LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tv kwijt, wat zijn onze rechten?

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
bfeenstra
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2011 21:07

Tv kwijt, wat zijn onze rechten?

Ongelezen bericht door bfeenstra »

Hallo,
Vorig jaar hebben wij bij koopjeskampioen een lg lcd tv gekocht. Ongeveer drie maanden terug merkten wij een probleem, de tv ging automatisch aan en uit en was daardoor soms niet meer te gebruiken. Omdat er nog garantie op de tv zat gingen we terug naar koopjeskampioen maar deze was failliet. Gezocht op internet en uitgekomen bij budgethouse. Zij wilden de garantie overnemen en hebben onze tv opgestuurd naar lg. Om een lang verhaal kort te maken, dit is nu twee maanden geleden en onze tv is nog niet terug. Regelmatig gebeld en afgelopen week kwamen ze eindelijk tot de conclusie dat het te lang duurde en gaven lg tot afgelopen weekend om de tv terug te sturen. Dit is niet gebeurt en volgende stap is dat wij of eenzelfde tv terug konden krijgen of een andere tv met bijbetaling. Nu blijkt vandaag dat onze tv niet meer leverbaar is en voor het bepalen van het bedrag waarvoor wij een andere tv uit mogen zoeken gaan ze uit van het model dat na onze tv is uitgebracht.

Mijn vraag is nu waar wij recht op hebben. Het is bekend dat de lcd tv's steeds goedkoper zijn geworden waardoor wij dus verlies zullen lijden. Wij hebben gezocht op kieskeurig en drie webwinkels bieden onze tv nog aan voor 500 euro en meer (wij hebben toen 525 betaal). Waar hebben wij nu recht op? Ik neem aan minimaal een tv met dezelfde specificaties, maar heb ik nog recht op een bepaalde prijs waarvoor ik de nieuwe tv mag uitzoeken?

Erg vervelend allemaal maar ik hoop op wat antwoorden zodat ik die kan gebruiken in het contact met budgethouse.

Vriendelijke groet, bianca feenstra

alfatrion
Berichten: 21954
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Tv kwijt, wat zijn onze rechten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

bfeenstra schreef:Waar hebben wij nu recht op? Ik neem aan minimaal een tv met dezelfde specificaties, maar heb ik nog recht op een bepaalde prijs waarvoor ik de nieuwe tv mag uitzoeken?
Ik zou niet weten op grond van welke wet je recht zou hebben op een vervangende TV. Budgethouse is namelijk niet de verkoper.

Je hebt slechts recht op een schadevergoeding, die waarschijnlijk uit zal komen op de dagwaarde van de TV. Hiervoor kun je bij Budgethouse aankloppen op grond van een wanprestatie of bij de persoon of organisatie die je TV uit het oog is verloren op grond van de onrechtmatige daad.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Tv kwijt, wat zijn onze rechten?

Ongelezen bericht door crazyme »

Wat een onbeschofte vraag eigenlijk.

Budgethouse was jullie helemaal niets verplicht en heeft zonder dat ze er ook maar iets wijzer van worden julllie geprobeerd te helpen door die tv op te sturen. Zonder die bereidwillige houding hadden jullie een nieuwe tv kunnen kopen.

Accepteer met beide handjes dankbaar elk aanbod wat je krijgt.

bfeenstra
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2011 21:07

Re: Tv kwijt, wat zijn onze rechten?

Ongelezen bericht door bfeenstra »

De vraag kan gesloten worden, ik heb via meerdere sites antwoorden gekregen waar ik mee verder kan. Bedankt iedereen

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Tv kwijt, wat zijn onze rechten?

Ongelezen bericht door crazyme »

bfeenstra schreef:Hallo,
Vorig jaar hebben wij bij koopjeskampioen een lg lcd tv gekocht. Ongeveer drie maanden terug merkten wij een probleem, de tv ging automatisch aan en uit en was daardoor soms niet meer te gebruiken. Omdat er nog garantie op de tv zat gingen we terug naar koopjeskampioen maar deze was failliet. Gezocht op internet en uitgekomen bij budgethouse. Zij wilden de garantie overnemen en hebben onze tv opgestuurd naar lg. Om een lang verhaal kort te maken, dit is nu twee maanden geleden en onze tv is nog niet terug. Regelmatig gebeld en afgelopen week kwamen ze eindelijk tot de conclusie dat het te lang duurde en gaven lg tot afgelopen weekend om de tv terug te sturen. Dit is niet gebeurt en volgende stap is dat wij of eenzelfde tv terug konden krijgen of een andere tv met bijbetaling. Nu blijkt vandaag dat onze tv niet meer leverbaar is en voor het bepalen van het bedrag waarvoor wij een andere tv uit mogen zoeken gaan ze uit van het model dat na onze tv is uitgebracht.

Mijn vraag is nu waar wij recht op hebben. Het is bekend dat de lcd tv's steeds goedkoper zijn geworden waardoor wij dus verlies zullen lijden. Wij hebben gezocht op kieskeurig en drie webwinkels bieden onze tv nog aan voor 500 euro en meer (wij hebben toen 525 betaal). Waar hebben wij nu recht op? Ik neem aan minimaal een tv met dezelfde specificaties, maar heb ik nog recht op een bepaalde prijs waarvoor ik de nieuwe tv mag uitzoeken?

Erg vervelend allemaal maar ik hoop op wat antwoorden zodat ik die kan gebruiken in het contact met budgethouse.

Vriendelijke groet, bianca feenstra

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Tv kwijt, wat zijn onze rechten?

Ongelezen bericht door crazyme »

bfeenstra schreef:De vraag kan gesloten worden, ik heb via meerdere sites antwoorden gekregen waar ik mee verder kan. Bedankt iedereen
En hoe ga je nu verder dan.

Het is net zo onbehoorlijk om een vraag te stellen om vervolgens alle reacties te negeren.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Tv kwijt, wat zijn onze rechten?

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Petje af, ze lossen het keurig op door een toestel aan te bieden met dezelfde kwaliteit en specificatie's. Zeker gezien het feit dat zij niet de verkoper zijn vind ik het een warme douche waard.
En ja, hoe loopt dit verhaal af dan ?

bfeenstra
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2011 21:07

Re: Tv kwijt, wat zijn onze rechten?

Ongelezen bericht door bfeenstra »

hoe het verhaal afloopt weet ik nog niet daar zijn we nog mee bezig... wij willen akkoord gaan met een toestel met dezelfde specificaties alleen budgethouse zoekt nog steeds uit welk toestel opvolgend is aan ons toestel. Lang wachten dus terwijl er naar mijn mening een simpeler oplossing is, kijk welk toestel van LG je zelf verkoopt en tegemoet komt aan de specificaties van onze tv. Maargoed we wachten...

En dat budgethouse een warme douche moet krijgen omdat zij de garantie over hebben genomen ben ik het niet mee eens. Koopjeskampioen heeft destijds met budgethouse afgesproken dat zij de garanties van hen over zouden nemen. Zij zijn nu dus verantwoordelijk en hebben de klacht af te handelen. Het was immers heel makkelijk, stuur de tv op ter reparatie en het kost hen niets (hooguit wat moeite). Nu het blijkt dat onze tv niet meer terugkomt kost het hen meer moeite want ik begrijp dat zij met LG tot overeenstemming moeten komen welke tv er dan geleverd wordt. Daar heb ik wel begrip voor, maar niet voor het feit dat het twee maanden moet duren voordat er actie ondernomen wordt en je in de tussentijd constant "in de wacht" gezet wordt door hen.

bfeenstra
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2011 21:07

Re: Tv kwijt, wat zijn onze rechten?

Ongelezen bericht door bfeenstra »

nog een reactie
ik ben het met jullie eens dat we blij mogen zijn dat budgethouse de garantie over wilde nemen en dat zij nu hun best doen door via lg een andere tv te krijgen voor ons.

Met betrekking tot onze rechten op een nieuwe tv moet ik mij dan ook richten tot LG, daar is onze tv immers kwijt? kapot? geraakt dus zij zijn wel verplicht om een andere tv aan te bieden. Wij waren alleen benieuwd of wij dan ook genoegen moesten nemen met een aanbod wat qua specificaties minder was dan onze "oude tv" en of we akkoord moesten gaan met een tv die stukken goedkoper was dan de onze (als je porsche kwijt raakt ga je immers ook niet akkoord met een fiat panda). Ik snap dat de prijzen zijn gedaald en we zouden akkoord zijn gegaan met een tv met dezelfde specificaties (al zijn die er van lg bijna niet meer te vinden maar een ander A merk is ook prima). Ik weet nu dat wij recht hebben op een tv met dezelfde specificaties en daar zullen wij dan ook van uit gaan bij het aanbod van budgethous/lg.

Waar ik mij echter wel over opwind bij budgethouse is het feit dat zij ons twee maanden hebben laten wachten voor zij actie ging ondernemen. Dit is naar mijn mening minimaal een maand te lang en had veel eerder gekund. Daar komt nog bij dat zij (nu zij uitzoeken welk model wij kunnen krijgen) constant beloftes doen die zij niet nakomen. Beloven dat je terug belt en het niet doen getuigd niet van klantvriendelijkheid en als je dit dan drie keer doet geef je de klant het gevoel dat het je niets interesseert. Dat is wat mij tegenstaat bij budgethouse en daarom ben ik ook niet heel blij dat wij straks een nieuwe tv via hun krijgen want als er weer iets mis mee is krijgen we dit gedoe misschien weer, maar daarin hebben we geen keuze dus we zullen hun aanbod accepteren.

Sommige mensen zijn misschien van mening dat wij nergens recht op hebben, dat mag maar daar ben ik het dan niet mee eens. Gelukkig leven we in een vrij land :)

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Tv kwijt, wat zijn onze rechten?

Ongelezen bericht door crazyme »

bfeenstra schreef: Sommige mensen zijn misschien van mening dat wij nergens recht op hebben, dat mag maar daar ben ik het dan niet mee eens. Gelukkig leven we in een vrij land :)
Het onderste uit de kan halen of een vergelijkbaar toestel accepteren is een totaal andere insteek. In de openingspost was de insteek dat TV's goedkoper zijn geworden (en je dus daarvoor gecompenseerd wilde worden).

De basis is : TV zoekgemaakt : vergelijkbare TV aanbieden. En dan niet gaan mouwen over historische prijzen, je hebt er immers ook gebruik van gemaakt en in theorie zou je dan ook een gebruikte TV terug moeten krijgen.

In elk geval wel fijn dat je de moeite neemt om jouw zienswijze kenbaar te maken, dat is soms wel eens anders.

witte angora
Berichten: 31111
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Tv kwijt, wat zijn onze rechten?

Ongelezen bericht door witte angora »

(als je porsche kwijt raakt ga je immers ook niet akkoord met een fiat panda).
Leuke vergelijking, maar gaat niet op. Als de porsches goedkoper worden, dan zul je genoegen moeten nemen met eenzelfde porsche, ook al is die goedkoper.

Je kunt geen duurdere met meer specificaties eisen omdat je indertijd meer hebt betaald dan de huidige nieuwwaarde.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Tv kwijt, wat zijn onze rechten?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

bfeenstra schreef: Het was immers heel makkelijk, stuur de tv op ter reparatie en het kost hen niets (hooguit wat moeite).
Even iets ruimer door de bocht genomen kost wat moeite wat tijd en wat tijd kost wat geld. Het bedrijf kan ook niet van de lucht leven.
bfeenstra schreef:Met betrekking tot onze rechten op een nieuwe tv moet ik mij dan ook richten tot LG, daar is onze tv immers kwijt? kapot? geraakt dus zij zijn wel verplicht om een andere tv aan te bieden.... Ik weet nu dat wij recht hebben op een tv met dezelfde specificaties en daar zullen wij dan ook van uit gaan bij het aanbod van budgethous/lg.
Persoonlijk zie ik niet in waarom zij verplicht zijn een andere nieuwe TV aan te bieden. Dit zou ook zomaar een gebruikte / gerepareerde kunnen zijn van hetzelfde type of een schadevergoeding ter hoogte van de dagwaarde van het apparaat. Gezien de behoorlijke afschrijvingen (economisch bezien) op dergelijke apparatuur, zou u er dan veel bekaaider afkomen dan met een nieuw vergelijkbaar toestel. Het aanbieden van een nieuwe tv is een mooie oplossing.
bfeenstra schreef:Waar ik mij echter wel over opwind bij budgethouse is het feit dat zij ons twee maanden hebben laten wachten voor zij actie ging ondernemen. ... Beloven dat je terug belt en het niet doen getuigd niet van klantvriendelijkheid en als je dit dan drie keer doet geef je de klant het gevoel dat het je niets interesseert.
Dat kan ik me goed voorstellen en ben ik zeker met u eens. Het verdient op zijn zachtst gezegd allemaal geen schoonheidsprijs.
bfeenstra schreef:Dat is wat mij tegenstaat bij budgethouse en daarom ben ik ook niet heel blij dat wij straks een nieuwe tv via hun krijgen want als er weer iets mis mee is krijgen we dit gedoe misschien weer, maar daarin hebben we geen keuze dus we zullen hun aanbod accepteren.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens aangezien u naar mijn mening wel een keuze hebt. U heeft recht op de dagwaarde van het product. U kunt ervoor kiezen om die te eisen en daarmee naar een winkel van uw keuze gaan om een toestel en type van uw keuze te kopen. De kans is dan alleen groot dat u daarmee niet het type zou kunnen kopen welke zij gaan aanbieden. Dat dit mogelijk een slechtere keuze is, wil niet zeggen dat er geen keuze is.

bfeenstra
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2011 21:07

Re: Tv kwijt, wat zijn onze rechten?

Ongelezen bericht door bfeenstra »

@ witte angora: ik zou heel blij zijn als wij eenzelfde toestel terug zouden krijgen, alleen gaat deze zon niet op omdat dit toestel niet meer geleverd wordt. En ik eis ook geen duurdere tv met meer specificaties, het enige wat wij willen is een vergelijkbaar ander toestel van LG of een ander merk.

@ crazyme: hetzelfde over de prijs, wij hoeven niet perse een tv met dezelfde prijs als wij destijds voor onze tv betaald hebben. Wij zijn bekend met het feit dat lcd tv's goedkoper zijn geworden en willen ook best bijleggen als wij een ander groter danwel beter toestel willen ipv het aanbod van LG. Maar bedankt voor je opmerking over eigen zienswijze :)

@ Emmy75 Volgens mij kunnen wij niet de dagwaarde van de tv terugvragen omdat budgethouse destijds niet de verkoper was. Tevens is de dagwaarde van de tv lastig te achterhalen gezien deze niet meer verkocht wordt (dit had alles wel een stuk makkelijker gemaakt!) maar misschien heeft LG wel een manier om de dagwaarde te berekenen.

Dan nu nog even over hoe het er nu voor staat. Mijn vriend is vandaag bij budgethouse langs geweest en zij hebben nogmaals contact gezocht met Lg. Uiteindelijk is er dan een toestel naar voren gekomen die LG aan budgethouse wil vergoeden dan wel teruggeven. Echter is dit een lcd toestel dat wel nieuwer is dan ons toestel maar met veel mindere specificaties. Het is wel een full HD alleen 50 hertz en het onze was 200 (nu wordt 200 amper gemaakt dus we wilden al akkoord gaan met 100 hertz). Volgens de vrouw van budgethouse wil LG alleen een lcd toestel terug geven omdat wij ook een lcd toestel hebben ingeleverd en is dit het nieuwste/beste lcd toestel dat er nog is. Ofwel geen aanbod met gelijke specificaties dus... Morgen maar weer naar budgethouse en kijken of we er samen uit kunnen komen.

Ouwe aap
Berichten: 514
Lid geworden op: 04 jan 2009 00:13

Re: Tv kwijt, wat zijn onze rechten?

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Zou je de typenummers van de oude en nieuwe toestellen willen doorgeven ? Dan wil ik je wel advies geven. Ook over het aantal Hz, want dat zegt niet altijd alles.

bfeenstra
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 nov 2011 21:07

Re: Tv kwijt, wat zijn onze rechten?

Ongelezen bericht door bfeenstra »

nou nieuwe ontwikkelingen... volgens mij had ik al gemeld dat budgethouse ons een voorstel zou doen. het voorstel was via lg en betrof de "beste" lcd tv die lg nu nog maakt, een toestel 200 euro goedkoper dan het door ons ingeleverde toestel en met slechts 50hertz. Budgethouse wilde ons wel tegemoet komen als we een ander toestel wilden, dit bleek uiteindelijk 30 euro... waardeloos aanbod natuurlijk maar we waren er echt klaar mee! hebben nu een ander toestel besteld waarvoor we.nog een flink bedrag bij moeten betalen, maar waarmee we dan wel tevreden zijn (wbt toestel dan....)

nouja hopen maar dat onze nieuwe tv deze week geleverd wordt! en dan ben ik dr echt klaar mee...

Gesloten