LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] dfd spaarloon.

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
supertje229
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jul 2011 09:01

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door supertje229 »

even een update na een lange tijd.

vorige week opnieuw contact opgenomen met de dfd, na aanleiding van het afschaffen van het spaarloon.

ik wilde dus een paar maanden geleden afkopen, maar ja omdat mensen hier mij tips gegeven hebben, dat het verstandiger is daar nog even mee te wachten, heb ik het toen nog niet gedaan.

ik belde dus de dfd en stelde de vraag hoe het nou precies zat.
ik zeg hoe zit dat nou met het spaarloon wat vrij komt in 2012??
maar er werd vrij vaag over gedaan via de telefoon,ik zei jah ik spaar dus al 12 jaar onder het mom van spaarloon, wat het niet blijkt te zijn.

hij begon dus te vertellen als ik het nu zou afkopen ik belasting terug moest gaan betalen.
ik spaar 65.65 pm nou is omgerekend ongv 9,500 heb toen ik het forum opende de afkoopwaarde opgevraagd , ik zou 5100 euro terug krijgen.
dus ik zeg hoe zit het nou als ik het af koop in 2012?........meneer vertelde mij dat ik dan geen belasting over het bedrag hoefde te betalen, maar dat de kans bestaat dat ik nog minder dan die 5100 euro terug krijg als ik er mee stop.
kan iemand mij vertellen of dit mogelijk is??
heb ik nu ze stoppen met het spaarloon niet gewoon recht op het ingelegde bedrag ??
het kan toch niet zo zijn dat er iets afgeschaft word en dat ik het nu uit mn eigen zak moet gaan betalen ??

heb hem gelijk ook de vraag gesteld over het afsluiten van de verzekering: hoe het mogelijk is dat er zulke hoge kosten in rek worden gebracht voor het afsluiten terwijl ik het toen gratis kon afsluiten en er geen kosten aan zaten verbonden??
meneer van de dfd vertelde mij dat ik die kosten weg werk in de jaren dat ik die verzekering heb.(nou ook al zo iets wat de dfd nooit aan mij verteld heeft.)

iig hoop dat iemand nog antwoord op mn vragen heeft.
hou jullie op de hoogte iig.

maar 1 ding is zeker zodra dit alles achter de rug is met verlies of wat.
ik ga de nieuwe jongens zeker behoeden voor het afsluiten van verzekeringen via of bij de dfd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door kweenie »

Heel kort door de bocht staat de verzekering los van of je meedoet aan de spaarloonregeling of niet. Het is alleen zo dat je het geld van de spaarloonregeling mocht gebruiken voor het betalen van de maandelijkse inleg, maar het is dus niet zo dat als je stopt met de spaarloonregeling, dan ook de verzekering zou stoppen. Die moet je dan dus van een andere rekening betalen. (In feite betaal je het nu natuurlijk ook al uit eigen zak!).

Er is een verschil tussen opgebouwde waarde en afkoopwaarde. In de afkoopwaarde zitten soms nog extra kosten of een boete, die nog verwerkt moeten worden, zodat die meestal wat lager is dan de opgebouwde waarde. Immers, als je een contract van 15 jaar niet nakomt en het al na 12 jaar wilt opzeggen, dan zul je daarvoor meestal een boete moeten betalen.

supertje229
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jul 2011 09:01

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door supertje229 »

kweenie schreef:Heel kort door de bocht staat de verzekering los van of je meedoet aan de spaarloonregeling of niet. Het is alleen zo dat je het geld van de spaarloonregeling mocht gebruiken voor het betalen van de maandelijkse inleg, maar het is dus niet zo dat als je stopt met de spaarloonregeling, dan ook de verzekering zou stoppen. Die moet je dan dus van een andere rekening betalen. (In feite betaal je het nu natuurlijk ook al uit eigen zak!).

Er is een verschil tussen opgebouwde waarde en afkoopwaarde. In de afkoopwaarde zitten soms nog extra kosten of een boete, die nog verwerkt moeten worden, zodat die meestal wat lager is dan de opgebouwde waarde. Immers, als je een contract van 15 jaar niet nakomt en het al na 12 jaar wilt opzeggen, dan zul je daarvoor meestal een boete moeten betalen.
ok duidelijk....maarja met andere woorden ik heb dus nooit een spaarloon gehad.
want die 65,65 gaat naar die verzekering
er staat wel dat er 51,65 naar mn spaarloon gaat op mn salaris strook.

maar wat ik dan niet begrijp het gaat van je bruto salaris af, je heb dus een fiscaal voordeel.
hoe komt die man van de dfd er dan bij dat ik dan miss wel minder geld terug krijg dan de afkoopwaarde nu is?

natuurlijk betaal ik alles zelf, maar vergeet niet dat die 51,65 van mn bruto salaris betaal dusja straks moet ik het netto gaan betalen.
en heb ik geen fiscaal voordeel meer dus een beetje raar dat dat wel allemaal kan.
maar een verzekering verkopen met leugens(want zo zie ik het) het willen af kopen,maar wel een behoorlijk boete moeten betalen.
maar alles ff stop zetten kan zomaar ff word toch op extra kosten gejaagd:)

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

supertje schreef:
hoe komt die man van de dfd er dan bij dat ik dan miss wel minder geld terug krijg dan de afkoopwaarde nu is?


Een effect is dat de koersen nog wel iets verder zullen dalen.....

Maar wat veel en VEEL erger is....
Al die economen bij al die verzekeraars, banken en in de gehele financiele wereld die kunnen niet rekenen. :x
Ze begrijpen het gewoon niet. :x

En dat komt omdat ze in die sector alleen mensen hebben met een juridische of economische achtergrond.
Communicatief uiterst vaardig, iets verkopen kunnen ze als de beste.

Maar ja, exact denken… :x

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Nog een verzoekje: verzamel effe een legioen voor in de studio bij RADAR, svp. :mrgreen:

supertje229
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jul 2011 09:01

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door supertje229 »

felixbeijer schreef:Nog een verzoekje: verzamel effe een legioen voor in de studio bij RADAR, svp. :mrgreen:
vertel komt er een uitzending ????:D

supertje229
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jul 2011 09:01

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door supertje229 »

felixbeijer schreef:supertje schreef:
hoe komt die man van de dfd er dan bij dat ik dan miss wel minder geld terug krijg dan de afkoopwaarde nu is?


Een effect is dat de koersen nog wel iets verder zullen dalen.....

Maar wat veel en VEEL erger is....
Al die economen bij al die verzekeraars, banken en in de gehele financiele wereld die kunnen niet rekenen. :x
Ze begrijpen het gewoon niet. :x

En dat komt omdat ze in die sector alleen mensen hebben met een juridische of economische achtergrond.
Communicatief uiterst vaardig, iets verkopen kunnen ze als de beste.

Maar ja, exact denken… :x
poeh ik had liever een antwoord gehad dat dat niet mogelijk is:S....... het is gewoon knap lastig om de keuze te maken nu af kopen of in 2012 :S
maar als je ze dan een belletje geeft dan krijg je vaag antwoord met heel veel moeilijke woorden die hett voor mij als leek erg lastig maken,
heb nogmaals een mail gestuurd en gevraagd of ze me het duidelijk kunnen uitleggen via de mail.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

supertje229 schreef:
felixbeijer schreef:Nog een verzoekje: verzamel effe een legioen voor in de studio bij RADAR, svp. :mrgreen:
vertel komt er een uitzending ????:D
Supertje229,

Ik heb ooit zo her en der wel geluiden opgevangen dat RADAR ooit meer aandacht zou gaan besteden aan de woekerpolisaffaire. Maar wanneer en wie naar de studio gaan, dat is mij niet bekend.

Ik beperk me liever tot mijn 3 particuliere polissen, dat is al voldoende. :mrgreen:

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Supertje229,

Nog even een tip voor je om verder te komen: lees deze hele thread eens door.
Stel eens wat vragen aan je tussenpersoon DFD over het product dat hij van je spaarloon heeft aangeschaft voor je. Schriftelijk te beantwoorden wel te verstaan.
Vraag het contract dat hij voor jou heeft afgesloten.
Vraag de oorspronkelijke polis op (inclusief contractsduur) en alle eventuele vervolgpolissen.
Vraag hoe het product er concreet uitziet, hoe de formules luiden.
Vraag of het product een garantie heeft.

Zo ik de data die in deze thread staan interpreteer, heb je een product dat in het Safe-Systeem belegt. Ik heb zelf een Sage-Pensioen uit 1996 met een effectieve garantie van 2.44% op de betaalde bedragen (dat komt door het Safe-systeem). Het zou kunnen zijn dat jij eenzelfde iets hebt en je dus op einddatum je geld met 2.44% rente zou kunnen terugkrijgen (niet geweldig, maar zal allicht beter dan de beleggingswaarde zijn). Het kan zijn dat je een ander product hebt (misschien een lagere garantie). Probleem is ook dat het nog te bezien is of Aegon de afgesproken einddatum haalt: grote kans dat het voortijdig failliet gaat en dan moeten we nog maar bezien wat de curator, dat is de DNB, geeft.

Mbt doorgaan / stoppen / afkopen: ik zou vragen naar de mogelijkheid van premievrij maken: dat is te stoppen met de betalingen (bv per 31 december) en dan de waarde verder laten renderen. Vraag expliciet wat dan de consequenties zijn: of ze dan nog kosten berekenen en zo ja, hoeveel, en of de garantie vervalt. Hierbij ook vragen op welke overeenkomst dat dan is gebaseerd.

willemhoes
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2011 20:27

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door willemhoes »

Supertje :mrgreen:

Moet ff reageren ik zit met het zelfde probleem ook ik dacht dat ik een spaarloon had afgesloten, maar het geld van de spaarloon is dus belegd in een KAPITAALVERZEKERING :?:,ook wij kwamen er achter door dat de regering de spaarloon in januari zouden stoppen!!
Weet je ben heel eerlijk wij stonden perplex,heb gelijk contact opgenomen met de AEGON en medegedeeld dat wij ons gespaarde geld op de rekening gestort willen zien,deden ze niet moeilijk over maar moest ff met de fiscus contact opnemen wat dat belastingtechnisch voor ons zou betekenen,wij hoefden over het bedrag geen belasting te betalen want wij sparen vanaf 1999 dus het bedrag is onbelast!!Maar weet niet wat ik nu moet doen, wat ik aan moet met Aegon wat dat betreft zijn wij leken hierin, vandaar dat ik je ook heel goed snap van ik kan wel janken denk je dat je spaaloon vrijkomt!!

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarschijnlijk loopt die polis standaard 15 jaar. Dan is de polis dus in 2014 afgelopen. Dat duurt niet heel erg lang meer. Je kunt dan de afweging maken of je nog een paar jaar zelf van je gewone inkomen de maandelijkse storting wilt en kunt doen of dat je wilt afkopen, tegen wellicht een boete.

willemhoes
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2011 20:27

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door willemhoes »

Kweenie :x

Polis nr1 loopt tot 2023
Mijn eigen polis loopt tot 2012

Zou het niet verstandig zijn om er gewoon maar mee te kappen om nog meer schade te voorkomen???

Polis nr 1 levert op de einddatum op wel te verstaan een 13.000,00 € op wij hebben op deze polis vanuit het spaarloon 10 jaar lang 65€ ingelegd en op dit moment 47€ omdat het spaarloon werd verminderd...
Wat is nu wijsheid!!
Wie kan mij altublieft vertellen wat te doen!!Help

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door kweenie »

Tot 2023? Da's wel een flinke tijd. Is dit een gewone kapitaalverzekering of een soort pensioenaanvullingsproduct? De meeste polissen die aan het spaarloon waren gekoppeld, hadden volgens mij een looptijd van 15 jaar, vandaar dat ik dacht dat deze dat ook zou hebben.

Als de polis nog tot 2023 loopt, dan lijkt het me inderdaad wel handiger om na te vragen wat je krijgt als je nu afkoopt en te vergelijken met wat het oplevert als je door gaat.

Maar een (klein) voordeeltje, je hebt voor die polis nog wel een aparte vrijstelling, dus je bent niet al je voordeel kwijt. Als de extra (jaarlijkse) kosten die de komende 12 jaar nog worden gemaakt niet heel erg hoog zijn en als je het maandbedrag kunt betalen, dan kan het dus zijn dat het toch nog voordelig is om het product aan te houden. Maar dat zal vooral zo zijn als je die vrijstelling ook echt nodig hebt, nu of in de toekomst. Dus als je ook al redelijk wat spaargeld hebt.

willemhoes
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2011 20:27

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door willemhoes »

De polis loopt tot 2023 dus neem aan dat het een pensioenaanvullend product is want dan wordt mijn man 65 jaar!

willemhoes
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 okt 2011 20:27

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door willemhoes »

Kweenie kijk het is zo om door te gaan levert het bijna niets op,Als ik het op mijn eigen spaarrekening zet weet ik zeker wat ik heb,kan me er erg boos om maken denk je dat het spaarloon vrij komt,hebben een grote aankoop gedaan en je komt bedrogen uit,het waren centjes waar wij hard voor moesten werken!!

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door juwita »

Moet ff reageren ik zit met het zelfde probleem ook ik dacht dat ik een spaarloon had afgesloten, maar het geld van de spaarloon is dus belegd in een KAPITAALVERZEKERING ,ook wij kwamen er achter door dat de regering de spaarloon in januari zouden stoppen!!
@WimHoes,

Kennelijk nog steeds misverstanden alom. Een spaarloonregeling is een fiscaal bevoordeelde regeling en heeft dus, als zodanig niet te maken met de keuze van het product waarin wordt deelgenomen. Een werknemer met een spaarloonregeling kon het geld in een gewone spaarrekening bij een bank laten storten of in een verzekeringsproduct. Bij de keuze voor een verzekeringsproduct hoefde het niet persé te gaan om een beleggingsverzekering (woekerpolis). Velen hebben bij zo''n verzekeringsproduct gekozen voor een levens- of kapitaalverzekering met een gegarandeerd eindkapitaal.
In de woekerpolis-affaire gaat het niet primair om het beleggingsrisico dat men met een beleggingsverzekering loopt over het beleggingsdeel van de polis. De woekerpolis-affair gaat over de alom tekortschietende informatieverschaffing door verzekeraars met betrekking tot de kosteninhoudingen. Om vast te stellen of je een schadeclaim hebt op je verzekeraar, zul je dus wat huiswerk moeten doen door uit te zoeken of en zo ja in hoeverre je destijds door je verzekeraar bent geinformeerd over de kosteninhoudingen die er op iedere euro premiebetaling plaatsvind. Ga maar uit van een procent of 20 tot 40. Die kostenhoudingen staan uiteraard wel in wisselwerking met het beleggingsresultaat. Het maakt immers nogal uit of niet 100%, maar bijvoorbeeld maar 75% van iedere ingelegde euro wordt gebruikt voor de belegging.

Mijn advies aan iedere polisbezitter met een aantoonbare claim op grond van misleiding of dwalingveroorzaking, is om een KIFID klachtprocedure te starten tegen zijn verzekeraar. Uiteraard dient men daartoe de geldende termijnen in acht te nemen die het KIFID hanteert. Zie ook het item ''voorkom verjaring van uw claim'' op dit subforum.

Azijnzeiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 nov 2010 10:01

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door Azijnzeiker »

Floris2 schreef:Een deel.................
• verzekerd sparen, het spaarsaldo wordt benut als premie voor een lijfrenteverzekering of premies voor een levensverzekering. Vanaf 1 januari 2009 mag de werknemer voortaan ook zijn spaarloon deblokkeren voor premies van verzekeringspolissen die 'bezwaard zijn', 'bezwaard' wil zeggen: als onderpand dienen voor een lening betreffende zijn vermogen of dat van zijn fiscale partner;
............................................
Bedankt voor het knippen en plakken. Maar bij verzekerd sparen heb je dus geen saldo op een spaarrekening. Wel als het een beetje meezit een afkoopwaarde. En als het een lijfrente is mag je bij afkopen ook nog even afrekenen met de fiscus. Met een beetje pech is het ook nog een woekerpolis.

supertje229
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 jul 2011 09:01

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door supertje229 »

nou tijd geleden dat ik op dit onderwerp heb gereageerd.

heb dus besloten om het af te kopen.
maar dit gebeuren is echt een grote les geweest.!!

alleen vind ik het dat het erg lang duurt voor Aegon een berekening heeft gemaakt
is nu al bijna meer als een maand geleden dat ik iemand heb gesproken om mij de papieren voor afkoop te sturen.
ook heb ik nog niet mn jaaroverzicht ontvangen en die kreeg ik meestal in jan en het is nu bijna maart.
ga toch nog maar eens bellen.

nog wel een leuk moment mee gemaakt hier op de kazerne.
mijn tussenpersoon (dfd)....gaf nieuwe mensen info voor het sturen van een adviseur
iig heb mijn zegje gedaan tegen die nieuwe jongens.....meneer was hier echter niet van gediend
toen ik mijn verhaal vertelde begon hij te stotteren...en die nieuwe jongens zeiden nou en bedankt voor de info... maar wij gaan dus niet met de dfd in zee en bedankte me .... wat een heerlijk moment. :lol:

extra vraagje: kijk ik wil heus nog wel maandelijks sparen.....zijn er ook producten die wel te vertrouwen zijn ?? als iemand tips heeft en goeie ervaringen hoor ik het graag..!

meelaansyl
Berichten: 54
Lid geworden op: 05 dec 2006 14:22

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door meelaansyl »

(Mijn spaartip staat onderaan)

Mijn vriend heeft destijds, ook onder het lokkertje spaarloon, dat vrijetijdsplan via de dfd afgesloten. Die kwamen via defensie en dan verwacht je toch dat dat allemaal goed is...........
Wij hebben besloten om gewoon door te gaan met de polis, nu afkopen betekend verlies.
Over ruim 20 jaar is de uitkering zeker meer dan de inleg (gegarandeerd bedrag op de polis).

Onlangs kwam er ook een pensioenadviseur langs, weer via defensie, maar nu van Burghthuys Adviesgroep.
Uiteraard was er een groot pensioengat en we konden meteen een kapitaalverzekering afsluiten om dat op te vullen. Dat hebben niet gedaan, en na naderhand eens te hebben gerekend zou deze verzekering aan het eind van de looptijd een bedrag uitkeren dat je zelf bij elkaar zou sparen op een normale spaarrekening met 1,9% rente.
Nu heb ik het alijd voor elkaar gekregen om toch altijd wel meer dan 2% rente te krijgen bij een bank (goed zoeken en regelmatig je spaargeld verhuizen als de rente wijzigt) dus zonder rekening kan ik meer sparen voor hetzelfde bedrag per maand.
En via zo'n tussenpersoon gaat ook nog eens een deel van je inleg op aan kosten en winst voor de tussenpersoon.
Ook komen zij maar met 1 mogelijkheid om te sparen (daar waar zij het meest aan verdienen denk ik.......) terwijl voor iedereen de meest optimale manier van sparen geheel verschillend is. Vooral qua belasting en aftrekmogelijkheden, of misschien heb je al wel een startkapitaaltje. Maar daar werd bij ons geheel niet over gesproken.

Wij zoeken dus ook nog naar een goede, betrouwbare spaarregeling.
Voorlopig doe ik het gewoon zelf.
In excel kun je heel makkelijk een berekening maken met wat je over x-jaar hebt als je maandelijks een bedrag inlegd. Weet je ook precies hoeveel je moet sparen om je doel te bereiken en kun je ook makkelijk doorrekenen wat het oplevert als je iets extra's stort.

Tip: moneyou geeft 2,95% en alles gewoon vrij opneembaar en als je geld 6 maanden vastzet zelfs 3,1%.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: dfd spaarloon.

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij dat plan heb je wel kans op winstdeling, dus het is niet helemaal een eerlijke vergelijking met een spaarrekening waarbij je een vast gegarandeerd eindbedrag hebt.

Maar ik zou ook niet snel in zee gaan met een bedrijf dat min of meer willekeurig bij mensen langsgaat in de hoop dat ze bij hen iets afsluiten.

Gesloten