LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werkgever heeft de Loonheffingen niet afgedragen denk ik

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Wouter smit

Werkgever heeft de Loonheffingen niet afgedragen denk ik

Ongelezen bericht door Wouter smit »

Hallo,

Mijn naam is Wouter en ben nieuw op dit forum.

Ik werk sinds 22 juli 2011 bij mijn huidige werkgever als sales executive.
Omdat de accountant mijn bankrekening niet op tijd had ontvangen heb ik mijn salaris aan het eind van de maand contant ontvangen.
Ik vond dit persoonlijk wel makkelijk en zodoende heeft mijn werkgever op mijn verzoek altijd per kas uitbetaald.

Nu was ik vorige maand bezig met de aanschaf van een koopwoning en alle stukken die gevraagd werden zijn goedgekeurd.

Offerte getekend, afspraak bij notaris gemaakt, iedereen blij...

Opeens gebeurde dit;

2 dagen voor het passeren bij de notaris en 2 weken na het verstrijken van de ontbindende voorwaarden wordt het accoord van de hypotheekverstrekker ingetrokken.

Ik moet nu opeens bewijs leveren dat ik bij mijn huidige bedrijf werk, en ik moet afschriften van de belasting tonen dat mijn werkgever Loonheffingen voor mij afdraagt.

Ik heb dit aan mijn werkgever gevraagd, maar hij doet hier een beetje vaag over.

Hij heeft geen afschriften of direct bewijs dat hij dit bij de belasting heeft afgedragen.

Hij zegt dat de loonstroken en afdracht aan de belasting door een extern salarisbureau wordt gedaan en dat hun de factuur naar mijn werkgever sturen.

Maar hij kan geen direct bewijs tonen dat de Loonheffingen ook daadwerkelijk betaald zijn.

Hoe kan ik er nou zeker van zijn dat dit wel betaald wordt, zonder dat ik hier problemen mee krijg?

Aangezien de ontbindende voorwaarden voorbij zijn ben ik bang dat ik straks voor 10% van de koopsom van het huis in het schip zit door nalatigheid van mijn werkgever.

Hoe kan ik hier niet de dupe van worden en wat zou ik zelf kunnen doen om niet in de problemen te komen?

Alle mensen die ik heb gesproken staan versteld van deze situatie en hebben dit nog nooit meegemaakt.

Ik hoop dat iemand mij hier kan helpen!

Waarschijnlijk post ik deze post op meerdere fora zodat ik vanuit verschillende hoeken feedback kan krijgen.

Alvast bedankt voor het meedenken.

crazyme

Re: Werkgever heeft de Loonheffingen niet afgedragen denk ik

Ongelezen bericht door crazyme »

Contant of niet, je moet altijd een loonstrook ontvangen.

Heb je misschien een pensioen overzicht ontvangen?

Wouter smit

Ik heb wel loonstroken ontvangen waar ook loonheffing enzo opstaat, ben alleen bang dat dit niet is betaald aan de belasting. Dus dat ik als het ware zwart werk

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Wouter smit schreef:Ik heb wel loonstroken ontvangen waar ook loonheffing enzo opstaat, ben alleen bang dat dit niet is betaald aan de belasting. Dus dat ik als het ware zwart werk
Eerlijk gezegd vraag ik me even af of het uw verantwoordelijkheid is dit te controleren ? Indien u loonstroken heeft ontvangen en daar staat op dat loonheffing is ingehouden en u ook niet het bedrag bruto in handen heeft gekregen, dan vraag ik me af of werknemer nog wat te verwijten valt. Het lijkt me niet dat alle werknemers de boekhouding van de baas moeten gaan controleren of de afdracht ook daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Maarja zeker weten doe ik dit allemaal niet. Zou een juridisch loket zoiets weten ?

Ik kan me overigens wel voorstellen dat een bank als eis gaat stellen dat het inkomen direct op een bankrekening bijgeschreven wordt ipv contant uitbetaald.

crazyme

Het contant uitbetalen is wel heel opmerkelijk. Is de hyp vertrekker niet tevreden met een verklaring dat vanaf heden het salaris wordt gestort ?
De eis om aan te tonen dat voor u specifiek belasting wordt afgedragen is een lastige. De loonadministratie kan wel specificeren hoeveel voor elke medewerker afzonderlijk is afgedragen en dat onderbouwen met betaalbewijzen maar dat verschaft u inzicht in alle salarissen binnen uw organisatie. Dat zal nooit gebeuren uiteraard.

allier

Ongelezen bericht door allier »

Hoe noemen ze dat ook al weer...witwassen of zo iets :lol:

crazyme

allier schreef:Hoe noemen ze dat ook al weer...witwassen of zo iets :lol:
Iets met klok en klepel ? :mrgreen:

allier

Ongelezen bericht door allier »

@ crazyme
Iets met klok en klepel ? :mrgreen:
Dat je vroeger eens 1 + 1 op kon tellen geloof ik wel. Maar ja dat was vroeger :mrgreen:

Wouter smit

Wie is er aan het witwassen dan?
Ik snap hem niet...
Het gaat er mij om dat de hypotheekverstrekker na het accepteren opeens het accoord terug heeft getrokken en om belasting papieren vraagt die ik niet heb...
Vind ik een beetje raar, ook omdat alles eerst al was goedgekeurd, en de hyp verstrekker zelf de stukken naar de notaris heeft verzonden.

crazyme

Heb je al naar de reden gevraagd ?

Wouter smit

Blijkbaar vertrouwen ze het opeens niet omdat het bedrijf waar ik werk geen website heeft!!!
Het wordt steeds gekker...

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Wouter smit schreef:Blijkbaar vertrouwen ze het opeens niet omdat het bedrijf waar ik werk geen website heeft!!!
Het wordt steeds gekker...
Ze zullen ongetwijfeld dit soort situaties vaker hebben gezien en daar slechte ervaringen mee hebben.

Gesloten