LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onbetrouwbare makelaar verkoper

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Jany
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2011 16:39

onbetrouwbare makelaar verkoper

Ongelezen bericht door Jany »

Hoi,

Wij hebben inmiddels een voorlopige koopakte getekend voor een woning. We hebben zelf geen makelaar in de hand genomen.
De makelaar van de verkoper kwam met rare en vage verhalen toen wij een bod hadden uitgebracht op de woning.
Eerst werd ons verteld dat de eigenaar van de woning in het buitenland verblijft en de woning heeft verhuurd. Er zitten nu inderdaad huurders in.

Vervolgens werd ons verteld dat we zo lang moeten wachten op het wel of niet accepteren van ons bod omdat het huis is overgenomen door een incassobureau, omdat de eigenaar de hypotheek niet meer zou betalen.
Daarna kwam er een verhaal dat de incassobureau akkoord gaat, maar er ook een akkoord van de bank moest plaatsvinden.

Omdat dit zo lang duurde heeft een van mijn collega's gebeld met de makelaar om te kijken of ze toch een afspraak voor een bezichtiging kan maken.( de makelaar had met ons afgesproken dat er geen bezichtgingen meer zouden plaatsvinden omdat we in onderhandeling zijn) Dit kon gewoon en zelfs ons bod is genoemd! Hierna heb ik boos gebeld met de makelaar om ze te vertellen dat echt niet kan.
De volgende dag is ons bod geaccepteerd.

Bij het tekenen bij de voorlopige koopakte leek het erop dat de makelaar en de verkoper elkaar heel goed kenden en de eigenaar gaf aan gewoon in Nederland te wonen!
Ook vertelde de verhuurder dat haar vrienden in het huis wonen.
We hebben een folder gekregen van de woning waarin is omschreven wat er allemaal aanwezig is in de woning. Nu deed de makelaar tijdens het tekenen van de koopakte ook moeilijk dat de koelkast onder roerend goed valt en omdat wij daar geen duidelijke afspraken over hebben gemaakt tijdens het bieden, gaat de koelkast niet mee! We dachten dat we boden op alles wat omschreven was in de folder: o.a. videofoon, gasfornuis en vaatwasser. Ze makelaar heeft wel bij aanwezigheid van de notaris gezegd dat de rest wel achterblijft.

Al met al heb ik heel sterk een onderbuik gevoel .Ik vertrouw deze makelaar gewoon niet. Daarom overweeg ik een klacht in te dienen.

Kan iemand mij adviseren wat ik het beste kan doen?

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: onbetrouwbare makelaar verkoper

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Al met al heb ik heel sterk een onderbuik gevoel .Ik vertrouw deze makelaar gewoon niet. Daarom overweeg ik een klacht in te dienen.
Je kunt geen klacht indienen op onderbuik gevoel.

Het is logisch dat de makelaar de belangen van de verkoper behandeld, en niet die van jullie. Hij wordt immers door de verkoper betaald.

Misschien is het toch verstandig om per direct een eigen makelaar in te huren. Het kost geld, maar er zitten wel een paar kanten aan jullie zaak die potentieel lastig kunnen zijn.

1. Er zitten huurders in het huis. Koop breekt geen huur. Hoe ben je er zeker van dat het huis straks leeg wordt opgeleverd?
2. De huidige eigenaaar (verhuurder) heeft blijkbaar financiele problemen. Je dient het huis wel te ontvangen vrij van hypotheken en beslagen. Hoe wordt dit gewaarborgd?
3. Blijkbaar worden een aantal zaken mee verkocht zoals koelkast, gasfornuis etc. Zijn er ook afspraken gemaakt over de tuin, nog te ontstane beschadigingen door de huurders ,.... (WOZ,energie, ...).

Jany
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2011 16:39

Re: onbetrouwbare makelaar verkoper

Ongelezen bericht door Jany »

We zijn al naar de notaris geweest en er staat in de voorlopige verkoopakte dat huis zal worden geleverd zonder beslagen en hypotheken. Verder staat er ook dat er dan geen huurders in zullen zitten. We gaan op de dag van het tekenen van de voorlopige koopakte eerst langs het huis om alles te inspecteren en ook om te zien dat alles leeg is, maw dat de huurders weg zijn.
Daarna krijgen wij de sleutel en gaan we direct naar de notaris om de levering in orde te maken.
We zijn die dag ook van plan om alles grondig te inspecteren.

Ik denk dat ik toch een makelaar inschakel.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: onbetrouwbare makelaar verkoper

Ongelezen bericht door Jolijn »


Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: onbetrouwbare makelaar verkoper

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Jany schreef:We zijn al naar de notaris geweest en er staat in de voorlopige verkoopakte dat huis zal worden geleverd zonder beslagen en hypotheken. Verder staat er ook dat er dan geen huurders in zullen zitten. We gaan op de dag van het tekenen van de voorlopige koopakte eerst langs het huis om alles te inspecteren en ook om te zien dat alles leeg is, maw dat de huurders weg zijn.
Daarna krijgen wij de sleutel en gaan we direct naar de notaris om de levering in orde te maken.
We zijn die dag ook van plan om alles grondig te inspecteren.

Ik denk dat ik toch een makelaar inschakel.
Ik denk dat dat laatste verstandig is, in bovenstaand bericht staan toch een aantal zaken die mij op zijn minst onlogisch voorkomen

Jany
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 nov 2011 16:39

Re: onbetrouwbare makelaar verkoper

Ongelezen bericht door Jany »

Nee hoor er zitten geen studenten in de woning, maar volgens de verkoper van woning zijn het vrienden die werken.
Ik ga morgen ook contact opnemen met onze notaris.

Stom stom dat ik geen eigen makelaar heb genomen, want heb er nu een heel slecht gevoel aan overgehouden.

Zal contact opnemen met een makelaar.

Azijnzeiker
Berichten: 25
Lid geworden op: 10 nov 2010 10:01

Re: onbetrouwbare makelaar verkoper

Ongelezen bericht door Azijnzeiker »

Jany schreef:We hebben zelf geen makelaar in de hand genomen.
Jany schreef:Ik denk dat ik toch een makelaar inschakel.
Je leert snel!

Xpert
Berichten: 463
Lid geworden op: 27 aug 2005 15:54

Re: onbetrouwbare makelaar verkoper

Ongelezen bericht door Xpert »

Ik zou geen makelaar, maar een advocaat meenemen wanneer het onderbuik gevoel zo groot is.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: onbetrouwbare makelaar verkoper

Ongelezen bericht door olaf79 »

Jany schreef:Nee hoor er zitten geen studenten in de woning, maar volgens de verkoper van woning zijn het vrienden die werken.
Ik ga morgen ook contact opnemen met onze notaris.

Stom stom dat ik geen eigen makelaar heb genomen, want heb er nu een heel slecht gevoel aan overgehouden.

Zal contact opnemen met een makelaar.
Ga je misschien zelf ook je huis verkopen? Gooi het met de makelaar op een akkoord. Veel makelaars zijn bereid de aankoop provisie te laten varen als ze je huis voor een goede verkoopprovisie mogen verkopen.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: onbetrouwbare makelaar verkoper

Ongelezen bericht door marcel75 »

eerst even voor de goede orde: je kunt geen voorlopige koopovereenkomst getekend hebben. Dat is hetzelfde als wanneer een vrouw zegt dat ze een beetje zwanger is. Je hebt een koopovereenkomst getekend of niet. Daarna, en dat kan een paar weken, maar ook een paar maanden later zijn teken je bij de notaris de akte van levering.

De notaris vraagt bij de bank/hypotheekhouder de zogenaamde royementstoezegging aan. Daarmee wordt geregeld dat de woning vrij van hypotheken en beslagen wordt overgedragen.

Om nu nog een makelaar in te schakelen is te laat. De onderhandelingen zijn afgerond. Je had inderdaad tijdens het onderhandelen moeten aangegeven welke zaken je wilde overnemen en welke vooral niet. Een koelkast kan zowel roerend als onroerend zijn. Is het een inbouwkoelkast, dan is deze in de regel onroerend, is het een losse koelkast, dan is de koelkast roerend. Zo ook andere keukenapparatuur. Maar je moet er steeds over onderhandelen en goed bespreken.

Blijkt toch maar weer eens dat het (ver)kopen van een huis een vak apart is en toch lastiger dan de meeste Nederlanders denken. Niet voor niets zijn er ook landen waar je als particulier niet in je upje even een woning kunt kopen maar verplicht een makelaar of advocaat moet inschakelen om zelfs maar tot een koop te kunnen komen.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: onbetrouwbare makelaar verkoper

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

@marcel75

Ik heb geadviseerd om toch een makelaar in te schakelen.
Voor mij is in ieder geval de status van de koop onduidelijk :
Wij hebben inmiddels een voorlopige koopakte getekend voor een woning.
nog duidelijk
Ze makelaar heeft wel bij aanwezigheid van de notaris gezegd dat de rest wel achterblijft.
We zijn al naar de notaris geweest en er staat in de voorlopige verkoopakte dat huis zal worden geleverd zonder beslagen en hypotheken
Wat zijn dit voor een bijeenkomsten dan ?
We gaan op de dag van het tekenen van de voorlopige koopakte eerst langs het huis om alles te inspecteren en ook om te zien dat alles leeg is, maw dat de huurders weg zijn.
Hier wordt in de toekomende tijd gesproken over het tekenen van de voorlopgie koopakte, maar die is toch al getekend ?
Daarna krijgen wij de sleutel en gaan we direct naar de notaris om de levering in orde te maken.
Men krijgt normaal toch pas de sleutel na het passeren, en anders dient er een sleutelverklaring te worden opgesteld. Enfin,deze volgorde begrijp ik niet goed.

Bovenstaande brengt me tot de conclusie dat TS geen idee heeft waar ze mee bezig zijn, en dat gecombineerd met een huis waarin nog huurders zitten, en waar wel eens beslagen op kunnen liggen in verband met de financiele problemen van de eigenaar brengt me tot het oordeel dat een eigen deskundige voor TS nu wel van belang is.

Het is niet de normale rol van een aankoopmakelaar, maar beter een paar duizend euro gespendeerd voor hulp nu, als straks een huis hebben, wat nog bewoond is, of waar nog andere angels in steken

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: onbetrouwbare makelaar verkoper

Ongelezen bericht door marcel75 »

Leo,
In delen van Nederland, met name Amsterdam en omgeving, is het gebruikelijk dat de notaris de koopovereenkomst opstelt en dat bij de notaris de koopovereenkomst ook getekend wordt. Ook buiten Amsterdam komt dit soms voor. Niets bijzonders dus en in mijn ogen is de koop dan ook gesloten.

Voor ondertekening van de koopovereenkomst ga je in de regel niet eerst nog een inspectie doen. Wel voor de ondertekening van de akte van levering. Dan is het namelijk ook pas van belang om te kunnen zien of de woning leeg en ontruimd is. Daarvoor is het helemaal nog niet van belang.

Het komt voor dat de sleutels pas na ondertekening van de akte van levering naar de koper gaan. Weet de verkoper echter nu al dat hij daarbij niet zelf aanwezig zal zijn, dan wordt wel vaker de afspraak gemaakt dat na de inspectie de sleutels al overhandigt worden en de koper naar de notaris gaat om de akte te tekenen. Daarvoor is dan geen sleutelverklaring nodig.

Je angst voor beslagen is in mijn ogen volledig ongegrond. Of er nou een beslag of een hypotheek op een woning rust, maakt voor de koper helemaal niets uit. De verkoper moet vrij van hypotheken en beslagen leveren. De notaris neemt daarvoor contact op met de hypotheekhouders en/of beslagleggers. Ik heb overigens nog nergens gelezen dat er beslag op de woning ligt. Alleen dat er een achterstand in de betaling van de hypotheek(rente) is. En dan moet een bod ook eerst worden goedgekeurd door de hypotheekhouder.

Hoe een aankoopmakelaar er wel voor kan zorgen dat de huurders er wel uit zijn op het moment van leveren ontgaat mij ook overigens. Als de huurders er niet uit zijn op dat moment, is er altijd een probleem. Aankoopmakelaar of niet. Maar zoals al gezegd: er valt niets meer uit aan te kopen. De koop is al gesloten.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: onbetrouwbare makelaar verkoper

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

@Marcel,
Dat van de koopakte tekenen bij de notaris, wist ik niet. In het zuiden gaat dat in ieder geval anders en wordt de koopakte bij de makelaar getekend.

En natuurlijk heb je gelijk. Als alles volgens de normale gang van zaken verloopt is er geen wolkje aan de lucht.
Echter TS heeft wel een slecht gevoel bij de situatie, en of dit terecht of onterecht is, niemand op dit forum weet het.

Wat ook onbekend is, hoe het koopcontract is opgesteld. Misschien zijn er aan dit contract wel extra artikelen toevoegd of juist artikelen weggelaten die sterk in het nadeel uitwerken van TS.

Het contract is getekend dus formeel is TS eraan gebonden, maar wat als er nu eens extra artikelen in staan met betrekking tot vertrek van de huurders, overname goederen, hypotheek achterstanden, financieringsvoorbehoud o.i.d.

Gezien de onwetendheid van TS op dit vakgebied, is mijn advies nog steeds dat een kundig persoon (aankoopmakelaar) het bestaande koopcontract en het verloop van (de rest) van het proces bekijkt cq begleid.

Het is altijd nog beter halverwege gekeerd dan volledig verdwaald.

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: onbetrouwbare makelaar verkoper

Ongelezen bericht door marcel75 »

Leo,
En jij denkt dat een notaris zo maar meewerkt aan een koopovereenkomst en daarna een levering als hij weet dat de hypotheken op de woning blijven rusten? Het is juist een van de taken van de notaris om er voor te zorgen dat de woning vrij van hypotheken en beslagen wordt overgedragen. Daarop zijn alleen maar uitzonderingen te bedenken als een ondernemer zijn pand bijvoorbeeld inbrengt in een b.v.. Tussen particulieren zal de notaris daar niet aan meewerken en krijgt de koper overigens zelf ook helemaal geen financiering van een bank.

Ook in het zuiden zijn er notarissen die koopovereenkomsten opstellen. Alleen jij ziet dat blijkbaar niet.

In de koopovereenkomst kun je de huurders niet verplichten om tijdig te vertrekken. De huurders zijn immers geen partij bij de koopovereenkomst. Alleen verkoper kan worden verplicht de woning leeg en ontruimd op te leveren. Ook dat is tussen particulieren dusdanig gebruikelijk, dan een notaris ook niet zo maar mee zal werken aan een andere constructie. En ook hiervoor geld dat de koper niet zo maar een volledige financiering kan krijgen als de woning verhuurd is en blijft.

Met de bewering dat er zo maar artikelen in het nadeel van TS zijn weggelaten of toegevoegd, diskwalificeer je in dit geval de betrokken notaris. Als die al iets weg laat, dan zal hij daar melding van maken in de koopovereenkomst en zowel koper als verkoper daar expliciet op wijzen/gewezen hebben. Aangezien TS daar geen melding van maakt, komt dat risico dat zoiets wel gedaan is, volledig voor rekening van TS.

Om achteraf nog naar een getekende koopovereenkomst te laten kijken is echt mosterd na de maaltijd. Zeker als die bij de notaris is opgesteld. Niet voor niets wordt in Amsterdam e.o. de koopovereenkomst door de notaris opgesteld en is er nog steeds een voorstel tot wet in de maak waarin dat tot wet zal worden verheven. De koopovereenkomst geldt tussen partijen. Achteraf naar laten kijken zal daar niets aan af kunnen doen. Je moet voordat je een overeenkomst aangaat kijken wat er in staat. Begrijp je het niet, dan moet je vooraf deskundige hulp inschakelen.

Maar ik heb al vaker gezegd: zolang er mensen zijn die menen wel even een huis te kunnen kopen, maar in de supermarkt wel alle prijzen en aanbiedingen vergelijken en zich verdiepen in de ingrediënten, blijft huizen (ver)kopen en daarbij behorende handelingen een vak apart.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: onbetrouwbare makelaar verkoper

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ook in het zuiden zijn er notarissen die koopovereenkomsten opstellen. Alleen jij ziet dat blijkbaar niet.
Alle koopcontracten die ik heb gezien zijn door de verkopende partij opgesteld. En dat zijn er inmiddels aardig wat.

Enfin, als TS een huis in Amsterdam heeft gekocht en de notaris heeft het contract opgesteld, ben ik wel meer gerustgesteld. Het lijkt inderdaad wel tussen de regels te staan dat is gebeurd, maar mischien kan TS later aangeven hoe e.e.a nu uiteindelijk is verlopen

marcel75
Berichten: 1639
Lid geworden op: 12 jan 2008 16:22

Re: onbetrouwbare makelaar verkoper

Ongelezen bericht door marcel75 »

Leo,
Dan ben ik toch een blij mens dat ik ook de nodige koopovereenkomsten van onder de grote rivieren voor bij heb zien komen die wel door notarissen opgesteld zijn!

akhvl
Berichten: 5
Lid geworden op: 27 sep 2011 17:15

Re: onbetrouwbare makelaar verkoper

Ongelezen bericht door akhvl »

waarschijnlijk iemand van het bedrijf Eigen Huis makelaar?

Gesloten