhaaltjes hier op te hangen. Continue.
En van dat soort gedrag ben ik niet van gediend.
Niet zo zielig doen nu a.u.b.
Ik probeer zo veel mogelijk met respect te reageren, maar tegen schenenschoppers wil ik nog wel eens uitschieten.
Lol. Respect van jou jegens de consument (als groep) heb ik hier nog nooit gezien. Integendeel... Je draait het nu gewoon om.

MAXIEM

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door MAXIEM »

olaf79

Ik ga echt niet alle modaliteiten aandragen. Het gaat hem om de grote lijn en als jij iets 3 x fout noemt, dan moet je op zijn minst met argumenten (wettelijke verwijzingen) komen. Zo niet, dan kun je naar mijn mening beter je mond houden.

Maxiem.

BBCS: laat je door hondenmannen en anderen die geen respekt kunnen opbrengen niet afblaffen. Ga door met jouw goede werken (al ben ik het lang niet altijd met je eens).

Maxiem.

insanity83
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 sep 2010 23:27

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door insanity83 »

Wat een hoop gedoe hier.
Zo te zien zijn er maar een paar mensen die hier gelijk hebben. Een daarvan is BBCS mensen.

Ondanks dat men de wet DENKT te weten is het volgens Nederlandse wetgeving dat iedere FABRIKANT slechts 1 jaar garantie dient te geven aan het product. Het gaat hierbij echter wel om enkel fabrieks mankementen.

Tevens heb ik het geloof in Radar allang verloren, zeker toen onze schooljuf even wist te vertellen dat KPN altijd via de coax aansluiting werkte?!?! whahaha

Maar Trosradar is echt een amateur programma. Zorg eerst dat je alle feiten op een rijtje hebt voordat je gaat uitzenden. Uiteindelijk blijkt om 60 gevallen te zijn met een tijdspan van 4 tot 5 jaar geleden..... Hoe reeel is je verhaal dan nog? En hebben zij het laten onderzoeken door een door Apple erkende reparatie organisatie of het inderdaad om fabrieksschade ging, of, nu komt het, oneigenlijk gebruik van de consument.

Zoals eerder is aangegeven heeft Nederland niet zomaar alle wetten die door de EU zijn opgestelt over genomen. Die wetten er wel, maar niet van toepassing bij deze discussie.

ALLE FABRIKANTEN HOEVEN SLECHTS 1 JAAR GARANTIE TE GEVEN OVER ZIJN/HAAR PRODUCTEN DIE IN NEDERLAND VERKOCHt WORDEN!

Tevens word er door een zeer goede website het volgende opgemerkt:
Opvallend is overigens wel dat de voorbeelden in Radar uit een ver verleden stammen. De PowerBook G4 Titanium van de dames werd voor het laatst verkocht in 2002 en de iMac G5 van meneer voor het laatst in 2005. Bij een volgende reportage doet de TROS er beter aan om op zoek te gaan naar recentere voorbeelden.

Dus mensen, graag je feiten op een rijtje hebben voordat je hier een bericht post.
Want volgens Trosradar werk KPN al jaren via de coax aansluiting, mijn vraag voor onze professionals van Trosradar, hoe werkt ADSL dan?

Greetz all

MAXIEM

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door MAXIEM »

insanity83

Ondanks dat men de wet DENKT te kennen, is het volgens de Nederlandse wetgeving zo, dat iedere FABRIKANT slechts 1 jaar garantie dient te geven op het product. Het gaat hierbij echter wel om enkel fabrieksmankementen.


In welk juridisch oerwoud heb je dit dan gevonden???

Maxiem.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

MAXIEM schreef:olaf79

Ik ga echt niet alle modaliteiten aandragen. Het gaat hem om de grote lijn en als jij iets 3 x fout noemt, dan moet je op zijn minst met argumenten (wettelijke verwijzingen) komen. Zo niet, dan kun je naar mijn mening beter je mond houden.

Maxiem.

BBCS: laat je door hondenmannen en anderen die geen respekt kunnen opbrengen niet afblaffen. Ga door met jouw goede werken (al ben ik het lang niet altijd met je eens).

Maxiem.
Ow die wettelijke verwijzingen staan uitgebreid op een van de 25 pagina's hiervoor. Zoek zelf maar even. Ik ga echt niet alles herhalen.
Feit bljft dat Apple gewoon als wederverkoper van zijn eigen producten zich aan de wet moet houden en dat niet doet.

MAXIEM

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door MAXIEM »

olaf79

Blijkbaar is begrijpend lezen wat anders als leesbeleving. Konklusie: goedkope kletspraat.

Maxiem.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:Er zit een groot verschil tussen garantie en conformiteit.

Een winkel mag rustig een product verkopen zonder garantie.
Een winkelier is namelijk niet verplicht om garantie te verstrekken.

Lees aub de Europese Richtlijn maar op na. Er staat niet dat de winkelier verplicht is om minimaal 2 jaar garantie te verstrekken.

Dus is het onzin om een winkelier te straffen als die maar 1 jaar garantie geeft op een product.
Daar gaan we weer. Moet ik het nog 10x herhalen voordat je het snapt. Ik heb alles al uitgebreid behandeld. Een handelsgarantie is een garantie de verkoper geeft bij de verkoop. Een wettelijke garantie is de garantie die de wet toekent aan de consument.

Hoe je het ook wilt noemen. De wet stelt dat een consument in princiepe recht heeft op 2 jaar kosteloze reparatie of vervanging als een product buiten zijn schuld om kapot gaat. Daarbij in aanmerking nemende het normale gebruik en wat de consument normalitair van soortgelijke producten mag verwachten.

Moeilijk is het niet. Als je het er niet mee eens bent kun je het beste naar een land buiten de EU verhuizen.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

MAXIEM schreef:olaf79

Blijkbaar is begrijpend lezen wat anders als leesbeleving. Konklusie: goedkope kletspraat.

Maxiem.
Wat is kletspraat?

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:Feit bljft dat Apple gewoon als wederverkoper van zijn eigen producten zich aan de wet moet houden en dat niet doet.
Feit blijft dat Apple dat wel doet.

Het probleem is dat de consumentenbond heeft aangegeven dat zij van mening zijn dat een laptop 5 jaar probleemloos mee moet gaan.

Apple geeft maar 1 jaar garantie.
Als dan de laptop na 1,5 jaar kapot gaat, gaat men standaard uit dat de laptop non-conform is, waardoor de consument kosteloze reparatie of vervanging kan eisen, omdat men aangeeft dat die laptop 5 jaar probleemloos mee moet gaan.

Men verschuilt daarmee ook onder de noemer: in het verkeer zijnde opvatting.

Ik kan je dit zeggen: volgens de in het verkeer zijnde opvatting is het qua fabrikanten en verkopende partijen de garantieperiode.

Gedurende de garantieperiode staan zij garant voor de goede werking, daarna niet meer.

De in de verkeer zijnde opvatting is gebaseerd op meningen en uitspraken van de consumentenbond (die heeft geen moer te zeggen) en men gaat aan die meningen en uitspraken rechten ontlenen. Kan nooit of te nimmer.

Een laptop met 1 jaar garantie die na 1,5 jaar kapot gaat, is heel vaak wel conform de koopovereenkomst en kan de consument geen kosteloze reparatie of vervanging eisen.

Ik wil alleen maar duidelijk maken dat de in het verkeer zijnde opvatting niet kan, omdat alle productsoorten van een product op één grote hoop gegooid wordt, de zogenoemde levensduur tabellen.
Die levensduur tabellen kunnen niet, omdat van een productsoort (bijvoorbeeld laptops) de kwaliteit, levensduur en verwachting niet gelijk zijn.

De uitspraken van de fabrikanten liggen qua productsoort niet ver van elkaar, maar komen zeker niet overeen met de uitspraken van de consumentenorganisaties.

De wetgeving werkt niet met levensduurtabellen, niet met verwachte levensduur, niet met gemiddelde levensduur, enz.

Dat komt omdat voor iedere gebruik wel een specifiek product is.

De wetgeving werkt met overeenkomsten.
Wat is er tussen de koper en verkoper afgesproken? Wat zijn de uitspraken van de fabrikant en winkelier omtrent het betreffend product?

Daar werkt de wetgeving mee.


Voor de meeste consumentenorganisaties is dat onacceptabel, omdat het voor de consument dan niet duidelijk is wat men van het product mag en kan verwachten.
Dat begrijp ik, maar de producten hebben verschillende soorten kwaliteit (logisch), levensduur (ook logisch) en verwachting (ook weer logisch).
Dat is niet op één grote hoop te gooien.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:
BBCS schreef:Er zit een groot verschil tussen garantie en conformiteit.

Een winkel mag rustig een product verkopen zonder garantie.
Een winkelier is namelijk niet verplicht om garantie te verstrekken.

Lees aub de Europese Richtlijn maar op na. Er staat niet dat de winkelier verplicht is om minimaal 2 jaar garantie te verstrekken.

Dus is het onzin om een winkelier te straffen als die maar 1 jaar garantie geeft op een product.
Daar gaan we weer. Moet ik het nog 10x herhalen voordat je het snapt. Ik heb alles al uitgebreid behandeld. Een handelsgarantie is een garantie de verkoper geeft bij de verkoop. Een wettelijke garantie is de garantie die de wet toekent aan de consument.
En daar ga je gruwelijk de fout in!

olaf79 schreef: Hoe je het ook wilt noemen. De wet stelt dat een consument in princiepe recht heeft op 2 jaar kosteloze reparatie of vervanging als een product buiten zijn schuld om kapot gaat. Daarbij in aanmerking nemende het normale gebruik en wat de consument normalitair van soortgelijke producten mag verwachten.
En daar ga je ook weer gruwelijk de fout in.

De wet stelt dat het product volgens de koopovereenkomst geleverd moet zijn.
Punt.
Die 2 jaar waar jij het over hebt is niet een garantieperiode. Ook de Europese Richtlijn kent geen termijn van garanties.

Men heeft het over de verjaringstermijn waarin de verkopende partij aansprakelijk is voor als het product niet conform de koopovereenkomst (de conformiteitsbeginsel) is geleverd of niet de eigenschappen bezit welke de koper op grond van de koopovereenkomst van het product had mogen verwachten.

Die regel heeft niets met garantie te maken.

Lees het volgende maar eens:

http://www.conformiteit.nl/conformiteit ... antie.html

olaf79 schreef: Moeilijk is het niet.
Blijkbaar voor jou nog steeds wel.
olaf79 schreef:Als je het er niet mee eens bent kun je het beste naar een land buiten de EU verhuizen.
Ik kom niet meer bij van het lachen. :lol:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:
olaf79 schreef:
BBCS schreef:Er zit een groot verschil tussen garantie en conformiteit.

Een winkel mag rustig een product verkopen zonder garantie.
Een winkelier is namelijk niet verplicht om garantie te verstrekken.

Lees aub de Europese Richtlijn maar op na. Er staat niet dat de winkelier verplicht is om minimaal 2 jaar garantie te verstrekken.

Dus is het onzin om een winkelier te straffen als die maar 1 jaar garantie geeft op een product.
Daar gaan we weer. Moet ik het nog 10x herhalen voordat je het snapt. Ik heb alles al uitgebreid behandeld. Een handelsgarantie is een garantie de verkoper geeft bij de verkoop. Een wettelijke garantie is de garantie die de wet toekent aan de consument.
En daar ga je gruwelijk de fout in!
Oke, nogmaals speciaal voor jou. Een garantie is een waarborg, zekerheid. We hebben dus de handelsgarantie waarbij een verkoper, fabrikant of wie dan ook een waarborg of zekerheid stelt buiten de wet om. Bijvoorbeeld. Albert Heijn stelt dat (sommige) bloemen minimaal 1 week staan. Dat is een handelsgarantie.
Daarnaast heb je wettelijke garantie. Dit houdt in dat een product moet voldoen aan wat je ervan mag verwachten. Het is dus een waarborg van te verwachten kwaliteit / specificaties etc..
De Europese richtlijn is een wettelijke garantie. Het stelt een waarborg of zekerheid voor de financiele gevolgen van een product dat niet conform de verwachting of specificaties is. Het garandeert dat die financiele gevolgen voor de verkopende partij zijn (waarop al eerder genoemde uitzonderingen van toepassing zijn) en dat dit voor een termijn van 2 jaar geldt. De richtlijn geeft ook wanneer deze garantie kan worden ingeroepen.

Gesloten