LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] schade na hulp wegenwacht

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Ruud V

schade na hulp wegenwacht

Ongelezen bericht door Ruud V »

Hallo,

Afgelopen dinsdagavond heeft mijn schoonvader de auto van mijn vrouw geleend en daarmee pech gekregen. Aangezien hij lid is van de wegenwacht, die gebeld. De startmotor draaide, maar de motor ging niet aan. In eerste instantie geprobeerd met de reserve sleutel te starten, dit gaf hetzelfde resultaat. Inmiddels was de wegenwacht er, deze heeft geprobeerd te starten, geprobeerd te starten met een extra accu; bougies verwijdert, schoongemaakt, weer terug geplaatst en weer proberen te starten. Volgens hem zat er teveel olie in de kop en zijn idee was om de auto te slepen. Dit gedaan, tijdens het slepen hoorde ik een raar geluid. Gestopt, volgens hem was dit de versnellingsbak. Bij de 2e poging om te slepen brak er iets af (aluminium) onder motorkap. Daarna wilde de moter helemaal niet meer starten. Omdat de wegenwacht toen nog een andere melding kreeg in overleg afgesproken om de auto terug te zetten op de parkeerplaats en op te laten halen door mijn eigen garage.
Voordat hij weg ging, legde de wegenwachter nog een briefje op het stuur, NIET STARTEN......
De volgende dag is de auto opgehaald door mijn garage, na het weekend wordt er beter naar gekeken, maar de 1e indruk van de garage is dat het hele motorblok vast zit en dus ook niet meer starten wil.

Mijn vraag is dan ook;
Had de wegenwachter de auto niet eerst aan de computer moeten uitlezen? (ook van de garage)
Heeft het slepen nu extra schade aangebracht?
Kan ik deze schade verhalen op de wegenwachtservice?
Heeft iemand hier ervaring mee, hoe dit opgelost kan worden?

Groet,
Ruud

thecure

Re: schade na hulp wegenwacht

Ongelezen bericht door thecure »

er moet eerst meer bekend zijn wat er precies mis is voordat deze vragen beantwoord kunnen worden.
als een motor helemaal vast is, dan is er meestal iets mis met de distributie.
Wat brak er precies af? misschien was het niet aanslaan al een voorbode voor dit.
Wegenwachters zijn over het algemeen geen prutsers dus ik neem aan dat hij wist wat hij deed.

Pas als er meer bekend is wat er precies met de motor mis is, kun je beoordelen of dit door de wegenwacht komt.

pima

Ongelezen bericht door pima »

vreemd verhaal geef je altijd de reserve sleutel mee als je een auto uitleend

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

vreemd verhaal geef je altijd de reserve sleutel mee als je een auto uitleend
Misschien niet, maar de reden zal wel zijn om de startonderbreker(chip) uit te sluiten die in de sleutel zit.

Ruud V

Ongelezen bericht door Ruud V »

Inmiddels weten we wat er aan de hand was en is.

De auto is door de garage uitgelezen en er was een relais stuk van het motormanagement, schijnt vaker voor te komen bij dit type. Eigenlijk dus niets bijzonders. Doordat de auto gesleept is door de wegenwacht is er een drijfstang door het blok naar buiten gekomen. Hierdoor is het blok onherstelbaar beschadigd. Ik ben nu dus opgezadeld met onnodig hoge kosten, volgens de garage had de auto nooit mogen slepen. Wanneer de wegenwacht de auto had uitgelezen was de relaisfout naar boven gekomen.

Maar dan blijf ik nog de volgende vragen houden;
Kan ik deze schade verhalen op de wegenwachtservice?
Heeft iemand hier ervaring mee, hoe dit opgelost kan worden?

Groet Ruud

PS;
Omdat mijn schoonvader een tijdje moest wachten heeft hij mij gebeld en ben ik met de reservesleutel gekomen.

Nomis Naj

Ongelezen bericht door Nomis Naj »

Volgens mij hoort de ANWB te helpen, daar betaal je ook lidmaatschap voor.
Je bent van de regen in de drup geholpen.
Ook als het vaker bij dit type voorkomt, mag je er van uitgaan dat de ANWB dit had kunnen/moeten weten.
Het lijkt mij dat de ANWB dat zal moeten vergoeden.
Wel moet je, denk ik, een onafhankelijk rapport laten opstellen die jou verhaal en dat van je garage bevestigd.

pima

Ongelezen bericht door pima »

[quote="Ruud V"]Inmiddels weten we wat er aan de hand was en is.

De auto is door de garage uitgelezen en er was een relais stuk van het motormanagement, schijnt vaker voor te komen bij dit type.

Kan me niet voorstellen, dat als er een relais kapot is, de drijfstang door het blok naar buiten komt. Kan me wel voorstellen, dat wanneer de distributieriem afbreekt, de kleppen door de zuiger gaan, waardoor die vastslaan met alle gevolgen van dien.
Aanslepen van een auto, met een "goede" motor kan in principe geen kwaad, zelfs als er een relais van het motormanagement kapot is!

Is en blijft dus een vreemd verhaal!

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

een goed onderhouden auto gaat niet stuk bij het (aan) slepen.
de enigste auto's die niet gesleept mogen worden zijn die met een automaat.

dat de auto nu stuk is gegaan is denk ik het gevolg van achterstallig onderhoud.

Gesloten