LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Reis je vaak met het openbaar vervoer of taxi en heb je hierover een uitgesproken mening? Laat het ons hier weten.
hansverbocht
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 okt 2011 14:37

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door hansverbocht »

Nou moet ik wel helaas melden dat je NIET op 2 kaarten tegelijk je studentenreisproduct kunt zetten ivm veiligheidsoverwegingen. Ik heb laatst nog de DUO en de OV - CHIP lijnen gebeld en gaven beiden dezelfde reden aan. Dus de beste methode is, dat je je bewijzen moet kopieren en aan de conducteur moet laten zien:
1. Bewijs van inschrijving (student) opleiding en stufi
2. Kopie OV - CHIPKAART
3. Kopie kaart opleiding (studentenkaart)
4. Kopie mijn ov-chipkaart (online)

Als zij coulant zijn, dan is dat mooi! Daar heb ik iig goede ervaringen mee gehad. Als je door de poorten heen moet, ja sorry, daar heb ik dan geen ervaring mee. Ik woon in het goede oosten ;-)

analogue_girl
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 okt 2011 17:36

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door analogue_girl »

@hansverbocht
Bedankt voor het meedenken, ik ben benieuwd of het zal werken de komende week!

NeaRoW
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2011 21:15

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door NeaRoW »

Zo 3 weken was iets te optimistisch, ze hebben er toch zeker bijna 10 weken over gedaan. 24 oktober kwam mijn bezwaar terug van beoordeling. Het resultaat, ik krijg van mijn gedeclareerde 3 weken, alleen de laatste week terug, omdat zij 2 weken krijgen om de kaart te sturen, dan heb je dus reisrecht, maar toch niet... :s

Enfin, ik krijg van de laatste week 62,12 terug. Deze kapotte prutskaart heeft mij dus 100 euro gekost. Dank je, deze had ik niet beter kunnen besteden aan investeringen in mijn toekomstige kamer etc.

Bedankt OV-chipkaart. Ik zeg back to the past en de papieren OV! Hoezee.

PS: Ik had ze na 6 weken gebeld, toen hadden ze ineens wettelijk 8 weken. Eind van week 9 gebeld; Mij werd aangeraden nogmaals mijn bezwaar in te dienen, als enige optie. Bellen of mailen naar de des betreffende afdeling is geen optie. Oftewel, als zij jouw bezwaar kwijt raken, mag jij er weer achteraan en duurt het proces nog 9 weken langer ;) Zo doen we dat!

Melice
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2011 18:23

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door Melice »

Vandaag gebeld met de OV-chipkaart, omdat ik na 1 week geen brief had ontvangen over de blokkering. Gelijk gevraagd of het in het systeem staat en kreeg te horen dat het op de 26ste is aangemaakt, 22ste gebeld. Ik kan het binnenkort ontvangen in mijn post. Klinkt goed, hoop dat het goed gaat, want ik heb de laaste tijd veel pech met die kaarten.

21ste is studenten ov-kaart gerold, 27ste persoonlijke kaart defect (kon inchecken en niet uit, ook niet opladen) en uiteindelijk een anonieme kaart moeten aanschaffen.

Vandaag formulier ingevuld voor de defecte kaart. Leuk al die kaartjes, ik heb er straks 3 als ik alles weer in bezit heb. Ik hoop niet dat ik er 3 nodig heb.

Melice
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 nov 2011 18:23

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door Melice »

Zoals ik gister dacht kon het niet goed gaan met die leuke kaartjes :evil: Ik doe vandaag de post open en zag een brief met de chipkaart-logo. Helemaal blij, maar helaas er zit een persoonlijke kaart in, de kaart waarvan ik dacht dat hij defect was. Nee hoor niet defect, de verkeerde geblokkeerd dus.

Weer bellen met de ov-chipkaartlijn om de goede kaart te blokkeren en weer 2 weken wachten dan maar. Als het maar goed gaat met de declaratie en de 2 weken niet wordt geteld vanaf vandaag. Volgens de telefoniste wordt er namelijk geteld vanaf de dag dat ik hem de eerste keer liet blokkeren.

Dus tip voor anderen die het telefonisch doen en 2 kaarten op hun naam hebben: Geef aan dat je er 2 hebt, voordat de verkeerde wordt geblokkeerd.

melvinalbers
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2012 23:24

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door melvinalbers »

Ik heb ook zo'n zelfde verhaal meegemaakt. Althans het loopt nog steeds. Mijn ovkaart is een week geleden gebroken en deed het daarom niet meer. Vervolgens bel ik de servicelijn van het OVchipkaart bedrijf op met de vraag dat mijn ovkaart kapot is en wat ik moet doen. Ik werd meerdere malen doorverboden en heb onderhand het hele bedrijf aan de telefoon gehad. Uiteindelijk was ik 16.00 euro verder aan belkosten en had ik nog geen antwoord. Toen kreeg ik na een lange tijd in de wacht gestaan te hebben de volgende reactie: Je moet een formulier downloaden en opsturen. Dan krijg je een vervangende kaart. Dit was overigens niet de vraag die ik had gesteld en kreeg dus na een onzinnig lang gesprek met vele wacht momenten niet het antwoord waar ik op hoopte. Mijn vraag was namelijk wat er gebeurt als ik hem op stuur. Krijg ik een nieuwe tijdelijke kaart, kan ik een formulier uitprinten waarop staat dat ik gratis mag reizen. Maargoed, geen antwoord en ik heb mijn ovkaart dus maar op de post gedaan.

Dit zou ongeveer 2 weken mogen duren maar van vrienden had ik al vernomen dat dit makkelijke enkele weken langer zou kunnen gaan duren.
Dus ik maakte een kleine berekening wat dit me zou gaan kosten. Uiteindelijk kwam ik uit op een bedrag van 35 euro per dag. Uitgaand van een periode van 3 weken zou dit me 15 x 35 euro gaan kosten. Dit zou neer komen op € 525.00 euro. Dit zijn enkel de kosten die ik maak van deur tot deur, uitgezonderd van de overige kosten die ik maak voor school.

Voor een student met een studie financiering dat ong. 70 euro permaand is waar ik naast werk vind ik dit nog al een redelijk bedrag.

Hier moeten ze toch iets aan kunnen doen? Je hebt recht op een gratis reisproduct. Dit moetne ze toch kunnen vervangen bij de NS infobalie of er moet een formulier voor zijn die dat aantoont de tijd dat je geen ovkaart hebt.

Radar.. kunnen jullie dit niet onder de aandacht brengen?!

veldengem
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2012 18:47

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door veldengem »

Ik heb me geregistreerd om mijn verhaal ook hier te doen om zo hopelijk meer aandacht te vragen voor de regeling rondom studenten OV-chipkaarten en de wijze waarop TLS haar klanten behandeld (ook wil ik studenten vragen die dit meelezen en niet geregistreerd staan bij dit forum, zich hier en op alle andere plaatsen te laten horen zodat dit onderwerp zoveel mogelijk aandacht krijgt en hopelijk verbetering komt).

Vandaag precies 3 weken geleden heb ik mijn studenten 'week' OV-chipkaart opgestuurd omdat deze defect raakte als gevolg van het spontaan ontstaan van een scheur in de kaart, toen ik deze in mijn portemonnee wilde stoppen na ingecheckt te hebben (op de website van de OV-chipkaart wordt het in het portemonnee bewaren van de kaart beschouwd als een correcte manier van het beschermen van de kaart). Deze aanvraag heb ik ingediend middels het aanvraagformulier voor een vervangende chipkaart. Dit formulier is te krijgen via de websites ov-chipkaart.nl en studentenreisproduct.nl.
Volgens dezelfde websites staat dat in de tussentijd de reiskosten voor de rekening van de student komen te liggen.
Ik moet hierbij dagelijks een lang reistraject afleggen met kosten van 32,20 euro per dag. De afgelopen weken heb ik honderden euro's uit moeten geven aan het reizen....terwijl ik als student recht heb op kosteloos gebruik van het openbaar vervoer.

Al 3 weken lang heb ik vele malen en letterlijk vele uren gebeld met de klantenservice van de OV-chipkaart (10ct per minuut). Met elk telefoontje vroeg ik naar de status van de verwerking van mijn aanvraag. Elke keer werd mij verteld dat mijn aanvraag niet in het systeem stond en ik nog meer geduld moest hebben. Of dat ze mijn aanvraagformulier + kaart binnen hebben gekregen en intern zijn kwijtgeraakt, of dat de brief door de postverwerkingsbedrijf kwijt is geraakt, kan niemand zeggen. Ik kan echter wel bewijzen dat ik 'm 3 weken geleden heb opgestuurd.
Vandaag (precies 3 weken na het versturen van de aanvraagformulier) heb ik tot 3 maal toe gebeld met de klantenservice met verschillende vragen, o.a. over de verwerking van mijn aanvraag. Wederom werd aangegeven dat mijn aanvraag niet in het systeem staat en dus heb ik vandaag aangegeven dat ik de kaart als gestolen wil opgeven. Deze is vanaf vandaag als gestolen geregistreerd bij TLS en geblokkeerd (als ze het correct uitgevoerd hebben, hopelijk).
Ik vroeg toen of ik de kosten van de afgelopen 3 weken kon declareren, zo ook voor de kosten voor de komende twee weken. Er werd aangegeven dat ik binnen een termijn van 3 (!!!) weken mijn kaart zou ontvangen en in de tussentijd de reiskosten voor mijn eigen rekening heb. De kosten van de afgelopen 3 weken kon ik niet declareren, omdat TLS VANDAAG mijn kaart als gestolen heeft geregistreerd, ondanks dat ik kan bewijzen dat ik de kaart 3 weken geleden heb opgestuurd en sindsdien alle kosten volledig zelf mag betalen!
Verder is de termijn van 3 weken niet wat er op ov-chipkaart.nl staat. Daar staat namelijk vermeld dat een termijn van 2 weken gehanteerd wordt waarin de student zelf de kosten draagt.
Verder werden gaven verschillende medewerkers van de OV-chipkaart klantenservice diverse termijnen aan, de ene zei 2 weken, de ander zei 3 weken.

Verder heb ik diverse malen de klantenservice medewerkers gevraagd om een leidinggevende waar ik mijn klachten toe kon sturen. Keer op keer werd er gezegd dat dit niet mogelijk was zonder opgaaf van reden, of dat ze de naam simpelweg niet wilde geven. Ook gaven ze allen aan dat het niet mogelijk was om mij een email bevestiging te sturen van enkele simpele verzoekjes. Ik vroeg hierbij of ze mij een email konden sturen met de mededeling dat mijn kaart sinds vandaag geregistreerd staat als gestolen en geblokkeerd is, maar dit is niet mogelijk. Waarom? Niemand die dit wilde zeggen.
Verder heb ik enkele dagen geleden nog gebeld met navraag over de verwerking van mijn aanvraag. De medewerker die ik toen aan de lijn kreeg gaf toen aan dat hij een notitie van mijn situatie zou maken. Toen ik vroeg of hij mij een bevestiging per email kon toesturen dat ik (op het moment van dat telefoontje) inmiddels 2,5 weken wachtte op een vervangende kaart en mijn aanvraag nog steeds niet in hun systeem stond, gaf hij aan dat het niet mogelijk was mij een emailbevestiging daarvan te sturen. Zo'n simpele bevestiging, wat elk normaal bedrijf hoort te doen qua dienstverlening en service, is niet eens mogelijk bij TLS.

Los daarvan, de informatievoorziening is behoorlijk matig, informatie is niet consistent en je kunt nergens antwoorden op je specifieke vragen krijgen. Diverse malen heb ik gevraagd WAAROM deze regeling voor studenten zo is, hier konden ze geen antwoord op geven behalve dat dit wettelijk vastgesteld was. Over de redenatie achter deze regeling heb ik inmiddels 3x contact opgenomen met Postbus51 en daar mijn vraag gesteld. Daarvan dien ik nog bericht te krijgen.

Ik ben nu werkelijk honderden euro's kwijtgeraakt de afgelopen weken en de komende twee weken zal ik nog eens veel geld moeten neerleggen om naar mijn onderwijsinstelling te gaan. De kosten van de afgelopen 3 weken kan ik niet declareren aangezien de termijn van 2 weken vandaag is ingegaan. Dit ondanks dat ik kan bewijzen dat ik de kaart 3 weken geleden heb opgestuurd.

TLS is een behoorlijk onrechtvaardig bedrijf dat geen waarde hecht aan een goede dienstverlening, geen goede informatievoorziening kent en geen compensatie biedt bij een defect en slecht werkend product. Het is niet duidelijk waar je terecht kan voor klachten, en er worden geen namen gegeven van leidinggevenden van een afdeling waartoe je je schriftelijke opmerkingen, bezwaren en klachten kan sturen. Ik heb de indruk dat het bedrijf behoorlijk nalatig is in haar werkzaamheden en er weinig tot geen controle is over het handelen van dit bedrijf. Dit bedrijf komt bij mij over als een incapabel bedrijf om de dienstverlening omtrent de OV-chipkaart (waar op zichzelf al behoorlijk veel nadelen aan kleven) te verzorgen, laat staan compensaties te bieden aan personen (studenten!) die in principe recht hebben op kosteloos gebruik van het openbaar vervoer.

Als student met recht op kosteloos gebruik van het openbaar vervoer, verwacht ik dat ik bij een defecte kaart op z'n minst een bewijs kan krijgen wat ik kan gebruiken als tijdelijk vervangproduct van de OV-studentenchipkaart. Immers, de IB-Groep/DUO beheert toch alle informatie van de personen die rechthebben op een reisproduct?
Waarom is deze simpele en uiterste doelmatige manier van compensatie bij een defecte kaart niet eens mogelijk?
Als zo'n simpele regeling voor compensatie niet getroffen kan worden, verwacht ik in ieder geval dat alle reiskosten die de student maakt voor studiegerelateerde reizen vergoed worden.
Waarom dient een student bij het aanvragen van een vervangende OV-kaart, alle reiskosten in de tussentijd zelf te moeten betalen, ondanks dat hij/zij recht heeft op kosteloos gebruik? Hoe dient een student deze zeer hoge reiskosten (die op kunnen lopen tot vele honderden euro's) zelf te moeten betalen?? Waarom breekt de kaart uberhaupt zo snel, terwijl andere kaarten (bijv. bankpassen) een veel intensiever gebruik met gemak kunnen doorstaan? Waarom dien ik nu ook nog eens 7,50 euro te moeten betalen voor het aanmaken van een nieuwe chipkaart, bovenop alle overige reiskosten?

De hele regeling is behoorlijk onrechtvaardig, nutteloos en werkt behoorlijk gefrustreerd bij de gebruikers/studenten. De OV-chipkaart is onnodig duur, onhandig in het gebruik en niet duurzaam. En dan nog niet te spreken over de grote financiële druk en gevolgen voor studenten bij een defecte kaart...


Radar, kunnen jullie hier AUB uitgebreid aandacht aan besteden? Ik vind dit bedrijf namelijk behoorlijk incompetent op vele vlakken en daar zijn wij studenten (en alle andere mensen) de dupe van!


Ik hou dit topic goed in de gaten. Alle andere mensen met soortgelijke ervaringen, laat je aub hier horen indien je dit nog niet gedaan hebt.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door Jolijn »

De hele regeling is behoorlijk onrechtvaardig, nutteloos en werkt behoorlijk gefrustreerd bij de gebruikers/studenten. De OV-chipkaart is onnodig duur, onhandig in het gebruik en niet duurzaam. En dan nog niet te spreken over de grote financiële druk en gevolgen voor studenten bij een defecte kaart...


Die kaart is niet bedacht om 'het volk' te plezieren, die kaart is een project door ambtenaren bedacht achter een bureau. De daadwerkelijke, dagelijkse, praktische gang van zaken interesseert ze niet.
De medewerkers aan de telefoon doen dat waarvoor ze aangesteld zijn, kunnen waarschijnlijk ook niet verder in systemen kijken, dan het ene (of twee) specifieke proces waarmee zij werken.

Financiële druk ervaren de gebruikers; zolang de bedenkers 'hoge' dames en heren in hun kantoor daar helemaal niks van in hun portemonnee voelen, zal het ze jeuken. Die hebben geen flauw idee wat een defecte/gestolen kaart, niet juist werkende apparatuur enz. enz. feitelijk inhoudt.
HET RAAKT HEN NIET, dus waarom zouden ze als de bliksem iedereen schadeloos stellen?!
Laatst gewijzigd door Jolijn op 02 mar 2012 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.

veldengem
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 mar 2012 18:47

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door veldengem »

Jolijn schreef: Die kaart is bedacht om 'het volk' te plezieren, die kaart is een project door ambtenaren bedacht achter een bureau. De daadwerkelijke, dagelijkse, praktische gang van zaken interesseert ze niet.
De medewerkers aan de telefoon doen dat waarvoor ze aangesteld zijn, kunnen waarschijnlijk ook niet verder in systemen kijken, dan het ene (of twee) specifieke proces waarmee zij werken.

Financiële druk ervaren de gebruikers; zolang de bedenkers 'hoge' dames en heren in hun kantoor daar helemaal niks van in hun portemonnee voelen, zal het ze jeuken. Die hebben geen flauw idee wat een defecte/gestolen kaart, niet juist werkende apparatuur enz. enz. feitelijk inhoudt.
HET RAAKT HEN NIET, dus waarom zouden ze als de bliksem iedereen schadeloos stellen?!
Maar dit is toch werkelijk ongelooflijk? Het is toch te absurd voor woorden dat je als student zijnde de gemaakte kosten niet kunt declareren? Voor zover ik weet, heb ik namelijk recht op kosteloos gebruik van het openbaar vervoer. Waarom kan geen enkele instelling betrokken bij de OV-chipkaart mij uitleggen waarom ik deze kosten moet maken? Wat kan ik hiertegen doen?
Ik heb de afgelopen 3 weken en vandaag erg veel tijd en energie gestoken in bellen naar TLS en andere instellingen en veel informatie gezocht omtrent deze regeling. Deze regeling heeft niet alleen financiële grote invloed op mij, maar het beïnvloed ook met studieprestaties doordat het zoveel tijd en energie slurpt. Ik heb het gevoel dat ik hier niets tegen kan doen dan simpelweg mag toekijken hij mij op onrechtmatige wijze geld afgenomen wordt! Ik voel me behoorlijk belazerd en sta werkelijk machteloos.
Dit hoort niet! Wat kan ik hier tegen doen???

De personen verantwoordelijk voor het beleid van deze instelling zouden hiervoor verantwoording af moeten leggen bij een rechter! Dit is pure diefstal!! Het is ongelooflijk dat dit geaccepteerd wordt door studenten!

Fertjuh
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2012 12:27

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door Fertjuh »

Ik moet zeggen dat Veldengem een geweldige samenvatting geeft van dit vreselijke bedrijf. Radar zou hier echt naar moeten kijken!

Op dit moment ben ik al voor de tweede keer aan het wachten op mijn declaratieverzoek. Voor de tweede keer heeft mijn chipkaart het namelijk begeven, zonder dat er ook maar enige vorm van schade te bekennen was. Mijn kaart verlaat mijn portemonnee niet eens met in/uit checken en toch gaat hij kapot. Dat moet toch niet kunnen?

Wat declaraties betreft, een grote ramp. Het duurt oneindig lang, de telefonische hulp dienst kan je nergens mee helpen en bovendien maken ze de hele procedure ook nog onnodig ingewikkeld en tijdrovend.

Daarbij is het ongelooflijk dat studenten met een gescheurde/gebroken kaart twee weken op eigen kosten moeten reizen. Dat is voor heel veel studenten gewoon onbetaalbaar. Terwijl deze groep gewoon recht heeft op vrij reizen. Hoe moeilijk kan het zijn om een vrijstelling per mail te sturen, waardoor je ook in deze twee weken op vertoon van de mail gratis kunt reizen.

Samenvattend: Grote oplichters!

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Fertjuh schreef:Ik moet zeggen dat Veldengem een geweldige samenvatting geeft van dit vreselijke bedrijf. Radar zou hier echt naar moeten kijken!

Op dit moment ben ik al voor de tweede keer aan het wachten op mijn declaratieverzoek. Voor de tweede keer heeft mijn chipkaart het namelijk begeven, zonder dat er ook maar enige vorm van schade te bekennen was. Mijn kaart verlaat mijn portemonnee niet eens met in/uit checken en toch gaat hij kapot. Dat moet toch niet kunnen?

Wat declaraties betreft, een grote ramp. Het duurt oneindig lang, de telefonische hulp dienst kan je nergens mee helpen en bovendien maken ze de hele procedure ook nog onnodig ingewikkeld en tijdrovend.

Daarbij is het ongelooflijk dat studenten met een gescheurde/gebroken kaart twee weken op eigen kosten moeten reizen. Dat is voor heel veel studenten gewoon onbetaalbaar. Terwijl deze groep gewoon recht heeft op vrij reizen. Hoe moeilijk kan het zijn om een vrijstelling per mail te sturen, waardoor je ook in deze twee weken op vertoon van de mail gratis kunt reizen.

Samenvattend: Grote oplichters!
Stop dit direct in de ideeënbus van het OV/Translink /enz.

Nick_de_K
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2012 14:47

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door Nick_de_K »

Ik maak nu als sinds het begin van de invoering van de OV chipkaart gebruik van de kaart. Eigenlijk nooit echt problemen gehad (behalve het feit dat ik 5 keer een pasfoto moest opsturen), tot aan iets minder dan een half jaar geleden.

Op in de week van 18-09-2011 begon mijn OV chipkaart raar te doen. Ik kon moeilijk inchecken, de poortjes reageerde steeds minder snel op mijn OV chipkaart, net of de batterij in de kaart leeg was. Uiteindelijk deed de kaart helemaal niets meer, de poortjes gaven geen sjoegen en hoe lang ik ook bezig was, erg gebeurde gewoon niets.

Als eerst op internet gekeken, en zag dat ik eerst langs moest gaan bij een informatie balie. Gezien de vorige ervaringen met zo'n balie wist ik eigenlijk al dat dit toch niet ging lukken, ze weten daar net zo veel als dat er op internet staat, en daarnaast had ik daar gewoon geen tijd voor. Ik heb dus meteen via internet een formulier aangevraagd voor een vervangende chipkaart. Ik zag dat ik mijn kaart mee moest sturen en dat ik binnen 2 weken een nieuwe hoorde te krijgen.

Ik vroeg me af hoe het zat met de declaratie, ik zag dat je in sommige gevallen recht had op declaratie, maar dat er bij zichtbare schade niets gedeclareerd kon worden. Tja, als de kaart van buiten defect is (gescheurd, gebroken etc.) dan kan ik nog enigzins begrijpen dat er kosten gemaakt moeten worden voor een nieuwe kaart, maar om dan helemaal geen declaraties te accepteren? Raar verhaal... Gelukkig was mijn kaart van buiten nog in prima staat, een heel klein scheurtje zat er in, en hij was een beetje vies, maar voor de rest was er niets aan de hand. Ik wist zeker dat er een intern deffect was ontstaan, dus ik had goede hoop.

De kaart kwam iets later binnen dan was opgegeven, maar goed geen probleem. In de tussentijd netjes kaartjes gekocht bij de automaat om naar stage te gaan. In totaal heeft met dat 55 euro gekost, ik woon vlakbij de metro en kon dus makkelijk met de metro naar mijn stage toe. Declaratie formulier ingevuld en opgestuurd in de veronderstelling dat ik wel alles terug zou krijgen, het is tenslotte niet mijn fout dat kaarten op de markt gebracht worden die zo snel kapot gaan en ik heb daarnaast gewoon recht op gratis reizen binnen die tijd.

Een paar maanden later kreeg ik dan eindelijk bericht terug wat betreft mijn declaratie, ik kreeg een gedeeltelijke declaratie want de kaart was intern defect waardoor dus niet alles gedeclareerd wordt. Wat?!?! Ik kreeg 20 euro terug omdat de kaart te laat was terug gekomen (wat trouwens ook niet klopt, heeft niet echt veel langer dan twee weken geduurd, dus waar ze die 20 euro vandaan halen weet ik niet). Maar dit is toch van de zotte? De kaart is intern defect, hoe kan ik dat nou voorkomen? Dat ding zit altijd netjes in mijn portemonnee, net zoals alle andere kaarten die het na 4 jaar ook nog prima doen, moet ik speciaal voor de OV chipkaart een bescherm hoesje kopen omdat die zo snel kapot gaat? Er wordt (naast een portemonnee) trouwens geadviseerd om zo'n zacht plastic hoesje te gebruiken, hoe voorkomt dat een internet schade? Daarnaast raak je hem buiten je portemonnee veel sneller kwijt, en dan ben je als nog de sjaak.

Natuurlijk een bezwaarschrift ingediend, maar tevergeefs natuurlijk...

Nou goed, het is even vervelend, kost me 30 euro, maar dat is in ieder geval een stuk minder dan de andere verhalen die ik onder andere hier gelezen heb. Tot dat...

Tot 3 weken geleden, jawel mijn nieuwe OV chipkaart (die er nog splinter nieuw uitzag) deed ook helemaal niets meer bij de poortjes op het station! Weer een defecte OV chipkaart, die weer netjes in een portemonnee is bewaard (zoals aanbevolen in de brief!) met weer een intern deffect... Kan ik weer zelf voor de kosten opdraaien... Helaas kwam ik er ook nog eens achter dat de anonieme chipkaart die ik heb gebruikt (wegwerp kaarten waren er tijdelijk niet meer) maar tot 12 transacties terug gaat, en onder transacties worden ook oplaadmomenenten en in/uit check momenten verstaan. Ik kan dus maar voor 1 week declaren + een aantal kaartjes die ik heb gekocht in de tussentijd (en heb gevonden, dan maar zo toch?). Maar ik heb er weer een hard hoofd in, misschien krijg ik die laatste week nog terug (24 euro)....

Hier mag wel eens een spotlight op komen van mij! Die OV chipkaart is echt een drama, gaat met het geringste al kapot doordat de maker van die kaart bagger kwaliteit leveren, en dan mag je zelf ook nog eens opdraaien voor de reiskosten waarvan je gewoon recht hebt om deze terug te krijgen!

JustJenn
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2012 10:29

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door JustJenn »

Ja ook ik heb problemen met mijn studenten ov-chipkaart *zucht*

Dit is mijn verhaal:

In februari liep mijn stage in Den Haag ten einde. Ik woonde tijdelijk op kamers in Rotterdam (Kom uit Limburg) En ik maakte dus elke dag gebruik van mijn ovchipkaart. In de laatste week kwam er een scheurtje in mijn kaart. Ik denk oke geen probleem ik stuur de kaart op en betaal de tussentijdse kosten (in de hoop dat ik die op een later tijdstip terug krijg). Na 3 weken en +/- 350 euro armer krijg ik eindelijk mijn pas thuisgestuurd. Vervolgens heb ik mijn declaratieformulier opgestuurd. Hierin stond dat als ik geld terug krijg het ongeveer 3 tot 6 weken kon duren... Ik denk oke even geduld hebben dus. Inmiddels ben ik weer thuis gaan wonen en reis ik elke dag van uit Limburg naar Den Boch voor 2 weken lang ben ik blij met mijn nieuwe ov chipkaart. Totdat er weer een scheur in zit en ik weer verplicht om hem op te sturen. Maar ik als student kan die kosten echt niet nog een keer opbrengen omdat ik de vorige 350 euro nog niet terug heb en ik gewoon niet zo veel geld te besteden heb over het algemeen.

Ik reis op dit moment zwart en ben nog steeds in afwachting van het toesturen van een nieuwe ovchipkaart. Ik heb altijd een kopie bij van het formulier dat ik heb opgestuurd. Tot nu toe nog geen boetes maar ik kan het me echt niet veroorloven om elke dag een kaartje te kopen. En daar komt nog bij dat ik in mijn examen jaar zit en dus echt niet elke dag kan thuiszitten.

Bovendien zijn de reacties van de conducteurs verschillend, de een ziet het door de vingers en de ander begint behoorlijk te mopperen en dreigt me uit de trein te zetten. Ik vind dat ze dit sowieso niet van studenten kunnen vragen. Je hebt toch recht op vrij reizen en ze hebben je gegevens. Dat ze niet iets verzinnen zoals een tussentijdse pas speciaal voor studenten.

Thorsten
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 jan 2012 10:25

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door Thorsten »

Ik heb bij de NS-balie keurig een tijdelijke Voordeeluren-kaart gekregen in afwachting van een nieuwe OV-chipkaart. Is dat voor de studenten OV niet mogelijk?

Hermangvandijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 14 mar 2012 12:52

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door Hermangvandijk »

Ook ik heb een probleem met de studentenOV gehad: Ook mijn pas was na het bewaren in een hoesje, in mijn portemonnee.. En toch een scheurtje rechts bovenin de kaart, waardoor de hele kaart niets meer deed. Na enige navraag bij het busstation, is mij gezegd dat als ik hem als vermist/gestolen opgaf, de procedure sneller zou lopen (Dit bleek niet het geval). Na gesproken te hebben met een vriendelijke medewerkster van het 0900 nummer, bleek dit niet het geval en is mijn aanvraag ingediend.

Je kan wel vergoeding krijgen als student, maar via een andere manier: je moet via de website van DUO vergoeding aanvragen, de site hiervoor is deze:

http://www.ib-groep.nl/particulieren/re ... oeding.asp

Het is voor mij nu een kwestie van wachten...

@Thorsten: Nee, studenten kunnen helaas geen tijdelijke voordeelurenkaart krijgen: Om een of andere reden weigeren de meeste OV-bedrijven dit

bastiaan410
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2012 15:46

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door bastiaan410 »

Ik weet niet wat het probleem is wat ik hier allemaal lees, maar wil het allemaal wel even zeggen hoe het komt dat ik 2 x over binnen 3 werkdagen een nieuwe had.
Ik had zelf een kapotte ov-studentenkaart, ik belde naar de klantenservice met een niet al te vriendelijke vrouw die mij erop attent maakte dat ik eerst maar zelf de kapotte ov moest opsturen en ik vervolgens bericht zal krijgen (binnen 1 a 2 weken) of die was ontvangen.
Vervolgens zal er een nieuwe opgestuurd worden (dit duurde ook weer 1a 2 weken)

DOE DIT NIET!!

geef hem op als verloren/gestolen, laat de ov-studentenkaart blokkeren en je hebt binnen 3 a 4 werkdagen een nieuwe op de deurmat.

Ik dacht laat ik wat achter laten op dit forum, aangezien mensen vaak negatieve reacties achter laten en positieve altijd geruisloos voorbij gaan..

Hopelijk kunnen jullie hier wat mee!

Groet.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door Jolijn »

bastiaan410 schreef:Geef hem op als verloren/gestolen, laat de ov-studentenkaart blokkeren en je hebt binnen 3 a 4 werkdagen een nieuwe op de deurmat.
Ik dacht laat ik wat achter laten op dit forum, aangezien mensen vaak negatieve reacties achter laten en positieve altijd geruisloos voorbij gaan..
Hopelijk kunnen jullie hier wat mee!
Groet.
Dankjewel. :) Van achter de OV schermen is hier ook al 's geschreven dat je vlugger een nieuwe kaart hebt, als de oude als gestolen/verloren is opgegeven.

anoniem27
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 mar 2012 20:20

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door anoniem27 »

Hallo allemaal,

Ook mijn studenten OV-chipkaart is vorige week kapot gegaan; er is een scheurtje in ontstaan, waardoor ik soms nog wel kon in- of uitchecken, maar soms ook niet. Ik moet 16 keer per dag in- en uitchecken, dus misschien is het slijtage, maar alsnog vind ik dit niet kunnen. Een vriendin raadde mij aan om naar een RET-loket te gaan, dus dit heb ik gedaan. De medewerker daar adviseerde mij om te bellen en te melden dat mijn OV-chipkaart kwijt was, want dan zou ik sneller een nieuwe ontvangen. Toen ik thuis op internet keek, bleek je ook een 'Mijn OV-chipkaart' account op internet aan te kunnen maken, waarop bijvoorbeeld je reisproducten en transactieoverzichten zichtbaar zijn. Dit heb ik maar meteen gedaan, zodat ik eventueel mijn gegevens etc. zou kunnen uitprinten. Vervolgens heb ik via dit account gemeld dat mijn OV-chipkaart kwijt/gestolen was en ook meteen een nieuwe aangevraagd. Vandaag, 4 werkdagen na het kwijt/gestolen melden van mijn OV-chipkaart (waarbij de kaart dus meteen werd geblokkeerd), heb ik al een nieuwe ontvangen! In de brief staat dat mijn studenten reisproduct hier meteen opstaat en ook dat het saldo dat nog op mijn oude kaart stond, is overgeschreven. Morgen zal ik kijken of dit echt het geval is; door alle vervelende verhalen op internet heb ik er niet echt vertrouwen in. Desalniettemin ben ik opgelucht dat ik al zo snel een nieuwe kaart heb ontvangen; dit scheelt mij een hoop geld dat ik als student uiteraard beter kan besteden!

Tip: maak op internet een "mijn OV-chipkaart" account aan (hiervoor heb je overigens wel je kaartnummer nodig; schrijf deze dus ergens op voor het geval je de kaart kwijtraakt) en meldt via internet dat deze kwijt/gestolen is. Dan hoef je namelijk ook geen telefoonkosten te betalen! Als het goed is ontvang je binnen een week een nieuwe en kan je hier direct weer mee reizen!

Hopelijk betekent mijn ervaring dat ze inmiddels wat sneller werken. Het is onbegrijpelijk dat studenten de dupe worden van de enorme traagheid van dit bedrijf. Het liefst ga ik weer terug naar het oude studentenproduct, waarbij je gewoon een "papiertje" had waarop stond dat je gratis mocht reizen. Dit scheelt vele studenten honderden euro's door kapotte ov-kaarten!

Fertjuh
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2012 12:27

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door Fertjuh »

Inmiddels twee bezwaarschriften verder nadat mijn declaratie gedeeltelijk werd afgekeurd.

De rede dat mijn declaratie werd afgekeurd, was omdat er spraken zou zijn van fysieke schade aan mijn kaart (scheur of gebroken) en dat betekent dat ik pas na twee weken mijn reiskosten vergoed zou krijgen. Nu is dit helemaal niet waar, mijn chip was namelijk defect, voor de rest was mijn kaart in perfecte staat.

Ik dit tot twee keer toe in mijn bezwaarschriften proberen uit te leggen maar ze blijven er bij dat mijn kaart fysiek defect was. De kaart zelf heb ik moet sturen en ik kan dus niet bewijzen dat hij nooit gescheurd is geweest. Daar komt nog eens een klantenservice bij die je verder nergens mee kan helpen, omdat ze steeds zeggen "sorry meneer maar wij hebben geen toegang tot deze gegevens".

Dit is toch gewoon oplichting :S. Gaat trouwens om zo'n 300 euro. Ik hoop dat ik ze ooit nog terug ga zien. Ik ben er bang voor.

erik2905
Berichten: 3
Lid geworden op: 02 apr 2012 09:53

Re: studenten ov-chipkaart verloren/defect, geen vergoeding!

Ongelezen bericht door erik2905 »

Ik begrijp helemaal niks meer van het hele OV chipkaart verhaal voor studenten.
wat heeft het voor zin om iemand die een gratiskaart heeft om door de week gratis te reizen een verplichting op te leggen om een uiterst kwetsbaar pasje te pis en te poep dit pasje te laten scannen. DIT VOEGT NIETS TOE. het enigste wat dit oplevert is extra geld voor de vervoerder als het pasje niet gelezen kan worden. Is dat dan de bedoeling????????
geef mensen die gratis mogen reizen een pasje wat ze aan de controleur kunnen tonen. doe er een foto op en klaar. niks geen chippie er in. Is het voor het weekend gratis dan een groen kaartje, is het voor door de weeks dan een geel kaartje is het voor de hele periode dan een blauw kaartje en de reizigers die moeten betalen kunnen op de gebruikelijke wijze aan hun kaartje komen. scheelt een hoop gedoe en werk.
RADAR DOE ER IETS MEE AUB.

Gesloten