LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dwangbevel

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
fotoflex

Dwangbevel

Ongelezen bericht door fotoflex »

Een lastige vraag;

ik kreeg, door een gemiste herinnering, een Dwangbevel in naam der Koningin.
Een dwangbevel is niet zomaar een brief, er kunnen heel vervelende consequenties aan vast zitten.
Waardoor ik na ging denken; die herinnering kan best wel eens niet of verkeerd bezorgd zijn.
Ik krijg ook regelmatig post voor dezelfde straat maar een ander nummer, of andersom.
'Vroeger' was een postbode een ambtenaar.
Ambtenaren hebben een speciale status en verantwoordelijkheid, en leggen ook een ambtseed af.
Een rechter zal in gelijke omstandigheden het woord van een ambtenaar laten gelden boven dat van een burger.
Ooit is er voor gekozen dat postbeambten dergelijke stukken mochten bezorgen.
Nu kan iedereen postbezorger worden, ook een scholier in z'n vrije uurtjes.
Wat dat betreft, is er eigenlijk weinig verschil tussen een krantenjongen en een postbezorger.
Mijn vraag is dus; waarom mag een commercieel bedrijf ambtelijke stukken in naam der Koningin bezorgen?
Er zit natuurlijk veel meer in de vraag, maar ik hou het kort voor de duidelijkheid.

Jolijn

Re: Dwangbevel

Ongelezen bericht door Jolijn »

Een dwangbevel wordt toch bezorgd door een deurwaarder?

the_hurricane

Ongelezen bericht door the_hurricane »

hoeft niet je kan ook een postdwangbevel versturen en die worden niet door een deurwaarder bezorgt.

fotoflex

Ongelezen bericht door fotoflex »

Het is voor mij ook nieuw.
Nooit eerder mee te maken gehad.
Maar het verbaast me, juist omdat de kwaliteit van de postbezorging zo afneemt, dat een dwangbevel op die manier bezorgd mag worden.
Ik hoefde er ook niet voor te tekenen, terwijl aangetekend toch wel het minste zou zijn, gezien de importantie, de volgende stap is beslaglegging, geloof ik.

adSolvendum

Ongelezen bericht door adSolvendum »

U krijgt achtereenvolgens een aanslag, een aanmaning, en een dwangbevel.
Kennelijk acht de wetgever de kans dat u alledrie zal missen bijzonder klein, ook al zijn postbezorgers geen beambten meer.
Zodra het dwangbevel is uitgevaardigd heeft u enkel nog mogelijkheid tot verzet, nu een dwangbevel een executoriale titel inhoudt. Executie hiervan houdt doorgaans idd. beslaglegging in.
Voor verzet moet u naar de rechter, en heeft u een advocaat nodig.
Zich verzetten tegen de hoogte of het bestaan van de aanslag is zinloos, dit is een reeds gepasseerd station.
Verzet uit hoofde van reeds betaald te hebben, onjuiste adressering, verjaring of disproportionele executie kan zinvol zijn.

Hoe dan ook, uw vraagtekens zijn wel terecht, met een executoriale titel dient m.i. wat zorgvuldiger omgesprongen te worden, in de zin van een zekere waarborg op het bezorgen zij de beoogde persoon.
Dat dit met de normale briefpost tegenwoordig niet altijd meer lukt is duidelijk.
Helaas is het zoals het is.

Gesloten