LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie bij Apple

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:
olaf79 schreef:
BBCS schreef:Apple is kwalitatief helemaal niet zo goed.
Apple is goed in designproducten bedenken en nieuwe markten creëren.
Bij Apple betaal je voor design, niet voor kwaliteit.
Nee, want ik heb je op de pagina hiervoor al getoond dat apple zeer sterke claims maakt omtrend de kwaliteit van haar producten. Zij stelt dat er geen betere computer bestaat. Dat schept verwachtingen...
Punt 1: een claim uiten wilt nog niet zeggen dat het zo is.

En ja, ik weet dat Apple zich superieur waant (en ook de Apple gebruikers) ten opzichte van de concurrentie.

Echter zit in een Apple computer de dezelfde hardware als bij de concurrentie: dus die claim van Apple gaat niet op.

Als Apple werkelijk zo goed was, zouden op de fora geen klachten staan.
Ik word een beetje ziek van je gezever. Waar gaat het nou de hele tijd om in dit forum?
Volgens jou is de claim die een leverancier of verkoper maakt over een product bindend. Dan heeft apple met zijn claims de verwachting gewekt dat hun computers heel lang mee gaan (daar worden ze speciaal op ontworpen en gemaakt) en dat ze beter zijn in elk opzicht.

Het gaat niet om hoe het werkelijk zit, apple maakt die claim en is heel zeker van zijn zaak. Dus is 2 jaar garantie niet meer dan normaal. DAAR gaat het om. Als apple zulke claims maakt moet het niet zeuren als mensen hun aan die claims houden.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door crazyme »

olaf79 schreef:Ik word een beetje ziek van je gezever.
Je had je gevoelens ook op een meer beschaafde manier kunnen uiten....

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:Ik word een beetje ziek van je gezever.
En dat boeit mij dus echt niet.

olaf79 schreef:Waar gaat het nou de hele tijd om in dit forum?
Volgens jou is de claim die een leverancier of verkoper maakt over een product bindend. Dan heeft apple met zijn claims de verwachting gewekt dat hun computers heel lang mee gaan (daar worden ze speciaal op ontworpen en gemaakt) en dat ze beter zijn in elk opzicht.

Het gaat niet om hoe het werkelijk zit, apple maakt die claim en is heel zeker van zijn zaak. Dus is 2 jaar garantie niet meer dan normaal. DAAR gaat het om. Als apple zulke claims maakt moet het niet zeuren als mensen hun aan die claims houden.
Daar gaat het dus niet om.

Men stelt dat de consument ten aller tijden recht op minimaal 2 jaar garantie heeft.

Als Apple 1 jaar garantie geeft en andere uitspraken doet, is niet de zaak dat Apple niet aan de wet houdt, maar dat Apple zich niet aan hun eigen uitspraken houdt.

En daar gaat het om.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

crazyme schreef:
olaf79 schreef:Ik word een beetje ziek van je gezever.
Je had je gevoelens ook op een meer beschaafde manier kunnen uiten....
Ik ben lang beschaafd geweest tegen BBCS, maar als hij met woorden als sukkel gaat strooien ben ik klaar.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:Ik word een beetje ziek van je gezever.
En dat boeit mij dus echt niet.

olaf79 schreef:Waar gaat het nou de hele tijd om in dit forum?
Volgens jou is de claim die een leverancier of verkoper maakt over een product bindend. Dan heeft apple met zijn claims de verwachting gewekt dat hun computers heel lang mee gaan (daar worden ze speciaal op ontworpen en gemaakt) en dat ze beter zijn in elk opzicht.

Het gaat niet om hoe het werkelijk zit, apple maakt die claim en is heel zeker van zijn zaak. Dus is 2 jaar garantie niet meer dan normaal. DAAR gaat het om. Als apple zulke claims maakt moet het niet zeuren als mensen hun aan die claims houden.
Daar gaat het dus niet om.

Men stelt dat de consument ten aller tijden recht op minimaal 2 jaar garantie heeft.

Als Apple 1 jaar garantie geeft en andere uitspraken doet, is niet de zaak dat Apple niet aan de wet houdt, maar dat Apple zich niet aan hun eigen uitspraken houdt.

En daar gaat het om.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:Als Apple 1 jaar garantie geeft en andere uitspraken doet, is niet de zaak dat Apple niet aan de wet houdt, maar dat Apple zich niet aan hun eigen uitspraken houdt.

En daar gaat het om.
Jawel dan houdt apple zich dus niet aan de wet. En dat gaf je zelf al toe eerder. Want apple maakt een claim omtrend kwaliteit en volgens de wet is apple gehouden die kwaliteit dan ook te leveren. Als je stelt dat jou product in alle opzichten de betere computer is, is dat een claim die je waar moet maken.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door crazyme »

olaf79 schreef:
crazyme schreef:
olaf79 schreef:Ik word een beetje ziek van je gezever.
Je had je gevoelens ook op een meer beschaafde manier kunnen uiten....
Ik ben lang beschaafd geweest tegen BBCS, maar als hij met woorden als sukkel gaat strooien ben ik klaar.
Gezien, fijne strijd dames :mrgreen:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:
BBCS schreef:Als Apple 1 jaar garantie geeft en andere uitspraken doet, is niet de zaak dat Apple niet aan de wet houdt, maar dat Apple zich niet aan hun eigen uitspraken houdt.

En daar gaat het om.
Jawel dan houdt apple zich dus niet aan de wet. En dat gaf je zelf al toe eerder. Want apple maakt een claim omtrend kwaliteit en volgens de wet is apple gehouden die kwaliteit dan ook te leveren. Als je stelt dat jou product in alle opzichten de betere computer is, is dat een claim die je waar moet maken.

DOEI!!!!! ZWAAI ZWAAI :mrgreen:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door olaf79 »

BBCS schreef:
olaf79 schreef:
BBCS schreef:Als Apple 1 jaar garantie geeft en andere uitspraken doet, is niet de zaak dat Apple niet aan de wet houdt, maar dat Apple zich niet aan hun eigen uitspraken houdt.

En daar gaat het om.
Jawel dan houdt apple zich dus niet aan de wet. En dat gaf je zelf al toe eerder. Want apple maakt een claim omtrend kwaliteit en volgens de wet is apple gehouden die kwaliteit dan ook te leveren. Als je stelt dat jou product in alle opzichten de betere computer is, is dat een claim die je waar moet maken.

DOEI!!!!! ZWAAI ZWAAI :mrgreen:
Geef je het eindelijk op? Pff...dat heeft lang geduurd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

olaf79 schreef:
BBCS schreef: DOEI!!!!! ZWAAI ZWAAI :mrgreen:
Geef je het eindelijk op? Pff...dat heeft lang geduurd.
Nee hoor! :mrgreen:

Wat jij aangeeft, gaat het hier niet om.

Dat Apple zich aan de eigen uitspraken moet houden, weet ik ook wel. Maar dat doet hier nu niet ter zake.

Het gaat er om dat men stelt dat de verkopende partij minimaal 2 jaar garantie moet verstrekken.

Als Apple die uitspraken van kwaliteit niet had gedaan, was het nog steeds de dezelfde discussie: en wel dat Apple maar 1 jaar garantie geeft.

MAXIEM

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door MAXIEM »

BBCS

Je laat je al te gemakkelijk verleiden tot het reageren op berichten die een aantal respondenten als reaktie op jouw mening en kennis ter zake plaatsen. Je hoeft je gelijk niet te onderbouwen als je gelijk hebt. Nogmaals: op dit forum ben je een van de weinigen die de "garantiestof" begrijpt en korrekt weergeeft. Laat de anderen maar mooi in hun eigen sop gaarkoken.

Met collegiale groet, Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 03 nov 2011 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door puma73 »

MAXIEM schreef:BBCS

Je laat je al te gemakkelijk verleiden tot het reageren op berichten die een aantal respondenten als reaktie op jouw mening en kennis ter zake plaatsen. Je hoeft je gelijk niet te onderbouwen als je gelijk hebt. Nogmaals: op dit forum ben je een van de weinigen die de "garantiestof" begrijpt en goed weergeeft. Laat de anderen maar mooi in hun eigen sop gaarkoken.

Met collegiale groet, Maxiem.
bbcs snapt helemaal niks over garantiestof. het enige wat bbcs doet is roepen dat men nergens recht op heeft. en mensen op het verkeerde been zetten met ongefundeerde en onzinnige antwoorden.

MAXIEM

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door MAXIEM »

puma73

Ik nodig je vriendelijk uit om de "garantiestof" het komende jaar zelf eens te bestuderen. Begin eens met het lezen en verwerken van de info die Consuwijzer daarover geeft. Daarna "praten" we wel verder.

Met collegiale groet, Maxiem/ReadAC.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

Wat ik totaal niet begrijp: ik heb letterlijk de teksten van de consumentenbond geciteerd, en nog roept men dat ik mijn mening verkondig.

MAXIEM

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door MAXIEM »

BBCS

Ook de Consumentenbond is behoorlijk ambivalent ter zake. Waar het om gaat is, dat de Nederlandse consument bij het kopen van een produkt altijd recht heeft op een deugdelijk produkt. De vraag is dan: voor hoelang? Dat is het zwakke punt in de huidige consumentenwetgeving. De een roept 2 jaar en de ander roept 4 jaar of de een roept 2000 werkuren en de ander roept 4000 werkuren en KPN riep destijds zelfs 0 jaar. De wetgever (lees de 2de kamer) heeft in 2003 er onvoldoende rekening mee gehouden dat dit geen werkbare situatie is. Daarnaast speelt de fabrieksgarantie(periode) en/of de verkopersgarantie(periode) een rol. Die garantiesoorten zijn meestal wel duidelijk omschreven in tijd en naar inhoud, maar worden als zodanig niet genoemd in het BW7.

Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 03 nov 2011 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

MAXIEM schreef:BBCS

Je laat je al te gemakkelijk verleiden tot het reageren op berichten die een aantal respondenten als reaktie op jouw mening en kennis ter zake plaatsen. Je hoeft je gelijk niet te onderbouwen als je gelijk hebt. Nogmaals: op dit forum ben je een van de weinigen die de "garantiestof" begrijpt en korrekt weergeeft. Laat de anderen maar mooi in hun eigen sop gaarkoken.

Met collegiale groet, Maxiem.
Heb je gelijk in.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door BBCS »

MAXIEM schreef:BBCS

Ook de Consumentenbond is behoorlijk ambivalent ter zake. Waar het om gaat is, dat de Nederlandse consument bij het kopen van een produkt altijd recht heeft op een deugdelijk produkt. De vraag is dan: voor hoelang? Dat is het zwakke punt in de huidige consumentenwetgeving. De een roept 2 jaar en de ander roept 4 jaar of de een roept 2000 werkuren en de ander roept 4000 werkuren en KPN riep destijds zelfs 0 jaar. De wetgever (lees de 2de kamer) heeft in 2003 er onvoldoende rekening mee gehouden dat dit geen werkbare situatie is. Daarnaast speelt de fabrieksgarantie(periode) en/of de verkopersgarantie(periode) een rol. Die garantiesoorten zijn meestal wel duidelijk omschreven in tijd en naar inhoud, maar worden niet genoemd in het BW7.

Maxiem.
Klopt, de consumentenbond is van mening dat een computer 5 jaar probleemloos mee moet gaan.

Alleen is het probleem: geen enkele fabrikant of winkelier geeft standaard 5 jaar garantie en geen enkele fabrikant en winkelier geven de keiharde garantie dat een computer gedurende de 5 jaar niet uit zal vallen of kapot zal gaan.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door adSolvendum »

Welkom bij de hobby-juristen-club waar een punt zoveel betekent als 'zoals':
7:17 lid 2 BW schreef:Een zaak beantwoordt niet aan de overeenkomst indien zij, mede gelet op de aard van de zaak en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. De koper mag verwachten dat de zaak de eigenschappen bezit die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en waarvan hij de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen, alsmede de eigenschappen die nodig zijn voor een bijzonder gebruik dat bij de overeenkomst is voorzien.
De punt geeft hier niets meer en niets minder aan dan het eind van de zin, heer en oudere dame hobby jurist, BBCS en MAXIEM. Ofwel, de koper mag verwachtingen koesteren op grond van de overeenkomst, en de koper mag verwachtingen koesteren mbt. eigenschappen benodigd voor normaal gebruik waarvan de aanwezigheid niet betwijfeld behoefde te worden.
De tweede zin als voortzetting van de eerste zin zien is niet alleen syntactisch onjuist, doch ook semantisch. Daarbij veroorzaakt deze gedachtengang redundantie binnen een enkel lid van een wetsartikel, en laat deze hersenwokkel de eerste zin de tweede beperken, waarvan het doel toch inmiddels wel vermoed wordt te zijn het bewerkstelligen van een pragmatisch aspect.

Dus, heer en oudere dame hobby-jurist, resumerend, ooit eerder de term 'volzin' tegengekomen tijdens uw zelfstudie in de rechten, waarmee u zich inmiddels beiden op de borst heeft geslagen? Dan zal het geen uitleg behoeven dat een volzin als op zichzelf staand gezien kan worden. De wetgever zal wel niet beoogd hebben dubbelzinnige wetten te schrijven, ofwel, wanneer de tweede volzin enkel betrekking zou kunnen hebben op de eerste volzin zou er een enkele volzin staan, waaruit duidelijk zou worden dat dit de bedoeling dan ook was, of in de tweede volzin een navenante verwijzing naar de eerste volzin worden gemaakt.

Dit:
BBCS schreef:Begint "De koper" met een nieuwe alinea?
Taaltechnisch wordt er niet met een nieuwe regel en een nieuwe alinea begonnen.
De zin met: "De koper" staat direct achter "mocht verwachten."
Waardoor de zin: "De koper" wel degelijk een betrekking heeft op de zin die eindigt met: "mocht verwachten."
is klinklare onzin.

Oudere dame hobby-jurist, u geeft het advies de info van consuwijzer, het communicatie-apparaat richting consumenten van de overheid, eens te absorberen. Bent u dan nog geen postings van BBCS tegengekomen waarin hij diezelfde consuwijzer beticht van leugenarij en onjuiste weergave van de wetgeving? Kennelijk niet, u stelt immers BBCS nog niet op een onjuistheid te hebben kunnen betrappen in dit topic, terwijl diezelfde BBCS de door u zo gewaardeerde en kennelijk als juist ervaren informatie toch als ietwat onjuist bestempelt:
BBCS schreef:Ik wil alleen duidelijk maken dat het consumentenrecht welke door de consumentenorganisaties, door consuwijzer en door de consumentenautoriteit niet het consumentenrecht is welke de consument op grond van de wetboeken recht op heeft.

Ik wil alleen duidelijk maken dat de rechten helemaal niet zo groot zijn dan wat de bovenstaande organisaties ons doen geloven.

En ja, ik vind het heel triest dat de consumentenautoriteit niet naar de wetboeken handelt.

Ik heb diverse zaken van consuwijzer aangehaald die niet kloppen.
BBCS schreef:Lees ook eens de volgende quote:
Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar 'garantie'. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
bron: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... _in_Europa
Een grote leugen.
Ofwel, u als oudere dame hobby jurist geeft iemand (puma) die volgens u niet weet waar het over gaat teneinde dit te verbeteren datgene te lezen wat BBCS als onwettig en leugens bestempeld, waar u BBCS gelijk in geeft met:
MAXIEM schreef:In dit draadje heb ik BBCS nog niet kunnen betrappen op onjuiste informatie.
Overigens is dit:
MAXIEM schreef:Die garantiesoorten zijn meestal wel duidelijk omschreven in tijd en naar inhoud, maar worden als zodanig niet genoemd in het BW7.
je reinste flauwekul, lees 7:6a BW er eens op na zou ik zeggen. Daarbij gaat u in uw kant nog wal rakende betoog waar bovenstaand citaat aan ontrokken is voorbij aan de aard van de zaak en de aard van de afwijking, leest u daarvoor de parlementaire geschiedenis eens, eerder aangehaald door Alfatrion. Uw opmerking:
MAXIEM schreef:Wel is duidelijk dat slechts weinigen weten hoe het nu precies zit in Nederland met die zogenaamde "wettelijke garantie". Dat zijn dan overigens wél respondenten die niet alleen niet weten wat er in het BW7 staat, maar ook niet op de hoogte zijn van wat Consuwijzer ter zake aan info geeft.
is kennelijk van toepassing op uzelf, als zelfgestudeerd hobby-jurist?

De pogingen tot een-tweetjes zijn, wederom, hilarisch. Het herhaalde stemt tot nadenken.

SimonleBon
Berichten: 257
Lid geworden op: 12 feb 2006 19:36

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door SimonleBon »

adSolvendum schreef:De punt geeft hier niets meer en niets minder aan dan het eind van de zin, heer en oudere dame hobby jurist, BBCS en MAXIEM. Ofwel, de koper mag verwachtingen koesteren op grond van de overeenkomst, en de koper mag verwachtingen koesteren mbt. eigenschappen benodigd voor normaal gebruik waarvan de aanwezigheid niet betwijfeld behoefde te worden.
De tweede zin als voortzetting van de eerste zin zien is niet alleen syntactisch onjuist, doch ook semantisch. Daarbij veroorzaakt deze gedachtengang redundantie binnen een enkel lid van een wetsartikel, en laat deze hersenwokkel de eerste zin de tweede beperken, waarvan het doel toch inmiddels wel vermoed wordt te zijn het bewerkstelligen van een pragmatisch aspect.

Dus, heer en oudere dame hobby-jurist, resumerend, ooit eerder de term 'volzin' tegengekomen tijdens uw zelfstudie in de rechten, waarmee u zich inmiddels beiden op de borst heeft geslagen? Dan zal het geen uitleg behoeven dat een volzin als op zichzelf staand gezien kan worden. De wetgever zal wel niet beoogd hebben dubbelzinnige wetten te schrijven, ofwel, wanneer de tweede volzin enkel betrekking zou kunnen hebben op de eerste volzin zou er een enkele volzin staan, waaruit duidelijk zou worden dat dit de bedoeling dan ook was, of in de tweede volzin een navenante verwijzing naar de eerste volzin worden gemaakt.
Speciaal voor BCCS neem ik de vrijheid om dit even naar Jip en Janneke-taal te vertalen;
Als de tweede zin op de eerste had moeten slaan, zou er een komma gestaan hebben, waardoor het één lange zin zou zijn.
BBCS schreef: Die levensduur tabel heeft geen zin, omdat er dan per merk en per type een bepaald gegeven komt te staan bla bla bla bla
Zucht.....

Ik zei levensduurLABEL, niet levensduur TABEL.
Het blijkt maar weer dat BCCS tunnelvisie heeft, begrijpend lezen en het volgen van links te veel moeite vindt. Ook ontbreekt het hem kennelijk een inlevingsvermogen. Misschien is BCCS een narcist?

Hier een staaltje "ik weet het beter dan de rechter". (lees ook het voorgaande)

BCCS, je hebt mijn advies om juridisch experts te raadplegen niet gevolgd. Doe dit alsnog. Ik begrijp jouw visie, interpretatie, maar je zit er echt naast.
Ignorantia iuris nocet.

Stop s.t.p. met het kapen van onderwerpen. (s.t.p. = s'il te plaît)
MAXIEM schreef:Waar het om gaat is, dat de Nederlandse consument bij het kopen van een produkt altijd recht heeft op een deugdelijk produkt. De vraag is dan: voor hoelang?
Retorisch:Letterlijk staat er "bij het kopen" :mrgreen: :D
In de praktijk hanteren rechters als termijn de te verwachten levensduur bij normaal gebruik. Ook voegen zij nuances toe. Een Miele wasmachine is geen Blue air (dat weet jij als geen ander, Ton).

De te verwachten levensduur is te bepalen aan de hand van de gemiddelde levensduur van soortgelijke apparaten. Om duidelijkheid te scheppen, zou een levensduurLabel duidelijkheid kunnen scheppen. Voordat BCCS weer Makita en Gamma boormachines aanhaalt; Van een duurder product mag je meer verwachten dan van een goedkoper product, maar dat wil nog niet zeggen dat een goedkoop product slechter zal zijn.

Wat de reportage over Apple in ieder geval heel duidelijk maakt is dat er een groot gat zit tussen recht hebben en recht krijgen.

adSolvendum
Berichten: 1384
Lid geworden op: 20 nov 2010 14:06

Re: Garantie bij Apple

Ongelezen bericht door adSolvendum »

SimonLeBon,

Nu zowel Jip als Janneke aangeven wetteksten te kunnen duiden, ook al blijkt dit enkel uit dit aangeven en verder niets, vervalt de noodzaak Jip en Janneke taal te bezigen, edoch niet de humor daarvan! :mrgreen:

Gesloten