LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kans op ontslag: waar sta ik?

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
DeBoesselaere

Kans op ontslag: waar sta ik?

Ongelezen bericht door DeBoesselaere »

Hallo allemaal,

Onlangs ben ik door mijn HR-manager op het matje geroepen wegens 'disfunctioneren' en heb hiervoor een officiele waarschuwing gekregen. Hierbij was ook mijn eigen manager aanwezig. Deze heeft mij een paar maanden geleden nog een positieve halfjaarlijkste beoordeling gegeven. Alle in de brief genoemde beschuldigingen heb ik middels een aangetekende brief ontkracht (niet erg moeilijk aangezien ze uit de lucht zijn gegrepen in een poging een stok te zoeken om mee te slaan). Ook heb ik in de brief gemeld verbaasd te zijn, daar mijn laatste beoordeling dus positief was.

Ik weet echter, dat onze HR-manager beste vriendjes is met de grote baas, en dat veel mensen in ons bedrijf daarom 'bang' voor haar zijn. Vanwege haar band met de grote baas heeft ze nogal wat privileges waaronder 'vrijspel' in het ontslaan en aannemen van mensen. Dit heb ik al een paar keer bij inmiddels oud-collegas zien gebeuren.

Tussen mij en de HR manager botert het al een tijdje niet erg goed, en ik weet voor 99% zeker dat deze officiele waarschuwing uit haar koker komt. Mijn eigen manager schikt zich geheel naar de wensen van de HR-manager aangezien hij bang is voor haar. Hij heeft voorheen nog nooit zijn ongenoegen naar mij geuit over mijn functioneren.

Ik maak me nu natuurlijk zorgen over mijn baan, en wil dat ik bij eventueel ontslag niet zonder geld zit (recht op WW dus). Wat denken jullie: maakt mijn werkgever een goede kans mij zonder recht op WW te ontslaan, als ik door hun genoemde argumenten heb ontkracht en ik een paar maanden geleden nog een positieve beoordeling heb gehad?

Groet,

Bert

GJvdZ

Re: Kans op ontslag: waar sta ik?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het zou interessant zijn om ook de visie van het bedrijf te horen, maar dat zal wel niet gaan lukken.

Het bericht van TS klinkt wel heel erg eenzijdig.

J@@N

Ongelezen bericht door J@@N »

GJvdZ schreef:Het zou interessant zijn om ook de visie van het bedrijf te horen, maar dat zal wel niet gaan lukken.

Het bericht van TS klinkt wel heel erg eenzijdig.
Waarom?

Het zou best mogelijk kunnen zijn.

Het zou ook met de economie te maken kunnen hebben, zogenaamde punten verzamelen om dan op een goedkope manier van personeel af te komen.

Na een paar van deze functionering 's gesprekken en verslagen, krijgt de werkgever zo een ontslagvergunning dit is dan geen enkel probleem meer.

Mijn ex. werkgever betaalde gewoon een gedeelte van het salaris niet meer.
Werd dus een rechtszaak, tijdens de compositie van partijen gaf de rechter
aan dat deze een slechte zaak had en of dat deze verslagen had van functionering 's gesprekken want dat dat zijn enige redding zou zijn en
nee dit had deze dus niet.

Dus uit jouw verhaal wel of niet compleet maak ik ervan uit dat jouw werkgever
bezig ik met het opbouwen van een negatief dossier.

Zorg dat je een RB hebt, zal je waarschijnlijk hard nodig hebben!

DeBoesselaere

Het is niet mijn bedoeling om iedereen op dit forum van mijn gelijk te overtuigen, dat lijkt me een onmogelijke taak.

Maar ga voor het gemak even uit van de volgende hypothetische situatie:
- Mijn manager heeft nooit zijn ongenoegen naar mij geuit
- Ik heb slechts enkele maanden terug een positieve beoordeling van hem ontvangen
- De in de waarschuwing genoemde argumenten gaan niet over een of ander voorval dat na mijn beoordeling plaats gevonden zou hebben
- Ik heb een goed onderbouwd weerwoord voor alle in de waarschuwing genoemde argumenten

Er vanuit gaande dat bovenstaande waar is: hoe zal de kantonrechter hier tegenaan kijken (mocht het zo ver komen).

grun

Ongelezen bericht door grun »

DeBoesselaere schreef:Wat denken jullie: maakt mijn werkgever een goede kans mij zonder recht op WW te ontslaan, als ik door hun genoemde argumenten heb ontkracht en ik een paar maanden geleden nog een positieve beoordeling heb gehad?
Nee, dat denk ik niet (uitsluitend afgaand op wat je schrijft).

Het ligt anders als je op staande voet ontslagen wordt, dus dat het ontslag aan jezelf te wijten is. Dronkenschap, werkweigering, diefstal en dergelijke kunnen reden zijn je op staande voet te ontslaan. In jouw geval lijkt het me meer "werknemer pesten" te zijn wegens te duur/te oud/te lastig. Zolang jij je werk goed doet kunnen ze je niks maken.

J@@N

Zolang jij je werk goed doet kunnen ze je niks maken.
Helaas zo is het dus niet meer!

Wanneer de werkgever aan kan tonen dat de werknemer meerdere keren op fouten is gewezen en dat er dus geen verbetering is. Krijgt deze zonder meer
een ontslag vergunning en ja je hebt dan wanneer je aan bepaalde regels voldoe
recht op WW. 2 maanden 75% daarna 70%.
Er vanuit gaande dat bovenstaande waar is: hoe zal de kantonrechter hier tegenaan kijken (mocht het zo ver komen).
Deze kijkt naar de bewijslast en het verhaal daar achter. Is het een plausibel verhaal, dan verlies jij. Of je nauw wel of geen argumenten hebt.

Daarbij is toch de arbeid 's verhouding verstoort en is rehabilitatie vaak geen optie!
Laatst gewijzigd door J@@N op 10 nov 2011 15:38, 1 keer totaal gewijzigd.

DeBoesselaere

grun schreef:
DeBoesselaere schreef:Wat denken jullie: maakt mijn werkgever een goede kans mij zonder recht op WW te ontslaan, als ik door hun genoemde argumenten heb ontkracht en ik een paar maanden geleden nog een positieve beoordeling heb gehad?
Nee, dat denk ik niet (uitsluitend afgaand op wat je schrijft).

Het ligt anders als je op staande voet ontslagen wordt, dus dat het ontslag aan jezelf te wijten is. Dronkenschap, werkweigering, diefstal en dergelijke kunnen reden zijn je op staande voet te ontslaan. In jouw geval lijkt het me meer "werknemer pesten" te zijn wegens te duur/te oud/te lastig. Zolang jij je werk goed doet kunnen ze je niks maken.
Er is niks om mij op staande voet te ontslaan, maar de HR manager vindt me een etter en is in de positie om haar macht te misbruiken.

J@@N

Er is niks om mij op staande voet te ontslaan, maar de HR manager vindt me een etter en is in de positie om haar macht te misbruiken.
Dit spel heb je bij voorbaat al verloren. Binnen een paar maanden heb je weer een
negatieve aantekening en binnen 6 maanden heb je er een stuk of drie en word er een ontslag vergunning aangevraagd en die krijgt de werkgever!

Ik wou dat ik beter nieuws voor je had!

DeBoesselaere

J@@N schreef:
Helaas zo is het dus niet meer!

Wanneer de werkgever aan kan tonen dat de werknemer meerdere keren op fouten is gewezen en dat er dus geen verbetering is. Krijgt deze zonder meer
een ontslag vergunning en ja je hebt dan wanneer je aan bepaalde regels voldoe
recht op WW. 2 maanden 75% daarna 70%.
Ik heb me er al bij neergelegd dat ik er weg ga. Ik ben nog jong, heb een goede opleiding genoten en kan gerust weer een nieuwe baan vinden. Ik wil echter mijn gelijk halen, en zorgen dat ik niet als een stuk vuil gedumpt wordt en de HR manager na mijn ontslag rustig doorgaat met andere mensen het leven zuur te maken.

DeBoesselaere

J@@N schreef:
Dit spel heb je bij voorbaat al verloren. Binnen een paar maanden heb je weer een
negatieve aantekening en binnen 6 maanden heb je er een stuk of drie en word er een ontslag vergunning aangevraagd en die krijgt de werkgever!

Geeft niks, ik werk niet graag voor een baas waarvoor ik geen respect heb, dus ik kijk alvast om me heen. Als ik bij ontslag maar krijg wat me toekomt!

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Kans op ontslag zonder recht op WW ? Nee, dat lijkt me niet waarschijnlijk, hiervoor moet u het wel heel bont maken.

Het eerste gevoel dat ik kreeg na het lezen van de openingspost was dat de werkgever bezig is met het samenstellen van een dossier om te kunnen gaan ontslaan. Hetgeen J@@N ook al schreef. Het zoeken naar de bekende stok.

Heeft u zelf deze positieve beoordelingen op papier staan ? Is wel belangrijk bij het aanvechten van het ontslag. Een patroon van (wazig) disfunctioneren is bijna onmogelijk in een paar maanden tijd. Indien u gewoon uw werk goed blijft doen zoals voor de positieve beoordeling is dit wel erg raar of er moet al sprake zijn van rare en extreme gebeurtenissen in die paar maanden. Hierop zou werkgever behoorlijk nat kunnen gaan voor de rechter.

Dit kan wel leuke kansen bieden, indien u een beetje verstandig uw eigen dossier gaat opbouwen (liefst ongemerkt). Pas op uw tellen en doe uw werk goed. Komen er tussentijds nog gesprekken en beoordelingen. Neem deze op (u hoeft dit niet de melden dat dit gebeurt), teken geen voor u negatieve beoordelingsformulieren waar u het niet mee eens bent. Bij een eventueel ontslag kunt u werkgever hiermee om de oren slaan bij de rechter. Hierdoor kan de financiële vergoeding bij een ontslag nog wel eens erg gunstig voor u uitvallen.
J@@N schreef:Het zou ook met de economie te maken kunnen hebben, zogenaamde punten verzamelen om dan op een goedkope manier van personeel af te komen.
Zelfs dat zou een werkgever aangerekend kunnen worden. Een werkgever hoort zich in de 'goede' tijden ook te wapenen tegen dit soort dingen. Zoals reserveringen opbouwen enz. Mocht een bedrijf bijvoorbeeld hoge winstdelingen / bonussen uitkeren aan topbestuurders tijdens dit soort jaren, valt dit niet zo goed als dan bij wat tegenslag er meteen mensen uit moeten.
J@@N schreef: Zorg dat je een RB hebt, zal je waarschijnlijk hard nodig hebben!
Kleine aanvulling: let wel even goed op de voorwaarden indien deze nog afgesloten moet worden. Sommigen hebben wachttijd die men eerst moet uitzitten voordat ze zaken gaan behandelen of als sommige zaken al in lijn der verwachting liggen, kunnen deze ook uitgesloten worden.

DeBoesselaere

Thanks, Emmy75!

Kun je in mijn hoofd kijken? Dit is precies waarmee ik bezig ben :wink:

Emmy75

J@@N schreef:Dit spel heb je bij voorbaat al verloren. Binnen een paar maanden heb je weer een

Dit zal zeker gaan leiden tot einde arbeidsverhouding, dat ben ik met u eens.
Het is wel een beetje raar als iemand ergens al een paar jaar werkt en altijd (aantoonbare) positieve beoordelingen heeft gehad dat er nu binnen een paar maanden een paar negatieve aantekeningen creatief worden verzameld.

Hiermee zal werkgever ook een veeg uit de pan krijgen van een rechter.

Emmy75

DeBoesselaere schreef:Thanks, Emmy75!

Kun je in mijn hoofd kijken? Dit is precies waarmee ik bezig ben :wink:
:lol: Nee dat kan ik niet!
Heb er ervaring mee helaas (omdat deze situaties niet leuk zijn) en kwam er goed uit. Werkgever durfde niet meer naar de rechter en heeft diep in de buidel getast.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Emmy75 schreef:
J@@N schreef:Dit spel heb je bij voorbaat al verloren. Binnen een paar maanden heb je weer een

Dit zal zeker gaan leiden tot einde arbeidsverhouding, dat ben ik met u eens.
Het is wel een beetje raar als iemand ergens al een paar jaar werkt en altijd (aantoonbare) positieve beoordelingen heeft gehad dat er nu binnen een paar maanden een paar negatieve aantekeningen creatief worden verzameld.

Hiermee zal werkgever ook een veeg uit de pan krijgen van een rechter.
De werkgever kiest kennelijk voor "het treitertraject" in de hoop dat je zelf voortijdig vertrekt. Scheelt 'n bom duiten.
Een ontslag wegens disfunctioneren zal niet snel lukken, daar is een stevig dossier voor nodig (waarin overigens ook inspanningen van de werkgever aangetoond moeten worden om een "verbetertraject" te doorlopen!).
Een ontslag wegens "verstoorde arbeidsverhouding" is makkelijker haalbaar, maar ook daarvoor zal de werkgever een aardig dossier moeten hebben.
Zorg dat je je eigen dossier op orde hebt, ik sluit me geheel bij Emmy aan. Ook ervaring met een 2-jarig "treitertraject". Bij mij is het uitgelopen op een "ontbinding met wederzijds goedvinden" die voor mij aanvaardbaar was. De stok achter de deur was een overplaatsing die ik niet had kunnen weigeren.

Verder nog voor jou de overweging of je koste wat kost de strijd wil aangaan om je gelijk te halen of dat je, zodra je een andere baan kan krijgen, de zaak laat voor wat 'ie is. Zo'n "treitertraject" gaat je bepaald niet in de kouwe kleren zitten.

Emmy75

kiz schreef:Verder nog voor jou de overweging of je koste wat kost de strijd wil aangaan om je gelijk te halen of dat je, zodra je een andere baan kan krijgen, de zaak laat voor wat 'ie is. Zo'n "treitertraject" gaat je bepaald niet in de kouwe kleren zitten.
Helemaal waar.
Bij mij was het "treitertraject" wel veel korter en dacht werkgever al meer dan genoeg dossier te hebben in een half jaartje. Deze had ook het ontslagtraject al ingang gezet alvorens mij over dit voornemen te informeren dus kon niet meer terug en heroverwegen. Later bleek dat werkgever zichzelf vies in zijn buik had gebeten omdat ik mijn dossier (te) goed op orde had.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat voor dingen had je dan in je dossier zitten?

grun

Ongelezen bericht door grun »

J@@N schreef:
Deze kijkt naar de bewijslast en het verhaal daar achter. Is het een plausibel verhaal, dan verlies jij. Of je nauw wel of geen argumenten hebt.

Daarbij is toch de arbeid 's verhouding verstoort en is rehabilitatie vaak geen optie!
Maar TS heeft wel een recente positieve beoordeling! Die krijg je niet als er serieuze klachten zijn. Die rechter is ook niet gek, die krijgt vaker te maken met werkgevers die met onzin dossiers medewerkers eruit willen werken.

Natuurlijk is de arbeidsverhouding verstoord en gaan de wegen scheiden. Maar de kans is groot dat de rechter een zak geld meegeeft aan TS. Dat scheelt een slok op een borrel.

CSM

Ongelezen bericht door CSM »

TS, zonder al te veel details weg te geven... Kun je verklappen wat voor soort dingen (kritiek) de HR-dame uit haar hoge hoed toverde?

DeBoesselaere

CSM schreef:TS, zonder al te veel details weg te geven... Kun je verklappen wat voor soort dingen (kritiek) de HR-dame uit haar hoge hoed toverde?
Daar laat ik nog even liever niks over los, je weet nooit wie er meeleest...Maar als e.e.a. achter de rug is doe ik graag uitgebreid verslag. Mogelijk kunnen anderen er weer van leren!

Gesloten