LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Klimfonds per 21 april opgeheven
-
Klimfonds per 21 april opgeheven
Bezwaar maken tegen het opheffen Klimfonds mogelijk?
Na een belletje kom ik tot de conclusie dat dit weer zo'n groot bedrijf is dat probeert zijn klanten met een telefooncentrale te frusteren en heb als reactie maar een mail gestuurd.
Hieronder de tekst van de mail. Wie heeft hetzelfde ongemakkelijke gevoel en wil met mij samen proberen deze handelswijze van Spaarbeleg aan de kaak te stellen?
**********MAIL************
L.S.,
ik ben onplezierig verrast met Uw besluit het Klimfonds op te heffen. In 2001 zijn wij (door Spaarbeleg) verplicht overgegaan van het Dividendfonds naar het Klimfonds.
Daarbij heeft Spaarbeleg hoog van de toren geblazen over de grote voordelen van deze stap. Nu we drie jaar verder zijn wordt het nieuwe bejubelde fonds opgeheven.
Ik wil met deze mail bezwaar maken tegen dit besluit en U vragen waar ik (en mijn mede participanten) in beroep kunnen gaan.
Verder wil ik graag weten welke reglementen van toepassing zijn op het Klimfonds en zou hiervan graag een copie willen ontvangen.
Ten derde wil ik weten of wij terug kunnen vallen op de reglementen van het (oude) Divendendfonds waarin een besluit tot opheffen alleen genomen kan worden via het uitroepen van een participanten vergadering.
In afwachting van Uw reactie, met vriendelijke groeten,
Ben Dijkstra.
Na een belletje kom ik tot de conclusie dat dit weer zo'n groot bedrijf is dat probeert zijn klanten met een telefooncentrale te frusteren en heb als reactie maar een mail gestuurd.
Hieronder de tekst van de mail. Wie heeft hetzelfde ongemakkelijke gevoel en wil met mij samen proberen deze handelswijze van Spaarbeleg aan de kaak te stellen?
**********MAIL************
L.S.,
ik ben onplezierig verrast met Uw besluit het Klimfonds op te heffen. In 2001 zijn wij (door Spaarbeleg) verplicht overgegaan van het Dividendfonds naar het Klimfonds.
Daarbij heeft Spaarbeleg hoog van de toren geblazen over de grote voordelen van deze stap. Nu we drie jaar verder zijn wordt het nieuwe bejubelde fonds opgeheven.
Ik wil met deze mail bezwaar maken tegen dit besluit en U vragen waar ik (en mijn mede participanten) in beroep kunnen gaan.
Verder wil ik graag weten welke reglementen van toepassing zijn op het Klimfonds en zou hiervan graag een copie willen ontvangen.
Ten derde wil ik weten of wij terug kunnen vallen op de reglementen van het (oude) Divendendfonds waarin een besluit tot opheffen alleen genomen kan worden via het uitroepen van een participanten vergadering.
In afwachting van Uw reactie, met vriendelijke groeten,
Ben Dijkstra.
Re: Klimfonds per 21 april opgeheven
Ik vind het ook ronduit belachelijk dat er zomaar gestopt wordt met het KlimFonds.
Laten wij zelf beslissen wanneer we er mee willen kappen, als de tijd rijp is (als het weer wat beter gaat met de beurs/koers).
Als het nooit rendabel kon worden dan heeft Spaarbeleg nooit goed nagedacht over dit product.
Ik zat hiervoor ook in Dividendfonds.
Overigens staat in Het Klimfonds ook het regelement dat de Beheerder en de Bewaarder (oftewel Spaarbeleg zelf en diegene die het potje beheert) samen de beslissing kunnen nemen en dit moeten mededelen in een participanten-vergadering... maar dit zegt natuurlijk ook niks, want participant kan schijnbaar dus niet mee beslissen en ze kunnen zo maar een medewerker van Spaarbeleg (die ook aan het Klimfonds meedoet) achter z'n bureau vandaan trekken en hem even mededelen dat het Klimfonds wordt opgeheven...
Ik heb op 15/3 gebeld met Spaarbeleg en na 10 min. in de wacht gestaan te hebben zei de dame dat ik beter een brief kon sturen wat ik op 16/3 gedaan heb, en vandaag heb ik ook nog een email aan Spaarbeleg gestuurd, met de eis om een oplossing.
NvS.
Laten wij zelf beslissen wanneer we er mee willen kappen, als de tijd rijp is (als het weer wat beter gaat met de beurs/koers).
Als het nooit rendabel kon worden dan heeft Spaarbeleg nooit goed nagedacht over dit product.
Ik zat hiervoor ook in Dividendfonds.
Overigens staat in Het Klimfonds ook het regelement dat de Beheerder en de Bewaarder (oftewel Spaarbeleg zelf en diegene die het potje beheert) samen de beslissing kunnen nemen en dit moeten mededelen in een participanten-vergadering... maar dit zegt natuurlijk ook niks, want participant kan schijnbaar dus niet mee beslissen en ze kunnen zo maar een medewerker van Spaarbeleg (die ook aan het Klimfonds meedoet) achter z'n bureau vandaan trekken en hem even mededelen dat het Klimfonds wordt opgeheven...
Ik heb op 15/3 gebeld met Spaarbeleg en na 10 min. in de wacht gestaan te hebben zei de dame dat ik beter een brief kon sturen wat ik op 16/3 gedaan heb, en vandaag heb ik ook nog een email aan Spaarbeleg gestuurd, met de eis om een oplossing.
NvS.
Hoe lang staat de koers nu al op 5,38?
Hoezo mensen voor de gek houden?
Net als bij Sprintplan en waarschijnlijk al die andere fondsen van spaarbeleg heeft de koers van de participaties geen relatie met de beurskoersen waarop de participaties zgn op gebaseerd zijn.
Lijkt er meer op dat er iemand bij spaarbeleg achter zijn bureau de nieuwe koers bepaald net als ze dat bij de rente doen.
Als je dan van je fonds af wilt omdat het zogenaamd niet meer in waarde zal stijgen, dan zet je de koers toch gewoon vast!
Daarom kunnen ze spaarbeleg beter spaarspaar noemen waarbij die 2e spaar staat voor sparen zonder of met negatieve rente!
En nu allemaal alle tegoeden zsm weghalen bij spaarbeleg, dat is de beste methode om van die figuren af te komen. En vooral geen Meesterplan afsluiten!!!!!!!
Hoezo mensen voor de gek houden?
Net als bij Sprintplan en waarschijnlijk al die andere fondsen van spaarbeleg heeft de koers van de participaties geen relatie met de beurskoersen waarop de participaties zgn op gebaseerd zijn.
Lijkt er meer op dat er iemand bij spaarbeleg achter zijn bureau de nieuwe koers bepaald net als ze dat bij de rente doen.
Als je dan van je fonds af wilt omdat het zogenaamd niet meer in waarde zal stijgen, dan zet je de koers toch gewoon vast!
Daarom kunnen ze spaarbeleg beter spaarspaar noemen waarbij die 2e spaar staat voor sparen zonder of met negatieve rente!
En nu allemaal alle tegoeden zsm weghalen bij spaarbeleg, dat is de beste methode om van die figuren af te komen. En vooral geen Meesterplan afsluiten!!!!!!!
-
Forum,
ik heb een antwoord op mijn e-mail (zie hierboven) gisteren ontvangen (25/03).
......men stuurt mijn vraag door naar een andere afdeling en men zegt mij toe binnen 1 week te antwoorden.
Onvermogen of bewuste vertraging? In ieder geval maakt Spaarbeleg de afspraak binnen twee dagen te antwoorden op een e-mail niet waar.
Ik zal niet de eerste zijn die dat ervaart!
Wordt vervolgd.....
Ben Dijkstra.
ik heb een antwoord op mijn e-mail (zie hierboven) gisteren ontvangen (25/03).
......men stuurt mijn vraag door naar een andere afdeling en men zegt mij toe binnen 1 week te antwoorden.
Onvermogen of bewuste vertraging? In ieder geval maakt Spaarbeleg de afspraak binnen twee dagen te antwoorden op een e-mail niet waar.
Ik zal niet de eerste zijn die dat ervaart!
Wordt vervolgd.....
Ben Dijkstra.
Ben.
Hetzelfde gevoel van machteloosheid en in het bos gestuurd worden door de firma Spaarbeleg heb ik net als jij en waarschijnlijk vele anderen ook.
Hoe we eruit kunnen komen c.q. het aan te pakken weet ik helaas ook niet.
Op de site van Kassa zijn ook al reacties over dit onderwerp gezet.
We zullen hopen dat Radar of Kassa de gedeputeerden zal willen helpen om deze droevige handelswijze van de firma Spaarbeleg in het zonnetje te zetten.
Hetzelfde gevoel van machteloosheid en in het bos gestuurd worden door de firma Spaarbeleg heb ik net als jij en waarschijnlijk vele anderen ook.
Hoe we eruit kunnen komen c.q. het aan te pakken weet ik helaas ook niet.
Op de site van Kassa zijn ook al reacties over dit onderwerp gezet.
We zullen hopen dat Radar of Kassa de gedeputeerden zal willen helpen om deze droevige handelswijze van de firma Spaarbeleg in het zonnetje te zetten.
-
Fred,
bedankt voor de hint.
Ik ben ook even op de Kassa site wezen kijken en heb daar mijn bericht achtergelaten.
Ben.
bedankt voor de hint.
Ik ben ook even op de Kassa site wezen kijken en heb daar mijn bericht achtergelaten.
Ben.
-
Forum,
onderstaand antwoord heb ik van Caroline Penterman
Directeur AEGON Bank N.V. ontvangen. We moeten het besluit slikken. We kunnen geen beroep doen op de voorwaarden van het oude dividend fonds. De voorwaarden van het nieuwe Klimfonds zijn zo aangepast dat er voor dit soort besluiten geen akkoord van de particpanten nodig is.
Vraag:
Hoe kunnen wij als participanten destijds akkoord gegaan zijn met de nieuwe voorwaarden? Ik kan mij niet herinneren hoe wij op de hoogte gebracht zijn van de nieuwe voorwaarden en voel mij misleid.
Vraag:
Wie weet of wij destijds wel goed op de hoogte zijn gebracht?
***********Hieronder de reactie van AEGON:*************
Geachte heer Dijkstra,
Bedankt voor uw reactie op onze brief over het opheffen van het
Spaarbeleg KlimFonds. Bij Spaarbeleg horen we graag wat onze klanten van
onze producten vinden; ook al is dat niet altijd positief. Wij begrijpen
uit uw e-mail dat u niet tevreden bent met ons besluit het Spaarbeleg
KlimFonds op te heffen. Wellicht hebben wij de redenen hiervoor niet
voldoende toegelicht. Daarom willen we dat met deze brief alsnog
proberen.
In januari 2001 is het beleggingsbeleid van het Spaarbeleg DividendFonds
gewijzigd; tevens is de naam van het fonds toen gewijzigd in het
Spaarbeleg KlimFonds. Tegelijkertijd is een garantie in het product
ingebouwd om de deelnemers te beschermen tegen koersdalingen. Gezien de
negatieve koersontwikkelingen op de beurzen over de afgelopen jaren
heeft de keuze voor een garantie goed uitgepakt. Nu, 3 jaar later,
hebben we besloten om het Spaarbeleg KlimFonds op te heffen. We kunnen
ons best voorstellen dat u daar teleurgesteld over bent. We hebben deze
beslissing echter in uw belang genomen.
Waarom is doorgaan met het Spaarbeleg KlimFonds niet in uw belang? Zoals
u in de folder heeft kunnen lezen, belegt het Spaarbeleg KlimFonds voor
het merendeel in depositos en voor een klein gedeelte in opties. Door
de lage rente en de relatief dure opties ziet de beheerder de komende
jaren onvoldoende opwaarts potentieel voor het Spaarbeleg KlimFonds.
Naar verwachting zal het rendement de komende jaren maar net hoger zijn
dan de rente op een Spaarbeleg RenteRekening. Bij een Spaarbeleg
RenteRekening heeft men echter meer zekerheid over dat rendement, in
tegenstelling tot een beleggingsproduct zoals het Spaarbeleg KlimFonds.
De beheerder is daarom van mening dat er voor u aantrekkelijkere
alternatieven zijn dan het Spaarbeleg KlimFonds. De beheerder heeft op
grond van deze omstandigheden en handelend in het belang van de
deelnemers gemeend er beter aan te doen om het fonds op dit moment op te
heffen.
In uw e-mail vraagt u welke reglementen op het Spaarbeleg KlimFonds van
toepassing zijn. Dit zijn de Voorwaarden van Beheer en Bewaring van
het Spaarbeleg KlimFonds. Deze Voorwaarden zijn opgenomen in de
prospectus van het Spaarbeleg KlimFonds. U kunt echter geen beroep meer
doen op de Voorwaarden van Beheer en Bewaring van het vroegere
Spaarbeleg DividendFonds. Deze zijn immers destijds gewijzigd in de
thans geldende voorwaarden.
U vraagt of er een mogelijkheid bestaat om in beroep te gaan tegen het
besluit om het Spaarbeleg KlimFonds op te heffen. Zoals u kunt lezen in
de voorwaarden kan een besluit tot opheffing uitsluitend worden genomen
door de beheerder en de bewaarder van het fonds gezamenlijk en is
voorafgaande goedkeuring van de deelnemers niet vereist. Het is voor
deelnemers niet mogelijk tegen dit besluit in beroep te gaan. We hebben
uiteraard wel alle deelnemers schriftelijk geonformeerd over dit
opheffingsbesluit.
Het Spaarbeleg KlimFonds zal op 21 april 2004 worden opgeheven. Tot die
tijd kunt u zelf bepalen of en wanneer u uitstapt. U verkoopt dan zelf
al uw participaties. Na deze datum verkopen wij ze voor u. Het bedrag
wordt op uw E- of Spaarbeleg RenteRekening uitgekeerd.
We hopen dat we u voldoende duidelijkheid hebben gegeven. Heeft u nog
opmerkingen of vragen, neem dan gerust contact met ons op. Wij staan u
graag te woord.
Met vriendelijke groet,
Caroline Penterman
Directeur AEGON Bank N.V.
onderstaand antwoord heb ik van Caroline Penterman
Directeur AEGON Bank N.V. ontvangen. We moeten het besluit slikken. We kunnen geen beroep doen op de voorwaarden van het oude dividend fonds. De voorwaarden van het nieuwe Klimfonds zijn zo aangepast dat er voor dit soort besluiten geen akkoord van de particpanten nodig is.
Vraag:
Hoe kunnen wij als participanten destijds akkoord gegaan zijn met de nieuwe voorwaarden? Ik kan mij niet herinneren hoe wij op de hoogte gebracht zijn van de nieuwe voorwaarden en voel mij misleid.
Vraag:
Wie weet of wij destijds wel goed op de hoogte zijn gebracht?
***********Hieronder de reactie van AEGON:*************
Geachte heer Dijkstra,
Bedankt voor uw reactie op onze brief over het opheffen van het
Spaarbeleg KlimFonds. Bij Spaarbeleg horen we graag wat onze klanten van
onze producten vinden; ook al is dat niet altijd positief. Wij begrijpen
uit uw e-mail dat u niet tevreden bent met ons besluit het Spaarbeleg
KlimFonds op te heffen. Wellicht hebben wij de redenen hiervoor niet
voldoende toegelicht. Daarom willen we dat met deze brief alsnog
proberen.
In januari 2001 is het beleggingsbeleid van het Spaarbeleg DividendFonds
gewijzigd; tevens is de naam van het fonds toen gewijzigd in het
Spaarbeleg KlimFonds. Tegelijkertijd is een garantie in het product
ingebouwd om de deelnemers te beschermen tegen koersdalingen. Gezien de
negatieve koersontwikkelingen op de beurzen over de afgelopen jaren
heeft de keuze voor een garantie goed uitgepakt. Nu, 3 jaar later,
hebben we besloten om het Spaarbeleg KlimFonds op te heffen. We kunnen
ons best voorstellen dat u daar teleurgesteld over bent. We hebben deze
beslissing echter in uw belang genomen.
Waarom is doorgaan met het Spaarbeleg KlimFonds niet in uw belang? Zoals
u in de folder heeft kunnen lezen, belegt het Spaarbeleg KlimFonds voor
het merendeel in depositos en voor een klein gedeelte in opties. Door
de lage rente en de relatief dure opties ziet de beheerder de komende
jaren onvoldoende opwaarts potentieel voor het Spaarbeleg KlimFonds.
Naar verwachting zal het rendement de komende jaren maar net hoger zijn
dan de rente op een Spaarbeleg RenteRekening. Bij een Spaarbeleg
RenteRekening heeft men echter meer zekerheid over dat rendement, in
tegenstelling tot een beleggingsproduct zoals het Spaarbeleg KlimFonds.
De beheerder is daarom van mening dat er voor u aantrekkelijkere
alternatieven zijn dan het Spaarbeleg KlimFonds. De beheerder heeft op
grond van deze omstandigheden en handelend in het belang van de
deelnemers gemeend er beter aan te doen om het fonds op dit moment op te
heffen.
In uw e-mail vraagt u welke reglementen op het Spaarbeleg KlimFonds van
toepassing zijn. Dit zijn de Voorwaarden van Beheer en Bewaring van
het Spaarbeleg KlimFonds. Deze Voorwaarden zijn opgenomen in de
prospectus van het Spaarbeleg KlimFonds. U kunt echter geen beroep meer
doen op de Voorwaarden van Beheer en Bewaring van het vroegere
Spaarbeleg DividendFonds. Deze zijn immers destijds gewijzigd in de
thans geldende voorwaarden.
U vraagt of er een mogelijkheid bestaat om in beroep te gaan tegen het
besluit om het Spaarbeleg KlimFonds op te heffen. Zoals u kunt lezen in
de voorwaarden kan een besluit tot opheffing uitsluitend worden genomen
door de beheerder en de bewaarder van het fonds gezamenlijk en is
voorafgaande goedkeuring van de deelnemers niet vereist. Het is voor
deelnemers niet mogelijk tegen dit besluit in beroep te gaan. We hebben
uiteraard wel alle deelnemers schriftelijk geonformeerd over dit
opheffingsbesluit.
Het Spaarbeleg KlimFonds zal op 21 april 2004 worden opgeheven. Tot die
tijd kunt u zelf bepalen of en wanneer u uitstapt. U verkoopt dan zelf
al uw participaties. Na deze datum verkopen wij ze voor u. Het bedrag
wordt op uw E- of Spaarbeleg RenteRekening uitgekeerd.
We hopen dat we u voldoende duidelijkheid hebben gegeven. Heeft u nog
opmerkingen of vragen, neem dan gerust contact met ons op. Wij staan u
graag te woord.
Met vriendelijke groet,
Caroline Penterman
Directeur AEGON Bank N.V.
-
Forum,
onderstaand bericht heb ik als antwoord op de e-mail van mw. Penterman gestuurd. Zal ik vor 24 april antwoord ontvangen?
***************bericht aan Spaarbeleg***************
Geachte Mevrouw Penterman,
dank voor het antwoord op mijn vragen.
Ik begrijp Uw antwoorden en accepteer dat op basis van de Klimfonds voorwaarden Uw bedrijf gerechtigd is de opheffing uit te voeren.
Wat ik niet kan accepteren is het feit dat de wijziging van Dividend fonds naar Klimfonds destijds m.i. via een onjuiste procedure en zonder goed informeren (en zonder toestemming) van de participanten heeft plaatsgevonden. Bij navraag bij andere participanten via de Internetforums van Kassa!.nl en Radar.nl hoor ik dezelfde klachten.
Graag zou ik van U de bevestiging willen zien dat de participanten van het dividendfonds destijds middels een correcte procedure hebben ingestemd met de wijziging van Dividendfonds naar het Klimfonds. En dat Spaarbeleg alle participanten vooraf heeft geinformeerd over de wijzigingen in de voorwaarden en welke moeite Uw bedrijf heeft genomen de nieuwe voorwaarden bij de participanten bekend te maken.
Ik heb persoonlijk destijds geen nieuwe voorwaarden ontvangen.
In afwachting van Uw antwoord, met vriendelijke groeten,
Ben Dijkstra,
onderstaand bericht heb ik als antwoord op de e-mail van mw. Penterman gestuurd. Zal ik vor 24 april antwoord ontvangen?
***************bericht aan Spaarbeleg***************
Geachte Mevrouw Penterman,
dank voor het antwoord op mijn vragen.
Ik begrijp Uw antwoorden en accepteer dat op basis van de Klimfonds voorwaarden Uw bedrijf gerechtigd is de opheffing uit te voeren.
Wat ik niet kan accepteren is het feit dat de wijziging van Dividend fonds naar Klimfonds destijds m.i. via een onjuiste procedure en zonder goed informeren (en zonder toestemming) van de participanten heeft plaatsgevonden. Bij navraag bij andere participanten via de Internetforums van Kassa!.nl en Radar.nl hoor ik dezelfde klachten.
Graag zou ik van U de bevestiging willen zien dat de participanten van het dividendfonds destijds middels een correcte procedure hebben ingestemd met de wijziging van Dividendfonds naar het Klimfonds. En dat Spaarbeleg alle participanten vooraf heeft geinformeerd over de wijzigingen in de voorwaarden en welke moeite Uw bedrijf heeft genomen de nieuwe voorwaarden bij de participanten bekend te maken.
Ik heb persoonlijk destijds geen nieuwe voorwaarden ontvangen.
In afwachting van Uw antwoord, met vriendelijke groeten,
Ben Dijkstra,
Beste Ben
Ik hoop dat je niet te veel negatief rendement hebt.
Met de huidige koers van 5.39 maak ik een positief rendement van 17 euro.
Door het rente verlies is dit natuurlijk nog steeds een negatief rendement, maar beter dan bij mijn Sprintplan.
Ik denk dat ik maar zsm ga opheffen, want ik ben bang dat het alleen maar minder wordt:
Op http://www.spaarbeleg.nl/vragen/Klimfon ... fonds.html
Staat het volgende:
De eindwaarde wordt bepaald door de marktwaarde van de deposito’s en de opties waarin het KlimFonds belegt op 21 april 2004 vast te stellen. Vervolgens wordt deze waarde verrekend met eventuele kosten en de dividenduitkering. Het totale fondsvermogen op einddatum wordt gedeeld door het totaal aantal participaties; zo wordt de eindwaarde per participatie bepaald.
Ik zie die graaiers er goed voor aan om met de garantie waarde uit de bus te komen = 5.17!
Mocht het Klimfonds door wat voor rechtszaak moeten worden voortgezet dan verwacht ik ook niks van koersstijging. Die koers is (net als alle fondsen bij Spaarbeleg) puur fictief en ze zullen die dan gewoon niet of nauwelijks laten stijgen zodat ze hun zakken in ieder geval kunnen blijven vullen.
Ik hoop dat je niet te veel negatief rendement hebt.
Met de huidige koers van 5.39 maak ik een positief rendement van 17 euro.
Door het rente verlies is dit natuurlijk nog steeds een negatief rendement, maar beter dan bij mijn Sprintplan.
Ik denk dat ik maar zsm ga opheffen, want ik ben bang dat het alleen maar minder wordt:
Op http://www.spaarbeleg.nl/vragen/Klimfon ... fonds.html
Staat het volgende:
De eindwaarde wordt bepaald door de marktwaarde van de deposito’s en de opties waarin het KlimFonds belegt op 21 april 2004 vast te stellen. Vervolgens wordt deze waarde verrekend met eventuele kosten en de dividenduitkering. Het totale fondsvermogen op einddatum wordt gedeeld door het totaal aantal participaties; zo wordt de eindwaarde per participatie bepaald.
Ik zie die graaiers er goed voor aan om met de garantie waarde uit de bus te komen = 5.17!
Mocht het Klimfonds door wat voor rechtszaak moeten worden voortgezet dan verwacht ik ook niks van koersstijging. Die koers is (net als alle fondsen bij Spaarbeleg) puur fictief en ze zullen die dan gewoon niet of nauwelijks laten stijgen zodat ze hun zakken in ieder geval kunnen blijven vullen.
Klimfonds zelf maar opgeheven bij 5.39 per participatie.
Ga niet op het einde zitten wachten met alle extra risico's bij die graaiers.
Heb helaas ook nog een Sprintplan (snik)
Ga niet op het einde zitten wachten met alle extra risico's bij die graaiers.
Heb helaas ook nog een Sprintplan (snik)
-
Gast: Ik denk dat je gelijk hebt. Ik heb geen vertrouwen meer in Spaarbeleg en verwacht niet dat er op 24/04 ineens een ruime stijging van de koers zal optreden. En wie weet hoe hoog de extra kosten, dividendbelasting etc. zullen zijn. Als we nu allemaal als participanten het Klimfonds opzeggen zijn de kosten voor Spaarbelg niet waar?
Ondertussen heb ik ook een tweede antwoord van Mw. Penterman. Zij stelt dat de gevolgde procedure bij het omzetten van het Dividendfonds naar Klimfonds correct is geweest en dat de participanten volgens de voorwaarden zijn geinformeerd. Ik moet zeggen dat ik hier geen gat meer in kan schieten. We hebben verloren en Spaarbeleg gewonnen. Tabee en weg ermee.
De tekst van het antwoord:
Geachte heer Dijkstra,
Graag reageren wij op uw e-mail waarin u aangeeft dat Spaarbeleg in de tijd van het omzetten van het DividendFonds naar het KlimFonds geen toestemming heeft gevraagd aan de participanten in het toenmalige DividendFonds. Onderstaand geven wij u meer uitleg over de gehanteerde procedure.
Bij de wijzigingen is steeds de juiste procedure gevolgd. Voor het
omzetten van het DividendFonds in het KlimFonds is toestemming verkregen van De Nederlandsche Bank. De omzetting is aangekondigd in een landelijk verspreid Nederlands dagblad. In deze aankondiging hebben wij tevens aangegeven dat het nieuwe prospectus vanaf 23 april 2001 op te vragen was. Daarnaast hebben wij in de eerste week van januari 2001 al onze klanten die op 1 januari 2001 participaties in het DividendFonds hadden een schriftelijke uitleg gestuurd over de veranderingen die het DividendFonds met ingang van 1 februari 2001 zou ondergaan. Tenslotte hebben wij in de periode rond de omzetting op verschillende andere manieren mededelingen over de omzetting gedaan, waaronder op rekeningafschriften RenteRekening, op de Overboeklijn en op onze internetsite.
Met bovenstaande hebben wij voldaan aan alle van toepassing zijnde
voorwaarden. Overigens is het prospectus niet substantieel gewijzigd ten
opzichte van die van het DividendFonds, zoals blijkt uit de aanpassingen prospectus Spaarbeleg DividendFonds die wij u separaat toesturen.
Tenslotte wijzen wij er op dat de participaties in het DividendFonds /
KlimFonds dagelijks kosteloos kunnen worden verkocht.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geonformeerd. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u ons telefonisch bereiken op nummer (030)6025250, op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 13.00 uur.
Met vriendelijke groet,
Drs. C.T.F. Penterman
Directeur Klantenservice
Ondertussen heb ik ook een tweede antwoord van Mw. Penterman. Zij stelt dat de gevolgde procedure bij het omzetten van het Dividendfonds naar Klimfonds correct is geweest en dat de participanten volgens de voorwaarden zijn geinformeerd. Ik moet zeggen dat ik hier geen gat meer in kan schieten. We hebben verloren en Spaarbeleg gewonnen. Tabee en weg ermee.
De tekst van het antwoord:
Geachte heer Dijkstra,
Graag reageren wij op uw e-mail waarin u aangeeft dat Spaarbeleg in de tijd van het omzetten van het DividendFonds naar het KlimFonds geen toestemming heeft gevraagd aan de participanten in het toenmalige DividendFonds. Onderstaand geven wij u meer uitleg over de gehanteerde procedure.
Bij de wijzigingen is steeds de juiste procedure gevolgd. Voor het
omzetten van het DividendFonds in het KlimFonds is toestemming verkregen van De Nederlandsche Bank. De omzetting is aangekondigd in een landelijk verspreid Nederlands dagblad. In deze aankondiging hebben wij tevens aangegeven dat het nieuwe prospectus vanaf 23 april 2001 op te vragen was. Daarnaast hebben wij in de eerste week van januari 2001 al onze klanten die op 1 januari 2001 participaties in het DividendFonds hadden een schriftelijke uitleg gestuurd over de veranderingen die het DividendFonds met ingang van 1 februari 2001 zou ondergaan. Tenslotte hebben wij in de periode rond de omzetting op verschillende andere manieren mededelingen over de omzetting gedaan, waaronder op rekeningafschriften RenteRekening, op de Overboeklijn en op onze internetsite.
Met bovenstaande hebben wij voldaan aan alle van toepassing zijnde
voorwaarden. Overigens is het prospectus niet substantieel gewijzigd ten
opzichte van die van het DividendFonds, zoals blijkt uit de aanpassingen prospectus Spaarbeleg DividendFonds die wij u separaat toesturen.
Tenslotte wijzen wij er op dat de participaties in het DividendFonds /
KlimFonds dagelijks kosteloos kunnen worden verkocht.
Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geonformeerd. Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u ons telefonisch bereiken op nummer (030)6025250, op werkdagen van 8.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 9.00 tot 13.00 uur.
Met vriendelijke groet,
Drs. C.T.F. Penterman
Directeur Klantenservice
Even een kleine analyse waaruit blijkt wat een wazige bedoeling dat Spaarbeleg is. Dezelfde tekst die de Gast hiervoor heeft gehaald van de Spaarbeleg site:
Kortom: in 1 alinea vind je al zoveel onduidelijkheden, kun je na gaan hoe het zit met alles wat je (nog) niet weet.
Heb ondertussen al mijn toegoeden en die van mijn partner bij Spaarbeleg weggehaald (alleen Sprintplan blijft noodgedwongen).
Ik ga nu nog een pittige brief schrijven hoe ik me genaaid voel:
Renterekening: van voorhoede in rentebetalen op een vrije rekening naar een middenmoter
Klimefonds: verachtelijke streek om het zomaar op te heffen, wazige koersontwikkeling
Sprintplan: regelrecht list en bedrog
Wat ik verder op dit forum vindt over andere Spaarbeleg producten past wel in dit rijtje. Slecht voor je portemonnee en voor je gemoedsrust dat Spaarbeleg.......
Dus tot nu toe is de koers niet bepaald door de marktwaarde van de onderliggende stukken? Hoe dan wel?De eindwaarde wordt bepaald door de marktwaarde van de deposito’s en de opties waarin het KlimFonds belegt op 21 april 2004 vast te stellen.
Hoezo kosten? Als je tot het gedwongen einde van rit blijft zitten zou je ineens nog kosten hebben ook?Vervolgens wordt deze waarde verrekend met eventuele kosten
Dividend gaat toch van de koers af of niet? M.a.w. per saldo verandert er niets. Moet die dividend op het eind ineens op de proppen komen? Waar is dat goed voor? Kan er ook nog eens dividend belasting betaald worden?en de dividenduitkering.
Is dat tot nu toe dan niet zo geweest?Het totale fondsvermogen op einddatum wordt gedeeld door het totaal aantal participaties; zo wordt de eindwaarde per participatie bepaald.
Kortom: in 1 alinea vind je al zoveel onduidelijkheden, kun je na gaan hoe het zit met alles wat je (nog) niet weet.
Heb ondertussen al mijn toegoeden en die van mijn partner bij Spaarbeleg weggehaald (alleen Sprintplan blijft noodgedwongen).
Ik ga nu nog een pittige brief schrijven hoe ik me genaaid voel:
Renterekening: van voorhoede in rentebetalen op een vrije rekening naar een middenmoter
Klimefonds: verachtelijke streek om het zomaar op te heffen, wazige koersontwikkeling
Sprintplan: regelrecht list en bedrog
Wat ik verder op dit forum vindt over andere Spaarbeleg producten past wel in dit rijtje. Slecht voor je portemonnee en voor je gemoedsrust dat Spaarbeleg.......
Die laatste zin snap ik niet. Als zij zeggen hoe op 21 april de koers berekend wordt, dan zeggen ze daarmee toch niet dat het tot nu toe ANDERS was? De vraag ging over 21 april.Quote:
De eindwaarde wordt bepaald door de marktwaarde van de deposito’s en de opties waarin het KlimFonds belegt op 21 april 2004 vast te stellen. /quote
Dus tot nu toe is de koers niet bepaald door de marktwaarde van de onderliggende stukken?
Als iemand mij vraagt: hoe moet ik weten hoeveel mijn aandelen ING waard zijn op 31 december, en ik zeg: kijk in de krant die direct daarna uitkomt en zoek op voor hoeveel ING op 31 december verhandeld werd, zou dan jouw reactie zijn; "Oh, en TOT 31 december is er een andere manier om de waarde te bepalen?".
Nee natuurlijk, de vraag ging over 31 december.
De koers staat (inmiddels stond) altijd heel lang op een bepaalde waarde. Als koers van de participaties echt gebaseerd is op marktwaarden dan fluctueert die van dag tot dag, van uur tot uur. Niets is zo wisselvallig als economische waarden.Die laatste zin snap ik niet. Als zij zeggen hoe op 21 april de koers berekend wordt, dan zeggen ze daarmee toch niet dat het tot nu toe ANDERS was? De vraag ging over 21 april.
Deze langzame koersbeweging is voor mij een teken (bewijs?) dat die participatie-koers fictief is, dus NIET gebaseerd op die marktwaarden, maar wordt bepaald door een of andere medewerker of afdeling bij Spaarbeleg.
Die expliciete bepaling dat dat op 21 april wel gebeurd is dus of een loze bepaling (de koers heeft nooit een directe relatie gehad met de marktwaarden, waarom nu ineens wel, dat is ongeloofwaardig) of een vreemdsoortige bepaling (op het eind wel op marktwaarden gebaseerd zijn, waarom was dat van te voren dan duidelijk niet, dan zijn we altijd bedot)
Ik hoop dat je het nuance verschil tussen deze 2 snapt.
Ben blij dat ik het "klim"fonds nog op de valreep tegen €5.39 heb opgeheven.
Zie net op spaarbeleg.nl dat de eindkoers op 29-04-2004 na een week geen notering ineens op € 5.36 is gezet
Of te wel iedereen die het gedwongen einde heeft afgewacht mag weer even per 1000 participaties € 30 achterlaten in de collectebus van Spaarbeleg.
Helaas had ik gelijk toen ik vermoedde dat ze wel weer hun zakken zouden vullen. Had er ook niet verbaasd van opgekeken als inderdaad niet meer dan de garantiewaarde van € 5.17 het eindbedrag had bepaald.
Laat iemand nog weten wat de werkelijke uitbetaling is geworden? Zijn er nog extra kosten afgetrokken of andere kul?
Zie net op spaarbeleg.nl dat de eindkoers op 29-04-2004 na een week geen notering ineens op € 5.36 is gezet
Of te wel iedereen die het gedwongen einde heeft afgewacht mag weer even per 1000 participaties € 30 achterlaten in de collectebus van Spaarbeleg.
Helaas had ik gelijk toen ik vermoedde dat ze wel weer hun zakken zouden vullen. Had er ook niet verbaasd van opgekeken als inderdaad niet meer dan de garantiewaarde van € 5.17 het eindbedrag had bepaald.
Laat iemand nog weten wat de werkelijke uitbetaling is geworden? Zijn er nog extra kosten afgetrokken of andere kul?
Hebben jullie nou al uitbetaald gekregen?
Toch geen "Meester"plan afgesloten van dat geld hoop ik.
Toch geen "Meester"plan afgesloten van dat geld hoop ik.
Dat weet je bij Spaarbeleg nooit!!!!!!!!!!!!!!1