LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] bank vraagt volmacht tot verkoop te tekenen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Ronald86
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2011 16:20

Re: bank vraagt volmacht tot verkoop te tekenen

Ongelezen bericht door Ronald86 »

Hallo Trudie en Michelle,

Ook ik ben bezig met een afstudeerscriptie!
Mijn opdracht is om meer inzicht te verkrijgen in het traject van betalingsachterstanden tot een eventuele executieverkoop van een woning.
Hierbij wordt gekeken naar de verschillende vormen van gedwongen woningverkoop, waaronder de verkoop door een volmacht.

Ik probeer vooral om meer inzicht te verkrijgen in de omvang van het aantal gedwongen woningverkopen. Maar ik kijk ik naar oorzaken en naar de wijze waarop hypotheekverstrekkers met deze problemen omgaan. Daarom ben ik ook zeer nieuwsgierig naar jullie onderzoeken. Mischien kunnen we elkaar verder helpen!

Wat ik tot nu toe van de volmacht weet, is dat het weinig voordelen heeft voor de woningbezitter, enkele waarborgen ten opzichte van het executierecht voor de woningbezitter vervallen, het in de huidige omstandigheden meestal niet leidt tot een verkoop en daardoor toch vaak tot een executieverkoop leidt. (Of de hypotheekverstrekker heeft in de volmacht bedongen dat er verkocht kan worden onder voorwaarden die voor hem gunstig zijn, maar minder voor de eigenaar.)

Groeten Ronald

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: bank vraagt volmacht tot verkoop te tekenen

Ongelezen bericht door marcel75 »

Ronald,
Je bevindingen kloppen volledig met de praktijk. In feite geeft de eigenaar alle verkoopmacht uit handen aan de bank en moet instemmen met ieder bod. Ook als dit een veel te laag bod is. De bank kijkt alleen maar naar het eigen belang en dat is: "Als mijn vordering maar voldaan wordt". Overigens zijn daar inmiddels ook wel uitspraken over te vinden waarin bijvoorbeeld een 2e hypotheekhouder of beslaglegger en zelfs de eigenaar daartegen in verweer kwam. De bank moet inmiddels ook rekening houden met rechten van derden en van de eigenaar. Of ze dat ook doen is natuurlijk vers 2.

welcomtohawie
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 feb 2011 13:54

Re: bank vraagt volmacht tot verkoop te tekenen

Ongelezen bericht door welcomtohawie »

Is het voor je studie van belang dat er sprake is van een financieel probleem ?! Zoals Marcel zegt als de volmacht op tafel komt via de rechter, heb je nog iemand die toeziet op grote bevoordeling of benadeling. In mijn situatie is daar niet naar gekeken, ook niet door de rechter. Maar inderdaad lag de ´bodemprijs´ rond het openstaande hypotheekbedrag.
Ik heb de notaris, die de ´volmacht´ tot uitvoer moest brengen indertijd de volgende brief gestuurd (uiteraard is dit geen juridische brief, en dus ook niet geschreven vanuit ´de beste stuurlui staan aan wal´:
Tijdens de bespreking gisteren op kantoor..in bijzijn van U, .. en mijzelf hebben we de volmacht besproken. De volmacht, zoals u die heeft voorgelegd heb ik getekend ´in opdracht van´. Aan de notaris heb ik medegedeeld dat ik deze volmacht niet kan tekenen omdat het pure diefstal is....het bedrag dat door het hof is aangegeven als onderhandse vrije verkoopswaarde is 625.000,00 is laag als de vraagprijs in 2002 710.000,00 euro is geweest. Gebaseerd op de prijsstijgingen van de afgelopen jaren, het verschil in deze prijzen en gelet op de vraagprijs van de woningen in de buurt is dit laag. Aangezien de hypotheekrenteherziening in mei van dit jaar is en die uiteraard kan worden verlaagd gezien de waardevermeerdering van de woning... De prijs is gebaseerd op een verkoopwaarde die het hof stelt zonder dat er een taxatie heeft plaatsgevonden en meer in de richting komt van de executiewaarde van de woning in 2001 ! Als de woning onverdeeld blijft....lagere hypotheek last. Als de woning nu verdeeld (verkocht) wordt, gebaseerd op deze verkoopwaarde zijn mijn investeringen uit de woning ook niet meer zekergesteld en ook een hypotheekrecht voor een vervangende woning niet.

Trudie68
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 feb 2011 13:13

Re: bank vraagt volmacht tot verkoop te tekenen

Ongelezen bericht door Trudie68 »

Hallo Michelle en Ronald,

Op respectievelijk 15 en 19 maart heb ik jullie een persoonlijk bericht (PB) gestuurd. Hebben jullie deze ontvangen?

riko76
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:18

Re: bank vraagt volmacht tot verkoop te tekenen

Ongelezen bericht door riko76 »

beste allemaal,

ook ik heb zo,n akte houdende onherroepelijke volmacht gekregen.

dit i.v.m oplopende schulden op mijn hypotheek.

ik heb een taxatie rapport gekregen en een volacht die ik moet tekenen.

ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik er mee aan moet want, ikhoor veel slechte berichten hierover.

wat kan ik het beste doen nu de bank mijn dwingt te ondertekenen.

de bank doet er zelf nog al makklelijk over.

overigens is het huis lager getaxeert dan dat ik 7 jaar geleden heb betaald.

en dit nog wel na een verbouwing.

gr, Riko

courier
Berichten: 331
Lid geworden op: 11 jan 2010 10:08

Re: bank vraagt volmacht tot verkoop te tekenen

Ongelezen bericht door courier »

Riko: Neem eerst even de moeite kennis te nemen wat enkele ter zake deskundigen hiervoor op 2 bladzijden aan het geduldige papier hebben toevertrouwd.
Als je dan tot de conclusie komt dat het voor de hand ligt ogenblikkelijk een afspraak met een notaris te maken, dan ben je zeker niet verkeerd bezig.

riko76
Berichten: 20
Lid geworden op: 10 mei 2010 21:18

Re: bank vraagt volmacht tot verkoop te tekenen

Ongelezen bericht door riko76 »

een afpraak maken met een notaris kan altijd maar het tekenen van een volmacht lijkt mij niet het verstandigste.
zeker omdat ik de schuldsanering in moet en dan zal eerst mijn huis verkocht moeten zijn.
na zo,n volmacht moet ik dan maar afwachten waneer het verkocht is.
uiteindelijk draait het om 1 ding en dat is dat ze zelf niet op de blaren hoeven te zitten.

zij er mensen die al is met dit bijltje hebben gehakt.

gr. Riko

Gesloten