LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 5 jaar zorgstelsel: de balans

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door vroem »

even geduld jongens...

komt ie:
Kronen kan je niet vergelijken met een pak suiker. Ik weet niet waar het prijsverschil vandaan komt, daarvoor wil ik toch iets meer weten over hoe de prijzen op de site staan.
Sommige tandartsen zetten hun prijzen incl techniekkosten, andere zonder, omdat met name daar grote verschillen zijn.

Goedkoopste wat momenteel kan via Azie-lijnen is meen ik een 100,- voor een kroon van metaal/porselein, duurste (in mijn geval) via NL lab een dikke 300,- goud/porselein. Daar zit een zirconium/porselein met een 250 in nL en 150 via azie tussenin.

Tevens is mij uit de vraagstelling niet duidelijk wat er omheen zit aan extra noodzakelijk werk, misschien omdat de eigen tandarts dat al ingerekend heeft maar bij de ander nog als losse post erbovenop komt.

Zo vanaf de website prijzen vergelijken kan in dit geval niet, dan moet je een behandelplan gaan maken, en als je naar een andere tandarts gaat komt er minimaal een consult bij om de zaak te beoordelen en de definitieve begroting te kunnen maken.
Wat niet wegneemt dat ik al forse prijsverschillen heb gezien , die ik deels wel kan verklaren door randvoorwaarden.

Overigens zou ik persoonlijk voor een prijsverschil van een 150,- op een kroon die als het goed is 10-20 jaar mee kan gaan mits goed gemaakt niet gaan shoppen op prijs alleen...(gaat dus om een globaal 10-15 euro per jaar).

Reden dat de eigen tandarts dan uitschrijft kan zijn omdat ie weet dat hij straks de ellende op te lossen krijgt. Als die goedkope tandarts zo goedkoop is omdat het een keten is waar elk jaar een andere ingehuurde tandarts uit het buitenland staat en bespaart op belangrijke zaken zou ik daar niet heen gaan.Wanneer het mis gaat namelijk is in 99 van de 100 gevallen de tandarts gevlogen (elders in europa werkzaam bv) of wordt het egwoon een lastige klus hem/haar aansprakelijk te stellen.
Lange termijn denken is het belangrijkste bij dit soort keuzes.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door nevermind »

Dit was de vraagstelling.

Chocomelk schreef:
@ Vroem,
Stel ik ben bij jou patient/client en jij zegt dat ik een kroon nodig heb en die kost bij jou (zeg maar wat) 600 euro en ik bel een andere praktijk op en daar kost die 450 euro kan ik dan toch gewoon patient/client bij je blijven ?
Bijvoorbeeld omdat ik het toch prettig vind om door jou verder behandeld te worden als het nodig is.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Vroem dat was niet mijn vraag.

witte angora
Berichten: 31031
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door witte angora »

secondadvies schreef:Dit was de vraagstelling.

Chocomelk schreef:
@ Vroem,
Stel ik ben bij jou patient/client en jij zegt dat ik een kroon nodig heb en die kost bij jou (zeg maar wat) 600 euro en ik bel een andere praktijk op en daar kost die 450 euro kan ik dan toch gewoon patient/client bij je blijven ?
Bijvoorbeeld omdat ik het toch prettig vind om door jou verder behandeld te worden als het nodig is.
De vraag is m.i. wél beantwoord door het laatste deel van het bericht:
Reden dat de eigen tandarts dan uitschrijft kan zijn omdat ie weet dat hij straks de ellende op te lossen krijgt. Als die goedkope tandarts zo goedkoop is omdat het een keten is waar elk jaar een andere ingehuurde tandarts uit het buitenland staat en bespaart op belangrijke zaken zou ik daar niet heen gaan.Wanneer het mis gaat namelijk is in 99 van de 100 gevallen de tandarts gevlogen (elders in europa werkzaam bv) of wordt het egwoon een lastige klus hem/haar aansprakelijk te stellen.
Lange termijn denken is het belangrijkste bij dit soort keuzes.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door nevermind »

Ik denk, dat dit onderwerp een heel groot zwart gat is.
Niemand weet, hoe dit in de praktijk kan worden uitgevoerd.
Als ik dit lees, heb ik zo mijn twijfels, of dit zo duidelijker voor de patiënt wordt.

Vanaf 1 januari 2012 mogen tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici zelf de tarieven voor een behandeling bepalen. Wel zijn zij daarbij aan een aantal regels gebonden. Zo moet elke patiënt kunnen controleren wat hij of zijn krijgt voor welke prijs. In elke praktijk moet een standaardprijslijst hangen. En bij behandelingen boven de 150 euro zijn mondzorgverleners verplicht vooraf een offerte uit te brengen.

Verder moet het voor patiënten duidelijk zijn wie er in de praktijk werkt. Deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat consumenten de prijzen van tandartsen kunnen vegelijken.
Daardoor kunnen ze zelf kiezen voor de behandeling met de beste prijs-kwaliteitverhouding.
En hoe? :?:

Bron
independer

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door lostlovey »

De vrijgave van de tandartstarieven snap ik echt niet. Zijn ze nu zo goedkoop dan? Wat het voor mij echt enorm lastig maakt, is dat ik een angstpatient ben. Na jaren rotzooien, heb ik nu dan eindelijk een tandarts die het goed doet, mijn angst bij haar is houdbaar, ik rij er ook een behoorlijk eind voor en dat heb ik er voor over.

Maar wat als haar tarieven echt exorbitant hoog worden? Ik ben in mijn keuze gewoon te beperkt (heb de tandartsen in mijn omgeving en verder allemaal wel gehad), dus switchen is voor mij echt geen optie. Ik ben bang dat veel praktijken daar ook wel op gaan gokken (bedoel dit niet kwaad hoor). Van echte marktwerking kan hier toch geen sprake zijn?

witte angora
Berichten: 31031
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door witte angora »

als je naar een andere tandarts gaat komt er minimaal een consult bij om de zaak te beoordelen en de definitieve begroting te kunnen maken.
Dit is dus het probleem waarom shoppen bij tandartsen niet gaat werken... Stel dat er een kroon gezet moet worden, dan kun je op de websites gaan kijken, maar dat zegt weinig. Pas als er een consult is gedaan kan er een behandelplan opgesteld worden, en pas dan kan er een definitieve prijs worden afgesproken. En dat consult gaat óók geld kosten. Loop dan eens een stuk of drie tandartsen of om 150 euro uit te sparen, ben je 3x consult kwijt, plus de uren die je op moet nemen als je werkt, enzovoorts...

Dan is het te hopen dat niet iedere tandarts ook nog eens röntgenfoto's wil/moet maken om het inwendige van de kies te beoordelen, daar kan namelijk ook nog eens een hoop rottigheid zitten, die bepaalt wat er wel of niet gedaan moet worden. Behalve dat dat dus ook weer drie keer geld kost, is het ook nog eens drie keer zo ongezond als wat.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Het is natuurlijk volslagen geleuter, dat vrijgeven van de tarieven. Ten eerste zullen de tarieven natuurlijk nooit dalen, alleen stijgen. Ten tweede: wie gaat er met een lijstje in de hand langs de tandart(sen) in de buurt? Kom nou! Ik heb een heel fijne tandarts, in een groepspraktijk. Het zal toch niet zijn dat hij ineens meer/minder gaat rekenen dan zijn collega's??
Ik ga normaal gesproken 4 keer per jaar voor controle en tandsteen verwijderen (heb veel tandsteen). Ik kan zo uitrekenen wat me dat de afgelopen jaren heeft gekost. Ook heb ik 2 driedelige bruggen nodig gehad. Is ook uit te rekenen. Dan nog even de kosten van de verzekering er bij, de vergoeding er af en ik weet ongeveer wat ik per jaar kwijt ben. En dan zal ik besluiten of ik overstap of gewoon geen verzekering meer neem.
Hoeveel mensen echter hebben niet de beschikking over deze gegevens? Die moeten maar gokken.
Nee, het is het zoveelste voorbeeld van iets dat ons in de maag wordt gesplitst dat gaat zorgen dat het leven nog duurder wordt. En het gevolg zal zijn dat mensen minder naar de tandarts gaan. Krijg je ook problemen op den duur!

witte angora
Berichten: 31031
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is natuurlijk volslagen geleuter, dat vrijgeven van de tarieven.
Het is hetzelfde geleuter als de postbode: om de post goedkoper te krijgen moest er concurrentie komen. Dus in plaats van één postbode van TNT lopen er nu drie van drie verschillende bedrijven. Drie kunnen dus goedkoper zijn dan één volgens de redenatie.

Daarom zei ik al eerder: om te kunnen bedenken dat de tandarts goedkoper wordt door de maximumtarieven af te schaffen, moet er wel iets aan je bovenkamer mankeren.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

secondadvies schreef:
Vanaf 1 januari 2012 mogen tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici zelf de tarieven voor een behandeling bepalen. Wel zijn zij daarbij aan een aantal regels gebonden. Zo moet elke patiënt kunnen controleren wat hij of zijn krijgt voor welke prijs. In elke praktijk moet een standaardprijslijst hangen. En bij behandelingen boven de 150 euro zijn mondzorgverleners verplicht vooraf een offerte uit te brengen.

Verder moet het voor patiënten duidelijk zijn wie er in de praktijk werkt. Deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat consumenten de prijzen van tandartsen kunnen vegelijken.
Daardoor kunnen ze zelf kiezen voor de behandeling met de beste prijs-kwaliteitverhouding.
En hoe? :?:

Bron
independer
Ik ben heel benieuwd hoe mensen kunnen kiezen want volgens
mijn tandarts is dat amper mogelijk.

Wij worden als patient/client er echt niet beter op op dat vrijgeven van de prijzen.
Daar hoor ik Vroem niet over.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik heb maar snel nog een afspraak bij de tandarts gemaakt.
Kon pas begin december terecht.
Ben kennelijk niet de enige die nog snel een onderhouds check up ondergaat voordat de tarieven vrijgegeven worden.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door nevermind »

Chocomelk schreef:
secondadvies schreef:
Vanaf 1 januari 2012 mogen tandartsen, orthodontisten, mondhygiënisten en tandprothetici zelf de tarieven voor een behandeling bepalen. Wel zijn zij daarbij aan een aantal regels gebonden. Zo moet elke patiënt kunnen controleren wat hij of zijn krijgt voor welke prijs. In elke praktijk moet een standaardprijslijst hangen. En bij behandelingen boven de 150 euro zijn mondzorgverleners verplicht vooraf een offerte uit te brengen.

Verder moet het voor patiënten duidelijk zijn wie er in de praktijk werkt. Deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat consumenten de prijzen van tandartsen kunnen vegelijken.
Daardoor kunnen ze zelf kiezen voor de behandeling met de beste prijs-kwaliteitverhouding.
En hoe? :?:

Bron
independer
Ik ben heel benieuwd hoe mensen kunnen kiezen want volgens
mijn tandarts is dat amper mogelijk.


Wij worden als patient/client er echt niet beter op op dat vrijgeven van de prijzen.
Daar hoor ik Vroem niet over.

Dit is wat mij bezig houd, hoe kan het?

Vroem kan dit ook niet beantwoorden. :wink:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

VioletPrue schreef:Ik heb maar snel nog een afspraak bij de tandarts gemaakt.
Kon pas begin december terecht.
Ben kennelijk niet de enige die nog snel een onderhouds check up ondergaat voordat de tarieven vrijgegeven worden.
Je hebt groot gelijk.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door vroem »

Wij worden als patient/client er echt niet beter op op dat vrijgeven van de prijzen.
Daar hoor ik Vroem niet over.
nee klopt dat je mij daar niet over hoort, ik weet het deels ook niet. nu nog niet in ieder geval.
Stel de vraag aan de NZA, die heeft dit in opdracht van (al de vorige)minister bedacht. Daarbij zijn heel veel adviezen van de beroepsgroep terzijde gelegd overigens.

Er komen kwaliteitsindicatoren waarmee voor de patient kwaliteit van een praktijk/tandarts inzichtelijk gaat worden. Dat men wilde dat de tarieven zouden dalen is ons als tandartsen nooit zo verteld, het belangrijkste werd gevonden stijging kwaliteit (en we zijn al de beste van europa) en dat er meer transparantie komt voor de patient. Nota`s worden er mi met die nieuwe codes niet inzichtelijker op, sterker nog alleen maar minder. Doordat er extra (bureau)werk van de tandarts verwacht wordt is er minder stoeltijd. Sommige tandartsen zullen dat invullen met lager personeel wat in d emond gaat werken, anderen hebben gewoon minder stoeluren maar wel stijgende kosten die dus in de tarieven verwerkt zullen moeten worden. Dat een stijging van kwaliteit en extra inspanningen/werk om extra voorlichting te geven meer gaat kosten lijkt mij logisch in de situatie waarin d etandheelkunde in NL zich bevindt. Uit communicatie die met de NZA en minister is geweest heb ik ook begrepen dat een stijging tarieven acceptabel is mits aan een aantal randvoorwaarden wordt voldaan. Daarom is het ook een experiment van 3 jaar. Aan de tandartsen dus om te voldoen aan die randvoorwaarden, in ieder geval te zorgen dat in die 3 jaar een minimum inspanning zichtbaar is geworden in relatie tot.

Maar: dat is niet de fout van de tandartsen, dit wordt ons ook opgelegd. Dat er hier en daar bij zijn die daar misbruik van gaan maken is te verwachten, maar dat reguleert zich nog wel denk ik , die praktijken lopen vanzelf leeg

kernpunt is dat dit systeem tijd nodig heeft.

Toen het destijds uit het ziekenfonds ging (1994 meen ik) was er ook veel gekrakeel (alleen nog geen druk bezocht internet) maar dat is uiteindelijk mn voor de patient goed afgelopen. Veel mensen weten dat niet (meer), erkennen het niet en/of beseffen het niet maar het is wel zo. Dat zie ik nu ook gebeuren, als men even geduld heeft. Dit zijn dingen die niet met de knip van de vinger omgezet kunnen worden.

Tandheelkunde kost in NL overigens weinig , in de eerste plaats in absolute zin in vergelijking met west europa en amerika, in de tweede plaats al helemaal in relatie tot de gemiddelde kwaliteit.

Er zijn altijd rotte appels, is nu eenmaal zo. Maar zoals het ook in 1994 ging, over een aantal jaren weten we niet beter/anders meer.

Mijn grootste zorg nu is de opstelling van de zorgverzekeraars, mijn eerste signalen uit dat veld zijn ronduit negatief, en dan met name voor de verzekerde/premiebetaler. Vandaag een patient die zich elders wilde verzeekren maar een verklaring nodig had voor de tandartsverzekering, naast foto`s, dat er de komende 5 (!!) jaar geen bijzondere dingen aan de orde zijn. Daar zet ik dus geen handtekening onder want ik ben geen helderziende.
Laatst gewijzigd door vroem op 16 nov 2011 14:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Chocomelk schreef:
Ik had het er laatst over met mijn tandarts en ik vroeg/zei hem dat er waarschijnlijk veel mensen zijn die bij een andere tandarts gaan kijken/vragen of daar een (bijv.) kroon goedkoper is.
Ja zegt hij dat kan, maar als je hier patient/client bent en je gaat over naar een andere tandarts om daar een kroon te laten zetten dan moet je daar maar patient/client worden en niet hier.
Maar hoe het werkelijk werkt.......geen idee.

@ Vroem,
Stel ik ben bij jou patient/client en jij zegt dat ik een kroon nodig heb en die kost bij jou (zeg maar wat) 600 euro en ik bel een andere praktijk op en daar kost die 450 euro kan ik dan toch gewoon patient/client bij je blijven ?
Bijvoorbeeld omdat ik het toch prettig vind om door jou verder behandeld te worden als het nodig is.
Heel benieuwd wat je antwoord is, ik heb geen idee namelijk.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door vroem »

hee dat is apart. had ik een anderhalf uur geleden al gegeven, maar is blijkbaar niet goed door mij bevestigd.

Nu dan: door bij een andere tandarts ingrijpend werk te laten doen verbreekt de patient zelf de behandelovereenkomst die bestaat onder de WGBO.
Dan hebben we het dus niet over een noodingreep elders wegens pijn klachten, maar een structurele behandeling.

In een dergelijke situatie zou ik dus zeker vooraf kontakt opnemen met de eigen tandarts. Naast dat hij wellicht is in staat is te verlaren waar het verschil vandaan komt, en het wellicht zelf ook daarvoor kan doen door gebruik te maken van een goedkope tandtechnieker (want daar zit het meestal) maar dan zonder garantie te geven op breuk porselein bv kan hij ook duidelijk maken hoe het gezien wetgeving ligt.

Zwart wit gezien is het in een dergelijke situatie dus de patient zelf die op eigen initiatief de overeenkomst beeindigd en dus eigenlijk formeel ook is ingeschreven bij de tandarts die de kroon maakt.
De wet is (nog) niet ingericht op "'shopgedrag"" van patienten. Kan wel maar dan in goed overleg met beide partijen. Overiegns heb ik geen hoge pet op van een tandarts die zomaar zonder info vooraf, zonder dossier erbij , zonder voorgeschiedenis van een kies te weten bij een totaal onbekende patient een dergelijke klus doet. Zijn vaak praktijken waar d etandarts in loondienst is, en volghend jaar niet meer aanwezig is (en dus niet aangesproken kan worden als het fout gaat...)

Overigens vind ik het als tandarts niet fijn als ik bij een controle een kroon tegenkom op een kies waar ik een half jaar geleden met patient over gesproken heb zonder dat ik door patient geinformeerd ben dat het elders gedaan is (en waar). Dat is al een vertrouwensbreuk op zich.
Dat heb ik het er nog niet over dat bij die paar waar ik dat heb meegemaakt (en die na een goed gesprek wel bleven) het elders gemaakte goedkope werk inmiddels opnieuw gedaan moest worden...(met dus extra kosten voor patient en ergernis bij mij). goedkoop is blijkbaar toch duurkoop...

Bezint eer gij begint. Als het te mooi lijkt om waar te zijn is het dat meestal ook...etc etc.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Een patient/client kan dus niet gaan shoppen zoals ze het
wel laten voelen aan de mensen dat het wel mogelijk is.
Belachelijk dat het niet kan !

Bij een cosmetische ingreep kan men ook zelf bepalen waar men heen
gaat en wil je een andere cosmetische ingreep bij een ander laten doen is
dat ook geen probleem.

De enigste persoon die er op vooruit gaat is de tandarts zelf met
de vrijgegeven prijzen. :shock:

Eerder heb je het vergelijk getrokken tussen een tandarts en een kapper,
een kapper is echt niet boos als je bij een andere kapper een keer langs
gaat en daar je haar laat doen.
Een tandarts is op zijn teentjes getrapt en begint dan te roepen : vertrouwensband....... :shock:
Sorry Vroem maar dat is mijn mening over het oa (wat er bij komt kijken) vrijgeven van de prijzen.

Vroem mijn mening is niet persoonlijk gericht aan jou maar in het algemeen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vogels schreef:@vroem: ik zie hier http://www.hulpgids.nl/index.php?mid=153 niets staan, waarom een klant niet incidenteel naar een andere tandarts/zorgverlener zou mogen gaan.
Inderdaad Vogels maar dan komt men aan met : vertrouwensbreuk.

lostlovey
Berichten: 280
Lid geworden op: 28 aug 2009 10:46

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door lostlovey »

Ik mag hopen dat als je voor een bepaalde behandeling naar een andere tandarts gaat, en hier ook wel met je eigen tandarts overleg over pleegt, dat je eigen tandarts dan niet "op zijn teentjes getrapt zal zijn". Hij/zij moet toch wel inzien dat het in sommige gevallen echt een kostenplaatje is.

Het is denk ik wel begrijpelijk als je elders iets laat uitvoeren (zonder overleg), dit wordt niet goed gedaan, en je gaat dan naar je eigen tandarts die het prutswerk van een ander mag opknappen, dat dit niet echt fijn is voor je eigen tandarts.

Het is wel een ander verhaal als je, ook na overleg omtrent behandeling elders, uit het klantenbestand van je eigen tandarts wordt gezet. Tenzij je zelf aangeeft over te willen stappen uiteraard.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: 5 jaar zorgstelsel: de balans

Ongelezen bericht door Chocomelk »

lostlovey schreef:Ik mag hopen dat als je voor een bepaalde behandeling naar een andere tandarts gaat, en hier ook wel met je eigen tandarts overleg over pleegt, dat je eigen tandarts dan niet "op zijn teentjes getrapt zal zijn". Hij/zij moet toch wel inzien dat het in sommige gevallen echt een kostenplaatje is.
Iedereen kijkt naar zijn eigen portomonee en daar moet een tandarts maar begrip voor hebben.

Het is denk ik wel begrijpelijk als je elders iets laat uitvoeren (zonder overleg), dit wordt niet goed gedaan, en je gaat dan naar je eigen tandarts die het prutswerk van een ander mag opknappen, dat dit niet echt fijn is voor je eigen tandarts.
Het hoeft natuurlijk ook geen prutswerk te zijn, mocht het wel prutswerk zijn dan moet je terug naar die tandarts die het prutswerk gemaakt heeft.
Wat me altijd opvalt in zulke topic's over tanden/kiezen/tandartsen dat men er
al snel van uit gaat dat een ander prutswerk levert.


Het is wel een ander verhaal als je, ook na overleg omtrent behandeling elders, uit het klantenbestand van je eigen tandarts wordt gezet. Tenzij je zelf aangeeft over te willen stappen uiteraard.
Daar had mijn tandarts het over als je ook vantevoren aangeeft dat je ergens iets goedkoper kan krijgen (oa kroon) en je daar heen gaat dan word je uitgeschreven als patient, vreemde bedoeling.

Gesloten